Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (85) autók (72) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (153) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (38) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (15) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (371) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (40) hampage (296) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (764) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (334) kritika (72) kulfoldi szemmel (68) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (7) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (300) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (211) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (79) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (28) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (32) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (69) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (51) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (340) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (293) utcakép (158) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (382) városkép (86) városliget (8) vasút (414) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (700) villamos (624) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (254) zene (183) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Baross téri régi aluljárórendszer

2014.04.03. 07:00 :: Hamster

A négyes metró kapcsán meglehetősen átalakult a Baross tér, és az utóbbi tizenpár év után azt mondom, ideje is volt a változásnak. Az más kérdés, hogy sajnálom, hogy a 24-es villamos nem lett behozva a tér közepére, de állítólag a kettes metró új kijáratához tartozó aluljáró építésekor valami csatorna befedését nem úgy méretezték, hogy elbírja azt a terhelést :-/

12310044_1.JPG

Az alapfelállás egyébként nem sokban változik, csak kortárs stílusban átdolgozták a pályaudvar főépülete és a kettes metró régi kijárata közti "mélyteraszt". Első látásra ugyan furcsa, hogy nem fedik be teljesen, másrészt viszont isten óvjon bennünket a hosszú, zárt földalatti folyosóktól! Vélhetően hasonlóan gondolkodva maradtak most is a félig nyitott megoldásnál - remélhetőleg vigyázni is fognak rá, mert az utólagosan hozzátoldott bódék nélkül és folyamatos őrzéssel tulajdonképpen a '68-as állapot se lett volna rossz. Talán csak kicsit több zöld - és több pad, esetleg asztal - kellett volna a sivár betonfelületek helyett  - nekem legalábbis valahogy sose jutott eszembe azokon a köveken ücsörögni. Az irányítótorony se fog hiányozni, magasabb építménynek jobb lesz arrafelé a Baross-szobor!

03250027.JPG

Beton mindenütt. Érdekes lenne tudni, kiknek szánta az építész ezt a kanyont!

IMG_0356.JPG

Gyerekkoromban teljesen magától értetődőnek tűnt, hogy a frissen felhúzott Skála Metró előtt hasonló nyitott aluljáró épült, hisz ilyen volt itt is, meg a Déli előtt is - gondoltam van valami előírás rá :)

IMG_1393.JPG

A hatvanas évek puritánságának és a kilencvenes évek "amit lehet eladunk-kiadunk, amit nem lehet kiadni, azzal nem foglalkozunk" hozzáállásának találkozása. A távolban a pályaudvari csarnokba vezető lépcsők látszanak, annak a környéke az ott lébecolók miatt a város egyik legkevésbé tartózkodásra ingerlő helye volt. A MÁV pénztár működésén a közelmúltban változtattak (javítottak!), kíváncsi vagyok, mi lesz a "körítéssel".

IMG_0357.JPG

Egyébként a körülményekhez képest lenyűgöző teljesítménynek tűnik, hogy minden lámpa világít a képen! És tegyük hozzá, hogy speciel én a bécsi Karlsplatz alatti aluljárót, vagy müncheni testvérét se találtam soha barátságosabbnak. Igaz, ezeket takarították, az utóbbi években pedig fel is újították, de azért este nem voltak bizalomgerjesztőek.

IMG_2813.JPG

A tér széleire vivő szárnyakban a mennyezet helyett a falakba süllyesztett lámpák világítottak, ez nagyobb tömeg esetén kifejezetten rossz ötletnek tűnik, hiszen pont az emberek állták útját a fény terjedésének. Aki élt akkor, hogy emlékszik: milyennek tűnt frissen átadva? Tisztán és világosan más volt, vagy már akkor is barátságtalan volt?

Kíváncsian várom, hogy fog beválni az új aluljárórendszer, meg a forgalmi rend, ami készült hozzá!

19 komment · 1 trackback

Címkék: budapest közlekedés város képek utcakép m4 nincsmár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr255852082

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Fővám téri egérlyuk 2014.04.14. 13:27:42

Most megint egy olyan hely következik, amit nehezemre esik elképzelni, hogy bárki is visszasírna: a 2-es villamos régi megállója a Fővám tér alatt, a hozzá tartozó aluljáróval: Ez a kép már csak azért is vicces, mert jobbra az a jelző azt mutatja, h...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A falba süllyesztett lámpák: a képen látható minden csík, padlótól plafonig át volt világítva, és sokkal homogénebb fényt adott, mint az utolsó állapot különálló, csak felül világító (vagy nem) lámpatestei. Valószínűleg valami kényszerhelyzet szülhette ezt a megoldást; ezen a két szárnyon kisebb volt a belmagasság - talán valami gyűjtőcsatorna mehetett alattuk -, és (gondolom) a plafonon levő lámpákig nem lett volna meg valami érintési-védőtávolság, ezért került oldalra a világítás. Szerintem nagyon jó volt, és kissé futurisztikusnak is tűnt új korában.
"Kíváncsian várom, hogy fog beválni az új aluljárórendszer, meg a forgalmi rend, ami készült hozzá!"
azt én is. elég vad a buszos átvezetés.
Nekem hiányozni fog az irányítótorony, gyerekkoromban minden nap arról álmodoztam, hogy egyszer majd ott fogok dolgozni.

Egy álommal kevesebb.
Baross bácsi már megint háttal áll a Keleti-nek "arccal a vasút felé"
Négy-öt évesen (tehát még 73 előtt) az volt az egyik kedvenc szórakozásom, hogy kártyákból kiraktam a Baross tér vágányrajzát. Tudtam, hogy hol merre melyik villamos megy, hogy melyik körön fordul a 44-es, a 67-es.
Akkor még volt egy hatvanvalahányas is, azt hiszem, az valami Bengáli-féle volt, és mentek tovább a Rákóczi úton Buda felé.

Nekem nem is igazi Baross tér már az olyan, ahol még helyet sem hagytak a villamosnak :(
...és ilyen lett. A villamos hiányzik, de amúgy szép lett a tér. csak ne rongyolódjon le :)

indafoto.hu/siofok35/image/20757217-5d954ea5
A 73-as troli legalább behoztők a pályaudvar mellé, csak azt nem értem a 78-ast miért hagyták meg a Garay-n hiszen az egy eldugott mellékutca, nulla úticéllal. Bevihették volna a pályaudvar közelébe is, nem az ott lévő földszintes kocsmák és boltok a fő úticél, nem is a cigicigit árulók. A 24-es villamos is hasonlóképpen van eldugva Festetics utcában, de ott még érthető ha nem akarják behozni, elvégre a Kerepesinél nagydugókat okozhatna ha 5 percenként átcsattog ott egy villamos, meg nem is nagyon tudna hová menni, erre nem számoltak a mostani átépítésnél sem, de már az előzőnél sem.
De legalább már össze van kötve a vasúti aluljáró, így nem a semmibe vezet a pénztáraknál lévő, hanem el lehet jutni a metróig meg a tér minden oldalára onnan. Ez a metróról fel, majd jegyet venni ismét le majd onnan fel megoldás mindig is idegesített.
Ha tudnád, hogy mekkora erőfeszítés azokat az EMIKA 6x18W-os armatúrákat -pláne az ilyen szélsőséges, hiszen 24 órán keresztül, az év 365 napjában világítanak!- harckész állapotban tartani, akkor esne le az állad. Alapvetően nem rossz ezek armatúrák minősége, de nem az ilyen extrém használatra voltak tervezve, ugyanis a bennük található összes műanyag cucc -főként a fénycső tömegétől, illetve a csőcsere miatti abúzustól hamar kapituláló foglalatok- pár év alatt elporladtak, a belső vezetékek PVC szigetelése dettó, esetleg 1-2 kondi olaja kifolyt, netán felperzselődött egyik-másik előtét, ami pedig a műanyag búrákat illeti; nos, azok úgy besárgultak, mint egy májcirozisos alkeszmanó. Hál Istennek, manapság már olyan armatúrákat gyártanak, melyek egyrészt T8-as helyett T5-ös fénycsővel készülnek, ergo sokkal jobb fényt adnak kisebb teljesítmény mellett, aztán ezek már elektronikus előtétesek, szemben a "classic" vasmagosokkal szemben, tehát ott is kisebb az előtét veszteség, nem is beszélve a hő terhelésről, ami a VVG-nek bőven volt és persze ezek már többnyire lemezházban, edzett fényesített üvegburával, valamint belső homorú tükrökkel készülnek, szóval öröm velük az élet! Ami az oldalsó lámpákat illeti; azok régebben 3x40W-os fénycső armatúrák voltak, majd miután sok volt velük a "macera", legott kicserélték 2x80 (vagy tán 125? Nem tom...) Wattos HgLi lámpákra, melyek rövidebbek voltak, mint a 120 cm hosszú fénycsöves armatúrák, gondolom ezért lett az üveg lefestve?! Ami engem illet; én mindig permanensen okádtam attól a régi "kerengőtől", aluljárótól, mert annyira szürke,puritán volt, mint maga a kádáréra. A mostanit még nem láttam testközelből, de ahogy hallom az értékeléseket, az sem lett vmi szerethető, barátságos, pedig a 452 MRD-ből talán telhetett volna némileg fantáziadúsabb Baross térre is, némi kellemetes és lehetőleg benzingőz, mocsok állóbb növényzetre is, csak hogy némileg szerethetőbb legyen Bp egyik -ha nem a legfontosabb tere, s mint ilyen; a külföldről vonattal érkezők 1. benyomását megalkotó kirakata.
Az aluljárót még nem láttam belülről, de múlt hétvégén jártam a téren. Valamit elmond a metróépítés időtartamáról, hogy az volt a legfurább, hogy nincs a közepén a körbepalánkozott metrógödör :-)
Amúgy ezek az aluljárók nekem mindig olyan alacsonynak tűnnek, kitalálhatnának már valami belsőépítészeti megoldást erre (mint a liftek tükörfalai).
Úgy emlékszem, azok az oldallámpák padlótól a mennyezetig világítottak.

Régebben elég nagy szenzáció volt a pályaudvari lépcsők magasságában lévő automata fal. Egy csomó kaja, édesség automata, italautomaták és mögötte volt egy helyiség, onnan töltötték. Én a haverjaimmal állandóan ott lógtam, mert a vidéki dobálta be a pénzt, hogy majd valamit a vonatra, az automata vagy kiadta a dolgot vagy nem, viszont a vonat ugye nem vár. Nem volt olyan, hogy pár dolog ne jött volna össze, sokszor még pénzt is adott az automata. A kedvencem az utasellátós henger alakú csokival töltött sütiféle volt, volt, hogy ötöt is megettem, ha rendes volt az automata.
"de állítólag a kettes metró új kijáratához tartozó aluljáró építésekor valami csatorna befedését nem úgy méretezték, hogy elbírja azt a terhelést :-/"

452 milliárdból akármit át lehetett volna rendesen építeni.
Az a kanyon a második képen nem az autók lejutására szolgált? Mert akkor érthetővé válik a "kanyon" volta: azért nem fedték le, hogy a kipufogófüst ne maradjon bent az aluljáróban, és ez a megoldás olcsóbb, mint betonfödémet és szellőztetőrendszert építeni, milyen praktikus :)
A délinél is vannak ilyen "kanyon" az Alkotás út felőli oldalon, ha jól tudom, teljesen funkciótlan mostanra már. Kelenföldön is voltak, de azt évekkel ezelőtt elbontották, ezen a blogon is meg lett énekelve :)
OFF
A Skála Metró aluljárójáról szóló szövegben a link direkt mutat a szintén a Baross térről szóló HamPage-re?
ON
Nekem az a megoldás kifejezetten tetszik, hogy a mostani felállásban egy ablaksoron keresztül le lehet látni a metróállomásra. Így egy kis szűrt fény azért lejut a peronokhoz - ez szerintem tök jó fejlemény. A tér maga viszont továbbra is az áthaladásé - egyszerűen nincs miért megállni, mert minden felület arról szólj, hogy haladj tovább. Ez pár éven belül a tér leromlását fogja eredményezni. Most még szép új, de nekem elég zavarosnak tűnik az új aluljárórendszer - vagy csak nem szoktam még meg, tudja szösz...

Ja, és a régi aluljárórendszerhez írjuk oda bátran, hogy Kővári György, MÁVTI.
Ja, és apum mesélte, hogy régen azzal szórakoztak, hogy a lesüllyesztett térség közepén mindenféle szembejövőt megszólítottak, hogy nem ismerik ki magukat Budapesten, már nagyon eltévedtek, mondják már meg nekik, hogy hogy jutnak el a Keleti pályaudvarra. Aztán figyelték a reakciókat :-)
@fovarosi.blog.hu:
Az Ön édesapja ezek szerint Sándor György :)
@Trónkövetelő: Vagy csak ők is látták Sándor György produkcióját.

Most, hogy előkerült a téma, holnap veszek is egy Burda szabásmintát. :-)
@fovarosi.blog.hu: de el ne felejts hídpénzt fizetni amikor mész a szabásmintáért:-)
Az ötödik kép jobb szélén lévő lépcső alatt békeidőkben volt egy kisteherautó, amelynek nyitva voltak a hátsó ajtajai és egy hatalmas tv-t lehetett nézni. Megvan valakinek?
ez az aluljáró-rendszer kiált a villamosért. a festeticsben kellett volna egy rámpa most a v24-nek, összekapcsolva a metróépítéssel. aztán idővel a főutakon futó vilik is lejöttek volna szétnézni.