Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Józsefvárosi teher/pályaudvar

2013.08.08. 18:00 :: Hamster

Kiskoromban izgalmasnak találtam, hogy a Keletitől 2-3 megállónyira, a már akkor se túlságosan bizalomgerjesztő Józsefváros közepén van egy pályaudvar. Azt se tudtam, használják-e, csak a tudat, hogy ott van!  Saját emlékem  nincs akkoriból a hellyel kapcsolatban, később is csak egyszer jártam itt, de ha már nemrég - más miatt - beleakadtam ezekbe a régi képeimbe, hát felrakom őket. Nosztalgiázni arról, hogy régen bezzeg minden mennyivel jobb vol... illetve hát arról biztos nem.

IMG_2820.JPG

Mielőtt bárki keseregni kezdene, hogy micsoda értékek mennek itt veszendőbe (a vasút iránt rajongók különösen ragaszkodnak minden egyes centi sínhez, minden egyes téglához), rögzítsük a tényt, hogy ez a pályaudvar mindig is bicebóca volt. Az 1860-as években a nagy terveket dédelgető Magyar Északi Vasút kezdte építeni a Pest - Hatvan - Salgótarján vonalhoz (bár eredetileg komolyabb városrendezést is ígértek mellé), de a cég a törzsvonalának kiépítése közben befuccsolt (eredetileg Besztercebányáig el akartak menni), így 1868-ban az egész az államkincstárhoz került.

IMG_2824.JPG

Az állam a Kiegyezés utáni hatalmas lendülettel megalapította a Magyar (Királyi) Államvasutakat, a pályaudvar pedig a cég pesti hídfőállása lett - emiatt néha úgy emlegetik, hogy "a MÁV első pályaudvara", ami tulajdonképpen igaz is, de ez először egyetlen vonalat jelentett, amihez lassan jöttek továbbiak, közben pedig már működött a Nyugati és a Déli is, tehát az elsőség nem tette a Józsefvárosit a város fő kapujává. Már 1872-ben is teherpályaudvarként terveztek vele távlatilag; személyforgalmilag csak addig, amíg fel nem épül az új, reprezentatív Középponti vagy Központi Pályaudvar - illetve ahogy mi ismerjük, a Keleti.

IMG_2834.JPG

Utóbbi 1884-ben megnyílt, és szépen átvette a Józsefvárosi pályaudvar szerepét, ahová emiatt 1936-ig nem is jártak személyvonatok. Akkor ismét üzembe helyezték, majd sok viszontagság után 2005. december 11-én ismét bezárták. Ekkor már teherforgalom se volt, az évekig itt működő konténerpályaudvar szerepét az újonnan épített Budapesti Intermodális Logisztikai Központ vette át.

IMG_2836.JPG

Ezek a képek a bezárás előtt, 2005-ben készültek. Nézzük meg őket: valóban így nézne ki egy európai főváros személyforgalmi pályaudvara? Lehetne ebből az épületből használható közlekedési csomópontot csinálni? Annyira kisstílű, annyira kispályás az egész, hogy gyakorlatilag el se tudom képzelni. Ez egy álmos vidéki vasútállomás volt a város akkori hátsó udvarában letéve, egy temető és pár gyár közt - elég méltatlan a szerephez. Még az akkori MÁV is így gondolta...

IMG_2837.JPG

Pesten gyakorlatilag csak egy pályaudvar van jó helyen: a legelső, a (mai) Nyugati. A Keleti már kicsit kiesik a fősodorból, bár legalább egy sugárút végén (elején) található, és nemsokára már két metróvonal is eléri - a Józsefvárosi viszont mindig is hülye helyen volt. Pontosabban az iparnak megfelelő helyen, lehetett vágányokat vezetni a közeli gyárakig, de az utasok többsége az első átszállási lehetőségig is csak átszállással juthatott el innen...

IMG_2859.JPG

A magyar vasútra mindenki azt mondja, hogy évtizedekkel el van maradva mindentől, de ez a hely még a magyar vasúttól is el volt maradva. Mintha 1885-ben megállt volna az idő, azóta pedig csak egy vasbeton perontető felhúzása és a villamosítás volt az összes fejlesztés, de csak nagyon minimál kivitelben.

IMG_2855.JPG

Azért persze bizonyos szempontból hangulatos volt - már ha valaki a Sztalker hangulatát kereste :) A Leóból épített fűtőgép viszont talán jobban passzolt ide, mint a Délibe.

IMG_2818.JPG

Valahol az is aaaannyira tipikus volt, hogy két vonatot láttunk bent, de egyik se a perontető mellett állt :-/ Igaz, úgyis ki kell mennie az utasnak a tető alól, az a százakárhány méter nem számít. Meg persze - gondolom - csúcsban ott is állhatott valami...

IMG_2847.JPG

... de azért "csúcs" alatt ne azt képzeljük el, amit egy kétmilliós város esetén logikusnak tűnne. Gyakorlatilag egyfajta büntivégállomás volt ez: ami nem fért be a Keletibe, azt dobták át ide, hogy ne kelljen túl sokat szervezni. A pótlása is nagyjából annyiból állt, hogy átszervezték a járatokat, gondolom jobbára a Keletibe; de a kelebiai vonal felől érkező vonatok például Kőbánya-Kispestre járnak, ami ugyan légvonalban messzebb van a belvárostól, viszont rögtön ott van mellette a metró, illetve további vasútvonalak.

IMG_2842.JPG

Vonat érkezik. Téli színek, hétvégi pangás - viszont szemetesből nem volt hiány! Talán érdemes megemlíteni, hogy a megszüntetés környékén volt egy olyan terv, hogy a Keleti mellé építenek egy földalatti végállomást az ehhez hasonló vonatoknak. Na, annak valóban lett volna értelme. Nem is valósult meg :(

IMG_2861.JPG

Az persze alaphangon is khm, szomorú, ami azóta lett a hellyel (mielőtt valaki félreérti: amikor ezt írtam, 2013 augusztusában, még nem épült semmi a helyére, csak omladozott, ahogy hagyták - Hamster, 2015.12.11.), de mint pályaudvar, a Józsefvárosi mindig is alkalmatlan volt feladatára, úgyhogy nem tudom sajnálni, hogy nem járnak ide vonatok. És szomorú lennék, ha Budapesten a jövőt tekintve valaki újból fejpályaudvarokban kezdene el gondolkodni. Azt viszont kíváncsian várom, mit fognak kezdeni az főépülettel, mert gondolom a státusza miatt lebontani nem lehet. Ki mit látna benne szívesen?

57 komment

Címkék: budapest közlekedés város képek vasút pályaudvar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr15450079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyerekkorom meghatározó élménye volt a rendszeres "Józsefezés", hiszen akkoriban a 120a vonal elővárosi forgalmának jelentős része érkezett vagy indult a "Józsefből".

"Józsefet" mindig a Keleti irányából támadtuk, így mindig benne volt az, hogy ahelyett, hogy a Keletiben felszállhattunk volna a vonatra, még keresztül kellett gyalogolni a téren, majd jó sokat várni a villamos indulására, aztán zötyögni rajta még egy keveset.

Azonban, amíg a Keleti mindig egy lármás, rumlis tömött forgatag volt, addig "József" egy kies, távoli kisváros bájosan szakadt nagyállomásának romantikáját hozta.

Az épület kívülről egyébként határozottan tetszetős lehetne, ha nem hagyták volna végletekig lepukkanni. Ha voltak belsőépítészeti értékei, sajnos akkor sokkal hamarabb elpusztították, mint ahogy én megismerhettem volna.

A legnagyobb vétke az, hogy valami bitang nagy. Ekkora alapterületre ötletem sincs, manapság milyen funkciót lehetne találni.

Nekem hiányzik "József". Akárhányszor gurulok el előtte a Mező Imre^W^W Fiumei úton, mindig szomorúan pillantok fel rá.

Ha szépen fel lenne újítva, és értelmes közlekedési kapcsolatai volnának, én mindig a csendes, muskátlis* "Józsefből" utaznék.
Hátazért...

Ennyi erővel a fél Bel-, József-, Ferenc-, Teréz-, satöbbi várost el lehetne bontani, mert pl. építészetileg nem sokat tesznek hozzá a városképhez. Csupa sablon körfolyosós ház Szauron szeme mameszokkal, egy pofára. Oszt' valahogy mégis a városkép része.

Mint ahogy az ominózus pályaudvar is a nehezen született MÁV kompromisszumokkal terhelt, de gyakorlatilag ELSŐ építészeti emléke. Mondhatni egy vasúttörténeti szegletkő, akármilyen is.

Mivel ez eredendően egy villamosos oldal, alkalmazhatnám azt a hasonlatot is, hogy ennyi erővel a jelentős számú, jelenleg roncs állapotú BKVT, BVVVV satöbbi motor és pótkocsit is el lehetne bontani, hisz valójában egy rozsdahalom érték nélkül. Pedig nem. Közlekedéstörténeti emlék. Ahogy ez a szerencsétlen épület is.

Az én utópisztikus szemeim előtt egy olyan kép lebeg, hogy kapna egy alapos felújítást, és mondjuk irodaházként hasznosítják. Lásd még: Vizafogó pályaudvar.

Azért a beltéri képeken a vasúthálózat-térkép eléggé ikonikus, visszaadja a régmúlt idők állomási hangulatát számomra.
A legutóbbi tervek szerint Holokauszt emlékhely lesz belőle.
@uraaam: Szerintem kívülről rendbe kellene hozni, belülről meg az utasforgalmi részt meg kéne hagyni így. Esetleg lezárni, és húsz év múlva ott az instant időutazás :) Egyébként a mindenféle lehetséges látványterveken a szabadidőpark elején láttam az épületet is berajzolva, szóval vélhetően megtartják. Ha nem pályaudvarként használják, akkor itt lehet helye, bár én a - szintén trágya állapotú - villamosremiz egyes részeit érdekesebbnek, sőt, szebbnek látom. Micsoda hely lehetne villamosmúzeumnak és nosztalgia remiznek...
@mauzi: Az egyik szegletében volt egy lugasos terasz, az jópofának tűnt. Lehet, hogy most is ott van persze.

"és értelmes közlekedési kapcsolatai volnának"
Hát a jelenleginél sokkal értelmesebbek egyszerűen nem lesznek neki, mindig is ez volt a baja. Valljuk be, ez egy olcsójános végállomás volt, ha a Nagykörútig behozták volna, akkor hamar ennek a helyére is valami Nyugati-szerű palota került volna. A Keletit is ilyen költséghatékonyan helyezték el, de a sugárút a lóvasúttal azért csak kötötte valahova, míg a Józsefhez 1889-ben ért először direktben kötöttpályás közlekedési eszköz (a Baross utcai villamos), amikor már mindegy volt.
Booooooooooo, ennek a bejegyzésnek minden szava köcsögség. :D
'79-ben születtem, Délegyen volt a "nyaralónk", vagy hogy hívták ezeket az átkosban... hétvégi telek? Az összes első élményem és emlékem ide kötődik, ami a vasúttal kapcsolatos.
Arról nem beszélve, hogy pl amikor a 2. vh-ban a Keletit szinte földig rombolták, utána a személyforgalom súlyban ide tevődött át. Szóval jó kis pályaudvar ez, és nem is a világtól teljesen elzárt: majdnem ugyanannyi kötöttpályás tömközl kapcsolattal bírt, mint a Kelenföldi, vagy a hasonlóan hangulatos és provinciális Ferencvárosi. Szerintem a meglévő erőforrások amolyan magyaros eltékozlásának típusesete az, ahogyan most kinéz az egész. Az amúgy remek blogomon a közeljövőben írok is róla pár keresetlen szót. :)
@Hamster: nekem tényleg időutazás. Szerintem a kisteleki váróterem a mai napig ilyen, az ugrott be róla elsőnek.

Rendbe kéne hozni mindenképp, és új szerepet találni neki. Mondom, a Vizafogó pályaudvar épülete számomra etalon. Nekem az rémlik, hogy műemléki védettséget élvez, tehát elbontani sem lenne egyszerű, bár itt vadkeleten bármit el lehet képzelni.

Pályaudvarként szerintem már nem fog működni, az irodaház egy alapos kipofozás után (ami sok pénz), és normális árakkal(ami a MÁV vezetőségét tekintve utópia) járható út lenne. Esetleg egy részen vasúttörténeti relikviákkal. Esetleg egy vagy két vágányt nosztalgiamenetnek meghagyni, ahova az évfordulós különmenet (mondjuk 424-esssel) évente egyszer begurulna koszorúzni.

Tudom, túl sok sci-fit nézek.

Egy részét viszont felbontani, és mehet egy végre színvonalas remíz a demszkínóknak.
@Paraphone: Nna, erre írtam, hogy "érzelmi okokból kifolyólag" ;)

"amikor a 2. vh-ban a Keletit szinte földig rombolták, utána a személyforgalom súlyban ide tevődött át"
Ja, és akkor építsük újra Császárfürdő Stationt is? :)

"majdnem ugyanannyi kötöttpályás tömközl kapcsolattal bírt"
Na ez az, hogy a Kelenföldin felszállsz buszra, villamosra, és mész, itt felszállsz valamire, aztán egy kilométer múlva leszállsz, és megint felszállsz valamire, ha nem pont ott volt a célod.

"a hasonlóan hangulatos és provinciális Ferencvárosi"
Na, azt kéne a MÁV címerébe tenni, valóban. Mindig látom, ahogy az Összekötő felőli bejáratán várnak a tehervonatok. Remek vágányelrendezés van ott, hogy minden egyes vonat örök meglepetés. Pedig ott aztán van vonat, már rég ott kellene üzemelni az ország legjobb vasúti infrájának, ehelyett... eh.
@uraaam: "Szerintem a kisteleki váróterem a mai napig ilyen, az ugrott be róla elsőnek."
Szerintem ilyen váróteremből még mindig van 2-300 az országban :)

"Esetleg egy részen vasúttörténeti relikviákkal. Esetleg egy vagy két vágányt nosztalgiamenetnek meghagyni, ahova az évfordulós különmenet (mondjuk 424-esssel) évente egyszer begurulna koszorúzni. "
Én azt álmodtam, hogy a Ganz-MÁVAG helyén felépül Európa legnagyobb és legdögösebb műszaki és közlekedési múzeuma, a Közlekedési Múzeum összes itt-ott porosodó cuccával egy helyen, innen indulnak a hozzá tartozó vonatok, a Fiumei túloldalán a nosztalgiavillamosok, a többi pedig park és rendezvénycsarnok. Aztán felébredtem.
@Hamster: Magas labda, de a Császárfürdőire lenne igény. :) Emlékszem, mekkora volt az öröm, mikor az Északi felújítása idején bekanyarították az esztergomi vonal vonatait a Margit hídig. :)

És ha pont Kőbánya felé van a célom, vagy a Közvágóhíd irányába? (Jó, akkor leszállok a Kökin, vagy Ferencben, a mostani rendszer szerint, de akkor is... :p)

Mostanában Ferencből járok Délegyre, szoktam látni, milyen balfaszkodás megy ott... van ezer vágány, ebből kettőn megy a személyforgalom (elég is), a maradék 998 nagy részén valamit tárolnak, a többire meg próbálják rászervezni a teherszállítást. Mindenesetre valóban érdekes.
Amikor nyolcadikos voltam, ősszel Maglódra vittek bennünket paradicsomot szedni. Innen vonatoztunk minden nap. Vicces vidéki volt, már az indulás is.
Éveken keresztül indultam és érkeztem ide. NAgyon meglepő volt, amikor lassan-lassan áttették a forgalmat (előbb egy kis részét, aztán az egészet) a Keletibe (mármint az engem érintő vonalat).
Kiskőrös-Kiskunhalas-Kelebia felé is innen mentek a vonatok. Volt valami hangulata ahogy kifelé egyik kis falu követte a másikat. Soroksár-ból csak a "Sár" látszott.
@Is: A szép emlékek :)
Valami kisvárosi tényleg van benne, kár érte :)
Ahhoz képest, hogy az a probléma vele, hogy közlekedésileg rossz helyen van, a poszt nagyrészt arról szól, hogy mennyire lepukkant volt. Ennyi erővel lehetne fotózni a megsüllyedt nagypaneleket majd hőbörögni, hogy mit akartok villamost, nézzetek már rá mennyire lepusztult...

Az épületből simán lehetne vasútmúzeumot csinálni, a vágányok közül az elsőt meghagyni, és a Nyugati helyett mehetnének innen a nosztalgiavonatok. A Keleti-delta felé eső hely egy részéből pedig lehetne üzemi pályaudvar csinálni (a Keleti külső-tároló folytatásaként). A többi pedig park, villamoskocsiszín, irodaház, stb stb
Nem vagyok annak a híve, hogy minden épületet meg kell őrizni ami régi! Építészetileg nem egy nagy durranás ez a pályaudvar. Simán bontásra ítélném ha oda vmi sokkal hasznosabbat építenének és itt most nem hipermarketre vagy plázára gondolok.
Szerintem meg nagytávlatban elég lenne kettő ,de lehet hogy csak egy vasúti csomópont a fővárosban .
Voltak tervek egy igazi központi pályaudvarra is, valahol a mai Zugló környékén lett volna, átmenő pályaudvar, és tervpályázatot is hirdettek rá, a régi magyar vasútállomások könyvben vannak rajzok róla, szép szecessziós épületet is terveztek, igen szép lett volna.
Vagy 10 éve voltam arra vonattal. Hát nem volt fullos a kiszolgálás de érdekes volt az a nyugis hangulat ami a kis forgalmú állomásokra jellemző.
Ráadásul nem kellett sokat cipekedni a cuccainkkal mert akár az állomásépület előtt is meg lehetett állni a kocsival.

Kiváló P+R lehetne az a nagy betonplacc ha épülne egy közúti híd a villamos mellé (Asztalos Sándor utca - Salgótarjáni út). A Fiumei és az Asztalos Sándor közt amúgy sem áll a vili. Egy plusz megálló kiépítésével pedig egyből fel lehetne szállni a villamosra a parkolóból.
Átköltözhetne a villamosremíz, vagy akár a Pongrác úti troligarázs (attól függően, hogy melyiket akarják bővíteni)
@Hamster: Akár az angyalföldi vasúttörténeti múzeumot is át lehetne telepíteni, így létrehozva egy sínpárhoz kötött járművek nagy emlékhelyét.
csak az időpontokat azért fussuk át: 1861-től 1884-ig 23 év telik el. 23 évig ez a pályaudvar A pályaudvar Budapesten. azóta nyilván a Keleti elnyomta, de nem kellene ilyen lesajnáló posztot írni 23 év ipartörténelméről. tele van a világ hidakkal, épületekkel, gyárakkal, amik 23 évig (se) funkcionáltak, aztán jött helyettük jobb, de ettől még nem kell őket lesajnálni.
Én 1995 és 2000 között jártam be Pestre napi szinten, akkor még aktívan működött. Nem volt vele bajom, még jól is jött, hogy ott járt a 24-es villamos a suli felé. Nem tudom, jobb-e hogy most minden csak a Keletibe jár felőlünk, metró szempontjából biztos, régen a 37-essel el kellett menni a Blaháig például, ha épp nem a Keletit céloztuk meg., Azért valamennyire hiányzik, mert sok szép emlék köt hozzá (amíg vártuk a haverokkal, hogy elinduljon hazafelé a vonat)...
@rosszqtya: nem elég még mindig ebből a holozásból? Hagyjuk már ezt a vernyákolást! Nem ide való.

Ebből, ha szépen az 1880-as évek hangulatát idéző állapotúra felújítanák, egy jó helyen fekvő, kifejezetten szép kis szállodát lehetne csinálni, a sínek helyén akár egy mélygarázzsal, fölötte egy szép kis parkkal, amolyan ferencjóskás hangulattal. De persze ennél nyilván sokkal nagyobb, sikkasztós-korrupciós buli lesz belőle.
@is: Nem, nem volt "A" pályaudvar soha, mert a nyugatra és az Alföld, illetve Erdély felé menő vonatok indulópontja a mai Nyugati volt (1877-től a máig meglevő épülettel), illetve megvolt a Déli is, a Dunántúlra és azon túl az Adriához menő vonalaival.
retro fotósok vigyázzanak a környéken, drogosok ott szúrják magukat mindenfelé a területen
@HgGina: nyilván. Csak szólni kellene kormánynak is, hogy fölöslegesen hozta az 1213/2013.(IV.16.) számú határozatát, mely szerint az egyes kiemelt jelentőségű budapesti beruházásokért felelős kormánybiztosnak meg kell tennie a szükséges intézkedéseket a Holokauszt Gyermekáldozatainak Emlékhelye - Európai Oktatási Központ létrehozása érdekében, amelyet a Józsefvárosi pályaudvar épületében adnak át. Mert vernyákolás és nem ide való, ugye?

A pályaudvar egyébként 2011. augusztusa óta műemléki védelem alatt áll.
Nálunk is született már írás a témában...

hovamegyavonat.blog.hu/2012/09/03/az_elveszett_vilag_a_jozsefvarosi_palyaudvar

@Paraphone: Kelenföldet és Ferencvárost egy lapon említeni igen nagy csacsiság, négyesmetrótól függetlenül. Az előbbin ott volt mindig is az állomás előtt a gyors hetes, meg a 49-es villamos, amelyek hamar bevittek a XI. kerület központi részeire illetve a belvárosba is (még olyan területekre is, amelyektől a Déli még messzebb is eshet, pl. a Kálvin tér vonzáskörzete - nem kell a metróra hivatkozni, mert a Déli-Kelenföld időt is rá kell számolni). Ferencvárosban jó messze ott van az 1-es villamos és a 103-as busz, még messzebb a többi villamosvonal, a metró pedig már józsefvárosi messzeségekben. Ja, és lakott terület sincs túl sok a környéken.

@uraaam: @További magyar hangok...: @killerkaller: Felesleges ezt erőltetni. A helyi és a környéki adottságok teljesen értelmetlenné teszi onnan és oda nosztalgiavonatok indítását. Ez, hogy a - belváros szélén fekvő, és jól megközelíthető, ráadásul még a királyi váróval is rendelkező - Nyugati pályaudvarról indulnak a nosztalgiavonatok, melyeket a szomszédos Vasúttörténeti Parkból állítanak ki, alapvetően működő modell, legfeljebb csak a dunáltúli vonatozásokhoz hátrányos a nagy kerülő miatt. Ki akarná a turistacsoportokat a "nyócker" szélére hozni, meg onnan elvinni? És miért telepítenéd el az alapvetően jó infrastrukturális kialakítású Parkot az összes közben odarakott létesítményével (pl. kerti vasút) egy olyan helyre, ahol mindent nulláról kéne felépíteni, alig van egy-két fa, és egy fedett tároló nem sok, annyi sincs a járművek számára (az istvántelki gőzösműhelyről pedig még nem is ejtettünk szót). Az épületbe lehet valami tárgyi dokumentációt betenni, de járművet oda állítani (akár vasúttörténeti célzattal, akár a deportálásokra emlékezve) értelmetlenség.

Az egész területet újra kell rendezni, a Ganz-gyárral és a dohánygyári kolóniával együtt. Ahogy mi is írtuk, a remiz támogatandó ötlet, a Kocsis Máté-féle zöld- és sportfelületek sem hangzanak rosszul, és Hamster ötlete is jó a műszaki- és közlekedési gyűjteményről - már legalábbis a nem kötöttpályás részt tekintve.
Gyerekkorom kedven pályaudvara. Ha pestre jöttünk mindig reméltem hogy a "puklis pályaudvarra" jövünk, azért hívtam így mert a peronokon az aszfalton volt egy csomó felpúposodás, mint valami nagyra nőtt puklik :D Ez volt a legkirályabb, meg a zúgó-híd Kőbánya-Felső és Rákos közt (habár manapság talán már az sem zúg annyira mint régen)....
@killerkaller: Az angyalföldi múzeum szerintem jól van a mostani helyén, miért is telepítenénk át ide? Mennyivel lenne itt jobb? Mennyibe kerülne?
@HgGina: Bocsánatot kívánok, én csak szerettem volna megosztani a blog közönségével azt, amit a pályaudvarral kapcsolatban tudok, különös tekintettel arra, hogy többen is ötletelgetnek azzal kapcsolatban, hogy mit lehetne az egésszel kezdeni, illetve maga a poszt szerzője is kíváncsian várja, hogy mi lesz az épület sorsa.
Azt pedig nem gondolom, hogy vernyákoltam volna, csupán egy tényt közöltem, mindenféle kommentár és szubjektív töltés nélkül.
mandiner.hu/cikk/20130702_dontott_a_kormany_a_holokauszt_gyermekaldozatai_emlekhelyenek_letrehozasarol
Írod, hogy 1884 és 1936 között nem volt személyforgalom a pályaudvaron. Én úgy tudom a körvasút sori személyvonatok ide érkeztek, innen indultak 1928 és 1949 között (a másik végállomás a Nyugati pu., ill. Rákosrendező volt).

users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/5_6_o12.jpg
@68nyara: Aki a Vasúttörténeti Parkot szeretné ide áttelepíteni, az valószínűleg még nem járt benne.
@Palotabarát: Én nem találtam ilyen menetrendet, sőt, az utasforgalmi menetrendben állomást se, szóval elhittem, amit több helyen is írnak, hogy nem volt személyforgalma ekkor.

Kinek van a harmincas évek elejéről menetrendje? Ebben a '31-esben még nem volt időm megnézni, a logikus helyen nem találtam:
ballal.gofree.hu/G/Menetrendek/1931/index.html
@Hamster: Számomra is érdekes adalék, mert '31-ben valóban nem a Józsefvárosira jártak a körvasúti vonatok, hanem Kőbánya-felsőre (engem Pestújhely miatt érdekel persze). Kíváncsi lennék mikortól és miért tették át a végállomást Józsefvárosba. 1943-ban még nem voltak bombázások Budapesten (vagy igen?).
tudom, hogy hülye kérdés, de mitől "déli" és "nyugati" a két említett pályaudvar? Fő irány szempotjából a Déli még oké, mert tényleg onnan mennek dél fele a viszonylatok, de pl Bécsbe a Keletiből megy a railjet, Miskolc-Debrecen-Nyíregyháza-Szeged fele meg akár a Keletiből, akár a Nyugatiból...

A városon belüli elhelyezkedés alapján viszont egyedül a Keleti stimmelne, égtáj szerint a Déli lenne a "nyugati", a Nyugati meg az "északi" pályaudvar :D
Nagyon sokat írtatok, nem olvasom most végig a kommenteket. De tavasszal ott járva laknak az épületben, nem is kevesen. A vágányok felől viszont szomorú a látvány. A felső vezetékek leszaggatva, a gaz nő.

Most abban gondolkodnak, hogy a villamosbeszerzések miatt úgy is új remíz kell, így átalakítanák (építenének helyette). Nem bánnám, ha valami modern remíz épülne, s ma már lehet arról szó, egy-egy jellegzetes MÁV-os motívumot átmentenének belőle. Aztán a másik része lehetne még sport- vagy szabadidőcenter. Azt hiszem, erről is szó volt.
@Void Bunkoid: Nem égtájak szerint nevezték el őket, hanem a vasúttársaság nevéről kapták a nevüket. Erőől jónéhány helyen találsz részletes leírást.
Pl.: "1861-ben nyílt meg a Déli Vasút tulajdonában lévő Buda állomás (a Déli pályaudvar elődje), a Buda–Kanizsa vonal végállomásaként. Az épület a vasúttársaság más forgalmas pályaudvaraihoz hasonlóan komolyan felszereltnek számított, és egy facsarnokkal bírt a vasúti sínek felett. A Déli pályaudvar nevet 1873-ban kapta az állomás, nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról."
@Ellátott utas: egy kicsit félreértettél. Én csak arra gondoltam, hogy ki kéne pofozni az épületet, új feladatot találni neki, és az egy-két vágányt csak azért meghagyni, hogy x időnként (5-10 év akár), ha épp meg akarnak emlékezni a pályaudvar megnyitásárol, legyen min bevinni az emlék(nosztalgia)vonatot. 1-5-10 évente egy alkalomra gondoltam, nem havi/heti rendszerességű bejárásra. A többire valóban ott a Nyugati.
Így értettem:)
@innovation: Az érvelésed nem jó, mivel a Magyar Nyugati Vasút Győrből és Fehérvárról indult ki, a Magyar Keleti Vasútnak pedig kizárólag Erdély területén voltak vonalai.

@Void Bunkoid: A lényeg az, hogy ne a mai rendszerben gondolkozzunk. Régen Bécsbe Pozsonyon át vezetett a fővonal, de az nem volt MÁV-kézben. A Nyugati sem volt MÁV-pályaudvar, hanem az Osztrák-Magyar Államvasúttársasághoz tartozott. A MÁV-nak a mostani győri irány volt meg Bécsbe, és a Keleti volt a MÁV pályaudvar. Később aztán az államosítások ezt a kérdést mellékessé tették, amikor pedig a pozsonyi vonal egy része már a csehszlovákoknál volt, így csak a Keleti-Győr-Hegyeshalom vonalon lehetett járni.
@Ellátott utas: Nem az én érvelésem. Több helyütt is ezt olvasni.
A Józsi iskolapéldája annak, hogy kell elkótyavetélni valamit, ebben a MÁV mindig is jó volt. Nem is az ,ahogy megszüntették és kivonult innen minden, az még érthető, mert valóban a teherforgalom teljesen megszűnt a személyforgalom is gyenge volt ,meg arra nem is volt jó helyen. De, ahogy megoldották. Semmi szervezettség semmi előre gondolkodás, hanem csak szépen otthagytak mindent mint eb a szarát, ahogy vidéken az ilyesmit hívják, max. egy lakatot tettek az ajtóra, ha tettek. Gyakorlatilag üzenet a környéken lakó színes fémgyűjtőknek (ne feledjük a nyóckerben van), hogy tessék vigyétek, amire szükségetek van. Nem szerelték le a felsővezetéket, se a bizt. ber-t semmit el nem vittek onnan, így naná ,hogy szétlopták az egészet, eltűntek a felsővezetékek, sínekbe is beleloptak, a feltört épületekből vittek el bútorokat, használati tárgyakat, amit csak tudtak, bizt. ber tartozékokat ócskavasáron stb. Ha már bezárták legalább ennyit megtehettek volna már őrizni nem őrizte senki sokáig, a bezárás után kb. az nem ment be lopni ,akit elkergettek a többiek.

Kicsiben ugyanez történet vagy történik úgy egy éve Szemeretelepnél. Az állomásépületet már rég feladta a MÁV, de egészen tavalyig egy kocsma működött benne, rendben tartották, volt kirakva menetrend ott, még sört is ihattál ameddig a vonatot vártad. A kocsma bezárt, az épületet nem őrizte senki, elkezdték szétlopni, mikor még év elején ott jártam csak a pusztítás mindenhol, ablakok ellopta, beverve, még a padló köveit is összetörték meg ellopták, és még oda is szartak, vakolat leverve, téglák is lopkodva a falból.

Azért néha győz a józan ész a vasútnál is, tavaly szeptemberben bontották el Albertfalva állomást, előtte teherautók jöttek és vitték el a bútorokat ill. még az őrhelyek bontása előtt leszerelték a bizt. ber-t és elvittek mindent, sőt mielőtt küldték volna a dózert leszedték a cserepet az állomásépület tetejéről. Békéscsabán is egy őrház bontásakor az ott lakó kiköltözése után is vittek el még használható dolgokat ill. engedélyt adtak magánszemélynek is ,hogy a MÁV stílusú betonkerítés elemeket elvihesse.
Ezt a pályaudvart úgy lehetne még elképzelni, hogy nem mint végállomás működne, hanem Karlsruhe-i modellhez hasonlóan Tram-train járatok lennének, amik ugye képesek haladni villamosként a villamosvágányokon és vonatként a vasúti pályán. Egyes elővárosi vonalak jöhetnek erre, majd a pályaudvar után rámehet a 28-as vonalán a Blahára vagy akár tovább a Nagykörúton. Vagy a 24-es vonalán a Nagyvárad térig. Fejpályaudvarként nincs jövője az biztos, pont azért, amit írtok a tömegközlekedési kapcsolat hiánya, csak a 28-as és a 24-es villamos.
@Adani: Azért azt is gondold végig, hogy a villamsohálózatra nem enegdhetsz rá akármekkora járgányt (se súlyra, se hosszra, sse szélességre), olyan kis vackokkal, amik meg elfrénének, mit csinálsz melyik elővárosi vonalon. Sokkal gyakrabban meg nem tudod járatni. Régen én is elfilóztam azon, hogy csak egy rámpa kellene a bakok és a villamossínek közé, de az az igazság, hogy Budapest legalább két kategóriával nagyobb Karlsruhénél, az agglomerációja is. Pedig ott is bazi nagy kétkocsis kétáramneműek mentek be a belvárosba, akkor itt Pesten mekkora kellene?
@Hamster:

A Combino 53 méter hosszú, egy akkora szerelvényen meg elférnek azért egy páran.
@Adani: Hát, ha ülséeket raknak az uatstérbe, akkor már nem olyan sokan. Persze itt úgyis csak magaspadlós lehet, de a szélesség is behatárolt. Szóval csodát nem lehet csinálni csak úgy akárhol.
"Talán érdemes megemlíteni, hogy a megszüntetés környékén volt egy olyan terv, hogy a Keleti mellé építenek egy földalatti végállomást az ehhez hasonló vonatoknak. Na, annak valóban lett volna értelme."

Ezzel csak az lett volna a baj, hogy hova is ment volna a Keleti alá ez az infra?
Mert a tér alá nem lehetett volna tenni, a Keleti épülete alá meg csak azért nem, mert ki tudja, hogy hány darab fa cölöp tartja a felszínen magát az épületet, amit talán nem kellene bántani.

"A Keleti már kicsit kiesik a fősodorból"

Azt azért tudjuk jól, hogy eredetileg a Keleti is a Nagykörútnál kapott volna helyet, méghozzá elég érdekes megoldással. Nem valósult meg, mert egyrészt mocskos drága lett volna megépíteni, másrészt már a Blaha Lujza térnek olyan forgalma lenne, ami az egész belvárost lebénítaná minden tekintetben.
@Daniel M.: "Ezzel csak az lett volna a baj, hogy hova is ment volna a Keleti alá ez az infra?"
Miért ment volna alá, a Kerepesi felőli parkoló alá tették volna.
@Hamster: "Miért ment volna alá, a Kerepesi felőli parkoló alá tették volna. "

A Kerepesi útra közel merőlegesen érkező vágányokat nehezen tudnád a mostani parkoló alá úgy betenni, hogy párhuzamos legyen az úttal.
Ha nem így teszed, akkor pedig az lenne a probléma, hogy túl messze van a metrótól a peronok vége.
@Daniel M.: A Kerepesire nem merőlegesen hozták volna a vágányokat, nyilván semmi értelme nem lett volna először behozni a Józsefvárosba, aztán onnan még át a Keletihez, amikor a két pályaudvar vágányai ugyanonnan indulnak.
@Hamster: Akkor tulajdonképpen nem a Józsefvárosi áthelyezése lett volna, hanem a Keleti kibővítése.
@Paraphone: Én is emlékszem, micsoda "öröm" volt, hogy fél évig megszűnt a dunaparti kerékpárút a vonatmegálló miatt... Az volt a szerencse, hogy közben a rakpart is le volt zárva és többnyire lehetett arra kerülni.
@Daniel M.: Igen, mert ennek lett volna értelme. Nem a név meg a sínek számítanak, hanem az utas.
Nagyanyám ott lakott a pályaudvar épületében, rengeteget jártam oda :) Jól lerobbant szegény ingatlan.
Esetleg egy Józsefváros--Kelenföld és egy Nyugati--Kelenföld alagút, néhány megállóval, a luxusmetró árából, és kész az S-Bahn nagyja?
@Albu: Azért egy S-Bahnnál nem kimondottan előny, ha értelmes helyeken is megállnak, de igen, az M4 alagútjait kicsit nagyobbra és egyenesebbre kellett volna fúrni, rámpával a két végén, és értelmesebb lett volna.