Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Alacsonypadlós villamos lerakodása két részletben

2013.11.13. 15:00 :: Hamster

Hétfőn alkalmam volt megnézni Debrecen hetedik alacsonypadlós villamosának sínre rakását. Pályaszám szerint ugyan már a kilencedik CAF lenne, de nem aszerint szállítanak, így lehet, hogy az 519-es (a sorozatot a Ganz-Hunslet kocsik mögé számozzák) lett a hetedik:

img_3971b.jpg

A lerakodást a Nagyállomástól a kocsiszínig vezető Ispotály utcában végezték. Mire Jazzcoollal odaértünk, a 3/2 arányban megbontott járműrészeket szállító kamionok már egymásnak háttal álltak, az utánfutókat pedig összekapcsolták, hogy összefüggő "pályát" alkossanak. Hátul, a remiz bejáratában egy már működőképes darab is megjelent, mintha üdvözölni akarta volna a jövevényt :)

img_3984b.jpg

Az utánfutók meglehetősen spécinek tűntek, de a sofőrök se csak a kormányt tekergették Spanyolországtól idáig: ők állították össze a leeresztéshez szükséges konfigurációt..

img_3989b.jpg

... ők rakták össze a legurításhoz szükséges rámpát, és a leengedés végén a két járműdarabot is ők szerelték össze eggyé. Meg lehet próbálni tippelni, hány ember kellett volna ugyanehhez a szállításhoz vasúton (kísérők persze itt is voltak útközben, hiszen túlméretes rakományról volt szó, de a konkrét sínre helyezéshez csak egyetlen targoncás kellett kettejük mellé!), és akkor már fel se kell tenni a kérdést, hogy "miért nem vasúton hozták?". A szállítás sebességéről nem is beszélve: nemrég olvastam, hogy a tehervonatok átlagsebessége Európában a sok félreállás és rendezés miatt mindössze 18-20 km/h.

img_4001b.jpg

A járműrészeket az utánfutóhoz rögzítő láncok és a villamos fékjeinek oldása után az első darabon csak kicsit kellett húzni a targoncával, és már meg is indult lefelé a lejtőn. Az egyik kamion volt az ellensúly, az fogta vissza a gurulás sebességét egy vastag hámmal, eközben a másik kamionos folyamatosan azt figyelte, minden rendben zajlik-e a kerekek és a sín közt.

img_4004b.jpg

Az első rész leért. Ez a jármű multicsuklós, tehát három futó és két befüggesztett részből áll, valahogy úgy, mintha másfél "két szoba-konyhás" (angolul kicsit találóbban: "two rooms and a bath") villamos lenne. Mivel a középső futó részt nem lett volna értelme kettéfűrészelni :) a második rész csak egy futó és egy befüggesztett részből állt, tehát a "befüggesztett" rész igazából nem volt befüggesztve:

/oo-I----I-oo-I és ----I-oo\

Hogy mégse a hasán csússzon...

img_4016b.jpg

... egy kis kerekes adaptert tettek a "csonka" végére, ez tartotta a kerék nélküli részt. A fentebbi képen látszik a lánc is, amivel a targonca vontatta. Az első résszel ellentétben itt nem csak lendületet kellett adni, hanem ténylegesen húzni is, egészen a lejtő kezdetéig - onnan értelemszerűen ismét maguktól mentek a dolgok.

img_4072b.jpg

A két részt aztán a sofőrök ott helyben, az utcán összeszerelték, a (mechanikailag) kész járművet pedig egy Ganz-Hunslet vontatta be a telepre. Elég hatékonynak merném nevezni a munkaszervezést! Természetesen a műszaki élesztés csak ekkor kezdődik, de így is tetszett a folyamat.

A lerakodás mozgalmasabb részeit videón is megörökítettem. Hogy a kocsik végül mikor kerülnek utasforgalomba (a kezdeti próbafutások már megvoltak), azt ne tőlem kérdezzétek; vélhetően az NKH végleges engedélyétől és a 2-es villamos átadásától is függ. Jelenleg március-áprilisi dátumokat hallottam.

18 komment

Címkék: videó képek debrecen villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr265630310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát ez nem kispálya, gratula a két sofőrnek!
"nemrég olvastam, hogy a tehervonatok átlagsebessége Európában a Sok félreállás és rendezés miatt mindössze 18-20 km/h"
Jól tudom, hogy kis hazánkban ez jelenleg 5 km/óra átlagban?
@Flankerr: Nem tudom, szívesen olvasnék hiteles statisztikákat. Igazából azt hittem, a net tele lesz pontos adatokkal, de nem volt.
500-lovas Scania! Sunáznám! Mondjuk a Volvo FHxx-et is.
"tehervonatok átlagsebessége Európában a sok félreállás és rendezés miatt mindössze 18-20 km/h."
ezen gyorsítani kéne.

"Az utánfutók meglehetősen spécinek tűntek, de a sofőrök se csak a kormányt tekergették Spanyolországtól idáig: ők állították össze a leeresztéshez szükséges konfigurációt."
csak két sofőr volt a két kamionra?
@Rocko-: Én csak kettőt láttam, lehet, hogy a váltások közben hátul aludtak :)
Köszi Hamster, hiánypótló volt :)
@Hamster: szabálytalan és veszélyes volna csak két sofőrrel lenyomni ezt a távot.
@Rocko-: Akkor is, ha állandóan megállnak pihenni? A túlméretes amúgy is lehet, hogy nem mehet akárhol-akármikor. De mondom lehet, hogy két sofőr mindeközben valami szállón aludt - és még akkor is hatékonyabbak voltak, mintha vonattal kött volna :)
@Hamster: tachograf.uw.hu/vezpihen.htm
alsó táblázat elég jól leírja.
de nézzük: 2448 km. vegyünk egy 70 km/h-s bruttó átlagtempót.
35 óra. 9 órát vezethet per nap, azaz 4 napig jönnek.
ha jól számoltam.
Azok az "út közbeni kísérők" nyilván szintén kocsival jöttek - elvihették a fáradt pilótákat szállóba. A targoncát is hozták, vagy az hazai? Utóbbi esetben aki vezette, magyar vagy spanyol?
Hogy én is kérdezzek már valamit, amire utólag nehéz felelni :-P
A hatodik képen a "kis kerekes adapter" felirata (különleges szállítmány-konvoj) viszont francia. Mivel ott sem kevés villamost gyárt mondjuk a Bombardier Transportation, jöhettek onnan? Persze vannak üzemeik másutt is: Belgium, Németország, Egyesült Királyság, Svájc…
hu.wikipedia.org/wiki/Bombardier
Az eredetileg kanadai multinacionális cég metrószerelvények terén se rossz: Torontó, New York, London, Montréal…
Magyarországon is jelen vannak:
hu.wikipedia.org/wiki/Bombardier_M%C3%81V_Kft.
Én fordítva érzem a problémát: Nem pazarlás két ilyen szaktudású embert munkaideje 80-90 százalékában "csak" kamionsofőrként "használni"?

Mask
@The_Mask: szerintem szimplán betanított szakmunka, azért nem olyan nagy mérnöki trúváj összeszerelni két dolgot.
@The_Mask: @Rocko-:
Vagy húsz éve jött egy svéd pasas külföldi filmesekkel dolgozni. "Csak" bérelték, mert a mozi nagyrészt nem Európában forgatott. Ő hozta sofőrként a kamionját, amiben volt egy aggregátor is, arról kapott áramot a lámpaparkja - maga volt az aggregátoros, egyben világosító és bühnés is.
Minálunk akkor a világosítóknak külön sofőrje volt a teherautóhoz, bár az aggregátor kezelője sofőrje is volt a járművének.
Ma már ez is másképpen van idehaza is.

"Gazdálkodás, Horatio, gazdálkodás!"
Ugyanolyan szakmunka, kint pl. egy nehézgép-kezelő, aki maga viszi trélerén a gépet. Miért lenne ez pazarlás? Megmutatták neki, gondolom levizsgáztak belőle, oszt jó napot :-)
@Mormogi Papa: A kísérők szerintem lokálisan hivatásosak szoktak lenni, útkezelők, hatóságok, nem a slepp részei. A francia felirat meg valami nyolcvan éve hozott szabály alapján lehet, akkor azt találtákki, mert a diplomácia nyelve a francia volt, aztán úgymaradt, mint a magyar vasúti kocsikon, hogy franciául meg oroszul ki van írva minden, angolul meg nincs.
@The_Mask: Szerintem az lenne a túlzás, ha ilyenkor még két mérnök és két plusz betanított munkás is jelen lenne. A jármű "élesztése" megint más, ott fék lesz, villamosrendszerek, ott annak a specialistái lesznek jelen. Közben meg a kamionok visszamennek Spanyolországba a következő villamosért :)
@Hamster: Ha már, akkor pontosítsunk:
A vasúti kocsikban a magyar (illetve a hazai) mellett (monarchiás időkben még több nyelv volt fogalomban :-) a feliratok német, francia, olasz és orosz nyelvűek.
Nem véletlenül: a kocsik ritkán jártak át a Szigetországba a pre-Csalagút időkben :-P
Az orosz, mint egyetlen szláv nyelv, és többfelé az egyetlen megértett idegen nyelv rendben is van. Hogy spanyol miért nincs - talán messzebbre esnek :-)
Mellesleg volt idő, mikor Szentpétervárott is gyakoribb volt a francia szó az orosznál :-P
Egyébként nekem mindegy, hogy a felirat angol vagy francia (ld. TIR - transport international routier), csak közérthető és egységes legyen.
(Nem is egészséges mindent angolul vagy németül mondani :-)))
Íme egy olasz (!) filmsorozat ezzel a címmel:
www.imdb.com/title/tt0150410/fullcredits?ref_=tt_ov_st_sm

Mellesleg Magyarországon is forgattak belőle pár részt :-)
A színészek mellet adtunk rendezőt is, két részt Mihályfy Sándor rendezett.