Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (747) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (384) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (628) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kék kocka Ikarus, ami már nosztalgia

2014.05.13. 00:01 :: Hamster

Közismerten nem vagyok buszrajongó, de amikor április 12-én nyílt nap volt a kelenföldi garázsban, csak nem bírtam ellenállni ennek az öreg kockapofának:

IMG_6069.JPG

A képen két (számomra) meghatározó dolog látható: elől egy ráncajtós Ikarus 260-as, hátul pedig a ház, ahol kilenc éves koromig laktunk. Talán pont azért nem vagyok buszrajongó, mert kiskoromban állandóan ezt a garázst láttam, akár akartam, akár nem? :)

IMG_6074.JPG

A BPO-671 kívülről úgy néz ki, mint egy átlagos 260-as; a ráncajtót leszámítva még számomra is csak akkor derült ki, hogy mennyire nosztalgia, amikor felszálltam rá. Fehér kapaszkodók, műbőr ülések, szürke falú vezetőfülke budiajtóval, a hátfalán azzal a viccesen dudorodó ablakkal - ez a nálam idősebbeknek és fiatalabbaknak biztos nem nagy dolog, de az ilyen kinézet pont műszaki érdeklődésem kialakulása környékét jellemezte, úgyhogy tetszik.

IMG_6075.JPG

Ja, és persze az ajtók fölötti (fehér) dobozon még külön van a leszállásjelző gomb és a visszajelző pilács, illetve nincs indításjelző lámpa  - ilyet együtt már tényleg régen láttam. És ez a busz tényleg elég régi: GE 06-71 rendszámmal '81 elején állt forgalomba a BKV-nál, ahonnan '90-ben már BU 06-71-ként selejtezték... majd felújították, és ismét munkába állították. Aztán megint selejtezték, majd megint munkába állították, BPO-103-as rendszámmal. Ne áltassuk magunkat, ez nem érdem, hanem nyomor: húsz év buszban NAGYON soknak számít (és általában csak úgy lehetséges, hogy menet közben néhányszor új buszt építenek a gyári tábla köré). Végül 2001-ben selejtezték, de nem dobták ki, hanem félretették, hogy tavaly aztán régi állapotára "újítsák" fel.

IMG_6062.JPG

Amit eddig láttunk, az a jó hír - annak viszont már kevésbé tudok örülni, hogy még napjainkban is nem hogy közlekedik 260-as, de még modernizálást is végeznek rajta, hogy legyen mivel elvinni az utast. Itt fönt egy ilyen modernizálás prototípusát látjuk, azt nem tudom, lett vagy lesz-e belőle sorozat.

IMG_6063.JPG

És a végén egy viccesre (sőt: aranyosra:) torzult kép egy volt Kisalföld Volános 280-asról. Semmit nem tudok róla, de gondolom magánkézben lehet. Mindenesetre szépen nézett ki.

13 komment

Címkék: énblog busz képek nosztalgia ikarus nosztalgiabusz

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr606157581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én ma (helyesebben most már tegnap) reggel munkába, este munkából egy szintén felújított Ikarus 435-össel mentem.
Íme, egy ilyennel:
img7.indafoto.hu/6/9/23289_1a944d032cfa82fd3fccb56ba18fb914/12311383_40e3137bd5312759c870e2f534d1a0f0_xl.jpg
Nem tudom, mintha régen néztek volna már ki így, de lehet, hogy rosszul emlékszem. Mindenesetre eltűntek a képmutató módon felfestett zöld csíkok, nem sok köze van a típusnak a környezetvédelemhez :)
Régóta foglalkoztat: anno miért váltottak át a sokkal rondább, depressziós fekete beltéri elemekre (kapaszkodók, dobozok, fülkefal, ülések)?
@Division: Mert nem látszik rajta a kosz!
@cserepfalva: szerintem látszik azon is. Különben is akkoriban még sokkal jobban takarították a járműveket.
Én azt nem értem, miért "kocka" ez az Ikarus. Persze, a faroshoz képest az. Korának mezőnyéből pont hogy íveltségével lógott ki. Kocka, az a 400-as. Szerintem.
Volt annó egy bolygóajtós 260-as amin nem volt indításjelző visszajelző. 116-oson járt annó a 90-es években. Több ilyen buszra nem is emlékszem.
apropó dudor, az miért van? a sofőrülésnek?
a felvarrt 260-as a titkosszolgálati ajtókkal nagyon ütős :)

(hams, nem vállalnál fel olyan közszolgálati funkciót, hogy a nyíltnapokat mondjuk egy héttel előre jeleznéd? így utólag is tök jó, csak már nem érek oda :)
@milliliteratura: Igen, az ülés háttámlájának. Nem tudtak fülkét tervezni akkor, a Bzmot vezetőülésének is ki kellett homorítani a fülke hátfalát :)

Programajánló meg szokott lenni, ezt tán pont nem írtam. Tessék bookmarkolni (esetleg importálni, akkor a mobiltelefon is mutatja) ezt a naptárat:
www.google.com/calendar/htmlembed?src=t8v23ng3ou6va8hkecsdjk4300@group.calendar.google.com
@Hamster: félelmetes. a fülke is meg a naptár is. köszi.
És ez a 06-71-es nem is a legrégebbi, hiszen a legelső "kockák" még kis nyitható (elhúzható) felső ablakokkal -mert akkoriban az is bőven elég volt, hiszen nem voltak permanens szaharai 40C -os hetek- , 1 blokkos műszerfallal, vízszintesen elhelyezett ajtónyitó nyomógombokkal (szerintem a mai 30 alattiaknak már fogalmuk sincs, miről beszélek?!) és nem billenős kapcsolókkal rendelkeztek és persze a kályhacső kipufogó hátul középen nyomta a kellemes Euro 000-ás (minősíthetetlen) emissziós értékű CO-ban, SO2-ben (hiszen akkoriban még bőven kénezték a dieselt) gazdag füstöt. Hamster Mester, létezik még ilyen, ú.n. 1. generációs kocka, vagy azokat már rég mind beolvasztották?? Egyébként faros Ikarus a BKV-nál is volt gazdagon, pl a 12, 12A járatok is farosak voltak egészen a '60-as évek közepéig, csak utána jött a 180-as éra. Abban a 10 emeletesben laktál? És a Sas-hegy felé nézett legalább a konyha ablak, vagy a Budaörsire?? A '70-es évek végén, '80-as évek elején, amikor még voltak TELEK (így csupa nagy betűvel) mínusz 25-30C fokos éjszakákkal, akkoriban sűrűn előfordult, hogy az összes buszt beindították a Fürstben (Kelenföldi Ü.E. "classic" neve) is, gondolom, az ott lakók nem kis "örömére"... ÉN csak azt nem értem, miért ragaszkodik a BKV ehhez a garázshoz, amikor ezt már bőven körbelakta a város és mára már inkább kényelmetlen, mint gazdaságos ezt fenntartani, arról nem is beszélve, hogy a környéken lakók is szó szerint fellélegeznének, ha bezárnák és akkor még nem beszéltünk az elmúlt 90 év alatt, mióta létezik, tehát az ezalatt a talajba szivárgott diesel, motor, ill egyéb olajok, más dettó nem környezetbarát folyadékok által okozott környezeti időzített bombáról. Ha rajtam múlna, bezárnám (ezt is) és 1 korszerű, lehetőleg a jelenlegi Óbuda Ü.E területén létrehozott garázzsal szolgálnám ki az egész budai, illetve Észak-Pesti részt. A Cinkota, Dél-Pest jó helyen vannak, azokat max "csak" korszerűsíteni kellene...
@KissGecihuszár: Nem tudom, van-e igazán régi 260-as. 280-asból még van egyenes műszerfalas, az is félre van téve valahol. A vízszintes bimbógombsor mellett amit még szerettem, hogy a a ksiablakosokon még ki volt világítva a jobboldali tábla: nem csak keretben lógott, hanem egy dobozban volt, ami meg volt vilgáítva. Nem tudom, volt-e értelme, de valamiért tetszett. A régi házban meg nem volt konyhaablakunk, középső lakás volt :)

A buszgarázs meg maradjon, a Récsei kirakása is hiába volt logikus, rontot a színvonalon: egyrészt rossz belegondolni, hogy mekkora holt útvonalat járnak be a buszok munkába állás előtt és után (füst, zaj, forgalomfoglalás, kopás), másrészt meg ha ledöglenek is vége a világnak. Annak idején volt 78É, ami a Cházánál ledobta az utasokat, mert döglődött, bepöfögött a garázsba, és szó szerint két perc múlva már jött is a sofőr vissza egy jó busszal, mi meg folytattuk az útunkat. Szóval hiába jó egy üres garázs a világ végén, ha egyszer nem ott kell használni őket... Késő este is micsoda forgalom van a Kaleftől az óbudai garázsba, hát hány rezsikilométer az?
@Hamster: Ja-ja, a világítós oldalsó viszonylatszámjelző a "tele" ablaknál, az volt ám a "csoda"... Azonban a garázs témában nem értek veled egyet, ugyanis az nem lehet érv, hogy "azért fontos, hogy a közelben -azaz sűrűn lakott belső kerületekben- legyen a garázs, mert mi van, ha lerobban a kocsi, illetve mennyi üres Km-t tesz meg. Először is; ne robbanjon le! Itt az ideje véglegesen száműzni, ill 1-2 jobb példányt "OT-s" (hisz már a fekete kapaszkodós, fénycsöves belső világításosak is oldtimerek...) frsz-el kiállítani a kockákból, valamint a dettó már 20 éves 400-as szériából és akkor nem lesz lépten-nyomon "szerelőre vár" felírat a kocsikon. Ha pedig a G-s, azaz garázsmeneti-jöveti viszonylatokat komolyan vesszük, akkor nem lesznek üresen futott kilométerek. Szerintem nem való egy sűrűn lakott nagyvárosba buszgarázs, annak megannyi környezeti kárával, a környéken lakók életminőségének permanens rombolással, hiszen gondolj csak bele, quasi a nap 24 órájában mekkora buszforgalom áll fenn a Hamzsabégi út "Fürst" illetve a Karolina út közti szakaszán! A legjobb helyre a Dél-Pesti (Kilián) került, ott se közel, se távol nincs nagyobb lakóövezet, a Métán, Nagykőrösin, M5-M0-on könnyen,gyorsan "száguldhatnak" a kocsik, legalább némileg kikormolják őket...