Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (79) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (138) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (7) budai vár (25) budaörs (37) budapest (731) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (28) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (349) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (286) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (731) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (328) kritika (70) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (284) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (205) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (25) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (10) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (68) repülőnap (33) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (190) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (39) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (54) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (288) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (402) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (676) villamos (604) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Templomtól a temetőig, villamossal

2014.01.25. 07:00 :: Hamster

Nosztalgiázzunk egy kicsit néhány öt-hat éves kép segítségével! A helyszín Bytom, egy lengyel-porosz iparváros Felső-Sziléziában. Ma ez már természetesen egyértelműen Lengyelország, de a település 1945-ig többnyire német fennhatóság alatt állt, és talán még ma is ez a legnémetesebb épületanyagú város a környéken - sajnos nem túl felemelő állapotban (bár a foci EB kapcsán állítólag javult a helyzet).

img_7295.jpg

A fentebbi kép nem nosztalgiavillamost ábrázol: a felső-sziléziai villamoshálózat 38-as számú viszonylata alapvetően két kéttengelyes tujával üzemel: az egyiket 1949-ben, a másikat '51-ben építették - stíluszerűen a német "Háborús Egységkocsi", a Kriegsstrassenbahn tervei alapján.

img_7307.jpg

A szűk másfél kilométeres viszonylat létezése kisebbfajta csoda: az egyvágányos, kitérő nélküli vonalat az illetékesek legszívesebben már rég megszüntették volna, de a helyiek nem hagyták, már csak azért sem, mert a domboldalon, amin fut, több temető is van, melyek megközelíthetősége kérdésessé vált volna. Fejlesztés helyett maradt a meglevő sínek használata - viszont az addigra megmaradt villamosok alapvetően egyirányúak voltak, ezért nem nagyon volt mit közlekedtetni rajtuk. Ekkor szedtek elő két öreg munkakocsit a régi időkből; helyzetjelzőt, rendes fényeket raktak rájuk, és azóta is ott járnak, felváltva. Csak Halottak Napja környékén raknak ide modernebb, utólag kétirányúra alakított járműveket, amikor tényleg sokan utaznának; a normális forgalmat elbírják a veteránok is. A kéttengelyesek emellett néha még mindig beugranak munkakocsinak, ahogy azt 2012 szeptemberében láttuk is.

img_7320.jpg

Egyébként a belvárosi Szentháromság-templom főbejárata elől induló vonal nem csak hogy egy temetőnél végződik, hanem a sínek konkrétan egy sírköves kínálatában végződnek. Régen kocsiszín volt itt, ebből csak egy ma is használt kifeszítő oszlop maradt. Kicsit morbid, nem?

img_7321.jpg

Ez itt a két jármű közül az újabbik, az '51-es gyártású. Ugyanott épült, ahol a mi Alstom metróink: a Chorzów-i Konstalban!

KSW 7 Woltersdorf in Rostock
Roehrensee at the German language Wikipedia [GFDL, CC-BY-SA-3.0 or CC-BY-SA-3.0-de], via Wikimedia Commons

Összehasonlításként itt egy kép a Konstal "N" kocsi eredetijéről, a német KSW-ről. Ezen a képen a festés is háborús jellegű: gyártáskor mindig olyan színt használtak, amiből épp volt raktáron - Bécsben például évekig az afrikai hadjáratokból megmaradt homokszínű álcázófesték díszítette a típus ottani példányait. A lengyel gyártó sokáig fejlesztgette a típust: kezdetben nagyobb tengelytávval építette, majd egyirányú változatot, automata ajtósat, meg még ki tudja, mi mindent készített. És akkor a helyi "tuningváltozatokról" még nem is beszéltünk! Mindenesetre 1962-ig összesen körülbelül háromezer motor- és pótkocsi készült Lengyelországban, tehát jóval több, mint az eredeti német típusból.

Ezeken a kocsikon nem sok kényelmi berendezés van: az ajtó kézzel nyitható, a padló magasan van, az ülések falécekből vannak. Mégis, ha egy villamosmániás a környéken jár, aligha megy haza úgy, hogy nem próbálta ki őket. Bár legutóbb mégis ezt csináltuk, hiányzott is :)

14 komment

Címkék: utazás videó képek villamos lengyelország bytom felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr205771367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Régen kocsiszín volt itt, ebből csak egy kifeszítő oszlop maradt. Kicsit morbid, nem?"
nem, miért lenne?
Azért az viccesen néz ki, hogy a villamos tengelytávja harmada az egész villamos hosszának.
A kötött huzat a menetszabályzón (?) mindent visz :-)
@SomiTomi: A német eredeti egyébként marha jól fut, de a lengyel se volt rossz, pedig biztos kevesebbet újítottak fel rajtuk, mint a bécsi és woltersdorfi nosztalgiakocsikon. Aztán persze lehet, hogy budapesti nagypanelen bukfencezni akarna, de ezek a rendes alvázas-futóműves típusok alapból jobban futnak, mint a magyar kéttengelyesek. Ami hasonló a mieinkhez, az az NDK-sok ReKo-ja, az olyan is (csak egyen utaztam eddig, de az meglepően rosszul futott - a gothaiak sokkal jobbak voltak).
Nekem roppant tetszenek az ilyen puritán megjelenésű villamosok. Van benne valami letisztult egyszerűség, ennek ellenére modernebbnek hat, mint a mi tujáink ugyanebben az időben. Azért az meglepő, hogy a mi Bukfencünk (így, nagy B-vel)3800 mm-es tengelytávja ellenére a 3000 mm-es tengelytávjával "@SomiTomi: A német eredeti egyébként marha jól fut". Ha lenne egy magán villamosmúzeumom, egy ilyen szerelvényt biztosan beszereznék :o)))
Hát ez jó. Itt végképp igaz hogy minden út a temetőbe vezet.
Miért ilyen kicsi a tengelytávja?
Én ezt tökre el tudnám képzelni nálunk is a volt 65-ös vonalára egy régi kéttengelyessel. Csak azt az egy vágányt kéne visszaépíteni. Nem sok vizet zavarna - ígérem, ha a XV.kerület polgármestere leszek valaha, ez lesz az első amit visszaállítok. :)
@Ashes & Frost: Azért valós igény is kell ott a közlekedési eszközre, plusz harmincpár év után aligha fogod tudni bemesélni az ott lakóknak, hogy milyen jó dolog, hogy negyedóránként megremeg a ház, mert ott azért nagyon közel ment a falakhoz a sín :I Viszont az 58-as szerintem elketyeghetne egyetlen vágányon, egy kitérővel középen, direkt régi kocsikkal. Ha jó helyre teszik, és megadják a módját, a váltóbot-csere turisták kedvenc fotótémája lehetne :)
Nos igen, a 65-ösre valós igény aligha lenne ma már számottevő (régen sem volt nagy forgalmú), viszont az 58-as azért komoly turistacsalogató erővel bírna. Persze csakis autentikus, jól karbantartott 'oldtimer'-ekkel.
@Hamster: Az 58-as tényleg elmenne egy vágányon. Egy kitérővel, pl. a Kuruclesi útnál, akár 7-8 perces követés is lehetne, így még normális napi forgalma is lenne a voalnak, ahogy annak idején is volt. A régi kocsik nagyon jól illenének Zugligetbe, de jelenleg csak UV-ból van annyi, amiből ki lehetne adni ezt a vonalat. Az UV-k meg soha nem jártak hegyi pályán és talán nem is véletlenül...
@Gabesz9: Csatolt UV-k a mai RET-fékükkel felmehetnének. Mai szabályzás alapján lehet, hogy az ezres se mehetne fel ;)
@Hamster: Pár évtizede a Moszkva tér környékén lakom. Amíg a régi villamosok jártak, a hegyi pályás vonalak közül az 56-oson az ezreseken kívül időnként járt 2800-as és a 80-as évek elején 1-2 2600-as. Sínfék nélkül! A mai 59-esen a Csörsz utcáig felmentek a Stukák, a Bengálik és az ICS-k. Ettől feljebb, és az 58-ason csak 1000-esek jártak. Más nem. Talán nem volt véletlen. Ehhez képest a "mai szabályozás szerint" egy két old timer villamos nem közlekedhet ott, ahol azelőtt évtizedekig járt. Szerintem egy kicsit vicces az ügy.
@Gabesz9: Ennél jelentősen bonyolultabb a kérdés, ti. a pálya is módosult helyenként, illetve a járművek is. Például normális rögzítóféket kaptak az UV-k, ICS-k, viszont újfajta sínekkel ívméretezésekkel dolgoznak már vagy két évtizede az (át)építéseknél. Jól látszik, hogy például ahol nem nyúltak a sínekhez, ott ment is az ezres, pl. a 41-es külső szakaszán. Az más kérdés, hogy emberi akadályai is voltak, hogy pontosan meg legyen vizsgálva a kérdés, hogy tényleg lehet-e gond, illetve ha beigazolódnak a félelmek, akkor ki legyen találva, hogy mit szabad tenni, ezért maradtak a biankó tiltások. És egyátalán nem vicces ügy :( Egyébként a sínfék nélküli 2600-asokban, 2800-asokban picit kételkedem, mert azoknak nem szabadott volna akkor se odamenniük, és nem is voltak úgy kéznél, hogy véletlenül/jobb híján olyat tegyenek oda. Viszont mindkét típusból voltak sínfékes/hegyipályás kocsik. Egyszer-egyszer persze mindenhol ment minden, de szerintem simán lehettek azok is hegyipályások, nem csak az ezresekből volt olyan.