Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

GT4 - Stuttgart hegymászó villamosai

2013.12.08. 08:00 :: Hamster

Jómúltkorjában mutattam egy videót a hegyre felrohanó tujáról. Az ott látható szerelvény két GT4-esből állt, az egyik legjellegzetesebb kinézetű német villamosból. Azt persze tudni kell, hogy a "GT4" mozaikszó önmagában csak annyit jelent, hogy "négytengelyes csuklós motorkocsi"; ennek megfelelően többféle GT4-essel is lehet találkozni német nyelvterületen. Most konkrétan az esslingeni gépgyár által '59 és '65 közt építettekről van szó:

img_2237.jpg
Csatolt GT4-es a Panorámakanyarban, ami tulajdonképpen egy hegyoldalra tapasztott híd - egy régi út "levegőben" kiszélesítése

A típus tulajdonképpen stuttgarti jellegzetesség, bár nem csak ott közlekedett. Kifejlesztésére azért volt szükség, mert az akkoriban elterjedt, és később "hagyományossá" vált Jacobs-csuklós járművek (ilyen megoldású például a budapesti Ganz csuklós is) Stuttgartban nem váltak be: túlságosan kisöpörtek. Az esslingeniek azt találták ki ez ellen, hogy csukló alatti forgóváz használata helyett a kocsiszekrényt egy közbenső főtartóra helyezték, amely - forgóvázakkal összehangolt - mozgásának köszönhetően a jármű burkolóíve jóval szűkebb lett (NZA rajza a megoldásról). Ez már megfelelt Stuttgartnak, 350-et vásároltak belőle.

img_2127.jpg
Alacsony peron a GT4-esnek, "metróperon" a Stadtbahnnak. A GT4 még az ajtaját se tudná kinyitni utóbbi mellett

Stuttgart más nyugat-német városokhoz hasonlóan a hatvanas években elkezdte a villamosvonalait föld alá dugni, az alagutakat úgy építve, hogy ott később szélesebb járművek is elférjenek. 1985-től kezdve aztán elkezdték kihasználni ezt a lehetőséget: a méteres nyomtávú villamosvonalakat normál nyomtávúra építették át, széles, már-már metró jellegű járműveket közlekedtetve rajtuk. Ezek a járgányok magaspadlósak voltak, a megállók többségében így magasperon épült, hogy szintben lehessen beszállni (ez az a lehetőség, amit Budapesten a hannoveri kocsiknál meg se próbáltak kihasználni). A vonalak egyszerre átépítése persze még egy ilyen gazdag városnak is sok lett volna, ezért szépen sorban csinálták; a közös szakaszokon egyszerre közlekedtek villamosok és Stadtbahnok, a megállókban volt magas és alacsony peron is.

A közös üzem 2007 decemberéig tartott, az utolsó hagyományos villamosvonal a 15-ös volt. Közben a már átépített vonalak kocsijai egyfajta second hand sikerré váltak: vett belőlük Freiburg, Ulm, Augsburg, Nordhausen, Halle, Halberstadt, Németországon kívül pedig Arad és Iasi. Utóbbi városban gyakorlatilag már helyi típusnak számít a GT4-es, sőt: elég komoly modernizálásába is belevágtak.

img_2384.jpg
A villamosok utolsó napján aki csak tehette, ott tolongott a vágányok mentén

Stuttgartban tehát 2007. december 8-án, a 15-ösön járt utoljára villamos, a helyét a Stadtbahn vette át: a déli végén még aznap, az északin pedig némi alagútépítés után 2011-ben. És hogy mennyire gazdag város Stuttgart, azt jól mutatja, hogy több kilométer hosszan meghagyták a méteres nyomtávú síneket, csak hogy legyen hol közlekedtetni a nosztalgia villamosokat!

A lehetőségekhez képest videózni is próbáltam a nagy eseményen, már csak azért is, mert hiába volt nálam állvány, nem volt olyan fél perc, hogy valaki ne mászkált volna bele a képbe :)

img_2420.jpg

Az utolsó menetrend szerinti stuttgarti villamos*. Utána még jött egy különmeneti kocsi, de az nem állt meg, így nem tudtam rendesen megörökíteni.

*Ez persze relatív, hiszen a nosztalgia villamosok is menetrend szerint közlekednek. Én most úgy értem, hogy ez még aktív szolgálatban, közforgalmi menetrend alapján jött.

img_2448.jpg
És az utolsó utáni GT4-esek: a múzeumbúcsúztatóra érkező különmeneti szerelvények egyike a zuffenhauseni fordítóhurokban

Persze a 15-ös villamos se tűnt el azonnal: másnap még a vonal mentén fekvő villamosmúzeum ünnepélyes búcsúztatójára felment néhány szerelvény odáig, hogy néhány ottani veterán kocsival együtt átmenjenek a múzeum új - akkor még csak leendő - színhelyére. De ezután tényleg leszedték a felsővezetéket, felszedték a síneket, és a múzeum egykori épülete előtt ma a Stadtbahn alagútból feljövő rámpája és megállója látható. És persze azóta GT4-est csak nosztalgia járatként látni. Legalábbis Stuttgartban :)

11 komment

Címkék: videó németország képek tömegközlekedés villamos stuttgart gt4

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr875641190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyik kedvencem :-) A hangja alapján pedig ez lehetne a "német Stuka"...
tök jó ez a Panorámakanyar!

"Alacsony peron a GT4-esnek, "metróperon" a Stadtbahnnak. "
jó!

a GT4 belében mi az a sárga doboz?

ez a hülyék elfelejtettek kátyút építeni a sín mellé!

egész jó helynek tűnik ez a Stuttggart, de ahogy az ellenőrök kék villogóval üldözik a villamost, az félelmetes!
Az utolsó képen elképzelem, hogy éppen egy szűkebb helyre akarok autóval beparkolni és a második sikertelen kísérlet közben megjelenik hátul a villamos... :-)
@NAR: " és a második sikertelen kísérlet közben megjelenik hátul a villamos"
... és leszáll a vezetője, megjegyezve, hogy ha nem tudsz rendesen autót vezetni, akkor ne a Merci és a Porsche városában lakjál ;)) Egyébként ez a hurok a remiz miatt lehetett itt (meg gondolom addig, amíg meg nem épült a vonal Stammheimig), szóval rettentő nagy forgalom nem volt benne. Persze sínre, űrszelvénybe beparkolni ősi budapesti szokás, szóval az alap, hogy ettől még a tujának végig kellett tudnia menni benne.
Érdekes, Stuttgartban is milyen "nagyvasutas" a felsővezeték.
Istenem, a szeretett Stuttgartom... Milyen szép is volt az a 3 hónap, amit ott töltöttem '89 őszén; Botnanger Hauptstraße, ahol szintúgy járt valamilyen villinger, mely ehhez hasonlóan tekergett fel a hegyre, ahonnét egyébként páratlan panoráma volt a Mercistadt-ra! Sajnos, azóta nem jártam ott, pedig jártam többször is az ex NSZK-ban, igen, ahol még az ég is kékebb és a fű is zöldebb...
Az NZA-nak szóló köteles tisztelet megadása mellett is szkeptikus vagyok az esslingeni rövidcsuklós megoldás ívbeállási képességének felsőbbrendűségében, egy jakobs-forgóvázas GT6-tal összehasonlítva. Számottevőbb az árelőny a jakobs-forgóváz elhagyása miatt, ívben annyival jobb, hogy a középrész kevésbé törik meg, ennek az árát az ív belső oldalán kell megadni.
Na ja, de így dupla akkora állomások kellettek, mint amekkorák a járművek. Ez a forgalmas szakaszokon még okés, de ha pont fordított sorrendben érkezne a pályára az alacsonyopadlós és a magaspadlós jármű, az nem szerencsés eset. Igaz, a ritka németes menetrenedek (járatonként 10-15 perces követések) esetén könnyebben lehetett hangolni, mintha egy sűrű 4/6 esetén.
@KissGecihuszár: "az én szeretett Stuttgartom..." Hát ez bizony már a régmúlt negédes emlékeinek megszépülése, azonban a jelen -merthogy ittenség éldegélek már 2 hónapja és ha az égiek -illetve jelenlegi kenyéradóm is úgy gondolja- akkor még egy jó ideig itt fogom rontani az amúgy is igen rettenetes Stuttgarti levegőt- a KÖZLEKEDHETETLEN Stuttgartról szól, ugyanis immár 6 éve folyik a Stuttgart 21 (Hamster, csodálkozom, hogy eddig nem írtál erről a kész agyrémről, mely már most többszörösen túlhaladta a költségvetését és még nagyon messzi a 2021-es befejezés, mely már egyáltalán nem biztos, hogy tartható?! Ami azonban stabil, az az állandósult dugócunami, a Hauptbahnhof és annak kb. 200Ha-nyi környékének totális káoszland jellege, néhanapján félig, majd teljesen lezárt utcák, főutak, melyek miatt egyébként az U bahnnak titulált, de facto villamosok is ott állnak a dugóban, ugyanis a legtöbb belső kerületben közös úton haladnak -pontosabban inkább állnak- az autókkal, buszokkal. Szóval, nem tudom, tervezel-e, s ha igen, mikor egy Stuttgarti "háztűznézőt", mert ami most itt folyik, nos ahhoz képest a Kalef + fonódó kiskutya fütyije!!
@KissGecihuszár: Írnék én róla, ha járnék arra, de a bejegyzésben szereplő képek készítése óta nem jártam. Az, hogy a német közlekedési projektek JELENTŐSEN tovább tartanak, mint az itthoniak, azt szerintem kevesen hiszik el neked, pedig én tudom, hogy így van. Tényleg minden csúszik, minden drágul, és a végére mindeki utálja, hogy belekezdtek... aztán elkezdik használni, mi meg irigyeljük csendben, mert nem éltük át az oda vezető utat :)