Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Budapest a metrók előtt

2013.09.18. 16:00 :: Hamster

A metró 1970-es megindulása - illetve a kelet-nyugati vonal második szakaszának '72-es átadása - óriási változásokat okozott Budapest tömegközlekedésében. Geoffrey Tribe szerencsére még '69 nyarán járt itt, így meg tudott örökíteni néhány olyan életképet, ami a hozzám hasonlóan később születetteknek kicsit már meseszerűnek tűnik.

19690629-A0419.jpg

Az első képet feladom gyorsrejtvénynek; mindjárt elárulom a megfejtést, addig lehet gondolkodni rajta. Mi pedig foglalkozzunk a rajta látható járművekkel: elől egy acélvázas motorkocsit látunk - konkrétan egy ezrest -, mögötte pedig egy középbejáratú pótkocsit. A szerelvény 41-esre van táblázva, ebből kiderül, hogy a járat ekkor még nem mai helyén, a Kamaraerdőnél végállomásozott, hanem Budaörsön, ahol volt hurokforduló. A helyszín tehát a Fehérvári út/Bocskai út/Schönherz Zoltán - ma Október huszonharmadika - utca kereszteződése, ahol ekkor még az út két oldalán mentek a sínek. A 41-es - és ex-HÉV-es párja, a 43-as - a Körtéri "gomba" körül fordult; a kettes metróval kapcsolatos átszervezések során tették belső végállomásukat kijjebb: a budafoki kocsiszínhez, illetve a Varga Jenő - ma Városház - térre.

19690629-A0422.jpg

Moszkva tér, még a metró megérkezése előtt. Valamiféle tereprendezés zajlik az 58-as és 56-os villamosok tér közepi hurokvágányán, de a nagy építkezésnek nyoma se látszik - és természetesen még állnak a Beszkárt jellegzetes gombaépületei is. "Vájtszeműek" észrevehetik a kép előterében álló két acélvázas ezres közti különbségeket: az elöl állónak lekerekített ablakkeretei vannak, a hátul levőnek szögletesek, és az oldalabalkok fölött ott vannak a szellőzőnyílások is. Mivel alig van forgalom (legalábbis moszkvatéri léptékben), gyanítom, hogy hétvégi felvételről van szó.

19690629-A0423.jpg

Ezres favázas pótkocsival: utóbbi kicsit meg van görbülve, a peronok mélyebbre lógnak, mint a kocsiszekrény közepe. Ettől eltekinve viszont szép állapotban van: bár '55-ben kettősfeljárósították (eredetileg pont úgy nézett ki, mint a megrendelő cég, a BVVV motorkocsijai), megmaradtak az ablakok fölötti szellőzőnyílások. Ahol a szerelvény áll, ma az óra körüli térség van, a hurokvágányt kisebbre vették a metró feljárójának építésekor.

19690701-A0440.jpg

25-ös villamos halad a Május 1. - azóta (ismét) Hermina - úton, a Közlekedési Múzeum oldalában. A képen látható ezerötszázas motorkocsi ma is megvan, felújításra vár. Biztos klassz volt, amikor még villamossal el lehetett jutni a Széchenyi fürdőhöz, ...

19690629-G0099.jpg

... ahol át lehetett szállni az akkor itt még a felszínen járó kisföldalattira. A képen egy Széchenyi fürdő felé haladó (a MillFAV ekkor még a "rossz" oldalon járt, tehát a maihoz képest fordítva) fémborítású motorkocsit látunk, pótkocsival, Állatkert megálló felüljárójáról fotózva. A háttérben a Gundel épülete látszik - meg egy Trabant.

19690702-A0453.jpg

Úgy tűnhet, hogy valami világvégi kirándulójárat hurokfordulóját látjuk, pedig ez a 28-as villamos '95-ben felhagyott régi végállomása a Kozma utca/Gránátos utca kereszteződésénél. Ebben a kanyarban dőlt ki 1990-ben egy Tatra, amikor a vezetője megpróbálta - állítólag - 70-nel abszolválni a fordulót.

19690702-A0458.jpg

Amikor még nem csak az ülés volt fából: skatulyaszerű pótkocsi a 13-ason. A keménypapírból készült oldaltábla mellett a régifajta lyukasztó is érdekes látvány, az ablakon kibámuló svájcisapkás utas pedig remekül illik a kép hangulatához.

19690704-A0490.jpg

A 2-es villamoson még ma is ez a típus jár, de azért sok minden változott: a Viaduktot felújították, a kockakő is eltűnt az alsó rakpartról, akárcsak a neoncsöves közvilágítás, a Duna Intercontinental pedig nem csak hogy felépült, de azóta már át is építették, és már nem is Intercontinental. De a Ganz csuklós is változott: a "teliüveg" szélvédőt biztonságosabbra - bár kevésbé látványosra - cserélték, az ajtók üvegtáblái is változtak, és áramszedőből is csak egy van a tetőn. Ami viszont érdekelne: azok a nagy tölcséres hangosbemondók mire szolgáltak? Szlovákiában ma is sok helyen látni kisebb településeken ehhez hasonló "falurádiót", de Budapesten mire lehetett jó az augusztus huszadikai víziparádén kívül?

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Geoffrey Tribe-nak!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm szépen! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése még nem jelenti azt, hogy az illető az idő múlásának jó szemű krónikása, azt viszont igen, hogy tiszteletlen a képek készítőivel szemben.

67 komment

Címkék: budapest képek villamos kisföldalatti kulfoldi szemmel Geoffrey Tribe

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr155521626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jó kis összeállítás!
Imádom ezeket a bejegyzéseket. :)
Na ez volt az a lyukasztó, amit először bevezettek. Ebbe ütöttem bele a fejem 9 évesen többször is. Ezért lettem olyan, amilyen :D
@cyan: A balesetveszélyessége miatt váltották le ezt a típust, de én azt hittem, ez azt jelentette, hogy be lehetett vele csípni az embernek az ujját :)
Más világ volt; kicsit kopott, kicsit lepukkant, de a miénk! Nem az ájemefé, az ilyen-olyan hitelező "cluboké", sokkal kiszámíthatóbb, reálisabban tervezhetőbb és ha az akkoriban Fock Jenci bá vezetésével beindított UGM-et, azaz az Új Gazdasági Mechanizmust a Ruszkik '72-től kezdve módszeresen nem csapják agyon, nos akkor mára ez az ország akár Ausztria szintjén is állhatna! Sajnos, a fő baj az, hogy '75-től kezdve gyakorlatilag minden nagy beruházást már Nyugati kölcsönökből finanszíroztunk, ugyanis a '73-as olajválság -bármennyire is fogadkoztak az elvtik- csúnyán begyűrűzött ide is! Aztán most mi a helyzet? Hát csak annyi, hogy pl. a 3. metró lassan potenciális tömeggyilkoló eszközzé válik, csak úgy, mint a szintúgy rezgő léc kategória "kocka", illetve 415-ös, 435-ös Ikarusaink, HÉV szerelvényeink, egyáltalán a BKV (jajj, bocsi: BKK) infrastruktúrája,de hasonló a helyzet a többi KV-nk járműállományával is, főként a PKV (Tüke Busz) kocsijainak jelentős része is a Jóisten óvó kezei által teljesíti a napi köröket és az MVK-nál is bőséggel akadnak kifogásolható állapotú buszok, villingerek, bár kétségtelen, hogy az új vezetés valóban kellő szakmai alázattal viseltet a városi közösségi közlekedés, mint SZAKMA iránt! Mivel azonban mostanság a makrogazdaság is súlyos beteg, ezért -leszámítva a reálisan elnyerhető EU-s forrásokat, meg az önrészhez talán még elegendő önkormi pénzeket- nagyon nagy alakításokra - mint pl. a kb 270 MRD-re taksált 3.metro felújítás- egyhamar ne számítsunk, pedig nem luxus egy 37 éve működő nagyüzem teljes rekonstrukciója, sőt már pár éve sem lett volna elhamarkodott!
Hogy a rakparton mire szolgált a nagy hangtölcsér, azt nem tudom, de vidéken ugyanezek még a 70-es, 80-as években is megvoltak. Az 50-es években a Kossuth-rádió, mozgalmi dalok és termelési csasztuskák mentek, aztán később a polgári védelem meg a helyi tanács használta, ha valami közérdekű bölcsességet akart beleböffenteni. Aztán ezek kikoptaka használatból, mert a falvak nagyra nőttek, ráadásul a közúti forgalom zaja is elnyomta a lármafa hangját. Tudatmódosítónak meg a tévé sokkal jobban bevált :-)
Érdekes megoldás, hogy a földalatti vezetője a helyére szemből szállt be, az pedig még inkább, hogy nyitva tartja a képen. Nem zavarta az egyenesen az arcába szemből fújó menetszél? Vagy régen a földalatti vezetői norvég halászhajók árbockosarában tanulták a szakmát?
A Fehérvári út-Bocskai út sarok viszont manapság eléggé ambivalens módos változott: villamosok járnak továbbra is, sőt metró is lesz, sőt, még az út és a villamospálya is budapesti viszonylatban az egyik legjobb állapotú a nagy forgalom ellenére, de a környező épületek rettenetes állapotban vannak. A régi skálának még nyoma sem volt '69-ben, ma 2013-ban meg már nincs semmi nyoma. A fehérvári úti vásárcsarnokot meg olyan jó tüzépbarokkra sikerült, hogy sok régi tanácselnök elvtárs sírva fakadna tőle :)
Az út túloldalán meg az épületek teljesen lerohadtak, és a képen látható fák is mind kipusztultak :(
@Hamster: " (a MillFAV ekkor még a "rossz" oldalon járt, tehát a maihoz képest fordítva)"

Pont hogy akkor járt a "jó" oldalon és a mai van ahhoz képest fordítva :)
A második képen, a Moszkva térin, ott a közepén van az ÓRA. Körülötte fordul a villamos. Nem tudja valaki, hogy a mostani ÓRA, ami alatt a randikat beszéljük meg, az helyileg pont ugyanott van, vagy odébb tették a nagy metróépítési lázban?
@Trónkövetelő: gondolom így kapott levegőt.
@Trónkövetelő:

Nem zavarta, mert nem szembeült.
A „hangtölcsérek” talán a szomszédos hajóállomás(ok) utastájékoztatását szolgálták. Esetenként pedig a korzózó proletariátus tömegeit szórakoztathatták népszerű slágerek, nóták és operettdalok színes egyvelegét közvetítve. :D

www.youtube.com/watch?v=EqKWYivRAME

@laptop szerviz: olvass hát szerzőnktől, van neki klassz és bejáratott honlapja, gondolom, nem bánja ha reklámozom itt:
hampage.hu/trams/sinek.html
Szerintem elég indok a lármafához a gusztushúsz.
Az utolso kepen lathato, es a 'Viadukt' linken emlitett vasraktarak mi celt szolgaltak regen es most? Vagy mar megveheto/berelheto?
Nem vagyok benne biztos, hogy igaz, de nekem valami olyasmi dereng a hangszórókról, hogy védelmi okokból voltak kirakva. Bár gondolom a menetrend szerinti szirénapróbákat nem ezek közvetítették :)
De nem biztos, csak valamikor réges-régen mintha rákérdeztem volna ősöknél, és ezt a választ kaptam.
Ami a "viadukt"-ot illeti: a helyiek katakombáknak hívták, még a 70-es évek elejétől. A Váci u-ban laktunk a Fontanaval szemben és ha hiszitek, ha nem itt parkoltunk a vilinger alatt.
Több bejárata is volt, mindenkinek megvolt a megszokott helye és állandó portás ügyelet nyitogatta a garázskapukat kézzel.
Szóval garázs volt. én még kocsikáztam anyámékkal a dunakorzón, meg a Vörösmarty téren még motoroztam is. Abban az időben a Napoletana még a Váciban volt a szálló citygrill helyén.
@shyboy: A Napoletana az az olasz étterem, amit én már a Régiposta utcában ismerhetek?
A hangtölcsérek alatt van talán a nemzetközi.
Esetleg ahhoz kellhetett.
Sokan nem is tudják, hogy csak alig másfél évtizede nem a budapesti viadukt Magyarország leghosszabb viaduktja.

A leghosszabb a szlovén határ felé menő vasúti, de most ha megköveztek sem tudom e nevét.
"Mivel alig van forgalom (legalábbis moszkvatéri léptékben), gyanítom, hogy hétvégi felvételről van szó."

Nem tudom, akkoriban miként mentek a dolgok, de már gyermekkoromban - vagyis a 70-es évek második felében például - is úgy volt a Moszkva térrel, hogy, mivel nem kevés járat, illetve útvonal indult onnan a környező hegyek és erdők felé, hétvégenként gyakorlatilag zsúfoltabb volt, mint hétköznaponként (természetesen a reggeli, illetve délutáni csúcsórákat kivéve) - pláne olyan szép kirándulóidőben, mint ami a képen is látszik. Vagyis, én a relatív kihaltságból, a ruházatból és az árnyékokból ítélve inkább későtavaszi-koranyári-későnyári-koraőszi hétköznap késődélutánra-koraestére tippelnék.

Node, ez persze részletkérdés. A képek és a cikk szokás szerint király.

bio
@cyan: "Na ez volt az a lyukasztó, amit először bevezettek. Ebbe ütöttem bele a fejem 9 évesen többször is. Ezért lettem olyan, amilyen :D"

Kék? ;)

bio
@tehtube:

"Szerintem elég indok a lármafához a gusztushúsz."

Pont erre gondoltam én is.

bio
Hááát, szerintem ICS-ből kevés olyan készült, aminek gyárilag két áramszedője lett volna.
A hangtölcsérek a légiriadóknál és egyéb " helyzetekben " a lakosság tájékoztatását, és utasításának voltak az eszközei, kimondottan atomtámadás esetére.Vidéken tovább megmaradt a rendszer mert televízió és rádió készülék is utcánként egy vagy kettő volt.
@bioLarzen:
Igen, ez inkább hétköznap délelőtt, mindenki dolgozik.
"valamiféle tereprendezés zajlik"

Készítik elő a Metro lejáró építéséhez a felvonulási területet. Talán.

"Mivel alig van forgalom (legalábbis moszkvatéri léptékben), gyanítom, hogy hétvégi felvételről van szó"

Namost megnézve a képet két dolog biztos.
1. Nyár
2. Napnyugta előtt.

Csak nyáron van ebben a szögben a Moszkván napsütés miatt árnyék. Máskor kizárt.

Szóval lehet ez hétköznap júniusban "este" fél nyolckor is.
@gigabursch: Nagyrákos és Zalalövő között.
@KissGecihuszár: Kiszámíthatóbb volt, hitelből, és teljes foglalkoztatottság, hitelből. Isszuk ma is a levét, szóval hagyjuk ezt a kádárista ömlengést ha kérhetem!
@gigabursch: A nemzetközi hajóállomás akkor még nem a Belgrád rakpartnál volt?
@virgo: Az elején minden ICS-nek két áramszedője volt. Ne felejtsük el, a kép készítésekor még csak nem teljesen két éve gyártották sorozatban őket, '70-ig csak 1335-ig jutottak. (És azon is volt még: villamosok.hu/kepek/ganz/1335-2.jpg )
@Hamster:
Nem tudom pontosan, de "Queen"-ék ott szálltak ki.

Ez csak egy kósza gondolat volt egy erőteljes talánnal megfűszerezve. Hátha más tud okosabbat, kézzel foghatóbbat mondani.

Mondjuk akkoriban még a hétvégi turista hajózás ezreket mozgatott meg, ha nem tízezreket, és lehet, hogy ennek valós funkciója is volt még akkoriban, ill. a rakpart sem volt autópálya Budapesten keresztül.
@gigabursch: Nekem nagyon rémlik a "határőrizeti terület, belépni tilos" vagy hasonló szöveg a Belgrád rakpartról, míg a Táncsics, Petőfi és társai innen mentek. Freddie-ék meg nem voltak átlagos turisták, nyilván eleve a szálló előtt pakoltatták ki őket, ott várhatta őket a tömeg :)
@bioLarzen: inkább nagyon kora reggelre tippelnék, megnyúlt árnyékok, a nap még alacsonyan van, és épp felkelt. Laktam a Moszkva téren, kelet felé nézett az ablakunk, a délutáni nap a szemben levő ház faláról verődött vissza (Moszkva tér 3. Dékán utcára nézett az ablak)
@gigabursch: neked is csak azt tudom írni, hogy ez kora reggeli időpont.
@gigabursch: 86-ban voltak itt, majd utána kérdezek, hogyan is volt ez a Duna parti felvétel. Exem melózott a filmben, szóval első kézből kapok információt. A kislány viszont nem beépített volt, az tényleg épp itt nyaralt, és megismerte az egyik zenészt, és leszólította, a stáb meg jól felvette. Ez tuti, ezt már akkor mesélte nekem a férjem (aki abban az időben még nem az exem volt :D).
@Hamster: Örülök, és nagyon tetszenek ezek a bejegyzések. Így láthatom hogy miből maradtam ki a fiatal korom miatt.
Jéé, az ICS-knek eredetileg ilyen vonatablakuk volt? Nahát, kár, hogy lecserélték, imádok vonatablakon kikönyökölni :-)
@SomiTomi: Ez akkor volt jó mikor elkezdet ömleni az eső, és akadás miatt nem lehetett őket felhúzni.
OFF: Írtam amúgy. ;)
@pirítottbikaboka: Hát, az tényleg nem nagy buli. Mint a nyithatatlan halbiablak a nyári melegben.
@gigabursch: Tuti késődálután/koraeste. A nap nyugatra van.

bio
@cyan: Bocs, ebben hajthatatlan vagyok: az árnyékok kelet felé néznek. a nap valahol a János-hegy fölött járhat, jó alacsonyan. Ez biza vagy igen későn délután, vagy koraeste.

bio
@nyelv-ész: Tudtommal a népi neve: LÁRMAFA :-)
@bioLarzen: A kép készítési dátuma 1969. június 29., ami vasárnap volt:
www.timeanddate.com/calendar/monthly.html?year=1969&month=6&country=12

A nap állását itt lehet megpróbálni betájolni:
suncalc.net/#/47.5069,19.0239,19/1969.06.29/19:48
@bioLarzen: na, rájöttem: Te a második Moszkva téri képről írsz, ahol az 56-os villamos a hurokban áll - az tényleg délutáni kép.
Amiről meg én írtam, az az első Moszkva téri kép, a nagytotál, azon biza kora reggel van még.
@cyan: Nem lehet kora reggeli a kép, egyébiránt pár perc különbséggel készülhettek :)
@Hamster: omg, létezik ilyen oldal?
@Hamster: Ó, tényleg! Teljesen eltájoltam magam. :D

Igazatok van, délutáni mindkét kép. :)
@Rocko-: Milyen oldal nem létezik az interneten?
Szép összeállítás megint!! Ha jó a szemem és jól látom, akkor a pontos idő délután 5 óra 50 perc, háromnegyed hat után öt perccel!!! Az óra a tér közepén!!!
Igen, igen, hardcore rajongóként köszönettel nyugtázom a régi füzesikasztnis 1000-eseket! Mennyi változatosság ezen belül is! :)(és még nincs rajtuk automata túláramvédő kapcsoló a vezetőfülke fölött, de van biztosítékdoboz a két sínfék között: a Moszkva téri hurokban álló 1025?-ösön látszik)

A rakparti hangszórók szerintem is augusztus 20-i kellékek, akár délelőtt, akár este, zenével és némi műsorvezetéssel folytak az ünnepi események.
@cyan: OK, akkor ezt tisztáztuk :)

bio
@Hamster: Ja, szóval te a dátum ismeretében írtad, hogy "gyanítom, hogy hétvégi felvételről van szó" :P

bio
@bioLarzen: Nem, csak amikor tódítottátok a hétköznapot, jöttem rá, hogy megnézhettem volna a fájlnév alapján :)
@mester utca: "De hülye vagyok"-felismerés v2.0: hogy ez miért nem jutott eszembe :) Ha ezt hozzávesszük, lásd wikipedia:
"1958 és 1979 között a nyári időszámítás használata szünetelt, 1980-ban újra bevezették villamosenergia-megtakarítási céllal"
akkor ez mai időszámítás szerint 18:50 lenne? Stimmelhet.
@enpera: Már ne is haragudj, milyen "ömlengésről" beszélsz te? Olvasd má el még 1x, lécci és ha nem vagy dislexiás, akkor nem hiszem, hogy "ömlengő" szavakat fogsz benne találni, mert én most is elolvastam, de nem találtam olyan részt, ahol én nosztalgiával gondolnék vissza arra a kádárérára, melyben volt szerencsém 16 évet leélni, viszont az is tény, hogy a '80-as évek végén, '70-es évek elején volt egy kísérlet a gazdaság megreformálására, de aztán jött a "SZTOJ" az "ideiglenesen" már akkor is 20 éve itt állomásozó Ruszkiktól, így nem volt mit tenni, vissza kellett rendezni a szisztémát és még jött és begyűrűzött az olajválság!
@Hamster: Ó, perszeeeeee :P

Na jó, abbahagyom ;)

bio
@KissGecihuszár: miért is kell ezt a blogot is elterelned a politika felé? Miért, kinek az érdekéből csinálod? Ez egy kurvajó blog, ne baszd szét
@enpera: Mondd, neked az agyadra ment a hosszú, forró nyár??? Ki kötött belém ezzel: " Kiszámíthatóbb volt, hitelből, és teljes foglalkoztatottság, hitelből. Isszuk ma is a levét, szóval hagyjuk ezt a kádárista ömlengést ha kérhetem!" Én senkinek a szószólója nem vagyok, bár tudom, hogy ezt neked valószínűleg nehéz elhinni (ezt mondjuk leszarom, hogy mit hiszel és mit nem!), pusztán arról van szó, hogy mint 42 éves, tettem említést az "ántivilágról", természetesen belevíve némi közösségi közlekedési motívumot, ha már ez az egyébként színvonalas blog nagyrészt erre a témakörre épül! De szerintem döntse el a blog tulaja, Hamster mester, hogy én esetlegesen eltereltem-e a témát a politika irányába, nota bene; hangulatot keltettem-e, netán izgattam-e bárkit is?! Ezzel részemről befejezettnek nyilvánítom a veled történő dialogust!
@KissGecihuszár: Szerintem ezek a szép régi képek többet érdemelnek annál, hogy a politika nevű gumicsontot behozzuk ide. Meg van persze annak is a helye, nem kell homokba dugni a fejünket, de ez nem az a hely.
@Buszvezető: Szabó István kimondottan szerette a villamosokat, egy időben a filmgyárnak saját villamosa is volt. Igazáón jöhetne egy mai rendező, aki valami régeit-mostanit ilyen formában megőriz a jövőnek :)
Hamster: Ebben egyetértünk! Az az igazság, hogy akkoriban -azaz a '60-as évek végén, '70-es évek elején) mindenki reménykedett valami szép jövőben és volt is erre többé-kevésbé reális alap. Sajnos, utána jött a feketeleves, illetve a fekete arany esetében elbődült a fejekben a majom; a további történéseket pedig betéve tudjuk... Ami pedig mostanság történik közösségi közlekedés címen, nos az nem más, mint nettó ötletbörze, (L. Ferenciek tere, Kossuth Lali u. átépítése, 2x3 sáv vs. villinger és 1 sáv annulálása, teraszok, promenád,stb) illetve orosz rulett, főként, ami a BKK bizonyos viszonylatait, főként a 3. metrót illeti! Nehéz higgadtan beszélni, írni ezekről a dolgokról ,főként hogy az elmúlt 20-23 évben bőséggel firkálgattam le az aktuális gondolataimat a mindenkori BKV/BKK (de ugyanúgy MVK, PKV, KKV, DKV) managementnek, oszt mi lett az eredménye?? Mondjam, vagy mutassam??? Persze, lehet azt mondani, hogy mégis ki a kuki vagyok én, hogy beleugatok a közösségi közlekedésbe, meg egyebek. Nos, én "csak" egy botcsinálta villanyszerelő és közgazdász vagyok, aki 12 éves korától kezdve ú.n. "busz utakat" csinált a szünidők alatt, tehát gyakorlatilag 1-2 év alatt teljes mértékig megismerte Bp teljes területét, illetve a BKV vonalhálózatát...
Ó, ezért van a két útpálya közt szintkülönbség a Közlekedési Múzeum hátában a Vakok Intézete felől! A 25-ös villamos. Hogy ez eddig nem esett le!? : )