Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

január 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @haromegesztizennegy: Saját súly: 24.000 kg, maximális engedélyezett: 36.500 kg. A követésnek meg semmi köze a súlyhoz... (2019.01.16. 12:07) Duplacsuklóssal Linzben
  • haromegesztizennegy: A kinézettől sokkal érdekesebb, hogy mennyi az önsúlya ennek a trolinak! Az elektromos hajtás nagyok könnyű és kevés h... (2019.01.16. 11:42) Duplacsuklóssal Linzben
  • KissGecihuszár: @Hamster: Tehát akkor már megint a magyarosch surmóságunk az oka ennek is?! Egész egyszerűen képtelenek a legtöbben no... (2019.01.15. 20:43) Duplacsuklóssal Linzben
  • Hamster: @KissGecihuszár: Ahol állandóan állnak a dolgok a beparkolások miatt, ott lehet, hogy nem kell ezt erőltetni. Na meg a... (2019.01.15. 20:05) Duplacsuklóssal Linzben
  • KissGecihuszár: Én nem értem, miért "fázik" a BKV (DKV, SZKV) a duplacsuklós (troli) buszoktól (is)?? (2019.01.15. 17:57) Duplacsuklóssal Linzben
  • Hamster: @abacab: Na de azok jól néztek ki :) (2019.01.15. 14:19) Duplacsuklóssal Linzben
  • sako: @abacab: No meg Moszkvában az MTB trolik és MTV villamosok... (2019.01.15. 11:58) Duplacsuklóssal Linzben
  • abacab: Nekem sem tetszik, hogy villamos kinézetűek a salzburgi Solaris Trollino 18-asok, de ha jól tudom, volt már hasonlóra ... (2019.01.15. 10:35) Duplacsuklóssal Linzben
  • Hamster: @Flashy7: Nem tudom, ránézésre a hátsó tengelye is kormányzott, szóval ki tudja... (2019.01.15. 10:27) Duplacsuklóssal Linzben
  • Flashy7: egy szabálytalanul parkoló autótól ez úgy szorul be hogy még a szomszédos országokban is megáll a forgalom :D (2019.01.15. 10:17) Duplacsuklóssal Linzben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (84) autók (71) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (151) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (38) budapest (742) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (15) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (364) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (295) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (29) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (758) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (333) kritika (72) kulfoldi szemmel (68) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (6) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (298) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (211) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (78) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (27) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (32) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (339) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (158) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (381) városkép (86) városliget (8) vasút (411) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (698) villamos (622) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A lőrinci ikrek

2014.05.27. 16:00 :: Hamster

Sok budapesti villamosnak van beceneve (Stuka, Rata), de kevésnek annyira "emberszerű" hangzású, mint a lőrinci ikreké. Ahogy az sejthető, a típus legfőbb bevetési területét jelöli a megnevezés: ezek a kocsik a pestszentlőrinci HÉV-re készültek, és ha kicsit hunyorítunk, akár úgy is mondhatjuk, hogy arról a környékről mentek nyugdíjba: legutoljára '76-77-ben a 20-as, 30-as, 31-es vonalakon, illetve a félbevágott 13-ason és az 51A-n bukkantak fel.

Az ikerkocsi a villamosoknál jellemzően olyan járművet jelöl, ami csak egy - közel azonos - "testvérével" együtt közlekedhet forgalomban. Régen ez legtöbbször azt jelentette, hogy egyetlen motorkocsi berendezéseit dobták szét két kocsira: egy-egy motorja, egy-egy menetkapcsolója volt mindegyiknek, az egyik kapta a légsűrítőt, illetve némely esetben áramszedő is csak az egyiken volt. Ezek a kocsik ezután nem is voltak többé külön használhatók. Később a jelentés kiterjedt bármilyen tartósan együtt közlekedő kocsi egységére is, például az UV-ra és Tatrára is mondják, pedig mindkettő kocsijai egyébként teljesen üzemképesek önmagukban is.

01310048.JPG

A lőrinci ikrek ennek megfelelően nem ikerként kezdték: a BLVV (Budapest-Szentlőrinci helyiérdekű villamosvasút) 1911 és 14 közt 50 tízablakos (egy oldalon tíz ablaksáv van) motor- és 30 tízablakos pótkocsit rendelt. Ezeket 1926 és 30 közt két menetben ikresítették: először motorokat pótkocsikkal, majd motorokat motorokkal - az így kinyert "plusz" motorokat egy korábbi széria ikresítéséhez használták fel. Az talán sejthető ennyiből, hogy az ikresítés szükségmegoldás volt, de a száguldás és finom gyorsítás amúgy sem volt jellemző a túlterhelt budapesti hálózatra - viszont az ikrek a pótkocsis szerelvényekkel ellentétben kétirányúak voltak, tehát hurokvégállomás vagy csatolgatás nélkül is vissza lehetett fordítani őket.

01310024.JPG

A kocsikat a BSzKRt, az FVV, majd a BKV is megtartotta, többek közt annyit módosítva rajtuk, hogy két kis ablak helyett egy nagyot raktak oldalra, a plusz terhelést acéltartókkal kiváltva - innentől tehát tízablakos helyett ötablakosnak nevezhetnénk őket Talán ennek az átalakításnak is köszönhető, hogy olyan sokáig bírták, illetve hogy a múzeumi megőrzésre kijelölt 21+22-es (2420+2421-es) kocsikat különösebb mágia nélkül talpra tudták állítani 2000-ben. Üröm az örömben, hogy a nagy kerekek és nagy tengelytáv miatt a szerelvény gyakorlatilag soha nem közlekedett nyílt nosztalgia forgalomban - emiatt néhány éve a szentendrei múzeumba szállították, hogy legalább megtekinthető legyen. Pedig látványos jármű, még nappal félig szemben, illetve sötétben is jól néz ki :)

Ajánlott további olvasmány: NZA oldala a villamosok.hu-n

3 komment

Címkék: budapest képek villamos lexikontárkodás

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr346210243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szakmai poszt! Hurrá!
-Az a lámpa ami az 50-est világítja...!! :-D

Elmúlt ez a kor...
Hova ment ez a tuja? Ezen a képen már túl van a Vecsés-Orczy tér szakaszon.
Azt azért nem értem, hogy az 50-es, vagy a 42-es vonalán esetenként miért nem járhatnak nosztalgiaforgalomban. Szerintem az 50-esnél egyenesebb villamosvonal a világon nincs. Úgyhogy itt a nagy tengelytáv nemigen okozna problémát. Anno a 30-31-esen a Vágóhíd környékén meg a 13-ason az Éles saroknál voltak ívek, amiken ezek a kocsik azért elég jól eljárogattak