Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Lassan és zötyögősen Somogyon át

2014.02.06. 07:00 :: Hamster

Azon a múltkor látott szürke napon nem csupán Nagyberekben kisvasutazni indultunk el Jazzcollal, hanem ki akartuk próbálni az ország egyik legfurcsább vicinálisát is. Nem, nem a Kisszénás - Kondoros zsákvasutat, azon akkor már túl voltunk, hanem a Somogyot átszelő Siófok - Tab - Kaposvár vonalat, amin közel négy óra volt száz kilométer megtétele. Igaz, dombvidéken haladva, de azért mégse a svájci Alpokban.

img_9578.jpg

Hát, érdekes volt. Az ember lekanyarodik a Bézével a balatoni fővonalról, eltűnik a felsővezeték, aztán az első pár megálló során az utasok nagy része is. Az elején hangulatos volt, ahogy az egymást többnyire ismerő emberek beszélgettek, aztán leszállás után szétszéledtek; csak az állomások voltak elszomorító állapotban. Aztán egyre lassabban csattogtunk, és még lelombozóbbak - konkrétan sokszor romok - voltak a megállóhelyek.

Tabon hosszabb ideig várakoztunk, ami elsőre furcsának tűnhet, de ez a vonal nem arra szolgál (a jelek szerint), hogy Siófokról itt menjenek át az emberek Kaposvárra - Fonyódon át gyorsabb. Kisbárapátinál működik talán ma is az egyik utolsó olyan sorompó az országban, amit a vonat személyzete kezel: a szerelvény megáll, kalauz leszáll, sorompót leteker, vonat átmegy, sorompó fel, kalauz vissza. A tempó hiánya inkább csak vicces, mint zavaró, hiszen pár perc nem sokat számít ebben a nagy száguldásban - az igazi nagy kérdés az, hogy minek a sorompó, nem lenne-e egyszerűbb lassítani, tülkölni, és úgy áthaladni. Bár egy falu szélén járunk, akkora forgalom nincs itt (vasúti legalábbis biztosan), hogy hatalmas balesetveszélyt gyanítson az ember. Érdekes módon a sorompós megállás után nem videóztam többet a vonalon...

img_9690.jpg

... fotózni viszont fotóztam, többek közt ilyen elhagyatott állomásépületeket. A képen látható Felsőmocsoládtól ma is indulnak Kaposvárra vonatok, tehát egyfajta elővárosi/térségi végállomás, 2009-ben ennek ellenére így nézett ki. Persze ha nincs szolgálat, akkor jogos, hogy üres az állomás, de akkor könyörgöm: adják oda valakinek, vagy bontsák le - semmi értelme romokat kerülgetni! Aki ezen a megjegyzésen felfortyan, gondolja végig, hogy egy ilyen épület önmagában nem érték, ha nem használják. A képen egy HÉV II. osztályú típusépületet látunk, ilyenből szó szerint tizenkettő egy tucat, hiszen több száz épült belőle a Kárpát-medencében (a környező országokban is maradtak). Persze jól sikerültek, harmonikus kinézetűek, ráadásul kicsit az országot jelképezi mindegyik, de funkció nélkül csak egy rakat tégláról beszélhetünk. Miért kell a vonatközlekedés ázsióját tovább rontani azzal, hogy gazdátlan romokkal szegélyezzük az útját? Amiket ráadásul nem csak az utas lát, hanem az is, aki busszal vagy autóval jár arra - a vasútnak csalogatnia kellene az utasokat, nem elijeszteni...

A konkrét útról még annyit, hogy épségben megérkeztünk Kaposvárra, megebédeltünk, és a másik balatoni vicinálison át visszatértünk a Magyar Tengerhez. Az a vonal is romos környékeken halad, de legalább halad, és utas is van rajta. Vajon van összefüggés a két dolog közt?

53 komment

Címkék: utazás videó képek vasút vicinális

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr865771371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

100km négy óra alatt? Kemény. Arról nincs adat hogy mondjuk ötven évvel ezelőtt mennyi volt a menetidő?
"nagy kérdés az, hogy minek a sorompó, nem lenne-e egyszerűbb lassítani, tülkölni, és úgy áthaladni"
Nemrég láttam Ausztriában a Villach - Kötschach-Mauthen vonalat. Ott bizony az útátjárók jellemző biztosítása az andráskereszt STOP táblával. Előtte dudál a vonat. Úgy látszik, ott rá lehet bízni a parasztra, hogy vigyázzon magára.
(Egyébként Desiro-k járnak rajta. Ezen a vonalon is megállt a forgalom a havazás miatt.)
Vannak olyan mendemondák is erről a vonalról, hogy biciklivel is le lehet előzni a vonatot. A vonalvezetési is ökörhugyozás mintázatú, olyan történeteket is hallottam már ,hogy egy huroknál leszállva és keresztben átvágva még gyalog is le lehet előzni a vonatot, egyszer majd talán eljutok ide is valami 500+ túra részeként elmennék erre még ha unalmas is lenne. Ilyen az mikor hagynak lerohadni egy vonalat. Van fent a Youtube-on videó a régi Dombóvár-Lepsény vonalról is, végig kamerázva a vonatút pár nappal a bezárás előtt. Több mint 2 óra az út Dombóvárról Tamásira.
@Adani: "500+ túra részeként elmennék erre"
Ilyen tempóban nagyon kell igyekezni, hogy meglegyen az 500+ :)
@Izo:

Hát ja, viszont gondolom van bőven menetrendi tartalék a vonalban így a csatlakozás lekésés sem komoly veszély.
Úgy tudom sorompó azért kell, mert van közforgalmú autóbusz-közlekedés arra. És busz nem mehet át nem biztosított vasúti átjárón (rakodóvágányon nyilván igen, meg ideiglenesen szünetelő vasútvonalon is).
@gmarc:

Mikor még üzemelt a békési szárnyvonal és leszerelték az állomásról kezelt sorompót egy 10-es lassújelet raktak a busz áthaladási útvonalára eső átjáróra, a Bz lelassított 10-re átgurult az átjárón majd ismét gyorsított, bár Békés felé menve nem nagyon volt hová.

Ezen a vonalon meg lassan meg se éreznék a 10-es lassút, ha azzal váltanák ki a sorompót.
Döbbenetes és egyben bicskanyitogató, főként számomra, aki Somogyban élek, igaz a Balcsinál. Ilyenné lesz egy olyan ország real vidéke, ahol van egy Bp-agglomeráció nevű vízfej, mely akkora, hogy csupán 1%-ot képvisel Magyarország területéből (kb. 930Km2), miközben 50%-ot a hazai GDP-ből, ez pedig előrevetíti azt, hogy komplett régiók, mint pl a Dél-Dunántúl, s benne Somogy pedig szépen, lassan (inkább gyorsan) lerohadnak! Jó lenne, ha végre-valahára olyan vezetése lenne ennek a szerencsétlen országnak, amelyik tényleg SZOLGÁLJA az ország NÉPÉT. Tudom, jó lenne ha felébrednék, mert a végén még bilibe fog lógni a fejem...
Azért a Fonyód-Kaposvár sem rossz, 53 km másfél óra alatt...
Fonyódon meg a fővonalon (Bp.-Nagykanizsa) található az utolsó működő, két sávot teljes egészében elzáró szakállas sorompók egyike. Pontosabban egy pár :) Nem tudom, máshol van-e még olyan. Más gyerekkoromban is ritkaságszámba ment, de még mindig megvan :) Ráadásul, ha jól emlékszem, sokáig nem volt automatizálva (lehet, hogy még ma sincs), a bakternak kellett leengednie/feleresztenie minden egyes vonat előtt. A főszezonban sűrű napja lehetett :). Emlékszem, akkoriban azt mondták, hogy olyan őskori gép hajtja, amit nem lehet csatlakoztatni a központi vezérlőhálózatra, ezért manuálisan kellett ki-be kapcsolgatni. Talán mostanra megoldották.
Kéretik nem bántani, kedvenc vasútvonalam! Igaz, már engem is egyre ritkábban vesz rá a lélek, hogy végigzötykölődjek rajta...
@Adani:
Egyik vasutas blogon olvastam, hogy az ilyen ritkásan használt mellékvonalakon számszerűen kevesebb a késés, mint a forgalmas fővonalakon. Nincs ami bezavarjon.
Én is tervezek idén 500+-t... első alkalommal.
"a szerelvény megáll, kalauz leszáll, sorompót leteker, vonat átmegy, sorompó fel, kalauz vissza" Ilyen a fejlett nyugaton is van, pl: Németországban.
Gyönyörű állomás épületek üresek, jegyautomata működik helyettük, és utas tájékoztató táblák sokasága.
@Trónkövetelő: Valahol Százhalombattánál egyszer átbicikliztem egy teljes sorompós átjárón. Az mondjuk szakálltalan sorompó volt, és (gondolom) villanymotor hajtotta. Sajna nem emlékszem hol volt pontosan...
@SomiTomi: Na, megkerestem guglitérképen (21 század csodái), úgyhogy idemásolom a koordinátáit, streetview-val (-vel?,-ban?) meg lehet nézni.
47.31916,18.899739
@Izo:

Így igaz ha meg van késés akkor könnyedén behozható, meg ugye ilyen pályasebességnél és menetidőnél sok utas sincs, tehát az 1 percesre tervezett megállásoknál is lehet faragni a késésekből ill. összehozni elég tartalékot, ill. jellemző manapság már az is, hogy mivel még sok helyen állomások bezárásával is verik a szeget a koporsójába sok vicinálisnak, így ugye 10-20 perceket is várni kell az ellenpontra egy-egy állomáson, így simán le lehet nullázni ennyi késést is. Igazi nagy baj akkor lehet csak ha elromlik a Bz és segélygép kell, azt lehet, hogy órákig nem találnak, de ha mégis akkor is ugye, ha pl. nehéz mozdony van csak örökkévalóság alatt érhet csak oda, hiszen egy olyan kriminális állapotú pályán, ahol egy könnyű Bz is csak 20-40 km/h körüli sebességen mehet egy mozdony még lassabban haladhat.

A fonyódi szakállas megvan még? Azóta már Köfi rendszer is kiépült azzal meg kötve hiszem, hogy integrálható lenne. Igaz Szemeretelepen is tavalyig megvolt a szakállas sorompó az arra autózók legnagyobb örömére igaz itt nem vasút volt a hibás, ők már 5-6 éve felszerelték a fénysorompót, az NKH nem engedte átadni, mert ragaszkodott a lámpás keresztőzéshez.
@SomiTomi:

Rákosrendezőn van ilyen sorompó, ami nem szakállas és bár villanymotor hajtja, de kézi vezérlésű, csak nem egy tekerővel mozgatja a bakter, hanem gombnyomással. Van még pár tucatnyi teljes sorompó az országban, igaz lassan, de biztosan fogynak. Egyike azon dolgoknak, amiknek már múzeumban volna a helyük mint pl. az alakjelzők, vonóvezetékes váltók, kulcsos bizt. ber, de ezeket még fővonalakon is használják sok helyen. Szajolnál ugye 1994-ben mikor az emlékezetes baleset történt egy már akkor is elavult vonóvezetékes váltóállítás volt, 15 évvel a baleset után cserélték csak le.
@Adani:
A fonyódi szakállas sorompó bizony megvan még :) Szó volt/van egy Fonyód-Badacsony kompjáratról (aminek én rohadtul nem örülnék), ha az megépül, lehet, hogy átépítik az átjárót, de az, ha meg is valósul, még évek múlva lesz, addig csodálhatjuk ezt az ipartörténeti emléket :)
"A fonyódi szakállas sorompót még évekig az őrházból kezelik majd":
iho.hu/hir/fonyodrol-iranyitjak-a-del-balatoni-forgalmat-111117
Azért ez jó, hogy telepítettek egy hipermegamodern irányítóközpontot Fonyódra, de a jó öreg sorompók is ott állnak a vártán, onnan 50 méterre :) Én persze nem bánom, nekem kedves gyerekkori emlék, szomorú nap lesz, ha egyszer vége lesz, az egy hideg nyár lesz... :(
@Trónkövetelő:

Az autósok biztos örülnek neki, a fénysorompó, amit a vonat vezérel 40 mp-el azelőtt piroslik be, hogy odaér a vonat, a bakternek meg a szakállast a tervezett áthaladás előtt 4 perccel kell leengedni, nem mindegy. Szemeretelepen is a szakállas 15-20 percekre is le volt zárva, kint is volt a 10 percen túl is zárva tartható tábla, a fénysorompó meg ha sűrűn is kapcsol pirosra ha lemegy a vonat azért 10-15 mp-ig fehérre vált és engedi a forgalmat.
@Adani:
Mondjuk azt azért tudni kell erről az átjáróról, hogy az autóforgalom itt nem túl nagy, az átjáró után kb. 30 méterrel a kikötő kezdődik, főleg gyalogosok használták, amíg meg nem épült az aluljáró, de annak is már vagy 25-30 éve... A fő forgalom a Köztársaság úton halad, az nem keresztezi a vasutat, a tó felőli oldalon egy zsákutca vége található. Meg kb. 1 km-re van "normális" sorompó is, ha valaki arra vágyna. Emlékszem, kiskoromban nagy torlódások voltak erre, amikor a kikötőbe jövő/onnan távozó tömeg csak itt tudott átmenni a vasúton. Ma már sajnos turista sincs annyi, és azok is az aluljárón át mennek inkább, azok a tömegjelenetek, amik a 80-as években voltak itt, már rég a múlté (és érdekes, hogy sosem hallottam egy balesetről sem). Szóval olyan nagy bajt nem okoz. Kérdés, mi lesz, ha tényleg lesz komp...
@Trónkövetelő: Most már olyan fejlett a technika, hogy simán lehetne építeni egy bakterszabású robotot. Azt oda kéne állítani a kurbli mellé, hogy letekerje. Persze össze lenne kötve az automata biztberrel.
De most, hogy így megindult a fanzáziám... végül is kézi állítású váltó állító robotot is lehetne csinálni.
@Izo:
És a robot kizárólag pálinkával és badacsonyi szürkebarát-fröccsel, valamint sült kolbásszal és hekkel működne :)
@Izo:

Csak a robotbakter többe kerülne mint egy vonat által vezérelt fény és félsorompó, ami már több 40 éve létező technika.

De látványosságnak nem lenne rossz, az biztos. "húzza már kend azt a sorompót" mint vezényszó, üzemanyagként szilvásgombóc, ha pedig elromlik majd a piócás ember és a szenteltvíz meggyógyítja. :)
@Adani:
@Izo:
Van kiskoromból egy olyan emlékem, hogy gyalog mentünk át anyukámmal ezen az átjárón, és a bakter ránk csukta elölről-hátulról a sorompót. Az emberi tényező varázsa... :)
Az innen 1 km-re levő félsorompós átjárón meg egy haverom "vagányságból" áthajtott, miután lecsukódott, miközben ott ültem mellette. Akkor azért hiányzott a szakállas, utat teljes szélességben lezáró sorompó, de nagyon...
@Adani: Nyilván úgy merült fel ez az egész, hogy de jó lenne megtartani a szakállas sorompót.
@Izo: Még szép! Nem kell a modernség! :)
@Izo:

Csak nem mindenáron, hiszen elavult technika. Csodálkoznék h a bakter mindig tekergetné ha egyszer alig megy arra valaki. Asszem Őrtiloson van egy olyan tekerős sorompó, ami egy erdei úton van ,ahol a madár is csak akkor jár ha eltéved, a bakter nem nyitogatja és csukogatja feleslegesen ha sokszor napokig nem jár arra senki. Kirakott egy táblát, hogy dudálj egyet ha át akarsz menni és ha épp nem jön vonat felnyitja addig, ameddig átmegy az autót.
@Adani:
Persze, hogy nem minden áron. Csak viccelni akartam. Mint ahogy néha siránkozunk a macskakő és keramit burkolatú utak eltűnésén, de azért örömteli fejlemény ezek eltűnése.
Egyébként ahol ilyen hatalmas a forgalom, ott szerintem rá lehetne bízni a közlekedőkre, hogy külön technikai segítség nélkül oldják meg a helyzeteket.
Mondanám, hogy az ipari műemlék szakállas sorompót meg ott lehet hagyni, hogy minden ünnepnap egyszer használják, de ha nincs minden nap használva, akkor hamar lába kélne.
Azt azért változatlanul nem értem, hogy ahhoz a sorompóhoz mért nem lehet ha nem is egy robotot, de egy motort szerkeszteni. Megtartva az eredeti mechanizmust "ünnepnapokra".
@Adani: Emellett is van egy torony a susnyásban, szóval nyilván ez is olyan. Szerintem kézi vezérlésű helyeken megmaradhatna (ha a vezérlést végző valaki rálát, az meg ma már nem nehéz), mert kevésbé lehet megkerülni.
Mindenesetre a terepasztalon marad a teljes csapórúd, akkor is, ha már Őrtiloson is automata fénysorompó lesz :-)
@SomiTomi:

Fénysorompóból is van olyan, amit kézzel kell kapcsolgatni most hirtelen egy jut eszembe a Nyugati és Rákosrendező között a Róbert Károly krt. felüljárója alatt van egy, ami állandó jelleggel pirosat jelez, igaz nincs is csak egy hajléktalan telep a vágányok közti részen szökőévente jár arra valaki, elvileg ha a közeli beszélőn beszólsz a toronyba átkapcsolják neked fehérre egy átmenésnyi ideig.
@Tapmancs: 50 évvel ezelőtti adatom nincs, de a 85/86-os menetrendben azok a vonatok, amik nem ácsorogtak 30-40 percet itt-ott, a 100 kilométert 2 óra 40 perc alatt futották.
@Gabesz9: Ebből látszik, hogy már a '80-as években is egy magasról leszart megye volt Somogy és ez mit sem változott az elmúlt 30 évben! Egyet tudomásul kell(ene) venni, mégpedig azt, hogy korszerű, tehát legalább 100km/h sebességet lehetővé tévő, villamosított, ha nem is végig 2 vágányú, de minden állomáson és megállóhelyen kitérő vágányokkal ellátott vasút nélkül nem lesz, nem lehet versenyképes 1-1 megye, illetve kistérség, jajj, bocsi; járás.
@KissGecihuszár:
Ehhez hozzátenném azt az apróságot is, hogy a Balaton déli partján levő települések pénzügyi lehetőségei messze meghaladják egy átlagos magyarországi települését. Azokra úgymond nem szükséges vigyázni, mert vigyáznak ők magukra. És Kaposvár is meglepően jó karban van. A többi viszont tényleg borzalmas, a kedvencem Vityapuszta :)
@KissGecihuszár: A villamosítás szerintem nem feltétlenül szükséges, csak korszerű dízel mozdonyokra/motorvonatokra van szükség. Nem csak azért nem villamosítottak még mindent, mert a MÁV csóró, hanem azért is, mert a felsővezeték karbantartása állandó költség (ami csak egy bizonyos forgalom mellett olcsóbb, mint a dízelvontatás). A megállóhelyeken meg szerintem nem túl valószínű, hogy kitérő legyen, pont azért mert megállóhely.
@KissGecihuszár: Így van. Lenin is megmondta: villamosítás plusz szovjethatalom egyenlő kommunizmus. Már csak a somogyi dombságot 100 km/órával átszelő, de minden állomáson és megállóhelyen kitérő vonatot kell megoldani. Ez bagatell, csupán pénzkérdés :-)
Nos igen. a 35-ös vonal tényleg nem a sebességével hódít, és az ember szinte el sem hiszi hogy él, amikor leszállt róla :D

A kaposvári végén 60 km/h-s a pálya, ott utas is van: főleg mert Somodor és Kisbárapáti csak nehézkesen közelíthető meg busszal, Mernyén pedig a falu másik végén van a buszmegálló. A legkevesebb utas hagyományosan Karád és Somogymeggyes közt van, mert a Kaposváron felszállók legfeljebb Karádig mennek, a Siófokra/Tabra igyekvők meg legkorábban Somogymeggyesen szállnak fel. Nagy előnye amúgy a vonalnak hogy közúttal nem párhuzamosan halad, és zsákfalvakat köt össze. Ezért nem szűnt még meg.
@SomiTomi:

A villamosítás mindig megtérül, csak kérdés mennyi idő alatt, de a villanyáram biztosan olcsóbb lesz mindig a gázolajnál. Azonkívül környezetvédelem szempontjából sem utolsó ha nem a városok levegőjét szennyezi a közlekedés. Persze a napi 2 vonat/nap forgalmú kis viciket kár villamosítani, de ahol kicsit is nagyobb forgalom van és még teherforgalom is ott már megéri. A Bp-i agglomerációban csak két vonal nem villamosított, az egyiket épp most újítják fel (Esztergom felé) és villamosítva is lesz, a másik (Lajosmizse felé) is biztosan előbb-utóbb, csak ott még a kritikus pályaállapot az elsődleges probléma.
@Adani: " a villanyáram biztosan olcsóbb lesz mindig a gázolajnál"
Igen, de a felsővezeték sem úgy működik, hogy felszerelik és onnantól egy forintot sem kell rá költeni. Arról valami szakértőt kéne megkérdezni, hogy mekkora az a forgalom, amelynél a villany és a felsővezeték-karbantartás olcsóbb, mint a gázolaj. Nyilván, a Bp-agglomercáió vonalai többé-kevésbbé efölött a határ fölött vannak.
Meg persze az is igaz, hogy a határ egyre lejjebb kerül, ahogy emelkedik a gázolaj ára.
@SomiTomi:

Nyilván, de hosszabb távon megtérül, ha van teherforgalom akkor még hamarabb, pl. Békéscsaba és Orosháza között is megérné a nagy teherforgalom miatt ha esetleg Szegedig végig nem is, vagy nem olyan gyorsan térülne meg. A villamosítási listában van még a Püspökladány-Biharkeresztes is, határmenti forgalom miatt is talán, de pl. a Gysev elég sok átvett vonalat villamosított pl. Szombathely-Szentgoddhárt-ot is, amin jórészt csak személyforgalom van.
@SomiTomi: Természetesen nem erre a jelenlegi kihasználtságra alapoznám a "szédületes" 100-as tempoban száguldozó villamos hajtású Desiro/flirt kocsik érkeznek az Európai színvonalú belső somogyi állomásokra/megállóhelyekre és ott vidám, mosolygós somogyiak szállnak fel/le a havi 4-500ezres átlagbérrel honorált melójuk helyszínére/ről. De lássuk be; ahhoz, hogy Somogy újra élhető, valódi életminőséget nyújtó megye lehessen, nos ehhez elsősorban az (vasúti)infrastruktúrát kell feljavítani, korszerűsíteni, lehetőleg úgy, hogy azon ki lehessen szolgálni a létesülő ipari parkokat is, csak azért, hogy ne 40 tonnás kamionok dübörögjenek a nagyrészt kanyargós, szűk somogyi utakon. S ha ez a jobbá váló életminőség esetleg idevonz (mármint Somogyba, ide-oda) pár 100ezer embert, illetve 1-2000 magas hozzáadott-értéket előállító céget a már élhetetlen vízfejből és annak dettó élhetetlenné váló agglomerációjából, nos én akkor leszek csak igazán vidám!
@Tapmancs: Régebben jártunk jópárszor a Szeged-Makó vonalon.Az a sz@ros 30-40 kilométerhez kellett majdnem 40 perc...Annyit még biciklin is tudtam akkoriban.
Nem tudom, manapság mi lehet arrafelé sebességügyben, de gondolom, nincs TGV most se... :D

Ja, és egyszer már olyan sorompót szeretnék látni, amit a sínekre eresztenek le.Legalább egyet... :-))
@micsoda?: Ilyen az, amikor túl drága az emberi munkaerő és még szabadságot is kér, meg sztrájkolni is akar...Csak akkor leszünk bajban, ha mindenkit leváltanak gépekkel...
@geegee:

Asszem Németországban van ilyen valahol, Youtube-on láttam videót róla. Vonatmentes időben a sínekre merőlegesen áll a szakállas sorompó, ha vonat jön akkor meg derékszögben elfordul elzárva az utat.
@Adani: Ez inkább Írországra jellemző, nem? Legalábbis ez ugrott be elsőre, és olyan videót találtam is:
www.youtube.com/watch?v=Xh8Xl6t7Oqg
@Hamster:

Lehet, hogy rosszul emlékszem.
@Adani: @Hamster: Na, ez nagyon sakál, köszi.Már nem volt hiába a kommentem. :D
Bár lehet, hogy itt inkább az autós forgalmat védi saját magától (hülye júzer ne hajtson a sínekre oldalt, meg ne szaladjon oda be senki...) sem mint a vonatot állítaná meg...Köszi. :-)
@geegee:

A sorompónak alapból az a dolga, csak hát mint tudjuk csak a világegyetem és az emberi hülyeség végtelen. Ugyebár sínek között csak a vonatnak van helye, de mégis mindig akadnak, akik bemásznak a vonat elé, autóval, gyalog, biciklivel stb. Holtbiztos megoldás nincs, ahogy mondani szokták ,ha méteres betonfal lenne akkor azt megmászva mennének a vonat elé. Van fénysorompó, azt le lehet szarni, félsorompó is? Akkor ki lehet kerülni, teljes? átbújnak altatta. Szakállas, kikerülik vagy felette másznak át.

Linkelni akartam egy videót, de látom már letörölték, Győrben fénysorompó leengedett félsorompóval és percekig kerülgetik mindkét irányból és mennek át a síneken. Egy autóból videózták.
Sziasztok!
A teljes csapórudas sorompókat kedvelőknek (hová fajul a világ :-))) ) egy csemege Balassagyarmatról, ahol az állomás mindkét végén ilyenek vannak, sőt, az egyiken még a járdát is így zárják le. Ráadásul kifejezetten forgalmas közútról van szó.

Egyik: maps.google.hu/?ll=48.072041,19.296493&spn=0.001005,0.002642&t=m&z=19&layer=c&cbll=48.071952,19.296496&panoid=tEf2giJ69fO3-OSlnTOD5w&cbp=12,25.22,,0,-8.59

Másik: maps.google.hu/?ll=48.069148,19.285935&spn=0.002011,0.005284&t=m&z=18&layer=c&cbll=48.069148,19.285935&panoid=GD0LStG9Q1Epr_4gqDeE_g&cbp=12,29.62,,0,-3.75
@Adani: Oké, ez egyértelmű amit irsz.Én inkább csak poén szinten kérdeztem ezt az egészet, és arra gondoltam igazából, hogy olyan hol van, hogy jön a vonat, és meg kell álljon, mert le van engedve a sorompó eléje, mert keresztben jöttek autók is...És ha elmentek az autók, akkor mehet a vonat is.Kéne már ilyennek is lennie... :D
@geegee:

Ilyen nincs olyan viszont van mikor a vonatnak kell elsőbbséget adnia a közúti járműveknek. Akkor van így ha a fénysorompó nem érzékeli a vonatot és villogó fehér marad. A vonat az átjárón csak 5 km/h sebességgel mehet át ilyenkor és szükség esetén elsőbbséget is kell adnia a közút felé. De ez nagyon ritka dolog, az már gyakoribb, hogy sötét a fénysorompó, de ilyenkor vmax=15 km/h és nem kell elsőbbséget adni.
@Adani: Jó, én is csak poénnak szántam... :-) Kösz.
@geegee:

Nem pont sorompó, de talán megteszi, tegnap lőttem a képet:

indafoto.hu/adani/image/20566353-af973456/606617