Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Bengália a Tisza partján

2013.07.25. 17:00 :: Hamster

Rég írtam már Szegedről, és még régebben szerepeltek régi szegedi képek a blogban, hát most pontosan ez fog következni. Természetesen nem Indiáról lesz szó, hanem a gömbölyű orrú csuklós villamosokról, melyek valószínűsíthetően benga méreteik (ne a mai csuklósokra gondoljunk összehasonlításképpen, hanem a régi kéttengelyesekre!) miatt kapták a "Benga", majd az ebből kialakult "Bengáli" becenevet. Tudom, a típus rajongói szerint a bengáli tigris adta az ihletet, de aki ezt elhiszi, az még sose látta a nevezett nagymacskát ;)

SKT_653_Ln3_AvD.jpg

3-as villamos a Dugonics téren, amit az IQ-fighter körökben népszerű tévhittel ellentétben nem Dugonics Tituszról neveztek el, mert ilyen nevű embert nem ismerünk, ellentétben Dugonics Andrással. A képen látható 653-as pályaszámú kocsi fura szerzet volt: mindkét végén volt vezetőfülkéje, de csak az egyik oldalán voltak ajtók. 2000-ben aztán összetörte egy kamion, ami pályafutása végét jelentette. Egyébként a 3-as ekkor még nem itt végződött, hanem a Somogyi utcában elment egészen az 1-es villamos vonaláig.

Szeged_813_AEEvD.jpg

Ez a Bengáli viszont még mindig megvan, sőt: ő a Szegedi Közlekedési Társaság legújabb nosztalgia villamosa! A képeket nézegetve tűnt fel, hogy a villamosok nem voltak akkoriban túlságosan feltáblázva, itt még a viszonylatjelzést se nagyon látom...

Szeged_653_Ln3_AEEvD.jpg

A Kiskundorozsmára járó 7-es villamos 1977-ben megszűnt, de a 3-as egy ideig még elment az Előregyártó telepig (micsoda név!), csak '84-ben rövidítették vissza a Postás Sporttelepig (ami régen a szintén ütős "Rabtemető kitérő" névre hallgatott). Azóta persze még visszább vágták - ez egy ilyen vonal.

Szeged_805_Ln4A_AEEvD.jpg

Tarján városrész, még szinte új lakótelepi házakkal. A 805-ös végre jól ki van táblázva, hogy a potenciális utasok lássák, ez a kocsi nem megy végig a teljes 4-es vonalon, hanem visszafordul a Centrum Áruháznál.

Szeged_806_Ln4_AEEvD.jpg

Az ebben a formájában '80-ban átadott tarjáni végállomás is szinte vadonatújnak tűnik: a szegélykövek egyenesen állnak, az aszfalt nem púpos, nem töredezett, hátul a töltés tetejére vivő lépcső pedig még nincs is kész. Én már csak kicsit kopottabban - bár több fával - láttam ezt a helyet, amit azóta eléggé átépítettek.

Szeged_812_Ln4_AEEvD.jpg

Anna-kút, csüngőhasú Bengálival és duplaszemű Ladával. A viszonylatjelzés itt is a legújabb NATO-szabványnak megfelelő "low visibility", bár a helyiek biztos ránézésre tudták, hogy hova megy ez a sárga-fehér kifli - ha nincs rajta a feltűnő "4A" tábla, akkor csak 4-es lehet :)

SKT_811_Ln4_AvD.jpg

Némelyik képnél az az érzésem, hogy Ab vagy sebtiben fotózott, vagy egyenesen rejtekből, mert normál esetben nem csinált volna ilyet, hogy egy tábla így benne maradjon a kép előterében - de persze mi így is örülünk a fotónak. Ez természetesen még mindig a Dugonics tér, a 811-es a "Lófara kitérőből" jön, keresztben pedig a 3-as vágányát látjuk.

Szeged_811_Ln4_AEEvD.jpg

Ez pedig százegynéhány méterrel arrébb a Tisza Lajos körút/Petőfi Sándor sugárút elágazás. Balra és középen a "Domus delta" vágányai látszanak, a villamos mellett pedig a szegedi városi kerékpáros közlekedés magányos előfutára várakozik arra, hogy a nagy sárga vasaló végre elcsörömpöljön. A képen az is látható, hogy mennyire külön mozogtak a csuklós egyes részei.

Szeged_612_Ln1_AEEvD.jpg

K.u.K. városi utcarészlet: Kelemen László utca. A képen egy egyirányú Bengálit látunk: csak egy oldalon van ajtaja, és csak az egyik végén van vezetőfülke. Ezt a kivitelt Szegeden akkoriban csak az 1-es vonalon tudták használni, aminek mindkét végén hurokvégállomás volt.

SKT_810_AvD.jpg

Itt az egyik hurokvégállomást látjuk (a nagyállomásit), bár pont kétirányú kocsival. Amúgy meglehetősen  elhanyagoltnak tűnik a hely, nem? Az előtérben egy kihúzóvágány nyoma is látszik a kockakőben.

Szeged_610_AEEvD.jpg

Itt látható maga a pályaudvar is - a tér gyakorlatilag egészen a közepesen közelmúltig így nézett ki. És itt még istenes volt, mert kevés az autó, de később, főleg hétvégi, esti vonatok érkezésekor szép volt, amikor az autók és a gyalogosok közös munkával tartották fel egymást, illetve a villamost és a buszokat :) Manapság sokkal jobban néz ki a hely, szerintem.

Szeged_608_Ln1_AEEvD.jpg

És a végén még egy egyirányú Bengáli az 1-esen. Az előtérben fent látható trolivezetékekből sejthető, hogy a kép '79 áprilisa után készült, akkor indult meg ugyanis a csáposbusz-közlekedés a napfény városában.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!

15 komment

Címkék: utazás szeged villamos bengáli kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr615420106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

És íme, az utolsó menetrendszerinti járat útja Szegeden. Azóta persze nosztalgiavillamosként, illetve télen "jégtörőként" többször használták
www.youtube.com/watch?v=4ucq7pi0Ox4
-Végre! De jó képek!
Lesznek "régen és most" képpárok? :-P
"K.u.K. városi utcarészlet: Kelemen László utca."
az autó is érdekes róla. ;)
Szuper képek, nagyon köszi.
hah, mennyire kopott-szürke volt szeretett városom :) tisztára mint a mai budapest, höhhö.
a viszonylatjelzés hiánya pedig - a harcászati okok mellett - nagyon egyszerű, egy sínpár-egy villamosvonal. azaz fizikailag képtelen volt más jönni, leszámítva a betétjáratokat.
az előregyártó az gondolom a házgyár lehetett, valóban rusztikus, leginkább a szovjetunió névadási szokásaira hajazó zöngemény :)
a nagyállomás előtere optikailag valóban jó lett, közlekedésszervezésileg meg elfért volna inkább egy távolsági buszpályaudvar (aka "marx/mars tér2 :), sokkal előrébb lennénk.
2000-ben szemtanúja voltam annak az ominózus karambolnak. Sajnos olyat is láttam, amikor a csüngőhasú bengáli alá került valaki...
Olyan képe nincs valakinek (esetleg linkje a képekre) amin a nagyon régi Felső tiszaparti vonal látható? A volt "Diszkont"-Sóházzal esetleg? Érdekelne még a Roosevelt tér, odáig ha jól emlékszem a vasút ért el. Nem tuja, de minden érdekel ami sínen közlekedik, főleg a vonatok :)
Na jó, most már mönnöm köll :) Halihó!
A biciklis macskakövön, sínek között nem volt szívbajos :-)
Hm.. valóban, szinte fölöslegesek voltak a táblák, mert egy vonalon csak egy viszonylat járt. Illetve voltak kivételek, pl. a képen látható 4A-s. Vagy a 4A előtt a Tisza L. krt. déli részén a 2-es és a 4-es, vagy egy időben a Kálvária sgt-on a 3-as és a 7-es, de ezek tényleg a kivételek voltak.
Nekem ezeket a képeket nézve ugrott be, hogy a homlokfali viszonylatszám alatti, a végállomásokat feltüntetni hivatott táblákat sosem láttam a szegedi villamosokon (én már a tisztán bengális korszakban eszméltem), talán az SzKV ezeken a járműveken soha nem is használt ilyeneket. A helyüket először csak lefestették, majd el is tüntették.
Még egy bengális emlék: A '90-es években voltak ezeken a villamosokon az ajtóknál lengő kapaszkodók, de korábban nem. A '80-as években ez alól a 614-es volt a kivétel, aminek a sárga fényezése is sötétebb volt, mint a többi síndöcögényé, talán az eredete okán.
Én "itthon" (vagyis Bp-n) már lekéstem a Bengáliakról - legalábbis nem emlékszem rájuk - viszont Szegeden jártam egyetemre, úgyhogy nekem a Bengálik kitörölhetetlenül Szegedhez kapcsolódnak.

bio
"653-as pályaszámú kocsi fura szerzet volt: mindkét végén volt vezetőfülkéje, de csak az egyik oldalán voltak ajtók" - Ilyen villamos tudtommal több is volt, az egyvágányú vonalakon (3-as, régen a 4-es) használták őket, mivel itt a peronok mindig egy oldalon voltak, viszont a fejvégállomások miatt irányt kellett váltani.
@eddiboy: Persze, 651-662 közt mindegyik ilyen volt, de akkor is fura, mondhatni vicces jószág :)
@Gábrisvitéz:

A homlokfali végállomást jelző feliratok nem voltak használatban, a nagy többség esetén le volt festve vagy lemezelve, ez alól 2 kivétel volt, legalább is a 80-as évek közepén-végén: a 655-ös, illetve a 614-es, ez utóbbi a Debrecenből történő megérkezése után egy ideig.

A 614-es (és sok másik kocsi) is azért volt okkeresebb/narancsabb, mert ezek felújítása Debrecenben történt.
@V42-515:

Hm... mennyi apróság. Nekem a '80-as években - gyerekfejjel - teljesen egyformának látszottak a bengálik, csak pl. ez a színbeni eltérés tűnt fel. Szerettem még a régi fajta A4 vagy ahhoz közeli formátumú táblákat. Aztán valahol nagyon mélyről rémlik, mintha lett volna olyan kocsi, aminek a belső tetőburkolata az ICS-khez hasonlóan lyukacsos lett volna. Meg szintén a fejem fölött az utastérvilágítás mintha régi Ikarus-lámpákkal lett volna - vagy ez csak az ajtóknál - de ez is csak sejtelem, konkrétan csak a kerek UFO-lámpákra emlékszem.

A képek közül nekem legjobban a Dorozsmai úti tetszett a legjobban. Mikor gyerekként Dorozsma felé mentünk kocsival, nagyon tetszett, hogy az út mindkét oldalán sínek futnak, aztán egyszer csak eltűnt ez a varázslat...