Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nyugati szellemvasút Kelet alatt

2013.11.10. 06:30 :: Hamster

Múltkor bemutattam a szó szerint a Berlini Fal alatt húzódó S-Bahn állomást, ahol a vonatok helyett az idő állt meg, de ahogy korábban már említettem, nem ez volt az egyetlen hely, ahol egy nyugat-berlini közlekedési eszköz áthaladt az NDK fővárosa alatt. Volt ugyanis még két U-Bahn - metró - vonal is, melyek közül az egyik - a mai U6-os, akkor "C" viszonylat - megállt a Friedrichstrasse-i pályaudvarnál, a másik - ma U8-nak hívják, akkor "D"-ként jelölték - viszont megállás nélkül jutott át "Észak-Nyugatról" "Dél-Nyugatra" (a nagy kezdőbetű arra utal, hogy nem égtájakról van szó, mert azok értelmüket vesztették Nyugat-Berlinben, amit minden oldalról "Kelet" vett körbe):

Mielőtt folytatjuk, talán érdemes pár szót ejteni arról, hogy mi a különbség a korábban látott S- és a most említett U-Bahn közt.

S-Bahn és U-Bahn: 2+1 féleképpen a föld alatt

Stadtbahn-89-10-06
S-Bahn szerelvények a Stadtbahnon. Szerző: PetrS [GFDL oder CC-BY-SA-3.0-2.5-2.0-1.0], via Wikimedia Commons

Az S-Bahn "nagyvasútnak" számít. A berlini hálózat alapvetően felszíni elővárosi vonalakra alapult, ehhez építettek egy, a várost kelet-nyugati irányban átszelő vonalat (a Stadtbahnt), egy teljes körgyűrűt (a Ringet), majd a harmincas években a belvárost hozzávetőlegesen észak-déli irányban átszelő földalatti szakaszt, amin többek közt a korábban említett Potsdamer Platz állomás is feküdt. Járművileg elektromos üzemű, az áramot harmadik sínről szedő, nagy befogadóképességű szerelvényekről beszélünk, a hálózatot pedig a német szövetségi vasút egyik leányvállalata üzemelteti.

U-Bahn Berlin Spittelmarkt 1908
A Spittelmarkt állomás a megnyitásakor. Public domain, via Wikimedia Commons

Ehhez képest a berlini metró, az U-Bahn - bár szintén harmadik sínről szedi az áramot - keskenyebb szerelvényekkel operál, és bár sok felszíni és magasvezetésű szakasza van, alapvetően földalattinak mondható. Két fajtája van: az egyiken, a "széles profilúnak" nevezetten a budapesti metróra hasonlító (a szovjetek a '30-as években innen merítették az ihletet) szerelvények járnak, a régebbi építésű "keskeny profilúak" viszont érzésre inkább a Kisföldalattinkra emlékeztetnek, csak jóval hosszabb állomásokkal és vonatokkal. A hasonlóság nem véletlen: ezeket a vonalakat a Siemens&Halske társaság építette - a Milleniumi Földalatti Vasút tulajdonképpen a berlini metró bemutató projektje volt. Még egy különbség van az S- és az U-Bahn közt: a különböző cégek által épített berlini metróvonalakat a Weimari köztársaság idejétől kezdve a városi közlekedési társaság üzemelteti.

"Nyugatról Nyugatra" Kelet alatt

A második világháború után a földalatti vonalak még egységesen indultak újra, csak '49-ben választották szét a keleti és nyugati oldali üzemeltetőket - az S-Bahn pedig megmaradt a keleti-német államvasút, a Deutsche Reichsbahn felügyelete alatt. Ennek ellenére forgalmilag minden maradt a régiben, minden állomást használtak, Keletről Nyugatra, Nyugatról Keletre, illetve Nyugatról Nyugatra is nyugodtan lehetett utazni. Persze Keleten árgus szemekkel figyelték az utasokat: ha valaki idegesnek tűnt, esetleg kofferrel, nagy csomagokkal utazott, biztosan igazoltatták, és ha nem tudta megindokolni, miért ül egy Nyugat felé tartó szerelvényen, leszállították. A keleti terület alá behaladást engedélyező jelzőket a keleti oldalról állították, a Kelet alatti állomásokon keleti személyzet végezte a menesztést, de a két említett vonal személyzete és járművei nyugatiak voltak.

Aztán 1961. augusztus 13. hajnalán az NDK csapatai egyszercsak megszállták a szovjet és az amerikai, angol, illetve francia szektorok határát, lezárták azt, és műszaki akadályokat kezdtek emelni: elkezdődött a Fal építése. Ugyanekkor lezárták a Kelet-Berlin alatt átmenő "nyugati" vonalak állomásait is, a Friedrichstrasse pályaudvar alattiak kivételével. Tették ezt azért, mert semmit sem ért volna a felszíni fal, ha alatta bárki átmetrózhatott/S-Bahnozhatott volna. Hogy a helyzet abszurditását értsük, említsük meg, hogy az egyik vonal szó szerint áthaladt a Checkpoint Charlie, a másik pedig Kelet-Berlin főtére, az Alexanderplatz alatt!

Big InterRail Adventure - Day 6

A keleti oldali propaganda természetesen szemérmesen hallgatott a változásokról: mindkét fenti - keleti - térkép a Kelet-Berlin alatti vonalakat ábrázolja. A '61 előttin látszanak a "nyugati" vonalak is, a Fal építése utánin már csak a mai U5-ös, és az U2-es Keletre eső szakasza létezik. Kelet-Berlinen kívül persze már a régebbi hálózati rajzon se volt élet, hiszen az már nem a "demokratikus Berlin" volt.

Berlin - U-Bahn / Subway Map (1970)

A nyugatiak nem akartak beleegyezni a változásokba, ezért az első napokban "csakazértis" alapon megálltak a keletiek által lezárt állomásokon. Később ezt lassításra módosították, de a térképekre továbbra is konzekvensen berajzolták a keleti állomásokat - beleértve azokat is, melyek csak keleti vonalakkal voltak elérhetők. Ezen a hálózati rajzon a Fal által kettévágott U2-es vonal is látható, akárcsak az eredeti végállomását elvesztő U1-es.

Berlin Wall at Bernauer Strasse, c.27 December 1964

A kialakult helyzetet jól mutatja ez a fotó: a kép készítője (és a VW Bogár) Nyugaton van, utána jön a Fal, ami miatt az állomás lejárója nem elérhető - így hát le van az is zárva. Itt még látható a jellegzetes lejáróportál a kék alapon fehér U betűvel; ezek később eltűntek a keleti városképből: a lejárókat lezárták, egy részüket le is fedték, nem beszéltek róluk, a térképeken nem jelölték őket. Persze azért a határőrök és a közlekedési rendőrség felügyelte őket: eleinte szögesdrótokkal és fegyveres őrökkel, később a befalazott lejáratokra vágott figyelőablakokon át és kamerákkal. Az alagutat fotocellás fénykapukkal is ellenőrizték: egymás fölött több érzékelőt helyeztek el - a metró ezeket mind egyszerre blokkolta, de ha csak az alsók jeleztek be, az azt jelentette, hogy valaki az alagútban sétál (vagy kúszik). Mivel Kelet alatt az alagutak a keleti közlekedési vállalathoz tartoztak, az őrök bármikor tilos jelzést tudtak adni a vonatoknak, vagy akár az áramot is kikapcsolhatták alattuk. Az első hónapokban mindezen túl keleti metrós személyzet is volt az állomásokon, akik gyakorlatilag semmit nem csináltak, hisz utas nem volt...

Egyébként ha valaki azon tűnődik, a keletiek miért nem vágták el teljesen a metróvonalakat, a megoldás egyszerű: a nyugat-berlini szenátus minden évben DM milliókat fizetett az alagutak használatáért. Szükségük is volt rájuk, mert a felszínen csak hatalmas kerülővel lehetett volna a kelet-berlini belváros másik oldalára átjutni!

Vezetőfülkés videó a Kelet alatti útról

Túlságosan sok vizuális dokumentum nem készülhetett e fura vonalakról, hiszen NDK felségterületnek számítottak, fegyverrel őrizték őket, és a nyugati személyzet se nagyon akart nagyon ujjat húzni a keleti szervekkel (a hivatásos hírszerzés persze valószínűleg aktívan dokumentált mindent, de ők egyelőre nem elérhetők a flickr-en és a youtube-on). Néha azért akadtak bátor civilek: 1987-ben egy nosztalgia szerelvényt vittek át Észak-Nyugatról Dél-Nyugatra, a vezetőállásból pedig valaki videózta az utat - Kelet alatt is:

A beágyazott videó kimondottan a Kelet alatti részt mutatja: elindulunk a Voltastrassétól, és áthaladunk a fentebb látott Fal-részlet alatt, utána nem megállva Bernauer Strasse, Rosenthaler Platz, Weinmeisterstrasse, Alexanderplatz, Jannowitzbrücke, Heinrich-Heine-Strasse állomásokon, hogy aztán a Moritzplatz-nál ismét nyugati területre érjünk. Érdekes, hogy bár a legtöbb "szellemállomást" egész rendesen megvilágították, a legkomolyabb egykori átszállóhelyen, az "Alex"-en félhomály van. Ezen túl az első nyugati megálló is félig sötét: mivel a kis forgalom miatt rövid szerelvények jártak a vonalon, az állomás felét egyszerűen takaréklángon világították. Az oda befutás előtt a személyzet valamelyik tagja egyébként bemondja, hogy épp akkor hagyják el az alagút falára fehér csíkként felfestett határvonalat - mert azt jelezni kellett odalent is, hogy hol keződik az amerikai szektor.

Ahogy a német nyelvű feliratokból kiderül, bár a nyugati szakaszokra volt az operatőrnek engedélye, a nyugati közlekedési vállalat "Kelet alá" nem adhatott ki ilyet. Szerencsére nem volt őrség a peronokon, mondja is a járművezető, hogy itt már mindent kamerákkal figyelnek - elvileg azonban meglett volna a lehetőség arra, hogy egy keleti őr megállítsa a vonatot, és számonkérje a "kémkedést". Amennyire utána tudtam olvasni, az ilyesmi nem volt jellemző, de legalább egyszer azért volt példa arra, hogy egy keleten körözött személy miatt megállították a szerelvényt az alagútban, majd a vonatra felszállva megkeresték és elhurcolták őt. Ez egyébként sokat elmond arról, hogy milyen szinten figyelhették az illetőt - és azt is indokolja, hogy sokáig miért mondták be az utolsó nyugati megállót továbbindulás előtt! A hasonló esetek elkerülése végett különleges szabályok vonatkoztak ezekre a szakaszokra: bár normál esetben az állomásról elinduló vonatot nem volt szabad elhagyni, ha valakinek az utolsó nyugati állomáson jutott eszébe, hogy nem kellene Kelet alá mennie, indulás után meghúzhatta a vészféket, és a személyzet visszakísérte az állomásra. Az amúgy "egysofőrös" szerelvényekre pedig felszállt egy kísérő, hogy ha esetleg pont ott lenne rosszul a vezető, vagy műszaki probléma adódna, a vonat ne ragadjon be Kelet alá.

891118j berlin u bahnhof stadtmitte
Stadtmitte állomás lezárt lépcsői, a kép bal szélén a távolban a Checkpoint Charlie sejthető. Forrás: Frits Wiarda [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons

A Kelet alatt bekövetkező lerobbanások megoldása ugyanis nem volt triviális: ilyenkor senki nem ment sehova; meg kellett várni, amíg a keletiek összeállítják a műszaki mentőcsapatot - és az őket őrző kíséretet. A témával foglalkozó egyik weboldal szerkesztője komolyan kutatta a témát, de csak egy olyan dokumentált esetet talált, amikor a nyugati utasokat felhozták a felszínre, és busszal vitték a legközelebbi határátkelőhelyig; lehetőleg mindig a felszín érintése és a polgárok összekeveredésének veszélye nélkül kellett megoldani a problémákat...

Friedrichstrasse and (yet to re-open ghost station) U-Bahnhof Oranienburger Tor, East Berlin in May 1990

Sajnos az U6-osról nem találtam olyan videót, mint amit előbb az U8-ról láttunk, úgyhogy a fentebbi két képpel tudom illusztrálni, hogyan néztek ki a szellemállomások a felszínről. Az első - '89 novemberi - fotón Stadtmitte állomás lépcsői még le vannak rácsozva, a másodikon - ez '90-es - az Oranienburger Tor lépcsője ugyan már nyitva van, de az állomás még nem üzemel: a lejárót a megnyitható állapotba hozáson fáradozó munkások használták.

Források: német Wikipedia, www.berliner-untergrundbahn.de, http://www.berliner-verkehrsseiten.dewww.untergrundbahn.de, személyes közlések

37 komment

Címkék: youtube történelem berlin németország berlini fal u bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr855622650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyszerűen nem tudom ezt a témát megunni. More! MOAR!
Az utolsó képen, az U6-tal párhuzamosan közlekedik villamos? Micsoda pazarlás! Bezzeg nálunk felszedik a síneket a metró fölött.
Köszönöm szépen! Élmény volt végignézni. Engem még géppisztolyosok vigyáztak 1980-ban odalent.

(azért a kőrözött személyt majd javítsd ki körözöttre!)
ez még mindig súlyos!
Remekség.

Valószínűleg teljesen laikus kérdés, de: miért járdaszigetre vezetnek fel a két utolsó képen látható kijáratok? Nem tűnik túl logikus megoldásnak metrófeljárót az út "közepére" kivezetni - de biztos van rá magyarázat.

bio
@cyan: ahogy nézem már ott is. de ez a legegyszerűbb intermodális csatlakozás, gondolom én.

@bioLarzen: ha fentről nézd, akkor ja: miért az út közepére?
ha lentről, akkor középperonnal ez a legegyszerűbbb felhozni a forgalmat, mindenféle kacskaringó helyett.
@cyan: Egy részét épp pár hónapja zárták be, mert a vonalat, ami ott futott, elterelik a főpályaudvarhoz. Persze ettől még egy szakaszon párhuzamosak lesznek, sőt, ha 1-200 méter nem számít, akkor az S-Bahnnal is. A villamos a Fal felépítése után egy stadionig ment a leendő főpályaudvarhoz kanyarítás utáni szakaszon, de a stadion már nincs, a főpályaudvarnak meg jól jön a villamos, szóval ez logikus megoldás. Amúgy az ilyesmi csak nálunk ekkora szám, hiszen nem egy szolgáltatási szinten (sebesség, megállások gyakorisága) mozog a kettő. Pont ahogy nálunk is az M2 fölött meg kellett maradnia a buszoknak, amikből olyan sok van, hogy másutt villamost csinálnának belőle.
@bioLarzen: Persze hogy van: mert ez egy első világháború után, gazdasági világválság környékén épült metróvonal, ami az úttest alatti alagútban helyezett középperonokkal épült.
Megunhatatlan. Még, Még, Még!
@Rocko-: @toto92: Értem.

Kösz az infót.

bio
@bioLarzen: Egyébként a vonal jellegét illusztrálandó itt ez a kép a Friedrichstrasse legbelvárosibb részéről:
hampage.hu/kozlekedes/berlin3/img_5772.jpg
A közelebbi két lejáró a Französische Strasse, a távolabbi a Stadmitte megállóhoz tartozik (ahol az U2-t keresztezi, átszállással). '89-ig utána jött négy saroknyira a Checkpoint Charlie. Ahonnan a kép készült, ott meg épp most épül egy újabb megálló, mert a keresztező út alá is metrót építenek, és nehogymá' ne legyen átszállás. A hátunk mögött pedig három saroknyi távolságban a Friedrichstrasse vasútállomás van. Ez az utca körülbelül a régi Berlin Váci utcája volt, úgyhogy különösen durva, hogy itt ilyen lezárt vonal járt...
@Hamster: "Ahonnan a kép készült, ott meg épp most épül egy újabb megálló, mert a keresztező út alá is metrót építenek"
Jelentem, a megálló készen van, már takarítanak, a vonal még valóban épül! :) Nov 17-től az U6 újra egy vonalként közlekedik.
De, hogy azért annyira ne legyen könnyű az élet Nov. 22-től Dec. 9-ig a Nors-süd alagútban cserél pályát az S-bahn.
@Hamster: Cool, köszi!

(Hihi, azért "jó" látni, hogy, ha jól látom, Németországban sem képesek az aszfaltpótlást telejs métékben szintben megcsinálni :D)

bio
@berlin_mount: Idén kimaradt nekem. Remélem, azért még az U5 hosszabbítás átadása előtt meg tudom majd szemlélni a dolgokat :)
Talán 1988-ban magam is láttam az egyik lefalazott állomást fentről a Fridrichstraßén (emlékeim szerint a Französische Straße volt). Hallottam az elhaladó vonatot is, és valami miatt úgy képzeltem, hogy ez a Nord-Süd S-Bahnhoz tartozik. Pedig a '82-es Várszegi-féle Világ metrói is írt a Kelet-Berlin alatti lezárt állomásokról.

A kísértetállomások közül a kedvencem a mai Schwarzkopffstraße. Tipikus kelet-berlini történet, hogy kicserélték az állomásnévtáblákat (Walter-Ulbricht-Stadionról Stadion der Weltjugendre) egy olyan metróállomáson, ahol nem csak hogy utasforgalom nem volt, de még a hivatalos térképeken sem szerepelt.
Tud valaki segíteni? 1977-ben, Kelet-Berlinben U-bahnnal mentünk, és tisztán emlékszem olyan állomásra, ahol nem állt meg a szerelvény, sőt, inkább gyorsan halast ár. Az álloms feliratainak betűi a birodalomra emlékeztettek, és a peront szemét borította. Melyik U-bahn melyik állomása lehetett ez?
@MCMLIX: Nem tudom, legfeljebb csak tippelhetek. A hetvenes években kaptak új falburkolatot a Stadtmitte - Märkisches Museum szakasz állomásai (U2 (A) vonal). A legnagyobb átalakítás a Spittelmarkton volt, én erre tippelnék. De hátha tud valaki biztosat.
Egy beteg rendszer beteg szüleménye. Tökéletes illusztrációja annak az elmebajnak, ami volt. Hála istennek végetért.
fantasztikusak ezek a bejegyzések, csatlakozom @retekblog: -hoz, MOAR :)

Hams, erről a kelet alá ragadós buszos túráról tudsz bővebb infót adni? vagy ha meg akarod írni, akár fordítást is vállalok, ha kell.
@MCMLIX: őőő, ezt a birodalmi betűket tegyük már helyre. ez egy elég régi íráskép, semmi köze a harmadik (vagy az előző kettő) birodalomhoz. kb olyan, mint ha a magyar nyelvet nevezné nyilas nyelvnek valaki, csak azért mert egy rövid ideig ők is használták. a gót betűket egyébként a new york times is használja, például.
@milliliteratura: Nomeg épp a legsetétebb NS-idők kellős közepén (1941) száműzték egy tollvonással a fraktur írásmódot a hivatalos német írásbeliségből.
@milliliteratura: Nekem a helyén volt eddig. "Emlékeztettek", mint mondtam. Egyébként én egy állomásra lennék kíváncsi.
Nyugat-Berlin, '80-as évek, ha nem ismernétek:

www.youtube.com/watch?v=dphpDdfZUGw
A fal előtti állapot nagyon furcsává vált annak felépülte után. Mindenki halott olyan történeteket, hogy egy keleti a nyugati oldalon dolgozott, és délután mikor ment volna haza már állt a fal (vagyis akkor még csak valódi határ, és nem feltétlenül tégla akadály), így nyugaton ragadt. Már ez is furcsa. De, az milyen furcsa, hogy kelleti polgárok felett egy bizonyos területen belül az államhatalom elvesztette a hatókörét. 53-as berlini felkelés leverése után menedéket találhattak a kényes helyzetű résztvevők néhány kilométerrel arrébb. A hírek is terjedhettek, és a cenzúra sem működhetett tökéletesen. Végül a fel indoka is részben az volt, hogy az NDK hatalmas humán erőforrás veszteséget szenved el. A jól képzett, gyakorlott emberek családok tömege távozott egyszerű módon. Majd Nyugat-Berlinben repülőre szállva, megállíthatatlanul elérte Nyugatot is. Tehát, a tömegközlekedés ellenőrzése nem lehetett hatékony. Nem beszélve a gazdasági furcsaságokról. Ugyan egy keleti főleg akkor juthatott nyugati valutához, ha ott dolgozott, vagy onnan kapott jövedelmet (pl. mesterember nyugati ügyféltől) esetleg nyugdíjat. De a nyugatiak könnyedén átválthatták feketén is pénzüket, ami jóval többet ért a nemhivatalos csatornákon. Így kevésbé számított, hogy NDK esetleg ellátási nehézségekkel küzd. A széles választék nyugaton megvolt. A nyugatiak meg olcsón hozzájuthattak a keleti alaptermékekhez, amelyekkel szemben nem támasztottak olyan követelményeket. A Youtube-on találtam olyan filmecskéket, amelyek a fel előtti Berlint mutatják. Már ezeken is pazar a nyugati belváros csillogása. A lakótelepi házak is egyre szebben néznek ki. Így nehéz lehetett propagandát folytatni! :-)
Jaj, ez érdekes!
Ha jól értem a frankfurti reptér harmadik kifutópályájának építésének megkezdésekor vették fel ezeket a jeleneteket.
www.youtube.com/watch?v=Rgby2CqoSBo
Nem tartozik közvetlenül ehhez a témához, de számunkra ez még egzotikusabb. A portugálok elég visszataszító gyarmati politikát folytattak. Sokban hasonlított a helyzet a Dél-Afrikai apartheidre, esetleg Rhodesiára. De ez a háttér, a képek akkor is hangulatosak.
Maputo - a korábbi Lourenco Marques:
www.youtube.com/watch?v=kiheHNbUpmA
Több hasonló is van. Majd jött a forradalom 73-74-ben és a portugálok nagy része hazament. Nem mintha nem érdemelték volna meg, de azért mégsem ilyen egyszerű. A mai Maputo vagy Luanda (bár az újabban nagyon fejlődik) alapvetően csak pusztult. A gyarmati átmenet sok helyen nem úgy történt ahogy kellett volna. Bár a jóval kulturáltabb belga gyarmattartók is egy anarchiába süllyedő Kongót hagytak maguk után. pedig ott még az utolsó években a demokrácia kiépítéssíével is próbálkoztak. Választások, stb. A feketék a legmagasabb arányban voltak iskolázottak a kontinensen. De persze a gyémánt erősen ellenérdekelté tett csoportokat.
Elnézést, nem akarom szét offolni! De ezek olyan érdekes felvételek. Van egyfajta hangulatuk. Akár az 59 előtt Kubában készült felvételeknek. Amik azért kissé hamis képet festenek, de mégis lenyűgözőék.
www.youtube.com/watch?v=Offieyp2VNw
Fulgencio Batista és rendszere zsarnok és érzéketlen volt. Ezt maga Kennedy is többször kijelentett, pl. a választási korteskedés alatt. Ez azonban nem von le semmit Havanna szépségéből és hangulatából.
@MCMLIX: Szia! Én is emlékszem egy olyan állomásra, ahol kordonok voltak és nem állt meg a szerelvény (arra nem, hogy U vagy S bahn), márpedig én keleten jártam egy osztálykiránduláson 84-ben.
@stone pit(er): Azért manapság FFM gazdaságának biztos nem jön rosszul, hogy elég nagy forgalmat kibír a reptér...
@stone pit(er): Ezek csak sima felújítások lehettek, olyat nem mertek csinálni, hogy keleti vonal átmenjen nyugati állomáson...
@Hamster: Bizony, nem jön rosszul! Azt nem tudom milyen természeti értéket védtek, mert ezen az alapon a város terjeszkedése ellen is tiltakozhattak volna. Talán tettek is ilyet. Mindenesetre joguk volt hozzá (nagyon helyesen). <Pedig én az ellentáborhoz tartozom. Imádom a 2-3 perces résidőket, sőt szeretném kérni, hogy mindenfajta megmaradt DC-8/9/10, IL-62/86?, stb ide járjon Budapestre.> Viszont a rendőrök meglepően durván léptek fel a hátráló emberekkel. A párhuzamokat mindenki vonja le maga.
Nna, ez lett volna a következő rész, de más megírta, úgyhogy..:
pangea.blog.hu/2014/02/23/az_enklave_exklaveja