Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Miből lesz a trollamos? (dr. Németh Zoltán Ádám írása)

2014.04.26. 12:00 :: Hamster

A Hamplón már volt szó az öszvér ULF-ról, valamint az olaszok félbevágott Ventottójáról, ezek mellé érdemes egy újabb olyan kuriózumot felsorakoztatni, ami szépen beleillik a 80-as évek végi, 90-es évek eleji alacsonypadlós kísérletek közé. Történetünk helyszíne Belgium, ahol a La Brugeoise et Nivelles meghatározó szereplője volt a Benelux államok villamosgyártásának. Tradicionális cégről van szó, majdnem egy évszázados villamosgyártási múlttal -  hozzájuk köthető a háború utáni európai PCC-gyártás megkezdése is, mely kocsik Hollandia és Belgium villamosüzemeinek meghatározó járművei lettek, egészen a 90-es évekig. Gyártottak PCC-ket ezen kívül Franciaország megmaradt villamosüzemei, valamint Belgrád számára is.

Nyugat-Európában lényegében a '80-as évek közepétől kezdve jelentek meg az alacsonypadlós autóbuszok, úgyhogy lassan a villamosoknál is lépnie kellett a gyártóknak. Az ekkor már a Bombardier érdekeltségében lévő cég be akart szállni a piacra, ekkor született meg egyszerre két prototípus: egy egy- és kétcsuklós autóbusz, amit a városi alkalmazhatóság miatt egysínes nyomvezetésesre terveztek (ezt hívom trollamosnak), valamint a Tram2000 villamos prototípusa. Lássuk őket fényképen!

01-BNLRV2000Brussels.jpg

02-3504_16a.jpg

A járművek hasonlósága meglepő: egy magaspadlós, 25,3 m hosszú kétcsuklós autóbusz, egy szintén magaspadlós, 18,3 m hosszú csuklós autóbusz, és egy alacsonypadlós villamos prototípus épült ugyanazon karosszériaelemekből. 

03-3504_06a.jpg
Az autóbuszoknak az Ardennekben tesztpályát is építettek egy felhagyott vasútvonal mentén

A villamost Brüsszelben próbálták ki - éjszakánként, mivel a kocsi az ott megszokott villamosokhoz képest 30 cm-rel szélesebb volt. Ez a jármű lett a STIB Tram2000-jének prototípusa. A típus különlegessége az extrém-kiskerekes forgóváz konstrukció:

04-BATram2000_color.jpg

Kiskerekes forgóvázakat a mai napig alkalmaznak villamosokon. 1985 óta jár a Düwag és a Vevey típusa Genfben és Bernben, melyek futó forgóvázai kiskerekesek voltak. Ugyancsak kiskerekes futó forgóvázas villamosok közlekednek Lipcsében, Düsseldorfban, Strasbourgban. Mégis, a kiskerekes forgóvázak alkalmazásától általában óva intenek az üzemeltetők: nagyobb terhelést adnak át a pályának, és a saját alkatrészeikre is nagyobb terhelést jelent a nagyobb fordulatszám, ráadásul eltérő kinematikája miatt kisiklásveszélyesebb is. Az alacsonypadlós villamosok mai napig problémás pontja ezen kívül a futó forgóvázak fékezése (számos helyen lehet hallani a futó forgóváz kerekeinek meglaposodását): a kiskerekes forgóvázas konstrukciók esetén a jó beállítást nehezíti a járművön belüli eltérő kerékátmérő és tengelyterhelés, és ilyen kerekeknél egy rémálom a keréklaposodás megjelenése, mert esztergával történő szabályozásnál gyorsan elfogyhat a kerékabroncs.

A brüsszeli verzió azonban még tovább ment: ún. maximum-trakciós forgóvázas elrendezést használtak, két nagyon eltérő átmérőjű kerékkel. A nagy kerekek kerékagymotoros hajtást kaptak, és a forgóvázszerkezeten keresztül kormányozódtak, a kis kerekek pedig nagyon kis kerekek lettek, fékberendezés nélkül. Az elrendezésben nem lehet nem felismerni, hogy a tervezők előtt az autóbuszhoz hasonlító tengelykialakítás víziója lebeghetett: a kis kerekek csak a vasúti pályán közlekedés kellékei, hogy a kis sugarú ívekben is elmenjen a villamos. Érdekesség, hogy a prototípushoz képest továbbfejlesztették az eredeti csuklószerkezetet az ekkor elterjedőben lévő multicsuklós betéttel: a forgóváz és csukló egységéből két külön csukló és egy futóvázas szekrényelem lett:

05-Brusszel2023-92-040411-NZA.jpg

Persze az alapkérdés az, hogy miként váltak be ezek a villamosok. Nos, már majdnem 20 évesek, de az 51 példány jelenleg is közlekedik. Más kérdés, hogy amióta Brüsszelbe megérkeztek az új Bombardier Flexity Outlookok, a helyi lakosság a régi villamosok erősebb zaja miatt berzenkedik - ez esetben speciálisan a Tram2000 zajára és vibrációjára panaszkodnak. "Schaerbeek nem akar több Tram2000-et", írja a Le Soir. Hja kérem: kerékagymotorokról van szó, ezeknek bizony nagy a rugózatlan tömegük, és nem túl meggyőző a forgóváz minimális primer rugózása sem (ami egy vékony gumirugó a motor és a forgóvázkeret közé ékelve)...

És mivé lett az autóbusz? Az Ardennekben nem állt le a "Guided Light Transport" fejlesztése. Az egysínes-vezetésű pályán újabb gumikerekes trollamos prototípus jelent meg, immáron francia rendszámmal:

06-3504_88a.jpg

A franciák, úgy tűnik, beleszerettek a trollamos ötletébe: egyrészt kellően formabontó volt (Vive La France ;-)), egy kisebb város költségvetésébe is belefért a kiépítése, valamint - ha nem sokat gondolkodunk rajta, és kellően hunyorítunk - még előnyöket is fel lehet sorolni mellette: kevesebb zajt és rezgést ígért a villamoshoz képest, azonban a járművek hossza és az utaskapacitása a nyomvezetés miatt megközelítette a villamosét, miközben a belvárosi szűk ívekben a villamoshoz hasonló helyigénye volt. Nem utolsósorban pedig az akadálymentes beszállást is lehetővé teszi, hogy a jármű pontosan be tud állni egy 30 cm-re magasított peron mellé. Még Párizs elővárosában is építettek próbapályát 1997-ben egy ottani BRT-projekt keretében, majd két várost "be is vett" a Bombardier ezzel az egysínes rendszerrel, bár különböző felsővezeték kialakítással: 2000-ben Nancyt (ahol korábban trolibusz hálózat üzemelt), 2002-ben pedig Caent. Utólag azonban mindkét városban megbánták a döntést: Caen át kívánja építeni az egysínű vonalat hagyományos villamosra, Nancyban pedig a kisiklások miatti lassú közlekedés borzolja az utasok idegeit.

07-Nancy21_040423_NZA.jpg

És mi lett a nyomvezetéses autóbusz technológiával? A Bombardier TVR fantázianevű termékét hamarosan követte egy másik rendszer: a Translohr, amit eladtak Clermond-Ferrandba, Padovába, Mestrébe, Tiencsinbe, 2013-ban megnyílt a párizsi T5-ös, idén pedig a T6-os villamosvonal is elkészül, annak ellenére, hogy a Lohr Industrie csődbe ment 2012-ben (az Alstom végül megvette). Mégis többet ígér az autóbuszok optikai nyomvezetéses rendszere (Siemens Optiguide), amit olcsóbb kiépíteni - azonban ezzel egyértelműen a trolihoz kötik a nyomvezetéses felsővezetékes technológiát, és feladták a 18 méternél hosszabb jármű lehetőségét is.

A belgiumi villamosgyártás eközben szép csendben kikerült a belga tervezők kezéből. A Nivelles-i gyáregység azt követően szűnt meg, hogy a Bombardier 1988-ban megszerezte a részvénytöbbséget, 2000-ben pedig további gyáregységeket zártak be. Talán ez is késztette a belgákat, hogy a Bombardiertől vegyenek Flexity Outlook villamosokat Brüsszel számára: ezeket ugyan Ausztriában tervezték, de Brugge-ben gyártották.

(C) dr. Németh Zoltán Ádám. Fotók: Mike Taplin, NZA

3 komment

Címkék: közlekedés villamos trolibusz technikatörténet NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr896076443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Remek összefoglaló.
A Siemens Optiguide-nál talán érdemes mg megemlíteni magukat a trollamos-szerű járműveket is, amik ez alapján működnek: Irisbus Civis.
köszi a poszt!

jé, NZA írt az indexre is?
OFF: Bocs, de nem lenne egyszerűbb, ha NZA is kapna egy blogszerzői jogot?

A cikk meg szokásosan olvasmányos és érdekes. :-)