Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Csillagmotorok bűvöletében

2014.05.09. 07:00 :: Hamster

Április végén ismét megrendezték a Goldtimer Nyílt Napot a budaörsi reptéren, én meg természetesen megint kimentem rá. Úgy sejtem, várható néhány bejegyzés a fűben látott régi autókról a közeljövőben, de most inkább a rendező Goldtimer Alapítvány régiségeit villantanám fel. Tudom, már mindegyik szerepelt itt a blogban, de nem baj, mert jó rájuk nézni :)

DSC_3182.JPG

Kezdjük mondjuk a Podvával, azaz a Po-2-essel - ezt a típust a később egy másik repülőgép által híressé tett U-2 jelzéssel kezdték gyártani még az 1920-as évek végén. A kiképző/futár/megfigyelő szerepkörökből a végére mezőgazdasági permetező és vitorlázó vontatógép lett, de a második világháborúban még bombázásra is használták: főleg éjszaka törtek velük sok borsot a németek orra alá, amikor leállított motorral bevitorláztak a táborok fölé, ledobtak pár bombát, majd hazapöfögtek - valószínűleg ez volt az első lopakodó bombázó :) A HA-PAO azért nem ennyire régi, a világháború után építették Lengyelországban (így a típusjelzése is igazából CSS-13). A  nyolcvanas évek közepén állították helyre; a felújítás motorja Császár Károly volt, aki 1986-ban a gép kormányánál halt meg: a budaörsi repülőnapon tartott légibemutató közben szívinfarktust kapott, a gép könnyen javítható sérüléseket szenvedve hozta le a földre már élettelen testét.

DSC_3228.JPG

A HA-LIX a magyar technikatörténet csodája: az 1949-es gyártású utasszállító nem csak megmaradt, de a kilencvenes évek végén kezdve egy lelkes csapat repülőképessé is tette. És még nincs vége a csodáknak: ma is repül! Nem kényszerült földre, nem kellett eladni külföldre (azt hiszem, ebben az esetben ez speciel lehetetlen is lenne, mert a gép a Közlekedési Múzeum tulajdona), hanem újra és újra a levegőbe emelkedik, a Malév színeit viselve. A szovjet licenszgyártmány eredetije, az amerikai DC-3-as egy-egy működő példánya is ritkaságszámba megy, de Liszunov Li-2-esből jelenleg nincs is több repülőképes, és ez még komolyabbá teszi az Alapítvány teljesítményét. És bár ez a gépet is csillagmotor hajtja, mint a Po-2-est, ez egy komoly utasszállító, a mai óriások őse; már az is élmény, ha elrepül az ember feje fölött pár száz méterrel. És nem viccelek, aznap Pesthidegkúton megtette ezt kétszer is, mi meg úgy örültünk neki édesapámmal, mintha nem néztük volna előtte órákon át :)

DSC_3179.JPG

A harmadik csillagmotoros csoda a Rubik R-18c Kánya volt - őt is egy olyan Svecov M11-es hajtja, mint a Po-2-est, de egy számmal mégis komolyabbnak tűnik. Manapság újra sokat beszélnek a Bűvös Kockát tervező Rubik Ernőről, szerintem néha a papájáról is kellene, aki - többek közt - ezt a gépet tervezte! Egyébként érdekes, hogy bár a motor alapvetően ugyanaz, mint a Po-2-esben, a gépnek összességében mégis más a hangja repülés közben: valahogy erőteljesebbnek tűnik. Indításkor, guruláskor persze ez is csak kerepel és durrog - és nem lehet nem szeretni, hisz olyan, mintha egy rajzfilmből lépett volna elő :)

Kis zsebkamerám most is nálam volt, úgyhogy megpróbáltam a hangulatot és a hangokat megörökíteni. Nemrég valamelyik bejegyzés alatt valaki rácsodálkozott, hogy milyen viccesen tud egy csillagmotor szólni, nos, itt is megfigyelhető a jellegzetes hangzáskép. A befejezést szerintem a legtöbben fel fogják ismerni, előtte ilyesmik láthatók:

0:03- Po-2 gurul ki felszálláshoz, tessék nézni a szárnyvégnél megfogós kifordítást!
0:19- Így a földön a Kánya hangja is gyakorlatilag ugyanolyan: prep-rep-prep-rep-PUKK-prep-rep-prep-rep
0:38- A Li-2-es világháborús stílusban indítja a motorjait, jellegzetes sivítással, majd nagy dörgéssel
1:09- Kánya felszállás közben - az előtérben elhúzó kettes VW Golf nem az oldtimer találkozóhoz tartozott :)
1:21- A Rubik R-11 Cimbora a változatosság kedvéért teljes csendben siklik, hisz vitorlázó - az erősen csúsztatott leszállás pedig szinte helikopteres.
1:40- Éles kontrasztként a Li-2-es cseppet sem csöndes, amikor az ember feje fölött húsz méterrel elszáll :)
1:52- Ez se csillag: egy jellegzetes boxermotoros Cessna
1:58- A Po-2-es épp visszaérkezik sétarepültetésről.
2:08- Megint nem csillag: a Zlin 43-asban logó soros motor dolgozik.
2:19- A Li-2-es újabb körre indul. A sok kis fekete pont nem képhiba, csak a nagy madár a mindenféle nünükék lelkivilágát is felzaklatta :)
2:39- Kánya érkezik vissza sétarepülésről, a rezesbanda meg csak fújja, csak fújja. Félelmetesen klasz hangulata volt, ahogy az öreg gép mögött a távolban a másik öreg is épp leszállt.
2:57- Újabb sétarepülés vége, motorleállítással.
3:26- Nem kérek elnézést ezért a rossz viccért - a banda tehet róla, miért kellett nekik John Philip Sousa Liberty Belljét játszaniuk? :)

És egy programajánló: aki olyan szerencsés, hogy most szombaton nem kell dolgoznia, Budaörsön megnézheti-hallgathatja ezeket a gépeket, sőt, akár repülhet is velük!

A Goldtimer Alapítvány ismét lehetőséget nyújt repülési múltunk egy részének jobb megismerésére a Po-2, Rubik Kánya és Li-2 repülőgépekkel, május 10-én, szombaton 10 órás kezdettel a Budaörsi repülőtéren.

Jelentkezés: info@goldtimer.hu címen, vagy 2499518 telefonon.

További információ: http://www.goldtimer.hu/repules.html

5 komment

Címkék: repülés programajánló videó képek budaörs oldtimer repülőgépek li 2 lhbs po-2

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr356136243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"1:09- Kánya felszállás közben - az előtérben elhúzó kettes VW Golf nem az oldtimer találkozóhoz tartozott :)"
vajh csillagmotoros volt?
@Rocko-: Sok őrültséget hallottam már, de csillagmotoros autóról történetesen nem tudok. Versenyautót persze majdnem biztos csináltak vele, mert a hőskorban gyakran használtak repülőgépmotorokat.