Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Szellemállomás a Potsdamer Platz alatt

2013.11.01. 15:00 :: Hamster

Sokszor írtam már a berlini Potsdamer Platz-ról: az egykori világvárosi fényekről, a Sony konzumpalotáról, az elveszett, illetve meg nem épült sínekről, a tér alá vezetett nagyvasútról, és persze a halálsávról. Az először "csak" adminisztratívan, majd fizikailag kettévágott város közlekedése kapcsán szó esett a "szellemállomásokról" is, amik a nyugat-berlini használatú földalatti vasutak Kelet-Berlin alatti, forgalom elől elzárt megállói voltak, ahol a vonatok csak áthaladtak. Ezek közül az egyik legdöbbenetesebb pont e tér alatt húzódott - aki 1961 és 89 közt járt ott, csak annyit vehetett észre belőle, hogy a nyugati oldalon néhány aluljáró-lépcső vezet... sehova:

Potsdamer Platz, Berlin, 29 August 1962
Balra Nyugat-, jobbra Kelet-Berlin, "allhails" 1962-es felvételén, még az első generációs Fallal

A tér túlnyomó része a szovjet megszállási övezethez tartozott, emiatt a Fal felhúzásakor a harmincas években épült aluljárórendszert lezárták, a környéket pedig megerősítve őrizték, hogy biztosan ne lehessen közel jutni hozzá. Ugyanis bár a felszínen éles lőszerrel lőttek az odatévedőkre, lent továbbra is járt az észak-déli S-Bahn - a vonalat és az állomást világos csíkkal és 10-es számmal jelöltem az alábbi térképen:

pplatz_fal.jpg

A bejegyzés első fotója körülbelül a térképen 11-es számmal jelölt pontnál készült - persze a távolsági vasút földalatti pályaudvara akkor még nem létezett. A háttérben látható egy szögesdróttal körbezárt üres terület is, a Lenné-háromszög: ez ugyan "kelet" volt, de a Fallal gyakorlatilag kizárták Kelet-Berlinből, így üres maradt - a nyugati oldal bűnözői gyakran ki is használták azt a tulajdonságát, hogy oda nem jöhetett utánuk a nyugati oldali rendőrség. Természetesen a keleti titkosszolgálat számára is remek beszivárgási lehetőség volt ez, emiatt nem nagyon erőlködtek a nyugati turisták által széttaposott kerítés rendbehozásával. Mielőtt '88-ban a nyugat-berlini szenátus megvásárolta a területet az NDK-tól, szélsőbaloldaliak egy csoportja költözött oda; egy részük az immár a nyugat-berlini rendőrség által végzett kiürítéskor egyszerűen átmászott a Falon "keletre", ahol megebédeltették, majd visszaküldték őket, közben kipuhatolva, nem akarnak-e esetleg a szocialista titkosszolgálatnak dolgozni.

VORHALLE - VERLASSEN

A Fal felépültéig az aluljáró és az állomás is üzemelt, bár természetesen figyelték és ellenőrizték a forgalmat, aztán '61-ben olyan gyorsan zárták le őket, hogy '90-ig minden ott maradt, ahol hagyták ("m.joedicke" felvételei):

GESCHLOSSEN SEIT 1961

NO TICKETS

A pénztárfülkék romjait látjuk '90-ben. A képek már a Fal megnyitása után készültek: a szögesdrót még oda van készítve a pult alá, de már senki nem is akarja kihúzni.

RATLOS

Itt is látni egy kis szögesdrótot, de még érdekesebb a téglafal, amivel egy peronlépcsőt zártak le. Bár az aluljáróba eleve csak a keleti határőrök juthattak le, ők se közlekedhettek szabadon az állomáson, hiszen azon "nyugatról nyugatra" tartó vonatok haladtak át. Hivatalosan persze a vonatokról esetlegesen leugró "ellenséges személyek" mozgását kellett akadályozni.

BAHNSTEIG A

Az állomás annyira rossz állapotban volt, hogy felújítása egészen '92-ig elhúzódott - amikorra a vonal többi szellemállomását már rég újra üzembe helyezték.

A legérdekesebb kordokumentumok egyike ez a videó: az első pillanatokban a szuvenírvadászok által kilyuggatott Falon át nézünk kelet felé, majd határőrök vezetik le az operatőrt az aluljáróba. Szükségvilágítás, kosz és beszivárgott esővíz mindenfelé, a középső peronra vezető keresztlépcső alján pedig peron helyett egy zárt helyiséget találunk - innen figyelték a határőrök az állomás területét. A tulajdonképpeni peronra egy páncélajtón át jutunk ki, de ott is csak romok látszanak a kevéske fényben. Időnként egy-egy S-Bahn szerelvény is áthalad, máskor az immár túl sok feladatot el nem látó határőrökön időzik a kamera. Látszik, hogy nekik is furcsa a helyzet, hiszen pár hónappal korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy valaki itt videózik, pár hónappal később pedig már az NDK se létezett...

14 komment · 1 trackback

Címkék: történelem berlin németország képek berlini fal s-bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr685608779

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nyugati szellemvasút Kelet alatt 2013.11.10. 06:30:19

Múltkor bemutattam a szó szerint a Berlini Fal alatt húzódó S-Bahn állomást, ahol a vonatok helyett az idő állt meg, de ahogy korábban említettem, nem ez volt az egyetlen hely, ahol egy nyugat-berlini közlekedési eszköz áthaladt az NDK fővárosa alatt. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fantasztikus poszt, ismét... Most már nagyon el szeretnék menni Berlinbe!
elég durva hangulata van az egésznek, főleg a filmmel.

jól mutatja a németek előrelátását, hogy NEM temették be az aluljárót. ha a falat gond nélkül felhúzták, akkor seperc lett volna pár betonfalat felkapni a sínekhez, aluljárókhoz.
titkon azért ők bíztak az újraegyesítésben.
@Rocko-: "titkon azért ők bíztak az újraegyesítésben"
Mind a két oldal nem titkoltan akarta az egyesítést, csak ugye... hogy is fogalmazzak... a zászlóról alkotott elképzelésük nem esett egybe. Mindeközben Nyugat-Berlin a keleti oldal fontos bevételi forrása volt, ti. a nyugatiak fizettek (DM-ben, nem vándorzászlóban (C) Hofi)) például az S-Bahn közlekedtetéséért, hogy átmehettek az U-Bahnnal kelet alatt, a csatornákért és a szemételvitelért.
Ezt a blog-ot a legelső Berlini metrós post után zártam a szívembe, azóta imádom :-)

Köszi ezért a post-ért is :-)
Írsz nekünk a kivezető autópályáról (vagy útról) is?
@retekblog: A Dreilinden környékire gondolsz?
@Hamster: Simán lehet, de fogalmam sincs mi az a Dreilinden :-)
Arra gondoltam ami kivezetett nyugat berlinből nyugatra :-)
@retekblog: Ja, a tranzitról? Arról még személyes élményem is van '87-ből: nem rázta szét az autót, normális minőségű volt. Mondjuk sokkal többet nem tudok róluk, meg kell vizsgálnom a témát :)
Hétfőn jártam ott (meg persze a Friedrichstrasse állmáson). Hihetetlen a változás, ami az elmúlt 23 év alatt történt...
Őrjítően jó a post! :-)

Az aluljárórendszer, a metró és az S-bahn megálló némi esztétikai rendbetétel után szinte pontosan ugyanúgy néz ki ma is, mint a videón, minden lejárót, vágányt be tudok azonosítani, persze ma már nem ilyen szerelvények járnak. Minden alkalommal amikor megyünk az egyik barátommal bulizni, szó szerint megérinthető a történelem.
@padorjan: Egy kicsit bombasztikus a felvezető szöveg, de a képek marha jók. Mondjuk nehezemre esik elhinni, hogy titokban belopózva ilyen jól beállított és bevilágított képeket tudott csinálni, szerintem lebarterolta az őrökkel, azok meg levitték, mint a fentebb linkelt videót készítőjét is :)