Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A fekete angol, 3250 lovas V-motorral

2013.09.16. 17:00 :: Hamster

A Nohab, a Púpos és a Ludmilla után megint egy dízel nagyvasról lesz szó, ráadásul hazai viszonyok közt meglehetősen egzotikusról. Emlékszem, amikor annak idején Angliában jártunk, milyen mérges voltam, hogy egyet se sikerült lefotózni a fura kinézetű mozdonyaik közül, mert amerre jártunk, mindenütt motorvonatok közlekedtek. Erre most hol pótolhatom ezt? Itthon, Magyarországon!

IMG_1874.JPG

A Floyd talán az első magyarországi cargo magánvasúti cég volt, vasútbarát körökben pedig arról lettek híresek, hogy amikor brit mozdonyokat vásároltak (használtan), akkor azokat feketére festették, egy rózsaszín csíkkal a cégjelzés két oldalán: ők voltak a pink Floyd :)

659001oldalrol_kicsi.jpg

Sajnos a jellegzetes színterv a közelmúltban eltűnt, de a fekete mozdonyok még mindig feltűnő jelenségnek számítanak, különösen a dízelgépek. A fentebbi képen látható, itthon 659-esnek nevezett sorozatot a British Rail "Class 56" néven használta. A 135 mozdonyt a korábbi 47-es sorozat alapján tervezették a Brush Tractionnel, a gyártást Romániában kezdték, de komoly minőségi problémák miatt végül a többségüket Nagy-Britanniában építették.

IMG_1865.JPG

A sorozatot a hazai vasútbarátok valamiért "Melák" néven emlegetik, holott ez a becenév cseppet sem illik rá. Egyrészt nem nagy: ezen a képen is látható, hogy kisebb, mint némelyik személykocsi; az angol űrszelvény alacsonyabb és keskenyebb a mienknél, emiatt a 659-es néhány nála gyengébb "kontinentális" mozdonynál is kisebb. Ezen túl nem lomha vagy bamba, hiszen a 3250 lovas főgép a segédüzemek levonásán túl is 2400 lóval tud vontatni (maximális sebessége 130 km/h, indító vonóereje 275, tartós vonóereje 240 kN), ezzel pedig a jogosan pályázhat a "legerősebb magyarországi dízelmozdony" címre, hisz a Nohab 1950, a Szergej 1970, az M63 pedig 2700 lóerős volt.

Koszegen_kicsi.jpg

A kirándulás során jó nagy kerülővel jutottunk el Kőszegre, ami egy ideje a motorkocsik birodalma: pár évvel ezelőttig a kalauz nélküli Bzmotoké, azóta a GySEV 5047/5147-eseié.

IMG_1956.JPG

Egy időre a menetrend szerinti motorvonat is odaállt mellénk - ennél nagyobb forgalom ritkán lehet itt!

IMG_1973.JPG

A szombathelyi vasútállomás hangulatra mintha jelentősen nyugatabbra lenne valós földrajzi helyénél: nem üres placcok, lebontott épületek helye és gazos mezők veszik körül, mint az ország vasútállomásainak majdnem száz százalékát (beleérve a Kelenföldit vagy a Nyugatit), hanem gyárak, műhelyek, téglafalak közt futnak be a vágányok x+1 irányból. Kicsit mintha be is lennének szorítva a peronok a város és a járműjavító/műhelyek közé, emiatt itt túl sok fotólehetőség nem volt, csak körüljárás közben lehetett rálátni a mozdonyra.

IMG_1986.JPG

Budapestre menet betértünk egy olyan helyre, amiről tudtam ugyan, hogy létezik, csak azt nem, hogy pontosan hol: a győri GySEV állomásra. Ez gyakorlatilag egy teherpályaudvar, kvázi merőlegesen a soproni vonalra, személyforgalmat legfeljebb a MÁV sztrájkok idején lát. A lakótelep szomszédságával kicsit olyan volt, mint gyerekkoromban Vizafogó - már azt leszámítva, hogy az nem volt villamosítva, viszont mindig tele volt kocsikkal. Egyébként itt is megfigyelhető az, hogy a festés a gépészeti részletekre irányítja az ember szemét: mivel az oldalfalon nem sok néznivaló van, én legalábbis automatikusan a forgóvázat és a mindenféle lelógó dolgokat kezdem nézni...

És a bejegyzés végén egy videó. Túl sok lehetőség nem volt mozgás közben látni a mozdonyt, hiszen a vonaton ültem, úgyhogy maradtak a körüljárások Kőszegen, Szombathelyen és Győr GySEV állomáson. Persze megpróbáltam indítás és gyorsítás közben is videózni, de erről - és a motor által termelt füst mennyiségéről - már írtam, itt lehet megnézni.

És a végén egy kérdés: írtam, hogy a Melák szerintem nem jó becenév, van valakinek jobb ötlete? A színes logó és csíkok nélkül lehetne "Negró", de azt az MRCE Dispolok ES64F4-eseire mondják :)

21 komment

Címkék: utazás videó képek vasút panoráma class 56

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr635516149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vajon ez is jobbkormányos? :)
Ja és ha már Szombathely: lehet, hogy visszaépítik a vasútállomás és a Tófürdő közé a villamost. (Majd egyszer, de talán tényleg, elvégre Szombathely nem Budapest :) )
@Trónkövetelő: Bal"kormányos", mivel a mi vasutunkon hagyományosan jobboldalt van a vezér, az angolok meg ugye mindent fordítva csinálnak :)
@Rocko-:
Hogy ez eddig még nem jutott eszembe:
www.youtube.com/watch?v=b6jWlnM5bhY&list=PL8B51FB75A8CE1BE5
A másik fekete vonatot inkább hagyjuk :)
@Törzsgyökeres szentesi: Az nem rossz név. Én mostantól így fogom hívni.
@Rocko-: :D Kéne az orrára egy szellőző, és tökéletes lenne
Jó gép, de nem mondom hogy kéne egy otthonra. :)
Azt egyébként tudja valaki hogy Kőszeg mindig zsákállomás volt (biztos van erre szakszó is) vagy össze volt kötve az oberloisdorfi (Felsőlászlói) állomással?
@Tapmancs: Naná, hogy össze volt, csak aztán... na igen. Állítólag '60-ig volt teherforgalom tovább, a személyforgalmat felhagyták '51-ben, állítólag a vastag piros túloldalán volt egy földcsuszamlás, és aztán nem volt már fontos nekik ez a vonal. Önmagában persze a Vasfüggöny elég oknak tűnik a megszüntetésre, de pár másik vonal azon a környéken maradt tovább, illetve hát ennek is a Sopron felőli vége...
@SomiTomi: "Kéne az orrára egy szellőző"
De hát van rács az orrán, az angolok emiatt hivták gridiron-nak. Csak nem szellőző, hanem a kürtök vannak mögötte. Több is van belőle, klassz többhangú fotósijesztgető :)
@Hamster: thx. Azt hittem már Trianon után megszüntették.
@Tapmancs: Az ehhez hasonló vonalakról nemzetközi szerződések szóltak, nem lehetett csak úgy megszüntetni. de a másik oldala is haldoklik, egy részen nincs meg, másik részén hajtányozni lehet, talán mostanában vágták még visszább, hogy meddig van rajta még menetrend szerinti forgalom.
@Trónkövetelő: Soha nem járt arra villamos, tehát max építik nem visszaépítik.

És a rendszerváltás óta téma a különböző irányú villamos építés, vagy visszaépítés (köztük teljesen jó ötletek is, pl. a tram-train megvalósítás kőszeg felé), de ezekből nem lesz semmi.
@Hamster: Ahhoz képest olyan állapotban van, hogy sok aktívan üzemelő magyar mellékvonal irigyelhetné...
@charlie: Hát, valahogy a MÁV alatt is kiemelt státuszban volt, ez a buszjegy formátumú vonatjegy, meg a lukasztó a Bz-n sehol másutt nem volt jellemző. Meg utas is van. Ugyanakkor a közbenső megállóhelyek borzasztóan néznek ki, és technikailag is le van egyszerűsítve, hogy egyetlen állomásköz az egész vonal, emiatt aztán nem lehet csak úgy tetszés szerint akármikor akármerre menni rajta.
@charlie: Szombathelyen az állomástól a villamos nyilván nem ment el a Tófürdőig. A tervek szerint természetesen nem követné teljes egészében a régi vonalat, de elég sok szakaszon igen.
@Hamster: Kőszeg-Szombathely között régen Gencsapáti-alsón volt kitérő (még ma is látszik a nyoma), valamikor a 60-as években szedték fel. Mikor a vonal felújítása volt, keringtek olyanok, hogy építenek félúton egy kitérő, így kétszerezve a vonal kapacitását (félórás ütem).
Ezek a melákok olyan zajt csapnak, mint egykor a Szergejek. Többnyire éjszaka hallom a dübörgésüket, pedig nem mondhatni, hogy közel lakom a vonalhoz. Hosszú percek, mielőtt beér az állomásra, áthúzás, és hosszú dübörgés a távozás után is. Nincs valami zajterhelés felső határ, amit (elvileg) be kell tartaniuk? Mert nekem ebből az jön le, hogy megvettek valami 40 éves selejtet az angoloktól, kifestették, és büszkén csinálják a vasúttársaságosdit vele, de természetesen olyan balkáni módon, levetett nyugati gépekkel.
süti beállítások módosítása