Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az Il-18-as, Bécs felé félúton

2014.02.13. 07:00 :: Hamster

Talán nem csak nekem égett az emlékezetembe az 1-es út mentén ácsorgó öreg repülőgép valahol Győr után. Amikor először jártam arra, még nem volt ott, aztán a tévéhíradóban mutatták, ahogy odaszállítják, onnantól kezdve mindig vártam, mikor látom meg, amikor édesanyámhoz mentünk Kölnbe. Az autópálya megnyitása után nem esett többé útba, csak a kétezres évek elején láttam újra. Szomorú látvány volt:

06060033.jpg

Hisz mégiscsak Il-18-asról volt szó, ami az utolsó "öreg repülőgép kinézetű" repülőgép volt gyerekkorunkban: a Malév tizennyolcasai '77-78 után már csak teherszállítóként üzemeltek, de az Interflug egy ideig még járt a típussal Ferihegyre, és talán a LOT és/vagy a Tarom is. Élményszámba ment a teraszlátogatások során, ha ilyen érkezett vagy indult! Persze fel- vagy leszállás közben a Malév tizenyolcasait is láthattuk, de velük inkább csak a budaörsi repülőnapokon találkoztunk, ahol akkoriban mindig felvonult a magyar légiközlekedés színe-java.

06060038.jpg

Valamikor '86-87 környékén unokatesómmal kitaláltuk, hogy írunk a Három kívánság című tévéműsornak: be szerettünk volna kéredzkedni egy teherszállítós útra, szüleink azonban nem engedték. Bennük a típus kapcsán valószínűleg a katasztrófák (a párizsi és a koppenhágai) ötlöttek fel, nem az, hogy milyen szépek ezek az öreg masinák. Aztán '89-ben leállították az utolsót is, így végül soha nem repültem a típussal :(

06060041.jpg

Érdekes módon '71-ben ez a gép, a HA-MOI is majdnem katasztrófát szenvedett: Damaszkuszban egy ILS nélküli megközelítés során a személyzet elnavigálta magát, ami miatt súroltak (!) egy közeli fennsíkot - ennek ellenére épségben leszálltak. A gép ezután még 18 évet repült, sőt, utolsónak selejtezték: '89 nyarán átrepülték a pápai katonai reptérre, szétszedték, és az Elvis Szövetkezeti Kft. akkor épülő étterméhez szállították, hogy beépítsék abba.

06060039.jpg

Kettő a négy Ivcsenkó AI-20M légcsavaros gázturbinából. A négy és fél méteres átmérőjű légcsavarokat négyszer 4200 lóerő hajtotta, valami egészen gyönyörű hangélményt produkálva. Persze füstöltek ezek az erőművek, meg nem is voltak valami takarékosak (amikor tervezték őket, ez nem volt elvárás), de az ember nem ezt figyelte, hanem ahogy búgtak.

Az észak-koreai Air Koryo légitársaságnál elvileg még 2014 elején is üzemelt egy Il-18-as (jelen pillanatban nem látom a listán), ami sok jómódú repülésbarátot késztetett arra, hogy odautazzon. A fentebbi videón egy ilyen utat látunk az utaskabinból. Azt mondják, a hetvenes-nyolcvanas években már zajosnak számított a gép, de ha valaki szereti az ilyesmit, akkor biztos jól érzi magát e gyönyörű zúgást hallva-érezve.

06060042.jpg

2011 novemberében a gépet leemelték talapzatáról, hogy biztonságba helyezzék, amíg új helyet találnak neki - az étterem tulajdonosa ekkor már nélküle képzelte el a terület további sorsát. A hírek szerint az új otthon a kassai repülőmúzeum lesz, és ez a hír nagy port vert fel, mert sokan politikai ügyet láttak benne - pedig ha a szlovák fél a tartóskölcsön ellentételezéseként segítséget nyújt a tervezett ferihegyi Tu-154 felújításhoz, akkor ez egy jó üzlet. Az országban ugyanis még mindig maradt három maléves Il-18-as: a ferihegyi skanzen kiállítási darabja, az újabban ismét bemutatható állapotú pilótafülkével büszkélkedő HA-MOA, a kétszáz méterrel arrébb leállított, felújításra váró HA-MOG, és a szolnok-szandaszőlősi múzeumban látogatható HA-MOE.

Az Il-18-as katonai változatai, az Il-22-es és az Il-38-as egyébként még mindig hadrendben állnak - ahogy az amerikaiak a Lockheed Electra alapjain létrehozott P-3 Orion esetében, ők se cserélnek le mindent csak azért, mert az a polgári világban kiment a divatból. A fentebbi videón egy orosz 22-est láthatunk gyakorolni, a lentin pedig az indiai haditengerészeti légierő katonái mutatják be egyik modernizált 38-asukat:

Forrás: Iljusin Il-18 - Aero História típusismertető (Magyar Repüléstörténeti Társaság, 2004), Wikipedia, iho.hu/repules

29 komment

Címkék: énblog repülés youtube képek repülőgép il 18

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr475808020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csak az útról láttam párszor az éttermet. Van valakinek esetleg fotója, hogy hogy volt berendezve? Vagy funkcionálisan nem is volt az étterembe integrálva, csak bele volt építve?

Úgy tudom, a teherszállítóvá alakításkor ki lett dobva a berendezés. A ferihegyi repülőmúzeumban is ebben az állapotban van az ottani példány, nem tudom, valahol megvannak-e a széksorok, illetve a meglévők valamelyikébe visszakerültek-e.

Az Interflug nem csak egy darabig járt IL18-al Budapestre, miután a Malév gépei teherszállítók lettek, hanem egészen az Interflug megszűnéséig. A társaság 1990-es megszűnésekor még 7 db volt a tipusból a flottában, és mindvégig járt Budapestre is.
Annyi értelmes hozzáfűzni valóm van a dologhoz, hogy aki teheti, az mindenképp nézzen meg egy 18-ast belülről, mert valami egész döbbenetes. Olyan, mintha szándékosan minél nehezebbre és masszívabbra próbáltak volna benne tervezni mindent, a pilótafülkében olyan kivitelű elektronikai eszközök vannak, amit inkább gondolna az ember egy tankba, vagy tengeralattjáróba valónak. Nyilván a vázszerkezetnél is így járhattak el, ha túlélte, azt a damaszkuszi odaverést.

Ami meg a vicces részét illeti a dolognak: Ízlelgessük ezt a cégnevet "Elvis Szövetkezeti Kft."! Aztakurta!
Az lehet, hogy én ilyennel mentem Berlinbe 1986-ban Ferihegyről? Vagy az már Tu154-es volt inkább? 4 éves voltam, nem emlékszem a gépre, de ha ez (vagy ilyen) volt, akkor roppant büszke leszek magamra. :)
@Sam. Joe: Talán azért mert a gondolato jórészt valóság.
@Bajusz.: ha az Interflug légitársasággal mentél, akkor nem lehetett TU154, mert nekik olyan nem volt. Budapestre TU134-el, vagy IL18-al jártak. Ha belül 2-2 ülés volt mindkét oldalon, akkor az TU134 volt, ha 2-3 volt az elosztás, akkor IL18.

Ha Malévvel mentél Berlinbe, az lehetett TU154, vagy TU134.
@Sam. Joe: "Ízlelgessük ezt a cégnevet "
Ezért is írtam, mert valahol olvastam, hogy ez volt a teljes neve :) Nekem csak Elvis Park, vagy hasonló név rémlett (pedig nem is a Margit hídnál volt).

A robosztusságról meg jó képet ad az, hogy minimális munkával delejt tudtak csiholni a ferihegyi skanzen 20+ éve leállított gépébe. Aminek egyébként marha látványos az esti pilótafülkevilágítása/fluoreszkálása:
hampage.hu/repules/estimuszerfal/#Il18
@Hamster: Abszolút üt! Nem is tudom mi lenne ennyire abszurd... "Jézus Szíve MGTSZ"?
@Sam. Joe: Műszaki ismerős mesélte, hogy milyen összetett elektromos rendszere van a 18-asnak, mindenféle forgógépes átalakítók különböző feszültségekkel és frekvenciákkal a különféle rendszereknek. "Öröm" lehetett azt tutujgatni - és mégis szerették a gépet. Egyébként számomra a 737-esek újabb és értelemszerűen sokkal korszerűbb műszerhelyisége is Enterprise űrhajó volt: lábbal a betonon, derékig benne a cuccban a szerelőnyíláson át, körülötted meg csupa bizgentyű 360 fokban. Kár, hogy nem tudtam fotózni. Csak azért nem mondom, hogy minden gyereket el kéne reptéri üzemlátogatásra vinni, mert akkor mindenki ott akarna dolgozni :) Pedig három helyre mindenkit el kellene vinni: Ferihegyre, atomerőműbe (de legalább a műegyetemi tanreaktorba), és csokigyárba - és akkor már tudod, hogy mi minden létezik a világban azon kívül, amivel köznapi emberként találkozhatsz ;)
@Hamster: Az az igazság, hogy erre - hát ha nem is akkora mint neked - az átlagnál nagyobb rálátásom van. Gyerekkori jó barátom hazánk véderőinél dolgozik és repülőgépeket szerel. Ő szokott borzasztóan érdekeseket mesélni. Az is megérne egy interjút vele, hogy miért a Mi-8 a kedvence karbantartási szempontból. Meg volt szerencsém egyszer a Pumáknál vendégeskedni, még a Mig-29 korszakban.

Atomerőműből nekem Michael Chrichton - Kína Szindróma c. könyve van meg.

A feleségem pedig - többek közt - édesipari termékgyártó szakmával is bír, úgyhogy sztori szinten ebben az ügyben is tájékozottabb vagyok az átlagnál. 8-)
@xGéza: Malév volt az biztos, de a franc se emlékszik az üléselosztásra. Szülőkkel mentem és azt hiszem egy oldalon ült mindenki...
@Bajusz.: na de ha Malév volt, akkor meg a cikkből is kiderül, hogy nem lehetett ilyen, hiszen a Malév 77-78-ban teherszállítóvá alakította őket. A Malév ezután kizárólag TU134 - TU154-el repült a boeingosításig.
@xGéza: efölött nagyvonalúan átsiklottam... :) De időközben más úton is megerősítést nyert az ügy, TU134-gyel voltam Berlinben 1986-ban. Azért az is nagy dolog, öregkoromban lesz mit mesélni... :)

Köszönöm az infókat!
úúúúúúúúú, én itt voltam egyszer :)
@Hamster: Én a kelenföldi buszgarázsba, vagy valami hasonló kaliberű szabadonválasztott vasúti/villamos/busz műhelybe szeretnék egyszer benézni. Illetve egy mozdony belsejét is megnézném egyszer.
Az a mély morajlás a videó elején egész egyszerűen király.
@SomiTomi: "Az a mély morajlás a videó elején egész egyszerűen király. "
Végre valaki jelzi, hogy meghallgatta, nem feleslegesen raktam be őket :)
Kisgyermekkorom egy nagy kérdését válaszolta meg ez a poszt. A kérdés nagyjából így szólt: mit keres ott az a repülő?

Rengetegszer mentünk el mellette Németországba menet. Mindig vártam, hogy újra lássam.
Nekem volt szerencsém hozzá. Bp-Moszkva... :) Sokmindenre nem emlékszem, de élmény volt. És akkoriban még lehetett utazás közben pilótafülkét látogatni.
Ugyanezen a vonalon megvolt a TU-154 is. :) Arra emlékszem, hogy álltunk a kifutón, egyszer csak fülsüketító sivítás hallatszott, de jó sokáig. Utána alapzaj, majd megint sivítás, dübörgés és start. :)))
Kellemes emlékek. A repülés mindig simán ment, jó utak voltak.
@xGéza: Visszaadtad a memóriámba vetett bizalmat, mert határozottan emlékeztem, hogy '87-ben még IL-18-cal utaztam Drezdából Budapestre, ami amúgy emlékezetes út volt, lévén Drezdában meztelenre vetkőztettek a barátságos német határőrök. Bár amekkora vadászkés volt a kézipoggyászomban, azért manapság a helyszínen lőnének agyon.

Amúgy nosztalgiának szép az IL-18, de már a nyolcvanas években - a TU-134 és 154-ekkel összehasonlítva - nagyon kényelmetlen volt velük utazni. Még egy rövid Varsó-Budapest, vagy Drezda-Budapest távot nézve is.
Egyszer jó volt kipróbálni, de a Tu-k mellet egy hangos, zajos, kicsit lassú nyomáskigyenlítéses kabinos gép volt és a változatosság kedvéért hátul kellett ülni, ha a csendesebb szakaszra vágyott vki. Kész felüülés volt mellette egy Tu154. Persze a mostaniakhoz képest szinte vmennyi a repülés hőskorából való volt, amikor divatvolt a hajtómű melegítése indulás előtt, a start előtt meg teljes felpörgetése padlófék mellett. Ma meg, sokszor egy hajtóművel gurul ki a gép, majd semmi cécó, csak ráfordul a pályára és gurulás közben ráadja a kakaót a starthoz
Szerencsére gyerekként sokat repültem Interflugos IL18- al (meg párszor Balkan-al). Még vezethettem is egy kicsit, az utasok meg nem tudták mitől dől a gép jobbra-balra. :) Szerettem, bár akkor jobban érdekelt a gépen a porral töltött keménycukorka meg az erdnussflips.
@xGéza:
@Sam. Joe:
@Hamster:
Néhány cikk a gépről, fotókkal-videókkal: (a belsejéről is)

www.kisalfold.hu/gyori_hirek/felszalltunk_az_utolso_malev_gepre_abdan_video_az_il-18-as_fedelzeterol/2262885/

www.kisalfold.hu/tudosito/ismet_felszallt_az_abdai_repulo_-_ujabb_latvanyos_fotok/2277022/

www.kisalfold.hu/gyori_hirek/merre_szall_az_abdai_repulogep_az_egykori_epuletben_ujra_diszko_nyilik/2278546/

Aze gyik linkelt IHO cikk:
iho.hu/hir/mo-ilona-ismet-a-levegoben-120429

Valahol van egy videó a szállításáról is (nagyon régről, fekete-fehér ha jól emlékszem), azt most nem találom, lehet valamelyik Kisalföld-cikkben linkelve van, de az is lehet hogy az IHO-n valahol.
Mégsem videó, csak egy kép van ebben a cikkben ahogy Pápáról abdára szállítják:

iho.hu/hir/legcsavaros-hattyudal-25-eve-br-2-resz-140124

És nem is fekete-fehér. :)
Első repülőutam ilyenen történt: a LOT Budapest-Varsó járatán, 1985-ben. Aztán egy IL62-esen folytatódott. De a LOT még 86-ban is használta, amikor hazalátogattunk. Zúgott rendesen.
Aztán kb 1990-ben bementünk mi is a Győr mellettibe nosztalhiázni. Németajkú kisfiúk halál-komolyan 'vezették' éppen. Büszke voltam, mert látszott, mennyire tetszik nekik ott, pedig az Magyarország volt. Annak a belsejében kör alakú bárasztalok voltak, talán még színpad is. Mindenesetre sztriptíztáncos műsort terveztek benne, nem tudom lett-e belőle valami, még mielőtt lepusztult.
@kissiú: Az egyik Kisalföld-oldalon van kép a belsejéről is.
Hamster, az AI-20-ról készült fénykép melyik múzeumban volt fotózva?
@Hamster:
Ferihegy, atomerőmű kipipálva, csokigyár sajna nem volt még.