Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor villamos és vasút keresztezi egymást

2014.03.08. 18:00 :: Hamster

Előszó

A legtöbben nem gondolnak bele abba, hogy gondot jelenthet, ha két vasút keresztezi egymást, abba pedig pláne nem, hogy mi van, ha villamosított vasútvonal keresztez villamosvonalat. Sínen megy egyik, sínen megy a másik, madzag van az egyik fölött, madzag van a másik fölött, mi gond lehetne ezzel? Hát például az, hogy valahogy ki kell védeni azt, hogy a kettő egyszerre legyen ugyanott, mert egy mozdonynak nem nagyon ellenfél egy villamoskocsi. Vagy hogy Magyarországon a nagyvasút 25 kV váltakozó feszültséggel üzemel, a villamos pedig 600 V egyennel. Van tehát egy biztonsági (hogyan zárjuk ki a keresztező meneteket), egy mechanikai (a kerekek hogyan haladjanak át a keresztező síneken), és egy elektromos (nem egészséges, ha az áthaladó jármű nem azt az áramot kapja, amire szüksége van) problémánk. NZA barátom írt erről egy szösszenetet, át is adom neki a szót.

"Amikor két vasút (majdnem) merőlegesen keresztezi egymást...

... első ránézésre nincs semmi probléma, vágányátszelést kell beépíteni. Azonban a átszelések idővel elkopnak, ráadásul mindenképpen lassításra kényszerítik a vasúti járműveket, ezért például vasúti fővonalon ritkán építenek be majdnem merőleges kereszteződéseket. Ahol van mégis példa rá, ügyelnek arra, hogy a legjobban kopó részek gyorsan kiépíthetők és cserélhetők legyenek.

Kérdezhetnénk, hogy mi a jelentősége annak, hogy merőleges vagy nem merőleges egy átszelés. Nos, nem merőleges átszelésnél szerepet kap a vasúti járművek keréktalpa, ami mindig szélesebb, mint maga a sínfej. Így akkor is, ha a kereszteződésben nincsenek mozgó elemek, a kerék a hegyesszögű átszelésen történő áthaladásnál folymatosan alá van támasztva. Ez jól megfigyelhető abból, hogy a kereszteződési elemnél milyen széles sávban fényes a sín. Ez nem teljesül a (majdnem) merőleges átszeléseknél: ilyen geometriánál zökkenés tapasztalható, egy pillanatra beesik a kerék a résbe. Ez jókora ütéseket mér a pályaszerkezetre, emiatt ilyen helyeken jelentős sebességkorlátozással közlekedhetnek csak a vonatok.

2013-07-07_15.32.18.jpg
A szegedi 3F villamos és a békéscsabai MÁV vonal kereszteződése

Amennyiben a két vasútvonal között nyilvánvaló rangbéli különbség van, akkor lehetséges egy másik megoldást alkalmazni, az ún. vágánymegszakítás nélküli kereszteződést. Ilyen kereszteződést alkalmaznak hazánkban a Kecskeméti kisvasút kiskőrösi végállomásán, a Lenti - Csömödér kisvasúton két helyen, valamint Szegeden a 3F-es villamosvonal békéscsabai vasúti kereszteződésénél:

Az ilyen átszelések hasonlóan működnek a villamosvasutakon alkalmazott felfutós kitérőkhöz és átszelésekhez: a villamos kereke a nyomkarimán fut. Az átszelés nem tökéletesen 90 fokos, emiatt a vasúti kerékpár az egyik oldalról mindig vezetve van. A nagyvasúti részen emiatt lényegében nincs megszakítása a sínnek, a békéscsabai vonalon ezen a helyszínen például 80 km/h sebességgel mehetnek át a vonatok. Hasonló megoldásra természetesen külföldön is akad példa.

2012-10-25_14.36.01.jpg

Tőlünk nyugatra több városban van nagyvasút-villamos kereszteződés (pl. Brandenburgban, Halberstadtban, Dortmundban). Közös mindegyikben, hogy a villamost kvázi közútként kezelik, azaz sorompó/fénysorompó védi a vasutat. Ebben eltérnek a szegedi 3F jelzésű villamostól, ahol a vasútvonali biztosítóberendezésbe integrálták a villamosok közlekedését. Ennek kétségtelen előnye a magasabb biztonsági szint, ugyanakkor emiatt a villamos forgalma jóval hamarabb (4-5 perccel a vonat érkezése előtt) leállításra kerül a vele párhuzamos közúti forgalomhoz képest. 


Budapesten is volt hasonló kereszteződés: a Hungexpóhoz/Lóversenytérre menő 29-es villamos és a Királyvágány találkozását látjuk Michael J. Russell felvételén. Ez persze közel sem volt merőleges, viszont kétféle feszültség keresztezte egymást, ilyen ma már nincs a fővárosban. A rendszert a közeli Kőbánya-teher állomásról kezelték, a vonatok átengedése hosszabb szünetet okozott a villamos közlekedésében, mert a lezárás nem ment olyan gyorsan, mint a most bemutatandó példáknál.

A dortmundi átszelés érdekessége még a kétvágányos, 15 kV, 16,7 Hz váltakozó árammal (náluk az van a 25 kV, 50 Hz helyett) villamosított nagyvasúti vonal:

Feltűnő, hogy a villamos (Stadtbahn) egyetlen vágányon keresztezi a vasutat: a kereszteződés előtt és után aztán ismét két vágányon halad. Hasonló kialakítást láthatunk a lipcsei villamoshálózaton, Markkleebergben, itt a 9-es villamos keresztezi a nagyvasutat. A villamosvonal ugyan csak egyvágányú, de villamosított - és itt is átgurulós átszeléssel találkozhatunk:

2012-10-25_14.34.08.jpg
A kiskerekű forgóvázak is gond nélkül átmennek a kereszteződésen

A vasútvonal villamosítását nem bonyolították túl: ha a vasút 80 km/h-s sebességgel megy, akkor a vonat lendületből át tud haladni, így aztán a kereszteződés területén kb. 30 m hosszban a 15 kV 16,7 Hz váltakozó áramot használó vasútnak ki van szigetelve a felsővezetéke. Látható szigetelés a villamos felsővezetékén is: a 600 V lekapcsolható a vonat áthaladásának idejére (ha a sorompó nyitva van, a felsővezeték-kereszteződésben mindig ez van, így a villamos át tud haladni).

Ez csak első ránézésre tűnik szokatlannak, a magyar vasúton is több helyen, ahol alacsony felüljáró vezet át a vasút felett, a 25 kV túlzott közelsége miatt ki van szigetelve a vasút felsővezetéke; a vonatok lendületből gurulnak át.

2012-10-25_14.33.49.jpg
Balra fent a villamos, jobbra középen a vasút felsővezetékének egy-egy szakaszoló szigetelése látható

Felmerült többször, hogy a Szeged - Békéscsaba vonalat villamosítani kellene, ekkor mindig terítékre kerül a 3F-es villamos kereszteződésének ügye. Ugyancsak sokszor téma Budapesten a 42-es villamos meghosszabbítása a Havanna lakótelepre, ami a lajosmizsei vasút vonalát keresztezné. A fent bemutatott példák mutatják, hogy bár nyilván nem a legideálisabb megoldást jelenti a vasút és a villamos szintbeli keresztezése, azonban ha egy költséges és a környék teljes átépítését igénylő felüljáró/aluljáró építése az alternatíva, megfontolandók a bemutatott műszaki megoldások. Erre jó példa Olomouc, ahol a 2013 évi villamosvonal meghosszabbítás során újonnan épült be egy hasonló nagyvasút-villamos átszelés."

Szöveg és képek, amennyiben nincs másként jelölve: dr. Németh Zoltán Ádám
videók a youtube-ról (pontosabban a szegedit én csináltam)

46 komment

Címkék: youtube németország képek tömegközlekedés vasút villamos lipcse NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr905839089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem a Lajosmizsei vasútat úgy kellene megemelni hogy az Üllői útat és az Ady Endre utat se keresztezze. Tudom hogy ez nem lenne olcsó de csak egyszer kell megcsinálni és többet nem lenne vele gond. Nevetséges hogy egy ekkora városban még mindig szintben kereszteznek vasútvonalak főútvonalakat.
Amúgy nagyon érdekes írás volt, köszi szépen!
@Sloe: Számold ki, hogy mekkora rámpa kellene, azaz hol kellene elkezdeni emelni, hol érne le, és közben hány helyen kellene még átjárót építeni. Nem véletlenül a közutat szokták manapság süllyeszteni, ha átjáró épül, az meredekebb rámpát elbír (a villamos is). Na meg kérdés, hogy napi ilyen kevés vonatért érdemes-e felhúzni a kínai nagy falat oda töltésből.
@Hamster: Szerintem Zuglóban sincs rövidebb töltés. Azt a vasútvonalat amúgy is rendbe kellene tenni Kecskemétig, hogy ne kelljen a szegedi vonatoknak Cegléd felé kerülniük és máris lenne rajta forgalom. De én elfogadom ha azt mondod hogy az aluljáró jobb, csak szüntessék meg végre a szintbeni kereszteződéseket.
Kösz szépen, ez olyan téma, amin szerintem minden kötöttpálya-kedvelő elgondolkodott legalább egyszer, de a gép előtt ülve pont nem jut eszünkbe utána nézni (én legalábbis így voltam vele eddig) :). A villamosított vasút és villamos kereszteződés konkrétan eszembe se jutott még, Szegeden is van ugye vasút-villamos kereszt, de az is villamosítatlan (a szegedi TramTrain tervnél olvastam, hogy ott menne rá a TramTrain a vasútra). Most utána is nézek, hogy troli vs. villamosított vasút kereszteződés merre van/volt a világban.

Bár nem villamos, de érdekes a Lenti-Kistolmács kisvasút és a Rédics-Zalaegerszeg vasútvonal kereszteződése is, két különböző nyomtávú vasút kereszteződése, ráadásul az egyik helyen nem is merőlegesen, hanem elég hegyes szögben.

Az 1-es villamoson a Salgótarjáni és a Kőbányai úti kereszteződéseknél mindig elgondolkodom, hogy a hármas Tátra áthaladásakor hány döccenést lehet hallani (persze mindig kiszámolom, aztán elfelejtem), és hogy van-e olyan, hogy a (forgóváz)tengelytáv és a vágányok (sínszálak) távolságának "összecsengése" miatt bizonyos tengelyek döccenései egyszerre hallatszanak. :D Persze utóbbinak is utána lehet járni, de akkor nem lenne min gondolkodnom, amíg a Népligetbe érek. :D
@Sloe: Nincs rövidebb, és special gáz is, hogy az Erzsébet királynét félbevágja.

"Azt a vasútvonalat amúgy is rendbe kellene tenni Kecskemétig, hogy ne kelljen a szegedi vonatoknak Cegléd felé kerülniük és máris lenne rajta forgalom"
Te most ugye viccelsz? Egy egyvágányos HÉV vonalra annyit rákölteni, hogy versenyezni tudjon egy kétvágányos, villamosított fővonallal? Minek? Ugye ez alaphangon nyomvonalegyenesítés, kétvágányosítás... őrület pénz lenne, és csak 8 kilométerrel lenne rövidebb.
@walter sobchak: "illamosított vasút és villamos kereszteződés konkrétan eszembe se jutott még, Szegeden is van ugye vasút-villamos kereszt, de az is villamosítatlan (a szegedi TramTrain tervnél olvastam, hogy ott menne rá a TramTrain a vasútra)."

Nem, nem ott menne rá a tram-train a békéscsabai vasútvonalra. Hanem Szeged-Rókus állomásnál, az átjárótól pár km-re északra, az 1-es villamosból kiágazva.
Azért tegyük hozzá, hogy itthon csak az NKH ilyen fafejű, hogy nem engedni újonnan kiépíteni a nagyvasút-villamost kereszteződést, ezért pl. a 42-es villamos a Tulipán utcai semmiben végződik, miközben egy huszadrangú vasútvonal gondosan kettévágja Kispestet és a XVIII. kerületet. Ha rajtuk múlna, kb. még mindig azon vitáznánk, hogy vajon fölválthatnák-e a lóvasutat a villamosvasút, avagy az már túl veszélyes.
@Tíz kicsi indián: Másutt se szabad újonnan ilyet építeni... kivéve, ha úgy döntenek, hogy mégis. Egyébként néha jól működött ez nálunk is, például asszem az OVSZ-ben volt, hogy egy metrómegálló minimum 100 méter hosszú peronnal rendelkezik, na, ez nem vonatkozott a négyesre, amin 80 méteresek lesznek. Tehát kell valaki, aki úgy áll hozzá, hogy ez egy megoldandó, nem pedig ignorálandó probléma. Például kiszámolják, hogy mennyibe kerülne a villamosnak egy aluljáró az Adyra, mindezt azért a napi tizenpár vonatért, miközben onnan 500 méterre ugyanez semmi gondot nem jelent 100+ éve.
@N_Z_A: Pontosítok, valahol ott. De köszi! :)
Kedves Ádám!
A Makkleeberg-Mitte ill. Makkleeberg-West villamos végállomáshoz az én időmben még a 28, ill. 28E villamos járt. Makkleebergnek volt egy másik villamos vonala is, a 10-es, Makkleeberg-Ost, de az csak egy megállónyira ment ki a városból, ezért nem kellett rá pótjegy.
Az S-Bahn-nak pedig volt ott egy végállomási csonkavágánya is, az S-Bahn szerelvények egy része odáig járt. Az általad betett fényképből úgy tűnik, hogy rá lehet kapcsolni a keresztezésben levő felsővezetére a nagyvasúti feszültséget, ha kell.
A Dortmund, illetve Olmütz keresztezésekről eddig nem tudtam. Viszont hadd említsek kettőt:
Az Arad-Hegyalja helyiérdekű vasút vonlala (eredetileg 1500V, most 550(600)V egy vegyigyár közelében keresztezi a vasutat, nyilván ott is átkapcsolható a felsővezeték - 25kV feszültségre.
Bécsben is volt hasonló: a 67-es villamos keresztezte azt a vasútvonalat (ha jól emlékszem, a Pottendorfer-Linie), amelyen keresztül a budapesti vonatok bementek a Westbahnhofra. Nem emlékszem hogy 1970-ben már villamosítva volt-e, de úgy 1996 körül már megszűnt a villamos forgalom a vasúton túl, és a villamos bekanyarodott a vasútállomáshoz. Mostanában pont ezen a szakaszon van villamospótló, a metró építése miatt.
Van egy olyan sejtésem, hogy az UIC nem enged most már ilyet létesíteni - mármint két villamosított pálya keresztezését. Villamosítatlan vasút keresztezése több van, még Budapesten is, Linzben is kettő.
Valamikor Budapesten az ilyen keresztezéseken (Andor utca, Bihari út, Lajosmizsei sorompó) csak a szélesebb talpú kerékkel és erősített forgóvázzal közlekedő villamosokat engedték rendszeresen járni. A Kőbányai úti és Maglódi úti iparvágány-keresztezések így is túlzottan igénybevették a villamosok alvázát, töréseket-repedéseket okozva. Igazság szerint a Kőbányai út-Könyves Kálmán körút keresztezésnél pontosan ugyanez van beépítve - az igénybevétel hatása szemmel is értékelhető.
@Hamster: Az sajnos nagy tévedés, hogy a lajosmizsei sorompónál 120 éve nincs gond: igen komoly feladat annak a folyamatos fenntartása, és az is, milyen hosszú sorban állnak az autóbuszok és a villamosok. A vonatok meg csak 20-al mehetnek. És nem tizenvalahány, hanem 40-nél több! Ha csak a személyvonatokat számoljuk. Sajnos tehervonat tényleg csak hébe-hóba. (Dabasról szemestermény, Ócsáról fa, Táborfalváról katonavonat)
@Hamster: És még egy: hogy nincs probléma a lajosmizsei sorompóval? A Templom térnél még olyan hangerővel lehet hallani az áthaladó villamos vagy vonat hangját, hogy meg lehet számolni, hány kocsi, illetve milyen mozdony húzza-tolja!
@Békássy Csaba: Jó, legyen 42 vonat, óránként kettő - az azért még mindig nem egy döbbenetes vonatsűrűség. A zajra és a sebességre pedig megoldást jelenthetne, ha ugyanolyan lenne, mint a szegedi, nem? Ne abból induljunk már ki, hogy mit miért nem lehet, miért lehetetlen, miért szörnyű, miért világvége. Én legalábbis azt szeretném, ha lenne valami középút az elavult vacak és a többmilliárdos aluljáróépítések közt. Mert hát van.
@Hamster: Szerényen szeretnélek emlékeztetni arra, hogy a főváros közgyűlése már 1880-tól csak úgy adott vasútépítésre engedélyt, hogy szintbeni keresztezés nem épülhet. (Ehhez képest Kelenföldtől az újonnan épített Keletiig egy mégis épült: a Gyáli útnál.) Példaként szolgáljon az 1928-ban épült összekötő vágány Ferencváros és Kőbánya-Kispest között, meg az 1936 és 1948 között részletekben megépült magasvasúti pálya, Kőbánya-alsó és Zugló(Rákosváros) állomásokkal.
Nem tudom miért épp a 42 -es villamossal van a gond, amikor 1 (fő)utcával odébb az 50 -es épp 90 fokban keresztezi ugyanezt a vasutat. Sokat jártam vele régen, de megmondom őszintén nem is gondolkodtam el a keresztezés bonyolultságán :-). A 42 -es meghosszabbításánál inkább a hely kevés, egyik oldalt a Honvéd pálya, másik oldalt a Lőrinci hengermű, aztán benzinkút-ház, legvégül ház-ház (ez a legkisebb keresztmetszet, épp csak 2x1 sávos út). Miért nem lehet úgy kivágni a síneket, hogy mind a két irányban meglegyen a kerekeknek a hely? Eddig azt hittem így van, nem hiszem hogy az a 3 centi rés miatt kisiklana valamelyik is, persze sebességkorlátozással.
Nem ide kapcsolódik, de jut eszembe, tavaly ősszel teljesen megszüntették a királyvágány és a villamos vágányok(maradékának) kereszteződését, kiszedték az átszelést.
a kiszigetelést értem. a fizikai védelmet, hogy ne ütközzenek, szintén értem.
de azt nem, hogy itt, ennél a képnél a bal-jobb irányú közlekedés hogyan jut át síneken. m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/nza/2013-07-07_15.32.18.jpg
kibővítené nekem valaki? köszi.
@Sloe: Na ha, nem értem, hogy miért a megszüntetés réme lebeg az alsó szakasz felett, holott Kecskemét felé sokkal rövidebb lenne erre az út, ha jó állapotban lenne a pálya.
@Hamster: Minek? Mondjuk azért mert előbb-utóbb tehermentesíteni kell majd a ceglédi vonalat. Azt meg nem értem miért kellene kétvágányúsítani, Kecskemét után sem az pár kilométert leszámítva.
@Rocko-: "ennél a képnél a bal-jobb irányú közlekedés hogyan jut át síneken. m.cdn.blog.hu/ha/hamster/image/nza/2013-07-07_15.32.18.jpg
kibővítené nekem valaki?"

Az olomouc-i verzió működését érted?
www.prazsketramvaje.cz/obrazky/mesta/olomouc/2013/olomouc_2013-015.jpg
A lényeg, hogy amig az egyik oldalon a "levegőben van" vezetetlenül a villamos egyik oldali kereke, a vele egy tengelyre sajtolt másik oldali kerék vezetve van két oldalról is.

Na pontosan ugyanígy működik a szegedi kialakítás, ami a látszat ellenére nem tökéletesen merőleges kereszteződés.
@N_Z_A: kezd tisztulni a kép.
a keresztező sín magasságkülönbségét simán kidolgozza a kerék?
az irányt pedig a fent említett tengely merevsége miatt tartja meg?
@Békássy Csaba: "Szerényen szeretnélek emlékeztetni arra, hogy a főváros közgyűlése már 1880-tól csak úgy adott vasútépítésre engedélyt, hogy szintbeni keresztezés nem épülhet. "

Igen, de Kispest - Pestlőrinc nem volt 1880-ban Budapest része. Így aztán erre nem is hozott akkor rendeletet Budapest közgyűlése... :)
@Rocko-: "a keresztező sín magasságkülönbségét simán kidolgozza a kerék?
az irányt pedig a fent említett tengely merevsége miatt tartja meg?"

Aha... Ha kidolgozás alatt azt érted, hogy a kerék átgurul a rés felett, természetesen egy zökkenéssel. A tengely gurulási iránya pedig azért marad meg, mert a másik kerékkel együtt gurul.
@N_Z_A: most már értem, köszönöm! :)
@Sloe: "Minek? Mondjuk azért mert előbb-utóbb tehermentesíteni kell majd a ceglédi vonalat."
Miért kellene? Szerintem nagyon jól elvan, ha meg Szolnokon túlra kellene több vonat, ott a 120-as.

"Azt meg nem értem miért kellene kétvágányúsítani, Kecskemét után sem az pár kilométert leszámítva."
Met egy őrület állomástávolságban komoly forgalmat vinni (nem véletlenül kétvágányosítottak Városföld környékén). A 142-es így is csuklik eleget, sokkal pörgősebb lehetne, ha nem kéne bevárniuk egymást. Ha viszont nem akarunk pörgős lehetőséget meg komolyabb sebességet, akkor semmi értelme az egésznek Kecskemétig. Igaz, így sincs, mert ha 140-nel lehetne végig menni rajta, és nem kéne félreállni, akkor is csak 8 kilométerrel lenne rövidebb, mint Cegléden át.
@v2peti: "sokkal rövidebb"
(sóhaj) 8 kilométerrel. Időben viszont soha nem lehetne rövidebb, hacsak nem fejlesztesz irgalmatlanul sokat rajta. De mi a túrónak menjen két fővonal Kecskemétre, mi az, ami olyan fontos? A 142-es egy HÉV, a közbenső forgalmat kellene kiszolgálni jó minőségben (mint ahogy nem teszi), nem a vonalhuzogatós szakosztály álmait.
@charlie: De, kapcsolódik ide, bár sajnálatos kontextusban. Köszi az infót!
@N_Z_A: Azért érdekes, hogy helyrajzi számtól függ, hogy valami le-he-tet-len, vagy megépül és 12x évvel később is működik :) Pontosabban nagyon szomorú, bár úgy gondolom, hogy konkrét estetet mérlegelve a főváros is adott volna engedélyt, mert hát ez egy HÉV. Vicces, hogy egy óránként két vonatot produkáló (ez felmehet a jövőben négyre) vonal az hűűűűű, annak híd kell, a szentendrei és gödöllői HÉV meg a sokkal komolyabb forgalmával keresztezhet buszjáratokat, tizensok helyen közutat, stb.
@Békássy Csaba: Neked is ideírom, hogy szeritnem disztingválni _kell_, tehát nem ugyanaz, ha valahova építünk egy (kétvágányos) fővonalat, mint egy egyvágányos vicinálist. Kontrasztnak pedig több mint érdekes az, hogy a szentendrei és gödöllői HÉV jóval komolyabb forgalma is ellehet szintben. Pedig az tényleg akadály, csúcsban a Szentmihályi út vagy a Pünkösdfürdő utca. Ehhez képest furcsa, hogy a lajosmizsei HÉV-nek építsünk hidakat, töltést? Nem mondom, az ideális eset az lenne, csak kérdés, hogy ez megér-e annyit, hogy emiatt ne épülhessen meg a 42-es a Havannára. Az pedig végképp vicces, hogy az 50-es működik 125 éve, de tőle pár száz méterre hirtelen semmi se mozdulhat. A német, cseh, stb szabályzások se engedik meg az új szintbeli keresztezést vasúttal, de megengedik a kivételeket.

Az pedig biztos, hogy a lajosmizsei sorompó soha nem volt akkora probléma, mint a Kőbányai úti vagy a Thököly úti halálsorompó. Külön vicces, hogy előbbitől pár száz méterre a Kőér utcánál maradt a sorban állás.

Egyébként a lajosmizsei keresztjénél is látjuk, hogy van olyan megoldás, aminél a vasút nem koppan, hanem 80-nal átrobog, nem Japánban, hanem Szegeden, de te azt mondod, hogy nem lehet vele mit csinálni?
A szegedi villamosnál én eléggé barbár megoldásnak látom azt, hogy a villamosnak nincs vályúja a kerekeknek. Vajon mennyibe került volna többe kivájni a vasúti síneket, tán 30 ezer forinttal? A villamosok kopásából adódó többletjvítás gondolom sokkal olcsóbb, azért választották ezt a megoldást... Bántja a szemem, rossz ránézni :)
Különben meg a legrosszabb nem a szintbeli, hanem a semmilyen keresztezés, amilyen Dél-budán van Kelenföldnél, gyakorlatilag kettévágja a várost.
@Hamster: Egyátalán nem állítottam, hogy nem lehet vele mit csinálni. VÖ: Idén nyári újsághír - a keresztezés cseréje, természetesen ugyanolyan szabványos szerkezetre. De pontosan ugyanez van , amint én is, más is említette, a Könyves Kálmán körút - Kőbányai út villamos kereszteződésnél, szemre azonos vályúszélességgel. Kétségtelen, a harmincas, és még a negyvenes években is hirhedt volt a Kőbánya MÁV keresztezés és Zugló MÁV keresztezés (halálsorompók), de a lőrincieket is meg kellene kérdezned, mi a véleményük arról, hogy az a sorompó nem nagy probléma.
Az ötvenes villamos is működik már 125 éve, de kérdezd meg a villamoson utazók véleményét is. Mondjuk Zuglóból nem túl kockázatos azt gondolni, hogy ott minden rendben van.
A Kőér utcától jobbra-balra van egy-egy külön szintű átjáró (Sibrik Miklós utca, illetve Mázsa tér. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy eredetileg a mai kétvágányú fővonalak egy része is csak egy vágánnyal épült, azután eltelt vagy 150 év, mire a mai állapot kialakult.
A szentendrei HÉV-nél a kötelező zárási idők miatt valóban hihetetlenül nagy dugók voltak, amikor a 3 perces utemet bevezették. Azután alábhagyott (a 3 prces ütem is). A gödöllöi vonalnál is az a gond, hogy a megállók (természetesen) a keresztező útvonalaknál vannak - az utscsere idejét nehéz belekalkulálni a fénysorompó zárási idejébe.
Jé, eddig essembe se jutott elgondolkodni azon, mi a van az 50-es villamos kereszteződésében felsővezeték-téren, pedig még jártam is ott. A nagy vasútbarát szememmel nem szúrtam ki, hogy villamosított a vasút.
@Trónkövetelő: Nem azért nem vágták ki a sínt, mert drága, hanem mert akkor hússzal kéne átcsorognia rajta az összes vonatnak. Valóban nem a legszebb megoldás, de a másik út meg az 50-es villamos-féle megoldás, ahol a vonat is csattog, nem csak a tuja.
@Hamster: Lusta vagyok két helyen kommentelni, úgyhogy itt modnom, hogy Amiga-zenés éjszaka nekem tetszett :-)
Az üllőit keresztezi a Burma vasút is, szintén átszeléssel, igaz már vagy 7 éve nem jár rajta vonat, de pont ez a rész volt az, amit az ATCO telep még életben tartott.

A 142-es vonalnál a fő gond az, hogy lassú, 40-es tempóval tötymörgés nagyon nem utasvonzó dolog, ha a sebességet legalább 80-ra felemelnék máris sokat javítana, eleve az sokat segített, hogy Gyálon és Inárcson megoldották a vonatkeresztezést, nagyobb sebességgel és ha esetleg még szükséges, több keresztezési lehetőséggel vígan elvolna ez a vonal. Meg persze legalább napi 1-2 végigmenős vonat, ami elmegy Kecskemétig.

A Gödöllői HÉV-en főleg a reggeli csúcsban van gond a szintbeni keresztekből (Szentmihályi-Kerepesi kereszteződés pl. itt lakom a közelben, jobb kerülni az Ikea felé). A többi kereszteződés nem vészes, talán még Cinkotánál a sorompó. Rákosfalvánál megoldható lenne aluljárót építeni, van hely bőven süllyeszteni a pályát majd emelni. Vannak is ilyen tervek a majdani metróval összekötésnél, több verzió is számol ezzel.

A lajosmizsei sorompónál meg sztem is azt kéne, hogy a nagyvasúton megszakítás nélküli átszelés a vonat pályasebességgel menjen a villamos meg elbírja a lassúmenetet, amúgy is van mindkét oldalt megálló, ahol meg kell állnia.
Régen Pestszentimrén is keresztezte a villamos a lajosmizsei vasutat a buszos korszak előtt, még ma is megvannak a sínek.
Sőt a Burma vasút is keresztezte Pestszentimre felsőnél a 142-es vonalat. Az átszelés kibontva a vonalból még most is ott van a pálya mellett már legalább 10 éve (kész csoda). Pont tegnap voltam Burma bejáráson, van róla friss kép is.

Ez pedig a Királyvágánynál van a 37-es villamosvonalból ágazik ki két vágány, az albertirsai útig követtem, majd később megnézem meddig mennek.

indafoto.hu/adani/image/20654801-ab5a415a/608645
@Sloe: 1980-ban diplomamunkaként (a hivatalos tanulmányterv felhasználásával) az Üllői útra felüljáró kiviteli tervét készítettük.
Lassan beérhet ez is...
Nem tudom mi a szerert kell Magyarorszagon mindent igy elvalasztani. Epp tegnap mondtam ugyanezt az asszonynak. Tessek megnezni akar Munchent, ahol az elovarosi vonat es metro kozott nincs kulonbseg, ahol vasuti/metro csomopontok vannak, vagy mondjuk Bonn-t, ahol a vasut keresztul megy a varoson, ott vannak megalloi, szinten csomopontokkal a metrohoz. De ugyanigy Bonnbol METROVAL el lehet jutni Kolnbe es Kolnon at, egy kb masfel oras szakaszon, atszallas nelkul. Ez a vonal atmegy egesz Kolnon es egesz Bonnon is, erintve tobb csomopontot. Bonnban reszben foldalatt megy, azonkivul fold folott. Senkit nem erdekel minek hivjak, vonat, metro vagy villamos...
Csak elkepzeles szintjen, ez olyan, mintha a kettes metro az Orstol jonne Budapesten at, menne tovabb Budaorson at, egeszen Fehervarig. Egyetlen jeggyel, tizperces idokozonkent.
@Szelid sunmalac: "Tessek megnezni akar Munchent, ahol az elovarosi vonat es metro kozott nincs kulonbseg"
Hogy a söröskriglibe ne lenne, tök mások, tök külön mennek. Az, ha egy vasút föld alatt megy, még nem varázsolja metróvá, teljesen más szabályzás alapján mennek.

"agy mondjuk Bonn-t, ahol a vasut keresztul megy a varoson"
Csak annyira megy, mint nálunk a ceglédi vonal, mert a Stadtbahn megint más, bár kétségtelenül okosabban kezelték (és az a városok közt ténylegesen vasútként üzemel).

"Csak elkepzeles szintjen, ez olyan, mintha a kettes metro az Orstol jonne Budapesten at, menne tovabb Budaorson at, egeszen Fehervarig. Egyetlen jeggyel, tizperces idokozonkent"
Mondjuk ebben az az igen nagy hiba van, hogy Budapest igencsak nagyobb, mint Bonn, pláne mint Köln, így aztán nem sokra lenne elég a kettes metró kapacitása Fehérvár felé. Értem, mit akarsz mondani, négyes metró helyett SOKKAL okosabb dolog lett volna vasúti alagutat építeni a város alá, kevesebb, án annál jobban elhelyezett megállóval (ez lenne a münchenivel rokon megoldás), de a kölni-bonni Stadtbahn az két lépcsővel a mi metrónk alatt van, a metrónk meg eggyel a nagyvasút alatt. Aki nem hiszi, az nézzen meg egy kettes, pláne hármas FLIRT-öt (=150/225 méter, sok ülőhely) és egy M2 szerelvényt (=100 méter, esetleg 120 beférhetne, de ott a vége az állomásoknak). Persze tíz percenként elég lenne a kisebb szerelvény, de jó kérdés, hogy a vasút elbírná-e ezt (ugye vannak nemzetközi, távolsági és tehervonatok is), azon túl, hogy a meglevő metró nem tudna közlekedni a nagyvasúton, a nagyvasút meg nem férne be az M2 alagútba. Bónuszként képzeljük el, hogy a meglevő metrómegállóba befut egy tök tömött FLIRT ;)
@Szelid sunmalac:

Tervben van itt is hasonló, hogy a metrót összekötik a Gödöllői HÉV-el és akkor lehetne közvetlen járat Gödöllőre és Csömörre is, valamint egy rákoskeresztúri szárnyvonal építésével is számolnak a tervek csak hát hiába jók a tervek kérdés mikor lesz belőle valami. Egyhamar biztos nem.
@Adani: Szerintem a rákoskeresztúri (tesóm megfogalmazásában: Mr. Cancerous Cross) vonallal senki nem számol komolyan, aztán majd meglátjuk húsz év múlva, igazam volt-e :) A gödöllői meg jó lenne, az pont a hasonló nagyságrend kifutó ága, nem másik lépték (nem nagyvasút). Ráadásul a forgalmi irány közvetlen folytatása.
@Hamster: Viszont a volt villamos megálló területe elég jól rendbe van tartva mostanában, vágják a füvet, gaztalanítanak, kellemes környezet.
@Hamster: Persze, ertem a kulonbsegeket. Amire raakartam mutatni, hogy biztosan ezekben a varosokban is meg lehetett volna oldani "magyar" modra es azt keresni mit miert nem lehet. Vagy megforditom, biztosan Bp.-n is meg lehetne oldani mashogy is. Szervezes, (politikai) akarat, meg nemi penz kerdese, de a penz temat inkabb hagyjuk.
@Adani: A HÉV üzemi vágányba torkollik bele a volt villamos kiágazás.
A királyvágányt se sűrűn használják ahogy láttam a sín állapotát. Nem teljesen rozsdás, de nem is fényes.
@Hamster:
A 42-es meghosszabbítását ha jól emlékszem, minden választás előtt/környékén megígérte mikor ki, tudom, sokáig érdekelt voltam/lettem volna. Pontosan amiatt, amit írtál (Üllői úti kereszteződés), nem értem, miért nem valósult még meg, most már a technikai problémákkal is tisztába kerültem köszönettel, de ettől még mindig nem értem, és osztom a véleményedet, hogy nem azt kellene nézni, miért _nem_ lehet megoldani...

Valaki írta, hogy szűk a hely a Havanna felé - nem teljesen igaz, a Puskás úton némileg szélesíthető a járda, illetve a poros parkolók (esetleg a sportlétesítmény? pár méteres sávról beszélünk) rovására, illetve a temetőnél pont ezért van foghíj kifelé baloldalon, továbbá a Csapó utcában is van/volt tervbe véve némi 'kisajátítás' a hosszabbítás miatt. Egyébként a Havannán túl ki lehetne vinni egészen a Gloriett-lakótelepig, ezzel egy marék buszjáratot kiváltva, felfűzve egy sportlétesítményt (oké, ez már rajta van), egy temetőt és két (három, ha a 'KISZ'-lakótelepet külön vesszük) lakótelepet a kötöttpályás forgalomba, _EGY_ vonalra. Nem hiszem, hogy nem érné meg fejleszteni, sem hogy nem lenne kihasználva...

OFF - Rákoskeresztúr
Ha a már megszüntetett Elág-végállomásról kifelé induló buszjáratokat nézzük, akkor lehetett még Rákosvégtelennek is hívni, tekintve, hogy szinte minden járat körforgalom volt... :)

HÉV: érintettként sokáig nagy híve voltam, aztán mióta rendszeresen használom/tam a vonatot Rákosliget/Csaba-újtelep felől befelé irányba, már nem érzem akkora szükségét, nem vagyok önző, azonban csak akkor lenne értelme HÉV-et építeni, ha bemenne az Elágra, és/vagy összekötnék a 2-es metróval. Nyilván, a miskolci fővonalat időnként hazavágja valami, illetve a Keleti előtt tapasztalható rendszeres 'parkolás' is megöli egyelőre a rendszert (reggel munkába/iskolába menet 5-10 percet vársz, buktad a vasút gyorsaságát... mondjuk legalább már nem a világ végéről kell begyalogolni a metróhoz, bár továbbra sem értem, miért nem a legbelső vágányra érkezetik a 'melós'vonatokat... de ez mégoffabb).
@Hamster: "Mr. Cancerous Cross" Na ez fájt. Ökölcsapás az agynak..