Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Sam. Joe: @Hamster: 8-) Úgy vagyok a Star Wars IV-V-VI-on kívüli SW filmekkel, mint az Alien 1-2-n kívüli részeivel. Számomra ne... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Andy Capp: @Hamster: Az. Én átnézek a mai hollywoodi CGI-orgia szuperhősmozikon, egyik sem érdekel. A rókabőr SW-folytatások sem ... (2018.11.11. 16:51) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (82) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (744) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (688) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Télpótló járat

2014.04.17. 02:00 :: Hamster

Most már közel 99%-os biztonsággal kijelenthetjük, hogy a 2013/14-es tél elmaradt. Persze az előző évi után lehet, hogy keveseknek van emiatt hiányérzete, de nekem igen - egyfajta pótlásként megosztanék pár régi havas képet Ab van Donselaartól.

BKV_1033-5611_Ln56_Budagyongye_19761226_AvD.jpg

Budagyöngye 1976. december 26-án - a jelek szerint akkor fehér karácsonyunk volt (én még túl kicsi voltam ahhoz, hogy emlékezzek rá). A kép láttán még jobban tisztelni kezdtem azt, aki akkoriban villamosvezetőnek állt...

BKV_1011-5613_Ln56_Budagyongye_19761226_AEEvD.jpg

Egy másik ezres + középbejáratú pótkocsi szerelvény ugyanott, a másik irányba tartva. Érdemes megnézni a táblákat: a kék alapszín nem azt jelentette, hogy ott buszra várnak az utasok, hanem azt, hogy az egy normális megálló volt, míg az 56-os piros táblása úgynevezett biztonsági megállóhely. Az ilyennél nem csak a forgalmi járatoknak, hanem a teherszállító-, hóseprő-, külön-, próba- és tanulómeneteknek is meg kell állnia.

BKV_1054_Ln58_Budagyongye_19761226_AEEvD.jpg

Ekkor még közlekedett az 58-as, de már nem ment le a Moszkva térig, hanem itt fordult. Gyakorlatilag már csak hetei voltak hátra: 1977. január 18-ától "szüneteltették".

BKV_1033-5611_Ln56_AlsoVolgy_ut_19761226_AvD.jpg

Az 56-oson uralkodó állapotokról sokat mond az 5 km/h-s sebességkorlátozás táblája az oszlopon - és mi még azt gondoljuk, hogy régen nem voltak végletesen-végzetesen elhanyagolt vonalak!

BKV_1074_Ln56_AEEvD_2.jpg

Az iménti állapotok felszámolása végett néhány évvel később nekiálltak rendbehozni a pályát, emiatt az 56-os hol így, hol úgy közlekedett. Ha jól gondolom, ez a kép '81-es (esetleg '83-as) lehet, amikor Budagyöngyénél vágták ketté a vonalat. További érdekesség a fotón látható 1074-es: 1991-ben ezt építették vissza favázas nosztalgia kocsinak.

BKV_1031_Ln56_AEEvD.jpg

Ez a kocsi, a 1031-es is megvan a mai napig: a Mavite tulajdonában jelenleg Pécsett állomásozik! És ha már az imént a megállótáblákról beszéltünk, itt már a mai kivitelt láthatjuk.

BKV_1027_Ln59_Farkasret_19761226_AvD.jpg

Ismét egy '76-os kép, ismét ezresről, de ezúttal az 59-esen. Érdekes, hogy már akkor is megvolt az urnatárolót alkotó kerítés, azt hittem, az később épült. A sínek itt is elég borzasztó állapotban vannak - kevés híja volt, hogy az összes hegyvidéki villamos megszűnjön a nyolcvanas évekre, de szerencsére itt is az újjáépítés mellett döntöttek - csak szegény 58-as tűnt el.

BKV_1634-5656-5670_Ln55_1741-1740_Ln10_Rakospalota_19761226_AvD.jpg

És a bejegyzés végén egy nagy ugrással a rákospalotai Kossuth utcánál termünk, ahol egy 55-ös és egy 10-es várakozik a sötétben. Mit mondjak, nem vitték túlzásba a közvilágítást!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában!

25 komment

Címkék: budapest képek tél villamos ezres kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr935888485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szuper sorozat, köszönjük. A hatodik képen a kék teherautó a bódé takarásában ugye nem Ifa, hanem Robur? És a Dékán utcában álló, zárt szekrényes furgon talán Barkas lehet? (Bocs, tudom, hogy ez most a vasról szól, de a gumikerekűeket is szeretem).
Essék szó a manuális ablaktörlőről: belül egy fa fogantyú, direkt kapcsolat a lapáttal és magával a természettel. Az 1033-ason látjuk, hogy nem sok ablakot törölt - de úgy látszik ez akkor épp elég volt.

Amúgy a rettenetes pályaállapotok ellenére el tudták ereszteni magukat, hegyről lefelé is, nem finnyáskodtak.
Hm, úgy látom, ezelőtt 30 évvel, viszonylag új korában sem volt a mostaninál szívderítőbb hely a Moszkva tér...
Jó látni az egyébként számomra mindennapos látványt. A szomorú idő ellenére üde folt a kevés tábla, reklám. Ma már semmit nem lehet látni a hirdetéserdőtől.
@ainex:
Szerintem a kék fülkés is Barkas - hasonlítsd össze a méretét a személyautókkal vagy az IZS furgonnal: kizárt, hogy nagyteher legyen.
Neked pedig, kedves Hamster, külön köszönet a sok, gyönyörűszép Füzesi-kasztnisért! Egy kérdést engedj meg, kérlek: a képek többségét 1976. dec. 26-án készítette Donselaar, ahogyan ezt a már korábban közkinccsé tett fotót is:

m.blog.hu/ha/hamster/image/AvD/BKV_1026_Ln58_Zugliget_19761226_AEEvD.jpg

Nem készült több képed tőle aznapról az 58-asról, esetleg épp a felső végállomásról? Nagyon sokat segítenél vele.
Ha nem lenne az uccsó kép, erőst azt gyanítanám, hogy Ab a Budapest szállóban szállt meg :)

Egyébként, tök lényegtelen, de azt lehet tudni, mi vitte arra, hogy az ünnepeket ne otthon töltse? (vagy a két ünnep között gyorsan átrándult ide pár napra)
@tehtube: Haha, nekem pont a Varta-hirdetés tűnt fel a Moszkváson - nem emlékeztem, hogy az ilyen régóta ott volt :)
@tehtube: A rendszerváltáskor ugye ránk szakadtak az óriástáblák, Ausztria Lottó meg társai, mi meg azt hittük, hogy rossz nekünk. Aztán '90-ben Görögországban nyaraltunk, és rájöttem, hogy Athénhoz képest sehol nem vagyunk - azóta viszont sajnos valószínűleg beértük őket. Lassan már nem is emlékszünk, milyenek voltak az óriásfecnik nélküli közterek...
@maestro1: Én is azt néztem, valahogy nem mutat jól a vágányrengeteg a köztéren. Mint egy rendezőpályaudvar. Tudom, szükség van rá, de akkor is...
Pár szót -ha már említetted, Hamster Mester- a közvilágításról, mint olyanról, melyhez villanyászként tán autentikusabban hozzá tudok szólni. Akkoriban két véglet uralkodott itt, hiszen még az "elit" budai II. kerületben is -mint ahogy az a 5Km-s "lassújeles" képen is látható- a már akkor is vállalhatatlan 2 db normál (100W-os) izzós, ú.n. "kiskalapos" lámpák voltak, dettó lepukkant faoszlopon, betekert csigákra feszített szabadvezetékkel, melyek -mivel a normál izzó élettartama kb 1000 óra- kb 4-5 hónaponként égtek ki, vagy épp lőtték ki őket a "huligánok", ezért az ELMŰ-nek (vidéki városok esetén az ÉMÁSZNAK, ÉDÁSZNAK, TITÁSZNAK, DÉDÁSZNAK) állandó izzócserélő csapataik voltak, akik szinte csak ezzel foglalkoztak. Akkoriban még bőven dúlt a fénycső kultusz, tehát a '70-es évek közepére már igencsak avittá vált "ostornyeles" 3x40W-os fénycsőlámpák csöveinek, előtéteinek, !szétrobbanó! kondenzátorainak cseréje, feltéve, hogy 1-1 ilyen explosion után még volt mit cserélni, azaz nem vált hamuvá az egész lámpatest! A másik véglet pedig a !4x400W-os! HgLi égős Kossuth-Rákóczi úti lámpasor volt, mely ekkora lámpahelyi teljesítménnyel adott kb akkora fényt, mint a mostani 1x400W-os TCL (nátrium) lámpák! Ez talán mindennél beszédesebb adat, de ugyanígy a Főváros, illetve vidéki nagyvárosaink terein akkoriban előszeretettel használt, kb 20 méteres "fénypont" magasságú, "ufó" lámpák sem a takarékosságukról voltak híresek, ugyanis az ufó belsejében, 8-10 db, egyenként 400W-os fémhalogén reflektor volt elhelyezve, egymáshoz képest eltérő dőlésszögben. 1 szónak is 100 a vége; a '70-es évtized közepe volt a nagy közvilágítási forradalom (izzólámpák száműzése a kisutcákból, főútakon lévő HgLi-k, illetve nyitott burás lámpák cseréje TCL égős "koporsókra", ostornyeles belógatott fénycsövesek, illetve "nagykalapos", opál körüveges 2x160W-os HMLi (előtétet nem igénylő blended light) cseréje 2x80W-os HgLi "kiskoporsókra", stb. Ami a villingereket, azon pályáinak kritikán aluli állapotát illeti; tombolt az Ikarus kultusz is; hiszen már ömlött a BKV-hoz is a "kocka", tehát a 200-as széria, a környezetvédelem pedig a sok századik helyen volt...
@EZ1: És akkor vegyük még hozzá, hogy a favázasokon a homokot is kézzel kellett a csőbe lapátolni...
@bioLarzen:
Nekem is a Varta-hirdetés tűnt fel a moszkván. Az a hirdetés minimum 1987-88-ig meg kellett, hogy legyen, mert emlékszem rá, tehát már tudtam olvasni...
Amúgy számomra különösen döbbenetes az, hogy a Moszkva téri fényképek 1981 telén születtek, tehát azokban a napokban, amikor én néhány villamosmegállóval odébb, a János-kórházban megszülettem...
És ezek szerint én már éltem, amikor az 56-oson még ezresek jártak, én már csak tátrákra emlékszem, forgalomban lévő ezresre már nem.
Meg ha már a Ferencz-József /khmm/ akarom mondani szabadság híd alatti aluljárónál felemlegettük, hogy milyen szörnyű volt, a Moszkva téri látképen a Dékán utcán keresztül be lehet látni a régi Fény utcai piac bejáratához. No, azért se nagy kár, az új piac mintha nem is erről a bolygóról jött volna a régihez képest.
Ezek az OTP neonreklámok ennyire egy sémára készültek? Élénken emlékszem, ahogy gyerekkoromban a Flórián téren vártam a sötétben az 1-est Pest felé, és a Faluház tetején egy ugyanilyen volt, ráadásul az alsó sor villogott is, méghozzá a következő sorrendben: lakás-betét-hitel-valuta. Elaludt, majd egyszerre: lakásbetéthitelvaluta. Örültök, hogy ezt megosztottam veletek. :)
@Paraphone:
Régi, gyerekkori sebeket téptél fel, emlékszem kiskoromban a házunk erkélyéről lehetett látni a Moszkva téri házak tetejét, az OTP-feliratot is lehetett látni, ugyanezt tudta az is :)
Aztán emlékszem, a rendszerváltás után jött a szomszéd házra a panasonic-technics-hifi :)
Ha már 70-es évek.

Hoppácska, micsoda felvételek vannak itten kérem szépen: www.youtube.com/watch?v=9-xKp-0sVws

Meg itt: www.youtube.com/watch?v=VHh0Cn3bF28
@Paraphone: tényleg! emlékszem, akkoriban evvel mértem az időt: hányszor tudom végighadarni, hogy lakásbetéthitelvaluta, amíg kialszik. ha jól emlékszem, két és félszer.
@Hamster: Öööö... a Feneketlen-tónál is van egy Budapest szálló?
@Trónkövetelő: Szerintem ott voltak azok a Varta-táblák még bőven a 90-es években is...
@retek: Wow, tényleg királyság!
@Gabesz9: A 4. kép tényleg az Ötvös János utcánál készült, a villamos felfelé tart. Viszont a megálló lefelé irányú peronja nem itt volt a megszűnésekor. goo(pont)gl/maps/oesqx