Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ahonnan a villamos az áramot kapja

2013.10.28. 14:00 :: Hamster

Vasárnap nyílt nap volt a kelenföldi remizben és a BKV Villányi úti áramátalakítójában, a két helyszín közt pedig nosztalgia villamossal lehetett közlekedni (közvetlen vágányok híján átszállással). Mivel az említett kocsiszínben már jártam (legutóbb tavaly), most inkább a Villányi út felé vettem az irányt.

IMG_3805.JPG

A huszas években épült áramátalakító ránézésre az egyik legkellemesebb munkahely lehet a BKV telephelyei közül. Persze túl nagy élet nincs itt, mert maga az átalakító távirányítva működik; valószínűleg csak valami minimális felügyelet van itt, illetve talán az áramellátási szolgálat gépkocsis ügyelete (aki pontosabbat tud, nyugodtan írja meg, erre elfelejtettem rákérdezni). Ez csak egy a BKV harmincvalahány hasonló létesítménye közül, de a leggondozottabnak tűnik, régi villák közt, a Gellért-hegy lábánál.

IMG_3755.JPG

A transzformátorok a földszinten, a kapcsolók, egyenirányítók és megszakítók az emeleten találhatók. Utóbbin látszik, hogy régebben komolyabb berendezések üzemeltek itt, bár azt nem tudták megmondani, hogy forgógépes átalakító volt-e itt kezdetben, vagy már eleve higanygőz egyenirányítóval kezdtek. A képen jobbra látható dobozok mindenesetre már félvezetős technikával működnek.

Kiegészítés: Régi leírások alapján kezdetben forgógépes átalakító/konverter üzemelt itt, a hatvanas években pedig már szilíciumos egyenirányító, tehát az is lehet, hogy ezen a telepen soha nem volt higanygőzös átalakító. Az információért köszönet Sujbert Lászlónak!

A nagy, zizegő-berregő dobozok mindig megbabonáznak, úgyhogy egy kicsit videózni is kellett :) Az áramátalakító működése dióhéjban valahogy így néz ki:

  • az Elektromos Művektől 10 kV-os váltakozó feszültség érkezik
  • ezt transzformálják 400 V-ra
  • a váltakozó feszültséget egyenirányítják, 650 V kerül a kitáplálások gyűjtősínjére
  • ez a 650 V megy ki az egyes alállomásokhoz, ebből lesz az út végén az a 600 V, amivel a villamos működik

IMG_3774.JPG

Az Elműtől jövő betápot rögtön kétszer is mérik: egyszer maga az Elmű, egyszer pedig a BKV. Pontosabban nem is a BKV, hanem még a Fővárosi Villamosvasút :)

IMG_3757.JPG

A padló teherbírását jól demonstrálja ez az üzemi helyénmaradó őrhely (vagy ha eredetileg magas helyen volt, akkor légvédelmi figyelő őrhely:). Ez az, amit mindenki géppuskafészekként emleget, pedig elég rossz lenne benne lenni, miközben azokon a kis lyukakon kifele lövöldözünk. Mindenesetre erős a gyanúm, hogy 1. ez erdetileg nem itt a sarokban volt, 2. akármilyen padló nem örülne, ha csak úgy letenném rá. Itt viszont van futódaru, beemelési lehetőség, és persze a padlót is komoly terhek viselésére tervezték.

Update: Elképzelhető, hogy mégis ide szánták ezt a páncélkapszulát, hogy bombatámadás alatt is mindig legyen valaki a gépek közelében. Ugyan logikusabbnak tűnne, hogy az udvarra, vagy olyan helyre tegyék, ahol egy esetleges telitalálat esetén nem temetődik be teljesen, reménytelenné téve a menekülést belőle, állítólag erőművek és más korabeli üzemek belsejében is vannak ilyenek. Az infóért köszönet Tolnai Gergelynek!

IMG_3784.JPG

Az udvaron egy rövid vaspálya is fut: az oldalra nyíló cellákból erre a kocsira lehet kitolni az esetlegesen cserére szoruló trafót, majd így kigurítani az udvarra. Az egyik - lekapcsolt - trafót meg is lehetett nézni, érdekes hangfogó paraván mögött volt. '82-ben gyártották Csepelen, így egyfajta élő műemlék, amit csak akkor kapcsolnak be, ha nagyon szükség van rá, mert hangosabb, mint a többi, újabb gyártású.

34 komment

Címkék: budapest bkv képek villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr315602331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

(véletlenül se vagyok villamosmérnök, szóval adja magát a kérdés, hogy) miért nyomják le 400V-ra, ha aztán 650 kell? Ennyire veszteségmentes az alakítás? (és a 650-ből hogy lesz 600? pusztán a veszteség miatt?)
@milliliteratura: A 400V váltóáram a transzformátor kijáratán, a 650 meg egyen. És igen, azért 650, hogy a végére még mindig maradjon 600, ahogy a metró is azért 825, hogy biztos meglegyen a 750 :)
@milliliteratura: Minden részlet nélkül, ha egyeniránítás miatt lesz 650V egyenfeszültség, a 400V váltakozófeszültségből.(Ami tulajdonképen 3X400V, merthogy három fázisról van szó) A veszteség meg lesz a "drót" ellenállásából (melegszik miatta például), a kötések átmeneti ellenállásából ( Például ahol "toldják" a drótot).
A villamosokon is van villanyóra (ahogy a mozdonyokon)?
Köszi Hamster!!! Ezzel az áramátalakító épülettel szemben laktam 20 évig. Már kicsi gyerekként is érdekelt, mi van abban a nagy sárga házban, ki lakik ott? Eddig nem kaptam választ rá.
Illetve régebben már volt itt szó erről az épületről, úgyhogy nem voltam már annyira tudatlan :)
@charlie: Modernebbeken lehet, de általában nincs szükség rá. Amíg a nagyvasúton "bárki" használhatja, addig városban nem túl jellemző a tulajdonostól különböző felhasználó.
Jó az a "hordozható" óvóhely. Esetleg űrkabinként is szolgálhat, ebben lőtték ki szegény Lajka kutyát :)
@Pirx: @Hamster: mindig mondom, hogy megéri idejárni, nagyobb közszolgálat ez a blog mint az mtv magyar rádióstul :)
@charlie: persze. és ha a sofőr nem fizeti be a számlát, akkor jön a pótlóbusz.
@padorjan: Azért az újabb cuccok fedszámítógépe gondolom csak jegyez valamit, nem? Csak nem számolnak el semmit az alapján. Bár én a vasútnál se vagyok tisztában azzal, hogy mire használják a mozdonyon a mért értéket. És hogy mire használták, amikor még nem is volt más, csak a MÁV.
@Hamster: Szép fogyasztási statisztikákat lehet a járművekre / típusokra készíteni pl. Ha valahol nagyon kiugró érték van, esélyes valami hiba stb.
ahh, tök jó ezeket megtudni, kösz! :)

remélem egyszer bejutsz az irányító központba.
amúgy volt itt valami tájékoztatás, hogy melyik egység hova vonatkozik?
teszem azt, hogy ez a doboz a Móricz-Budaörsit táplálja, ez a Budaörsi-Délit és így tovább.
@Hamster: Azért van még itt valami számmágia. 400 V voanlfeszültségű háromfázisú hálózatra kapcsolt nyugvó hatütemű híd egyenoldali kapocsfeszültsége 538 V, ez kevés. Két sorbakapcsolt fáziseltolásos hatütamű híd (tizenkétütemű kapcsolás) kapocsfeszültsége 1077 V. Persze, gondolom vezérelt egyenirányítók.

Vagy én számoltam el valamit.
@padorjan: Nem is ilyen célból gondoltam.

Ha tudod mennyit adtál be, aztán tudod mennyi jutott el a villamosig, meglesz mennyi a veszteséged. Egyrészt így látod hogyha valami hiba van, vagy lopják az áramodat, valamint alá tudod támasztani, hogy ecsém, itt kurva sok pénz megy el az elavult infrastruktúra miatt hőként, ezt le kéne cserélni.
@¿Qué tapas hay?: Férfiasan bevallom, meg se próbáltam utánagondolni, csak elhittem. Most pedig érdeklődve várom, hogy valaki helyettünk megmondja a megoldást ;)
@charlie: "Egyrészt így látod hogyha valami hiba van"
Körülbelül minden második héten van valami, a Boráros téren meg vagy két éven át szikrázott látványosan a dilatáció - szerinted nem tudják, hogy hiba van? Csak nem feltétlenül az elavulás miatt, hanem mert az ellopott dolgok pótlásának pótlásául megpatkolt dolgokat is állandóan ellopják. Bizonyos HÉV vonalakon már rég dízelvontatást kéne bevezetni, az onnan lementett kábellel talán meg lehetne váltani pár másik helyet. De látod, van, ahol még bonyolultabb, a Körtéren ásás-újraépítés van, mert a pár évvel ezelőtti cuccot cserélni kell.
@¿Qué tapas hay?: 400 x gyökkető ~565. Ha nem háromfázisú egyenirányitás van, hanem a nullához.
@¿Qué tapas hay?: ((3 x gyökkettő x Ube) / pi) x sin (pi/3) x cos alfa Ez a háromfázisú, egyutas, háromütemű egyenirányatás esetén az egyenfeszültség átlagértéke.
De szerintem ezt nem kellett volna. Bocs! :)
Köszönöm szépen a megfejtési javaslatokat.
@Venona project: Ez a 400 Veff csúcsértéke (Um=2^0,5×Ueff). Hogyan tovább?
@Pirx: Ez jó, de ekkora teljesítményen 3f1u3ü egyenirányítás nem tűnik életszerűnek, borzasztóan rángatná a primer oldalt, az egyenfeszültségű oldalon meg lenne egy csúnya váltakozó komponense a feszültségnek. 3f2u6ü esetén UkDC=((3×2^0,5×Uv)/pi)×cos(alfa), ez Uv=400 V és cos(alfa)=1 esetén 538 V. Épp a teljesítmény miatt tartottam valószínűnek a 3f2u(2×6)ü kapcsolást, aminek a kapocsfeszültsége az előbbi kétszerese.

Persze ez csak találgatás az íróasztal mellől.
@¿Qué tapas hay?: Igazad van! De a 3f6ü se sokkal másabb. De érdekes kérdés. Még íróasztal mellett is! :) Csak félek nem mindnekinek, aki ezt a blogot olvassa! :)
@¿Qué tapas hay?: "sz@roznak itten azzal az átalakítással, ahelyett, hogy 400V váltakozóval hajtott aszinkron mocik lennének azokban a fránya villingerekben, meg a trolikban, hogy a HÉV-ről, metróról nem is beszélünk, igaz?!" Tehetné fel sok laikus ezt a "bölcs" kérdést,de hál Istennek nem teszi! Az tutifix, hogy az egyik legveszteségesebb villamossági üzem a városi közösségi közlekedésé, hiszen a transzformációk -ugyanis a primer oldalon érkező 10kV is már le lett ranszformálva 120kV-ról 20-ra, majd a 20kV 10-re!-, egyenirányítók, söntök, egyéb ellenállások szumma vesztesége csúnya számokat ad ki a végére! A vasútnál hál Istennek, nincs ekkora veszteség, hiszen ott alapvetően 20kV a primer betáp és 25kV a szekunder egyen fesz oldal. Ami viszont számomra, mint villanyász számára egy nagy talány, azok az 1. képen található EVIG EMT műanyag tokozottak, melyek a mezős szekrények ajtajaira vannak applikálva. Azok ugyan mi(ke)t rejthetnek?? És a belbecsük miért nem került a mezős szekrényekbe, miért lettek emígyen ráépítve azok ajtajára? Kíváncsi vagyok a részletekre... Hamster, -hűű, most lehet, hogy begorombulsz, hogy a kibicnek semmi nem drága,de talán nem?!-, ha van rá módod, akkor indíthatnál egy villamosságis, áramátalakítós albumot is, akár BKV (jajjj, sorry; BKK), akár DKV, MVK hasonszőrű üzmekről készült bejegyzésekkel is, ugyanis így sok laikus érzékelhetné, hogy milyen komoly a "backstage" kell ahhoz, hogy érkezhessen a tuja, a troli, a metró. Megaztán, így fog sokaknál leesni a tantusz, hogy valójában mekkora is az a kár,melyet a fém tolvajok okoznak, tehát sokakban felébredhet az elemi erejű ösztön, hogy a leghatékonyabban kipusztítsa őket!
@KissGecihuszár: "és 25kV a szekunder egyen fesz oldal"
Ööö... que? Egyen?

"Azok ugyan mi(ke)t rejthetnek?"
Nem túl hozzáértő, ámde túláradó fantáziával megáldott kisgyerekként azt képzeltem, hogy a régi, helyben kapcsolgatott szekrényekhez ott illesztették a távirányítást. Vagy ez hülyeség?

"ugyanis így sok laikus érzékelhetné, hogy milyen komoly a "backstage" kell ahhoz, hogy érkezhessen a tuja, a troli, a metró"
Én szívesen csinálnék ilyet, mert az emberek tényleg azt hiszik, hogy a villamos az úgy megy, hogy megveszik a jegyet, abból kifizetik a sofőrt, minden más magától van, és csak annyi a "jobbítási" ötletük, hogy ne fizessék az ellenőrt, mert akkor több pénz marad... Holott durva háttere van egy-egy ilyen üzemnek minden adminisztrációs szervezet nélkül is.
Érdekes téma szarul, ráadásul pocsék helyesírással megírva.
@áasdklfjáasn: télleg b+!! Most hogy mondod! Köszi, hogy felnyitottad a szemem!
@Pirx: akinek nem, az tudja használni a pg dn-t :) (vagy ha nem, akkor elolvassa, és kevésbbé lesz hülye :)

@áasdklfjáasn: nem kötözködésképp, de érdekes a nicked, csak szarul van megírva, ráadásul a helyesírás is pocsék!
(index-címlap, mi?)
@Hamster: Hát egyenfeszültség, azaz DC... Hát ez az, hogy te sem vagy képben,dehát nem is elvárható részedről ,hogy mélységi villanyászati ismereteid legyenek, épp ezért várom, -juk kíváncsian olyan kollégák véleményét, akiket már ért akkora megtiszteltetetés, hogy turkálhattak akár azokban az EMT-kben, vagy más átalakítókban található mezős szekrényeken hasonlóan található jószágokban... Ami pedig az abszolút építőjellegű hozzáállásod illeti a BKV többi, illetve akár a DKV, MVK, SZKV (ezen utóbbi cégeknél feltételezhetően a mostanság futó, ill lezárult villinger és troli prozsék kapcsán megújult áramátalakító és vill betáp hálózat "tereptárgyai" is sok érdekességet kínálnak) kaliberű épületeinek részünkre történő bemutatásában, részemről egy óriás megelőlegezett LÁJK!!
@KissGecihuszár: De nem értem, miről van szó, a nagyvasút 25 kV 50 Hz váltakozó. Már hogy nálunk. Is. Vagy most miről van szó?
@KissGecihuszár: Egy megjegyzés: Magyarországon a nagyvasúti vontatás feszültsége 25 kV 50 Hz. A vontatási alállomások a főelosztó-hálózat 120 kV szintjére kapcsolódnak 120/25 kV, illetve középmegcsapolású 120/50 kV trafókkal.
Urak, szíves elnézést kérek az agyi rövidzárlatért, mely csak a tegnapi brutál fáradtságnak volt betudható! Méghogy egyenárammal megy a vonat?! Hamster, ezt a mondatot nyugodtan kimoderálhatod, mert ez egy akkora baromság volt részemről, hogy nem szeretném a kalapomra kitűzni! És a legszebb az egészben hogy szinte naponta megyek el pl. a Szántódpusztánál található e.on-MÁV betáp pontnál, mely a 7-es út felett átívelő középfesz légvezeték.
@KissGecihuszár: Nincs ezzel baj, mindenkinek lehet rossz napja. Mindazonáltal nem példa nélküli, hogy "egyenárammal megy a vonat", csak itt a környéken Észak-Szlovákia, Kárpátalja, Szlovénia nagyvasúti vontatási rendszere 3 kV=. Horvátországban most állnak át a Zágráb-Fiume vonalon 3 kV=-ről 25 kV 50 Hz-re.
Látom, az áramátalakító ampermérője maximálisan 0,65 kA-t mutat, amit ha megszorzunk a 600 V-tal, akkor nagyjából egy kétkocsis Tatra teljesítménye jön ki :). Ha a Villányi úton van, akkor jól tippelek, hogy a 61-est szolgálja ki? Valami nagy profi az ingadozásokból talán azt is meg tudná mondani, hol jár a villamos. :D
@walter sobchak: igen, Tatra jár. (két kocsis T5C5K.)
@Rocko-: Egy évig 61-essel (meg 59-essel) jártam melóba, szóval vágom :). Csak tök jó látni, amikor a fizika órán tanultakat alátámasztja valami a gyakorlatban :D.