Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Alumíniumszúnyog Lengyelországból

2013.10.18. 15:00 :: Hamster

A Wilga jellegzetes, kicsit moszkítószerű lengyel sportgép. A kis helyen le- és felszállni tudó légijárművek csoportjába tartozik, és bár egykor huszonvalahány darab repült belőle Magyarországon, egyre ritkábban látni őket. Konkrétan azt olvastam valahol az interneten, hogy már csak két repképes darab van, de azokat se nagyon használják (nem tudom, ez mennyire igaz), úgyhogy rendkívül megörültem, amikor a szeptember végi budaörsi "Legendák a levegőben" rendezvényen megláttam egyiküket:

IMG_2525.JPG

Furcsa dolgokat mondanak erről a típusról. Egyrészt hasznos kis gép, másrészt azt mesélik, hogy azért jó a hosszú futószár, mert ha leáll a motor, kinézel, és ahová mutat a földön, oda fogsz becsapódni :) Kicsit szakszerűbben aztán mondták, a tervezők mindenáron el akarták hagyni a szárnyak és a törzs közti merevítő dúcokat, emiatt a szárnyat úgy meg kellett erősíteni, hogy az amúgy is teljesen fémépítésű gép nehezebb lett a kelleténél - ráadásul a méretesebb főtartó a szárnytartályok elől is foglalta a helyet. Mindezek eredményeként hiába jók a gép lassanrepülő tulajdonságai, hiába száll fel kis nekifutással és tud rossz terepen is leszállni, nem lett olyan legendásan jó gép, mint mondjuk a Fieseler Fi-156 Gólya, vagy a Pilatus PC-6 Porter. És bár nem tudom megítélni, hogy ebből mi valós információ, és mi az, amivel csak húztak a reptéri ismerősök :) a magyar wilgák listájában mintha tényleg kicsit sok lenne a kényszerleszállás közben összetört gépek száma.

A videó Murphy törvényeinek megfelelően rossz fényviszonyok közt, erős szélben készült, de az talán azért látszik rajta, hogy vagány, mozgékony gépről van szó, jellegzetes csillagmotor-hanggal. A HA-SEF ráadásul a legöregebb még meglevő itthoni Wilga, eredetileg a Rendőrség színeiben repült, R-07 jelzéssel - 1970-es üzembe vételével igazi youngtimer!

IMG_2523.JPG

A gépet eredetileg vitorlázógépek vontatására és ejtőernyősök ugratására fejlesztették ki, és bár az első változatokkal még voltak gondok, a manapság "a" Wilgaként ismert 35-ös altípus az elvárásoknak megfelelően hatalmas ablakfelületekkel és jókorára kinyitható ajtókkal rendelkezik. Utasként remek a kilátás minden irányba, bár hátrafele nézve kicsit ijesztőnek tűnik, hogy milyen vékony a gép farka :) Mindenesetre jelentősen más érzés, mint a VW Bogár érzetű Cessnákban. Érdekes egyébként, hogy az egykori magyar Wilgák közül több is "nyugaton" repül manapság: Franciaországban (HA-SEB), Németországban (HA-SEK, HA-SEM, HA-SES, HA-SEW) - de még Angliába és az USA-ba is jutott belőlük!

Mivel aligha tudnék hitelesen orrsegédszárnyakról és Fowler-lapokról írni, itt van inkább egy videó, ami bemutatja ezek repülőképességre gyakorolt hatását. Kanadai gépet látunk, de eredetileg jól láthatóan német volt. Kicsit furának tűnik a motorhangja, de elvileg az is eredeti benne. Elég kis helyen elvan, nem?

11 komment · 1 trackback

Címkék: repülés videó képek budaörs repülőgép lhbs

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr655579209

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Elvonási tünetek ellen: egy kisgépes (kis)repülőnap képei 2016.11.06. 11:33:00

Mivel már megint hosszabb ideje nem tudtam semmilyen repülős rendezvényre eljutni (igazán nem trollkodásból írom, de a Red Bull Air Race nekem már nem az), visszanyúltam pár régebbi budaörsi képhez. Persze a tulajdonképpen repülőnapról akkor is lemarad...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ezek a STOL gépek tényleg durvák.

oké, tuti, hogy van szembeszél, de akkoris...
10 méter.
www.youtube.com/watch?v=LJftP8SYQ_o
@Rocko-: Az egy kis játékgép, ez viszont valódi repcsi:
youtu.be/BDByqqNen68?t=2m39s
;)
@Hamster: azért eljátszanék vele. :)
Én azon csodálkozom hogy a Budaörsi Wilga egyáltalán működőképes mert a webkamerán látom hogy télen-nyáron a szabadban tárolják,-innen nézve akár roncs is lehetne-egy kezemen meg tudnám számolni hogy hányszor nyúltak hozzá,mozdították el,repültek vele.Azután egyszercsak megjelenik néhány szerelő,szöszmötölnek vele 1 órát majd repülnek vele pár kört,esetleg még utasokat is szállítanak vele mint legutóbb.
Két repképes Wilga van az országban, a budaörsi SEF, illetve az Opitz Nándor Repülőklubnál vontatásra használt SEP. Utóbbi Dunakeszin, illetve mostanában az ottani repülőtér zárva tartása miatt szintén Budaörsön állomásozik, bent a hangárban. A "Legendák a levegőben" rendezvény szombati napján, miközben a SEF folyamatosan repült az utasokkal, a SEP is felszállt néhány vontatás erejéig, néhány szerencsés pillanatban a két gép egyszerre is látható volt a levegőben.

A SEF idén a mostani mellett még egy alkalommal, nyár elején Szolnokon vendégeskedett két napig egy rendezvényen, ahol az utasrepültetés mellett bemutatót is tartott. Szerencsére gondos kezekben van, jól viseli a szabadban töltött időt. Sokkal többször repülhetne, mint ahányszor igénybe veszik.

A SEF és a SEP mellett két üzemen kívüli, egy darabban lévő Wilga van még az országban, a SED Kiskunfélegyházán a hangárban, illetve a SEJ egy dunavarsányi magángyűjteményben. A többi gép vagy baleset áldozata lett és csak roncsok maradtak utána, vagy külföldre került.
@lutria: Van ott egy, ami kint van, szerintem az nem a SEF volt. Vagy amire én gondolok, az nincs már ott? Egyébként meg bírnia kell, a repülőgépek alapvetően szabad levegőre lettek tervezve, gondolj bele, a nagygépek se garázsban állnak ;)
@sarmasiz: Köszi az infókat! Döbbenet, még jó, hogy annak idején repültem egyikkel-másikkal. Most a Ka-26-osokra kellene ráfeküdnöm, kellene legalább egyszer repülni olyannal, amíg van belőle.
@Hamster: Mint ahogy fent írják a SEF a Budaörsi lakos,a nagy hangártól a legtávolabbi állóhelyen áll,a LI-2-es és a szárnyatörött AN-2 közelében.Figyelem már vagy 5-6 éve a kamerán,egyszer hónapokra el is tűnt majd visszakerült.Kb.negyedévente vagy ritkábban megjelenik egy fehér furgon mellette,talán átvizsgálják,átforgatják a motorját,volt hogy el is vontatták a tőle balra lévő kisebb műhelyhez,azután mindig visszakerül ugyanoda majd hónapokig megint semmimozgás körülötte-talán túl drága lenne a hangárban sarkában tárolni?
Egyébként meg az autókat is szabad levegőre tervezik,de mégis elég elkeserítően tudnak kinézni ha a tulaj ritkán használja őket és ápolás,mosás nélkül több hónapig egy helyben áll.
Van még egy - legalábbis szerintem - igen értékes tulajdonsága, a hátsó űlések előtt a padlóba "vágott" fényképező nyílás. Oda könnyen lehet beépíteni fényképezőgépe(ke)t függőleges tengelyű légifényképezéshez.
@Hamster: Agárdon lakik a HA-MRA lajstromjelű Kamov, amely fel van szerelve utaskabinnal. Hosszú szünet után idén először nyílt lehetőség a típussal sétarepülésen való részvételre, júniusban Dunaújvárosban, szeptemberben pedig Börgöndön. Minden bizonnyal jövőre is szerepel a gép néhány repülőnapon.
@sarmasiz: Tizenéve nem szoktam kijutni az idei repnapokra, a nagyokon (Kecskemét) meg nincs már Kamov. '98-ban még volt, de akkor meg a Wilgát választottam :)