Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • nyelv-ész: @gabroca: Az ETZ eleje túl könnyú volt, és abban már a blokk tiszta alumínium volt. Kb. ugyanaz a különbség, mint a Si... (2019.05.15. 20:40) Keletnémet motorok: katonák és rendőrök
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (12) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (774) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (25) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (71) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (706) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A nagybereki fapados

2014.01.30. 07:00 :: Hamster

Bár a sztori kicsit hasonlít a bytomi 38-as villamoséra, most eltávolodunk a sűrűn lakott területektől, hogy pár pillantást vessünk a Balaton környékének - szerintem - legkevésbé "balatonos" attrakciójára, a balatonfenyvesi kisvasútra. Egy nagyon kis vasútra, ami a tónak hátat fordítva a Nagyberekbe szállítja az érdeklődőket, ahol... ahol megfordul és visszajön:

img_9815.jpg

Ez a környék egykor a Balatontól túrzásokkal leválasztott lápos terület volt, amit hosszabb idő alatt csapoltak le. Az így kapott területen a mezőgazdasági termelés megindításához először lóvasút, majd a második világháború után 760 mm-es nyomtávú gépesített vasút épült. A hetvenes években csökkenő teherszállítás helyét a nyolcvanas évekre átvette a turistaforgalom, elsősorban a csisztapusztai termálfürdőé. Kompex turistaprogramok tömegeknek fürdővel, borospincékkel és folklórprogramokkal - volt gőzös is, meg minden.

img_9755.jpg

Aztán 2002-ben a teherszállításra használt szárnyvonalak után a táskai és csisztapusztai vonalat is bezárták, maradt a somogyszentpáli szakasz. 2009-ben úgy tűnt, annak is annyi lesz, Jazzcoollal azért jöttünk ide. Tömegek helyett egy zötyögős utazást kaptunk, a hangulatról a vaskályha, és az üzem fénykoráról mesélő kalauz gondoskodott.

Bár elvileg volt (és van) valódi mozdonya a vasútnak, a szóló kocsihoz szerintem a "kötöttpályás cukiság" kategóriába tartozó C50-es jobban passzolt. Igaz, traktorszerű hangja inkább vicces, mint vasúti érzéseket keltő, de azért hangulatos utazás volt. Az persze zavart, hogy a vonal igazából sehova se visz; nehéz elképzelni, hogy turistaidényen kívül sok utasa legyen - pedig ez elvileg nem játékvasút, hanem hivatalos, államilag dotált közösségi közlekedési eszköz! Ráadásul egy ideig a MÁV utolsó vonala is volt, hiszen a MÁV-Start megalakulása után a személyszállítás átkerült oda, csak a kisvasutak maradtak "a" MÁV-nál - a kecskeméti és a nyíregyházi pedig épp akkoriban szűnt meg (azóta ez az üzem is a Starthoz került, bár nem tudom, ez a valóságban változtatott-e valamin). Úgy hallottam (valaki erősítse vagy cáfolja meg!), a somogyszentpáli vonal csak azért maradt meg, mert az ottani polgármester korábban valamilyen EU vagy ilyesmi támogatással elérte a felújítását, és ha már egyszer használható volt a vágány, inkább indítottak rajta napi néhány vonatot, mint hogy a kilométerekkel arrébb futó főútról kanyarították volna be a Marcaliból jövő buszt.

img_9833.jpg

A 7-es út mellett, a "nagy" MÁV állomástól időben tisztességes távolságban fekvő (felüljáró vagy kerülőút: a már rég használaton kívül álló átrakó keskeny nyomtávú vágányai ugyan elérnek a nagyállomásig, de nem ott van a kisállomás, a hagyomány meg fontosabb, mint az utasok) végállomásra visszaérve már végképp elromlott az idő, de így talán hangulatosabb is lett az utolsó fotó. Be is ugrott, hogy tizenkét évesen Jugoszláviából hazafele jövet itt láttam először ezt az üzemet az autóból, és meg is döbbentem, hogy "de hát itt van a nagyvasút, minek ide kicsi?" :)

Mindenesetre érdeklődve várom, hogy mi lesz ezzel az üzemmel, mert valahogy úgy érzem, csak a somogyszentpáli vonal nem fogja eltartani. Nyitni kellene - újra! - a turizmus felé. De hogy erre vajon valakinek lesz-e pénze..?

18 komment · 1 trackback

Címkék: balaton utazás videó képek vasút kisvasút idegenforgalom c50

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr175771369

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tili-toli a fenyvesi deltában 2017.07.12. 11:09:51

Miután megszívtuk a felhőkkel és a Nohabbal - de még a balatonfenyvesi oldtimerezés előtt - véletlenül elkaptuk, ahogy az aznap a kisvasúti állomásra kiállított járműbemutató anyagát visszatolják a vontatási telepre. Pontosabban azt láttuk, ahogy egy M...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"azóta ez az üzem is a Starthoz került, bár nem tudom, ez a valóságban változtatott-e valamin" -> változtatott :) Kecskemétről érkezett egy Mk48-as, emelt szintű fővizsgát kapott egy Baw-g és egy poggyászteres BDa-w kocsi, felújították Pálmajor megállóhelyet, Balatonfenyves GV állomásra hőpapíros pénztárgép került, épp most készült el a fűtőház felújítása, nő az utasszám. ((és vannak még tervek például a csisztagyógyfürdői vonalra is))

Egy kép a vonalról pár héttel ezelőttről: scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/q77/s720x720/1524928_621932401189655_223036106_n.jpg

A kis C50-es sem olyan ütött-kopott már: scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1184864_564778706905025_1137178060_n.jpg
@koncz.janos: Tudom, elvetemült modernista vagyok (az meg mi:), de 2014-ben nem az Mk48 meg a Baw kocsi az, ami előremutatónak mondható. Még tán a turistavonalakon is jobbak kellenének (mint az osztrák keskenyeken), a hozzánk hasonló mazoch... izé, fotósoknak meg csak időnként ezek. Bár ha itt tartunk, pont a hőpapírt sajnálom, ehhez a vonathoz, amivel mentünk, a kéregjegy jobban illett volna :) Ezzel együtt csak el kéne a nagyűllomásig vinni a síneket, hogy kényelmesen át lehessen szállni, hangolni, stb.
@Hamster: Ejj, elsősorban nem a síneket kellene elvinni a nagyvasúti állomásig, mert amúgy is gyakorlatilag ott vannak, hanem a vonatokat. Ez az "1950-ben oda építettük az állomást, és most is odáig mennek a vonatok, mert ott van az állomás" akkora öngól, hogy alig van rá szó.
Nemrég volt rajta különvonat, hatalmas élmény volt utazni erre.

Egyébként van forgalma napi szinten is, hiszen a környéki majorságokból ill. Somogyszentpálról sincs busz, sem buszközlekedésre alkalmas út, ezért az emberek a kivonattal járnak be, a menetrend is valamennyire igazodik ehhez. Nem egy elveszett vonal, sőt sebességemeléssel, még az autóval is versenyképes lehetne, il. részint már most is az a 25 km/h max. sebesség ellenére, főleg télen.

A csisztafürdői szárnyvonalat hiba volt bezárni, pont a fürdő miatt hosszabbították meg korábban a nyomvonalat, de ahogy tudom vannak a tervek az újranyitásra, csak közben beleloptak a pályába és ezt pótolni kéne. A végállomást viszont valóban közelebb lehetne vinni a nagyvasúthoz, nem is lenne nagy dolog, hiszen elérnek addig a vágányok.

Egyébként a kecskeméti és a nyíregyházi vonalak sem lennének elveszettek csak kéne egy normális menetrend rá meg normális pályasebesség. Mindkettő olyan helyeken megy, ahol nem igazán van közút sem, 60 km/h-s sebességnél pl. már versenyképes lehet a földúton pattogó terepjáróval is. A megállókiosztás sem mindenhol a legjobb lásd. Helvécia a kecskemétin, ahol végigment a falun érintve a központot sehol meg nem állva, de a puszta közepén többször is értelmetlenül megálltunk.

A fenyvesin ilyen gondok nincsenek, és Somogyszentpál felső megálló is feltételes a puszta közepén. Nagyobb sebességre alkalmas kocsikra lenen csak szükség vagy akár motorkocsikra és máris legalább 40-50 km/h lenne a végsebesség, felére csökkentve a menetidőt. Az Mk48 is simán viszi az 50-et és asszem a végsebessége is 60 km/h.
@Adani: Azért vigyázzunk az olyan kijelentésekkel, hogy "_csak_ kéne egy normális menetrend rá meg normális pályasebesség", hiszen a "normális pályasebesség" a nevezett esetekben azt jelenti, hogy nulláról újra kellene építeni, a "normális menetrend" meg azt, hogy több vonat kell, azaz több új jármű, több személyzet. Mondjuk ha jó a sebesség, nem feltétlenül kell több kitérési lehetőség, rugós váltó, stb, de azért ez még így is nem "csak", hanem rengeteg pénz. 1-2 személykocsi vontatására meg továbbra is nehezen hiszem, hogy egy valódi mozdony a leggazdaságosabb megoldás (tényleg, hogy áll egymáshoz a C50-es és az Mk fogyasztása?). Persze a vasútmánok általában úgy vannak, hogy csak a piros mozdony kék vagy zöld kocsikkal a vonat, minden más hazugság, de én mégis szívesebben látnék svájci jellegű kisvasutakat: motorkocsi, vontató motorkocsi személykocsikkal, részben alacsonypadlós kígyók, meg minden. Ja, és utasszállító vasutakra azért ne teherkocsiból akarjanak motorkocsit építeni, meg ne faborítással, mert lehet, hogy klassz játék a királyréti töftöff, meg a napelemes rettenet (elnézést kérek, de kinézetre nem sokkal jobb, mint az a romániai Timis-orrú KT4-es), de azért igazából nem korszerű járművek. Ami oda jó, az nem biztos, hogy ide is.

Az "átmegy a falun, de nem áll meg" ugyanaz, mint a hülye helyen levő állomás, hogy odafent senkinek eszébe nem jutott valamit tenni _az utas felé nyújtott szint javulásért_, csak az ment, hogy átfestük két BDwxzfdagfdgfdg-xyz kocsit, meg legyen nagy mozdony megint... Érdemben kéne újra kitalálni az ilyen vasutak helyét, ha tényleg meg akarjuk tartani őket, nem csak konzerválni őket az ötvenes évek szintjén. Egy-egy ilyen áthelyezős változás tulajdonképpen akár új járművek nélkül is erős hangulat- és kihasználtságjavító hatással járhatna szerintem.

Persze a fenyvesi pont kivételes eset, hogy inkább turistaüzemnek kellene lennie, de az nincs, van viszont a hivatásforgalom, csak épp nosztalgia eszközökkel. Annyi az előnye a helyzetnek, hogy így megmaradt az üzem (ez nagy dolog), de én nem hiszem, hogy ez így gazdaságos és túlzottan európai megoldás (én legalábbis utálnék fapadon ennyire zötykölődni minden nap kétszer). Ahol utasok vannak, ott haladás legyen és komfort, ahol turisták, ott meg tifitöfizés, de nem szabad teljesen összekeverni a kettőt :)
Valamelyik kis erdei vonatot. Kis ue28 Dutra motorja hajtja,es a kardan is kompatibilis,,,,
Egy 2008-as videómmal csatlakoznék a "hangulathoz" :)
www.youtube.com/watch?v=LMVkZK9TbDc
@Hamster:

Kisvasútnál viszont ez a pár használt motorkocsi beszerzése és némi pályakarbantartás, minimális összes, nem is kellenek hozzá milliárdok sem vagy milliók. A fenyvesi kisvasútnál kb. fél km autópálya árából komplett felépítménycsere meglenne min. 60 km/h sebességre az pedig már hivatásforgalomnak is megfelel. Még egy fél km autópálya és kisvasúti dízel-villamos hibrid motorkocsira is futná, hogy akár óránként mehetne vonat. Az, hogy drága vagy sem nézőpont kérdése. Ha nekem kéne 1 km autópálya árát ráköltenem akkor drága lenne. De a közlekedésre vagy akár a MÁV-ra fordított költségvetésben ez filléres tétel. Közúttal kiváltani sem lenne olcsóbb.

Már a régen a közlekedéspolitkia koncepcióban eljátszottá ka Veszprém-Alsóőrs vonalnál azt ,hogy pontatlan utasszámlálási adatok és mondvacsinált egyéb okokra hivatkozva na meg arra, hogy túl drága lenne a pályát felújítani bezárták, felszedték a síneket, majd pedig a pályafelújítás árának majdnem ma dupláját elköltötték arra, hogy épüljön buszközlekedésre alkalmas út, buszfordulók, buszvárók, pályaudvarok, meg persze busz is kellett még pluszban és még így is Barkasos poggyászkocsik vitték a csomagokat a busz után annyira nem volt hely a buszokon.

Itt van is róla infó:
www.youtube.com/watch?v=axVvyG_hRyU

A vasutat kb. a feléből ki lehetett úgy kalapálni ,hogy évtizedekig nem lett volna baj vele.
@Adani: Az alsóörsi vonalban az az érthetetlen, hogy nem zsákvonal volt, vitt valahonnan valahova, megyeszékhelyt kötött össze a Balatonnal. Ráadásul nélküle Veszprém is gyakorlatilag vasúttalan lett. Érdekelne, hogy ténylegesen mi volt ott, milyen állapotban volt a pálya, mennyit kellett volna rákölteni, és mennyire csak valami fontos elvtárs találta ki, hogy neki nem tetszik a városon átmenő vágány, minden más részletet meg oldjon meg valaki más.

Viszont: hol találsz használt motorkocsit? Egyátalán mi létezik a Faurokon kívül, és abból mennyi lehetne? És eladók is? Az árbecslésben sem vagyok biztos, szerintem ma már nem lehetne olyan olcsó kempingvágányt fektetni, mint amin ezek a vasutak mentek. Rendesen kellene megcsinálni, nulláról, az azért nem ugyanaz, mintha csak úgy aljakra új síneket raksz, azt' jólvan. Az összehasonlítás meg azért kacska, mert egy jó autópályán azért van forgalom, az mindenkinek jó, egy kisvasúti pályán meg a kisvasút mehet, semmi más. Körülbelül az M6-os az a pálya, aminek nem volt értelme (ebben a formában legalábbis biztos nem), a többitől szerintem jobb lett az országban élni, és lassan az M0 is értelmesen fog kinézni.
@Hamster:

Az utasszálmálást pl. egy munkaszüneti napon végezték mikor szar idő volt, szakadő eső és erős szél, és ilyenkor persze, hogy nem sokan utaztak. Egy átlagos nap simán megtelt 4-5 kocsi a vonalon, ezt pótolták 1-2 busszal, sejthető milyen eredménnyel.

A kisvasúti kérdés úgy kell feltenni, hogy van-e igény az érintett területen tömegközlekedésre? Ha van akkor érdemes számolni is vele elvégre már ott egy sínpár alig 1 méter széles helyigénnyel, és képes a feladatát ellátni akkor miért ne legyen? A nyomvonalat is érdeems lehet vizsgálni, lehet-e másfelé vinni, érdemes-e pl. meghosszabbítani. Egy kisvasút lazán megteheti ,hogy akár egy település főutcáján is végigkanyarog.

Az Alföldön kiterjedt kisvasút volt 1960-ig településeken ment át, a központon több helyen megállva, Békéscsaba, Békés, Vésztő, Tótkomlós, Orosháza stb. ilyen kisvasúttal volt behálózva. Gyakorlatilag tram-train működött ezeken a településeken csak akkor még nem így hívták. Nyíregyházán konkrétan volt is villamosított belvárosi szakasz, ahol villamosok közlekedtek. De ezt is tönkretette a koncepció. Pedig akkoriban mikor elrendelték még teherszállítás is volt nagyban, kis és nagyvasúton is.

Egyébként úgy tudom az alsóőrsi vonalat a megszüntetés előtti években is részlegesen felújították.
@Adani: "Egy kisvasút lazán megteheti ,hogy akár egy település főutcáján is végigkanyarog. "
Fenéket teheti meg, a nyírvidékinek is az volt az egyik halála. Illetve hát fizikailag megteheti, bár nem hinném, hogy könnyen adnának ki rá engedélyt a helyiek. Őszintén szólva ha lenne egy kertes házam, amit felépítettem t idő alatt, én se szeretném, ha a semmiből odakerülne valami Mk48-as által görbe síneken ráncigált vasút. Vegyük észre, hogy amit irigylünk Svájcból, Németországból, azok nem a magyar kisvasutak minőségét képviselik, amikor lakott területen haladnak. Rendes pálya, jó jármű, karbantartva, jó fékekkel. Ilyet megintcsak nem fogsz használt motorkocsival és teszkógazdaságos pályával csinálni.

"Az Alföldön kiterjedt kisvasút volt 1960-ig településeken ment át"
Elnézést kérve, de miért releváns, hogy mi volt akkor, amikor gyakorlatilag nem létezett magáncélú autóközlekedés az országban, se rendes útburkolat, és a versenytárs a bicikli, a lovaskocsi és a fakarusz volt? Aki akkor tudott venni egy Pannónia motort, soha nem szállt fel többet a kisvasútra már akkor se.

"De ezt is tönkretette a koncepció"
Szerintem meg azt csinálták vele, amit a németek egy csomó villamosüzemükkel: "auf Verschleiss fahren". Használták, amíg szét nem esett, mert ott volt, aztán eldobták. És tegyük hozzá, hogy szerintem addigra már a városnak is elege volt a vonatokból, mert nem csak villamoskocsik mentek ám át a belvároson! Illetve hát a járművek se voltak éppen perspektivikusak. Az ilyen dolgok miatt gondolom, hogy nem szabad semmit állni hagyni a langyos vízben, "jó volt 50 éve, most is jó lesz" jeligére, mert egyrészt nem lesz jó, másrészt egyszercsak ott fogsz állni a nulláról való teljes újjáépítés kényszere előtt, amit ebben az országban soha senki nem fog finanszírozni. Svájcban _talán_ (ők sokkal kevésbé szórják a pénzüket, mint ez az ország), de itt nem.
@Hamster:

Az Alföldi Első Gazdasági Vasutat 1945 körül átvette a MÁV és MÁV Alföldi kisvasút néven üzemelt tovább, 1950 után pedig teljes felújítást végeztek, a megszüntetés idején már teljes dízelesítés megtörtént és komplett sín, ágyazat, talpfa csere volt 1960-ban a betonaljas 23 kilós sínes felépítmény 40 km/h sebességgel modernnek számított a megszüntetés idején is az volt, 1985-ig egy fillér ráköltése nélkül fenntartható lett volna a forgalom. Ha csak minimálisan költöttek volna rá állagmegóvás szintjén akkor simán lehetne most is az a helyén mint Svájcban. Villamosítva motorkocsik közlekednének min. 20-30 perces követéssel városon kívül akár 100-al suhanva.
Most is 20-30 percenként jár pl. Békésről Békéscsabára busz, lenen rá igény.

Én pl. örülnék ha lenen egy kertes házam és kisvasút menne az utcán, a nyírvidékinek az tette be a kaput, hogy elhanyagolták, és a végén már 20-as meg 10-es lassújelekkel volt tele, a helyiek viszont így is használták, ugráltak le a vonatról közvetlenül a házuk előtt és mondogatták ,hogy jó ez, csak ne lenne ilyen tetűlassú. Évtizedekig nem költöttek rá, első szeget beverték a koporsójába azzal mikor eltüntették a városon átvezető szakaszt aztán egy fillrét nem költötek rá évtizedekig. Az autópályákat se használná senki ha évtizedekig semmit sem költöttek volna rá.

De ugye Budapesten is kicsináltak sok villamosvonalat, ami szintén hiba volt ezt látjuk ma is mindennap nézd meg a Thököly, Rákóczi, üllői stb. utat. Az is elhibázott dolog volt, a közlekedéspolitikai koncepció eleve téves elképzelés volt ,téves adatokkal, téves számításokkal, még úgy is, hogy azzal indult az egész, hogy úgyis olcsó az olaj, aztán ugye jött egy olajárrobbanás, de az sem állította meg a villamospusztítási hullámot, akkoriban az volt a jelszó, hogy a villamos, lassú, zajos, bezzeg a busz az nem. Aztán kiderült, hogy a busz sem gyorsabb, nem is halkabb és még füstöl is.
@Adani: "Ha csak minimálisan költöttek volna rá állagmegóvás szintjén akkor simán lehetne most is az a helyén mint Svájcban. Villamosítva motorkocsik közlekednének min. 20-30 perces követéssel városon kívül akár 100-al suhanva."
Ezt én nehezen hiszem el, ezek szerintem elfogult leegyszerűsítések. A vasút alapból drága játék, a jó vasút meg nem lekvárra fektetett cérnasíneken fut az árokparton.

"a helyiek viszont így is használták, ugráltak le a vonatról közvetlenül a házuk előtt és mondogatták ,hogy jó ez, csak ne lenne ilyen tetűlassú"
Hát biztos nem akkor, amikor én jártam ott, akkor inkább biciklivel kielőzték. De gondolom korábban is nagyságrendileg kevesebben használták, mint ahányan mozogtak a térségben. A konkrét esetben vonaton a végén volt egy külföldi vasútbarátnak látszó valaki, a kalauz, barátnőm és én. Visszafele az első megállónál felszállt egy fiatal srác, a következőn egy lány, a következőn egy kiscsalád, akik kihangosított mobiltelefonról hallgatták a zenéiket, aztán így is maradtunk Hermináig. Ott a fél óra késésünkre még vártunk vagy háromnegyed órát a másik ágról jövő vonatra. Marha jó volt. Tudom, akkor már végzetesen le volt harcolva, de _ami akkor így nézhetett ki, az már tíz éve is sz*r lehetett, csak akkor nem törődtek vele_! Életemben nem voltam úgy lehangolva vonatozástól :( A pusztai vasút nagy részén is ki utazna? Alig élnek emberek ott, és ha élnek is, már nem mennek a kisvonattal piacozni. Nem lehet mindent megtartani, ami száz éve kellett, mert NAGYON átalakultak a dolgok, az igények, a lehetőségek, a lakosság, a mobilitás, az elvárások.

"nézd meg a Thököly, Rákóczi, üllői stb. utat."
Azok (nemzetközi) fővonalak megfelelői lennének, nem ugaron futó kisvasutaké. A 43-as, 51-es inkávv lehetne párhuzam, de én attól tartok, inkább a 65-ös meg a 40-es esete hasonlíthatna. Amik valljuk be, jópofák lehettek anno, de a hiányuk nem befolyásolta hátrányosan a környék életét.

"hogy a villamos, lassú, zajos, bezzeg a busz az nem"
Ördög ügyvédje üzemmódban, de azért megjegyezném, hogy a favázas, fűtetlen, magas, de legalább nyitott peronos, húsznál már pokolian rezonáló, hangos tujánál (közismerten imádom a régi tujákat, de azért a német, svájci villamosokhoz képest a mi kéttengelyeseink komfortja egy rakás sz*r) egy Ik260-as igenis jobb volt. A gondok ott kezdődnek, amikor nem 260-asnyi, de még csak nem is 280-asnyi utas akarna utazni. Ez fennáll a Rákóczin, fennállhatott Alsóörstől felfelé, de nem feltétlenül állt fenn a 65-ösön vagy egyes kisvasutakon.

Szerintem nem szabad csak fekete-fehéren nézni a dolgot, oka volt annak, hogy a buszok előtörtek, például az, hogy 80 éves vasúti járművek és elöregedett pálya volt az egyik oldalon, a másik oldalon meg az, hogy az utakat akkor is ki kellett építeni, ha marad a vasút, mert azon hozzák a kenyeret, húst, tudomisénmit, azon jön a mentő, a tűzoltó. És az is tény, hogy a vonat nem ment el mindenhova, ahova a busz be tud kanyarodni. Arról ne is beszéljünk, hogy ahova papíron elmegy a vonat, oda is hogy ment: ha csak a falu másik végén volt megállója, az még jónak számított, de hány helyen volt kilométerekre a lakott településtől, valami dűlőút végén? És nem csak hivatásforgalmat nézve, de sokszor turisztikailag is: hol van Ják-Balogunyom állomás a jáki templomtól, Jósvafő-Aggtelek megállóhely a barlangtól?

De ha tovább akarnám feszegetni, akkor mondjuk Drégelyen van vasút, Telkiben nem, mégis inkább utóbbiban jó élni. Az egy hamis alapállítás, hogy mindenhova vasúttal kell eljutni, mert minden más az ördögtől való. Az élet nem terepasztal.
@Hamster: Az tény, hogy nem mindenhová kell vasút de ha a "Nagybereki fapados" témához visszatérünk, akkor az a véleményem hogy ez a hülyeség Csimborazzója. Már bocsánat. A csisztai részt eltartotta volna az idegenforgalom. Az nem üzemel. A somogyszenpáli szakaszon meg felújítva, 20-25 km-es tempóban "száguld" a hivatás és egyéb forgalom. Nem fordítva kellett volna? Egyébként a magyar mellékvonalaknak az a legnagyobb problémájuk, hogy a 80-as évek óta nemhogy nem fejlesztettek, de a minimális karbantartást sem kapták meg. Az elmebeteg, nap 2-3 vonatpáros menetrendeket talán nem is kéne említeni. A fentieken túl azért van néhány vasútvonal, amit azért zártak be mert megépítésük óta tehát 80-100 éve egyszerűen nem újították fel, nem tartották karban őket: Barcs-Sellye, Dombóvár-Lepsény, Tamási-Keszőhidegkút-Gyönk,
Pécs-Bátaszék. Szerintem ez igencsak elgondolgoztató
@Gabesz9:
Errefelé nemcsak a csisztafürdői vasút megszüntetése gázos, hanem az egész Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa-Letenye-Zágráb-Fiume-Velence vonal, azzal, hogy egyvágányos, és ahhoz sem nagyon nyúltak a '80-as, 90'-es évek fordulója, a villamosítás után. Pedig kétvágányúsítani kellene, és fejleszteni, hiszen ez a vonal jelentené a kapcsolatunkat a tengerhez, nincs olyan számítás, ami szerint nem érné meg. Ehhez képest annyira le van rohadva, hogy azon a vonalon hosszabb a menetidő manapság, mint volt gyerekkoromban, az 1980-as években.
@Trónkövetelő: "hanem az egész Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa-Letenye-Zágráb-Fiume-Velence vonal"
Te nem használod azt a vonalat, mert már vagy 6-7 éve folyamatosan átépítik, most készült el körülbelül, Szabadbattyányig végig kétvágányú, és amikor épp nem rohad le a bizber, akkor elég jól is néz ki. Azon túl meg kérdés, hogy kinek vagy minek kellene kétvágányosítani végig, személyforgalom az olasz vasút voltából nincs, a terhek meg megvannak, mert nem feltétlenül Fiume az egyetlen, pláne legfőbb (van ugye arra még Koper és Trieszt, de szerintem Hamburg és Rotterdam felől nagyobb a tengeri forgalmunk).
Fehérvárig már ki lett kalapálva rendesen az alsó pálya végig kétvágányú 160-as vonal, a Balaton déli partján viszont tényleg gáz a helyzet, KÖFI ugyan lett, de attól még a 80-as pályasebesség sok lassújellel és az egyvágányú pálya kevés ide, mikor nyáron egymást érik a fürdővonatok nem csoda ha folyton káosz van, nem bírja a vonal.

Vannak már tervek a felújításra, talán lesz is belőlük valami, de végig kétvágányúsítani nem lehet, mert nem mindenhol van rá hely, de ahol lehetséges meg kéne tenni, ill. még kétvágányúsítás nélkül is lehet a zavarérzékenységet csökkenteni, kitérők beépítésével vagy állomásvégek elhúzásával, pl. van hely két km hosszan még egy vágánynak akkor addig elhúzni a kitérő vágányt és máris kevesebbet kell keresztre várni. Azt is remélem ,hogy nem pakolják tele zajvédő falakkal a vonalat, ahogy most a felújításoknál szokás, megölve ezzel a kilátást. Úgy tudom a Balaton partján eleve csak 120-ra van a terv is, a tehervonatoknak az is elég a minden fánál megálló fürdősöknek is.

A kisvasúton meg igen hiba volt bezárni a csisztafürdői ágat ott simán megélne a turisztikai forgalomból, ráadásul azóta lopják is a síneket mióta nem jár vonat.