Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A világ legmagasabb templomtornya

2013.11.06. 07:00 :: Hamster

Ulm nem kimondottan híres város - még az sem közismert róla, hogy hogy itt született Albert Einstein. Ráadásul nem is kifejezetten szép hely, vélhetően azért, mert a második világháborúban az óváros 80%-át szétbombázták. Megmaradt viszont a székesegyház, aminek van egy érdekessége - a tornya:

08260118.jpg

Ez a világ legmagasabb templomtornya, és a székesegyház ezzel a világ legmagasabb keresztény vallási építménye. A XIV. században kezdték építeni, még római katolikus templomként, majd jött a reformáció, és az építkezés is megállt. A XIX. században folytatták 100 métertől, akkor már az evangélikus felekezet számára, és végül 1890-ben fejezték be, 161 és fél méter magasan, amivel egy ideig abszolút értelemben is a világ legmagasabb építménye volt. Összehasonlításként: a Országház és a Szent István-bazilika kupolája 96 méteres, de az amúgy jóval nagyobb Kölni dóm tornyai is "csak" 157 méteresek. Csak a barcelonai Sagrada Familia lesz nagyobb, ha egyszer elkészül a középső tornya (a most meglevők  "mindössze" 115 méteresek).

08260116.jpg

A 161,5 méterből 143 méterre fel is lehet kapaszkodni csigalépcsőkön. Fárasztó túra - örülök, hogy pár éve megcsináltam, mert ma már meg se próbálnám ;) A legfelső kilátó egy keskeny körerkély a csúcs alatt, egyszerre nem is fér rá túl sok látogató; sokkal látványosabb a toronysisak belseje, amit a fentebbi képen láthatunk. Csodálatos mérnöki és építői teljesítmény az áttört tartószerkezet, nem mindennap látni ilyet! Érdekes az is, hogy milyen komoly "lépcsőházat" építettek a közepébe, és ezt ki is használják - ehhez képest nálunk a Mátyás-templom két és félszer alacsonyabb  tornyába nem lehet felmenni. Vajon ott már a XIX. században is a turistákra terveztek?

08260114.jpg

Mivel egy 120 ezres városról van szó, aminek nagy részét szétbombázták, a kilátás nem felejthetetlen (ellentétben azzal, amit itthon a Mátyás-templomból lehetne látni), de azért az ember el tud nézelődni egy ideig, és nem csak azért, mert nem tud mozdulni a fáradtságtól :) Amúgy a keskeny folyócska, amit látunk, a Duna, szóval szinte otthon érezhetjük magunkat...

20 komment

Címkék: utazás németország templom építészet ulm

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr855613929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

az első képen a rendezői jobboldalon a tetőn valami acéltámasz? a túloldalon nem látszik ilyen.
a "lépcsőház" valóban gyönyörű, ahogy az eiffel-torony is az lenne kőből :)
ahogy elnézem, ulm is hozza stabilan a tipikus német középvárosi látképet, városközpont erdőben, körötte szatelitek az erdőben.
hmm, akkor nem csak nekem jutott eszembe a Zárva de fámílijá.

a középső lépcsőháznak statikai szerepe is van, nem?
már hogy nem azért került oda, hogy legye lépcsőház, hanem mert kellett egy tartószerkezet, és ha van, akkor miért ne legyen lépcsőház?
@Rocko-: Nyilván nem véletlenül van ott, de akkor is sokkal profibb, mint a másutt gyakran látható mindenféle utólag beépített fémlépcsők.
@milliliteratura: Mire gondolsz? Én csak kő támívet látok, ami a másik oldalon takarásban ven, meg hogy a tetőn éppen dolgoztak, és volt rajta valami állványszerűség.
@Hamster: igaz.

milliliteratura a háttérben lévő technoárt izére gondol.
@Rocko-: Az a templom két kórustornyának egyike, felállványozva.
Utolsó képen, ott az erdőben, bal fölső saroktájt, az mi? Mintha egy bazi nagy szobor lenne.
@Hamster: én néztem be, elsőre acélnak tűnt de tényleg kő ív. de még most is úgy látom, hogy majdnem az első tornyocska aljától indul, és a bal oldalon ott nincs semmi...
hiába van négy szemem, ez se elég soxor.
ha minden igaz, jövőre a mátyás-templom tornya is látogatható lesz, legláabbis:
cink.hu/soha-ilyet-nem-lattal-budapesten-1443834214/@szilylaszlo
szerint
Némi elégtétellel látom, hogy nem csak én nem tudtam belekomponálni a templomtornyot egyetlen képbe :)
Amikor ott jártam, egyszerűen nem tudtam tisztességgel lefotózni, túl kicsi a tér előtte. Próbálkoztam pedig mindennel, letérdeltem, leguggoltam, jó, hogy le nem hasaltam. Ha meg kihátrálok az utcába, akkor meg belóg a Stadthaus ronda modern épülete. A wikipédiás képet szerintem több képből illesztették össze, ilyen képet átlagos géppel/optikával nem lehet csinálni.
Ami még érdekes lehet egy magyarnak Ulmban, az a dunai svábok központi múzeuma (mert több ilyen is van):
de.wikipedia.org/wiki/Donauschw%C3%A4bisches_Zentralmuseum
Innen indultak ugyanis a svábok tutajai le a Dunán a magyar alföldre, és miattuk hívjuk a magyarországi németeket "sváboknak".
Maga Ulm egyébként tényleg nem különösebben szép, a templomon kívül ami érdekes benne, az a halászok negyede, amit megkíméltek valami csoda folytán a bombázások, nagyon szép a középkori, és a környezetébe jól illeszkedő modern házak aljában folydogáló Duna-mellékágakkal (vagy mi is a pontos hidrológiai megnevezése az ott folyó víznek). Nekem nagy élmény volt mindenesetre, hogy az amúgy teljesen érdektelen belvárosban lófrálva egy ilyen kis csodára bukkantam, számomra teljesen váratlanul, mivel azelőtt nem is hallottam róla :)
na, közben megnéztem egy vagon képet a székesegyházról, isteniek az arányai :)

@Trónkövetelő: az általunk svábként nevezett tömeg gyakorlatilag tök mindegy, honnan vándorolt be, ha német nyelvű volt akkor sváb, és kész. erdélyben ugyanez a szász, ami szintén nem jelent szász származást, csak német anyanyelvűt. (pont a közeli bajorból ne lenne egy darab se?)
Ulm óvárosa szerintem így is hangulatos főleg az óvárosban a Dunába torkolló patakocskák tetszenek, különösen úgy, hogy a Duna errefelé még kifejezetten tiszta.
@Trónkövetelő: "a halászok negyede"
Asszem mi is ott kajáltunk, én valami isteni spárgavalamit. De lehet, hogy spárgalevest spárgakröítésű hússal. Mert arrafelé nem székláb fásságú valamikre mondják, hogy étkezési spárga, és imádom - nem tudom, nálunk miért kísérleteznek mindig ezzel.

Nem, Rocko, nem madzagról beszélünk :)
Ha már előkerült a google maps: Tudtommal Németországban is van street view, mégis csak néhány nagyobb város járható be, míg nálunk szinte minden. Ez hogy van?
@Hamster: "Nem, Rocko, nem madzagról beszélünk :)"
persze, mert ez nem a villamosos poszt. :P
@milliliteratura:
Ez igaz, csakhogy én azt mondtam, hogy a "sváb" szó maga azért jelöli a magyarországi németeket, mert a dunai sváboknak volt több nagy kivándorlási, vagy felőlünk nézve bevándorlási hullámuk, és ennek a tömeges, látványos vándorlásnak köszönhetően lett valamennyi magyarországi német "sváb" a magyarok szemében. És a svábok tényleg itt gyűltek össze Ulmban, a duna mentén legkeletebbre fekvő sváb városban, mielőtt felszálltak a kelet felé menő hajókra. Tehát abban, hogy a svábokat, mint a magyarországi németek összességét "sváboknak" és nem "bajoroknak", "észak-rajna-vesztfáliaiaknak", "pfalziaknak", "saar-vidékieknek" hívjuk, azt Ulm városának is van némi szerepe :)
@Rocko-: kész szerencse. most gondold el, mennyit kéne kepeszkedniük, hogy megegyék azt a madzagot. ráadásul jól meg is rázná őket.

@Trónkövetelő: lehet, félreérthető voltam, de nem vitatkozásnak, hanem kiegészítésnek szántam :)
@Trónkövetelő: Azért egy Ulm-Budapest hajós túra ma is szép lehet.
Azt csinálják csak a svábok, én egy óra hajózástól 3 napig tengeribeteg vagyok, és álmomban az ágyam is a tengeren hánykódik :)
Érdekes viszont, hogy a kikötőket meg szeretem, és nemcsak a - kizárólag turistáknak való - marinákat, hanem az igazi nagy árukikötőkön is el tudok merengeni, a hatalmas szállítóhajókon, konténereken, darukon, ott látja az ember, hogy ez igen, ez kereskedelem, itt van élet... :)
Különben menetrend szerinti hajójáratok csak Regensburgtól vannak, Ulmnál a Duna akkora, mint a Mosoni-Duna Győrnél.