Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy öreg villamos hangjai

2013.08.22. 18:00 :: Hamster

A tegnapi posztot folytatnám, kis kedvenc 2624-esemre koncentrálva. Számomra irtó érdekes volt, hogy végre hegyipályán is megtapasztalhattam az öreg gépet, mert ez az, ami a legközelebb van ahhoz, amilyen az 59-es vonal volt a régi időkben. Van ugyan egy teljesen autentikus villamos a szentendrei múzeumban, az 1000-es, ami konkrétan is jár(hatot)t itt, de az egyrész nincs forgalomképes állapotban, másrészt a nagy tengelytáv miatt nem engedik közlekedni a jelenkori (a három évtizeddel ezelőttihez képest itt-ott átépült) vágányhálózaton. A 2624-nek viszont kisebb a tengelytávja (mert kisebb az egész tuja), van sínfékje, biztonsági fékje, ergo elmehet bárhova. És szerencsére el is megy :)

Szépen felkúszott Farkasrétre is, miért ne tette volna! Persze volt motorhangja rendesen, de ilyen ez a régi technika - az 59-es pedig tényleg hosszan meredek, ahogy az 1:28-tól elég jól látszik is.

Lefelé még érdekesebb volt: a nagy lejtőn gyakorlatilag végig villamosfékkel gurult a kocsi, ami fogalmazzunk úgy, hogy az autós motorfék helyi megfelelője. Jellegzetes hangja volt, nem kimondottan halk. Közben elkapható volt az, ahogy ívbe állt a kocsi: nyikorog, oldalra mozdul, megy, nyikorog, oldalra mozdul - négyszögletesíti a kört. A végefelé pedig némi légfékezés is hallható, egy kis elfékezéssel :)

197106xx19333.jpg

Van valaki, aki emlékszik még, hogy milyen volt az 1000-esekkel lejönni az 59-esen (lásd a fentebbi képet), esetleg akiben nosztalgikus érzéseket keltettek a videók? Ez nekem teljesen kimaradt, - emlékeim szerint legalábbis - csak az 56-oson utaztam a típussal.

20 komment

Címkék: videó nosztalgia villamos nosztalgiavillamos 2624

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr795471140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mióta lett divat az ablakba lévő plüssállat a villamossofőröknél?

lefelé nem szép a hangja.

korhű a lukasztó.

szép a Malévos matrica.
Gyerekkoromba' párszor mentünk az 59-essel, de csak arra emlékszem, hogy nagyon csikorgott. Meg hogy ezen is kurblival lehetett tekerni az ablakot, és a vezető csak egy függönnyel volt elválasztva az utastértől, hogy a belső világítás ne tükröződjön vissza a szélvédőn. Ja és némelyiken még az a kidudorodó piros ovális lámpa volt kívül az ajtó mellett, ami induláskor ugyanúgy világított, mint az az infralámpa, amivel az arcüreggyulladásomat kezelték :-)
Most megint írhatom, hogy milyen öreg vagyok... :(
Nekem vannak nosztalgikus élményeim, Farkasréten van az összes ősöm eltemetve. 59-el ritkábban mentünk, de volt ilyen eset is, inkább a 8-as buszra emlékszem, hideg, sötét estén állunk a megállóban, jön a tömött busz, amire alig férünk fel, tülekedés, idegeskedés.
2004-ben és 5-ben kezdett tanfolyamosok körében jópár plüssállatos van.
@Rocko-: "korhű a lukasztó." - ez nem korhű. Amikor bevezették, hogy lukasztó legyen, akkor még vízszintesen kellett bedugni a jegyet, és felfelé kellett nyomni a lukasztáshoz. A felhúzó kar sarka hegyes volt, a fejem meg pont abban a magasságban volt, szóval pár dudort sikerült szereznem, és gyanítom, ezzel nem voltam egyedül.
A színe meg kék volt, nem ez a randa szürke.
@cyan: óhh, nekem annak tűnt, elnézést!
@cyan: De korhű, ez a villamos az utolsó forgalmi állapotában van, akkor meg már ilyen lyukasztók voltak. Ha "gyári" (acélvázasítási) állapotában lenne, akkor valahogy így kellene kinéznie:
villamos.zylon.hu/nza/2603-12.jpg
Igaz, akkor még lyukasztó se volt, mert még kalauzok utaztak, szóval a lyukasztó mindenképpen utólagos átalakítás :)
Személyes emlékem nem sok van, mivel 5 éves koromban elköltöztünk a Nagyenyed utcából, de régebben apám egyik festményén megörökítette 1951-ben: attila.jolathy.hu/images/phocagallery/taj/thumbs/phoca_thumb_l_189.JPG
Mi ott laktunk az egyik keresztutcában, az 59-esen nőttem fel. A video hangjai csudajók, talán ez kicsit morgósabb, mint az igazi ezres, az talán egy kicsit vinnyogósabb - de hát ki kellene próbálni.
A valóságban a felső, zártpályás szakaszon is jobban elengedték a vezetők a villamost, szaladt az lefelé rendesen üresben, kb. úgy, mint itt a felvételen a Böszörményi úton.
Egyszer az Érdi úti kanyarban kiborult egy kocsi - pedig ott még nem is nagy a lejtő, amin begyorsult volna. Máskor pedig a Vas Gereben utcánál a hátsó sínfék beakadt az útátjáró előtt a vezetősín végébe, és rendesen kiemelte a villamos hátsó felét. Volt olyan, hogy a Zsolióküri (Királyhágó) téren a 21-es korán jött a hegy felől kereszteződésbe, mi későn indultunk, lett egy kis surlódás. Akkor is megemelte a villamost az ütközés - de nem lett baj, visszazökkent a helyére.
Én kamaszkoromban végignéztem azt, ahogy a korai acélvázasokat sorban átalakították gumikéderesre, kerek parázslámpásra, automata ajtósra, rövid napellenzősre. Ez akkor nagy előrelépés volt, szinte minden hónapban előkerült egy friss szagú kocsi, de már csak a nyitott ajtók miatt is nosztalgiám van a korai változatra.
Tudni kell, hogy a Lékai (Apor Vilmos) tértől a kalauz nélküli időkben is utaskísérő cstlakozott a villaomshoz. Ha még nem volt ott, meg kellett várni, amíg megjön a szembevillamossal. Egyszer megkérdeztem, miért van ez: állítólag a hegyi pálya miatt, hogy ha a vezető rosszul lenne, valaki be tudja tekerni a féket(!?!). Mindegy, ha már ott ott, a jegyeket-bérleteket is elkérte.
Nem lehet említés nélkül hagyni a temetői napokat, 59A-val a főbejáratig, és olyan tömeggel, amit ma el sem tudunk képzelni.
A csikorgásról: a felső vágállomáson normális esetben nem jártak körbe a hurokban. Ez kímélte a vágányt, a kocsit és egy mérföldnyi körzet lakóinak nyugalmát, idegrendszerét. (Még a Tátra is felhallatszik a Széchenyi hegyre - voltaképpen nem értem, miért kell körbejárni, és hogy lehet ezt ott elviselni. Egyedül a szóló-tátrás korszakban volt erre valóban szükség.)
Azon gondolkodtam, hogyha egy külföldi látná ezt a képet a koszorúval, akkor elkezdene-e kombinálni, hogy milyen népnyúzó sztálinista ármánykodásból került oda, vagy gondolna arra, hogy egyszerűen így vitték fel a temetőbe?
@EZ1: Köszi a visszaemlékezést! Az utaskísérő pedig ezek szerint tényleg a holtember-kapcsolót helyettesítette. Ezek végig voltak, amíg ezresek jártak ott?
@Sam. Joe: Ha nem is koszorúval, de május elsején Bécsben talán még manapság is feldíszítenek prá villamost virágokkal.
@Hamster: Ellenkezőleg - én köszönöm a hangokat! (Megj.: az 1000-es kontroller hangja is más azért, férfiasabb, komótosabb.:)
Ez a kocsikísérős dolog azért inkább a "hegyi vonal"-nak kijáró tiszteletről szól. Miért, ha a Nagykörúton rosszul lesz a vezető, az nem ugyanakkora baj? Vagy nagyobb? :) Mindenesetre szerintem idővel megszűnt ez a poszt, nem maradtak ott végig - hiszen akkor hogy haverkodhattam volna össze a vezetőkkel?
Mindenesetre a biztonság kedvéért volt még egy (időkapcsolós? térközkapcsolós?) lámpa is a Lékainál, és csak akkor engedte fel a következő villamost, ha az előző már messze járt. És bizony volt olyan, hogy a zöldre kellett várni - ami jelzi az akkori sűrűséget is!
Ja, és a térvilágítás: a megállókban, az útátjárókban lévő térvilágítás még villamosvasúti hálózatról ment, 550V, azaz 5 villanykörte sorba kötve, egy nagy kapcsolóval az oszlopon. A Nagysalló u. alján pl. emiatt a villamosnak külön meg kellett állnia, bal oldali ajtót kinyitni, kihajolni, felkapcsolni. (Néha, ha szürkületkor jártam arra, megtettem ezt a kis szívességet, nehogy má fennakadás legyen.) NB.: ugyebár kisfesz hálózat híján a kocsiban a világítás is mindig 5 110V-os lámpa sorba kötve, még a parázslámpák is öten voltak-vannak: 4 az ajtóknál, egy az utastér közepén.
Ja, és a biztosítékok: régebben nem volt automata biztosíték, hanem a kocsi közepe táján egy doboz. A felfelé hirtelen induló villamos kicsapta. Tekerős fék be, áramszedő le (hátsó állásban lévő madzag!), leszállás, a füstölgő kisajtó kinyitása, biztosítékcsere, becsukás, felszállás, áramszedő, kézifék és már mehet is. A pálya mellett megtaláltuk az elégett-eldobott aluminiumszalagokat. Vajon hány amperesek voltak? Az automata biztosíték is sokszor lecsapott, de azt csak meg kell tekerni, ami mégsem járt ekkora cécóval.
A koszorús kép a kedvencem, amin az azért szokatlan, hogy LEfelé hozza a koszorút. Valszeg a temetőnél lévő virágosok kötötték, de máshová szánták.
@EZ1: Volt valamikor az 58-ason egy halálos áldozatokkal járó megfutásos baleset, de még valamikor a 20. század elején. Szerintem emiatt, és csak a hegyi járatokon volt ez a kocsikísérős, fékrátekerős intézmény.
Köszönöm, bár mindkét menetből kimaradt a Fohász lépcső - Lejtő út közötti szakasz, ahol (korábban a Jagelló út 58. majd költözés nélkül a Lékai J. tér 18. alatt) felnőttem, 1948-tól 20 évig. Fantasztikus hangjuk volt a hajnali csöndben!
@Rocko-: egye fene, elnézem! De egyel lejjebb Hams megmagyarázza, miért korhű, úgyhogy tulajdonképpen Te nyertél! :)
@cyan: Mint tudjuk, "Öreg az országút, de én nem!" :-)

Azok az esték októberben talán csak késő délutánok voltak…
A koszorús járatok pedig kímélték az utasok ruháját és (esetleg) testi épségét is; meg persze többen fértek fel így a kocsikra, abban a korban, mikor a Nagykörúton fürtökben lógtak az emberek a peronokról… Igaz, személygépkocsi még kevesebb járt arra - viszont buszok igen.