Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Emeletes kocsik a WUMAG-tól a DWA-n át a Bombardier-ig

2014.07.28. 18:00 :: Hamster

Mielőtt belekezdünk, leszögezném, hogy az emeletes vasúti kocsik egyátalán nem számítanak ritkaságnak. Régen még Magyarországon is voltak ilyenek: ma S-Bahnnak neveznénk az egyik bevetési helyüket, amikor is Rákospalota és a Nyugati közt ingáztak (de erről csak a Közlekedési Múzeumban olvastam egy méretarányos modell mellett - aki többet tud erről, kérem, írja meg kommentben!). Ezen túl a köztemetői gőzüzemű vasútnak is volt "imperiálos" kocsija, illetve a lóvasútnak (meg persze előtte az omnibusznak - de az nem kötöttpályás, úgyhogy nem illik ide). Aztán valahogy eltűntek, és hosszú idő után akkor lehetett megint ilyet látni, amikor a német vasút kölcsönadott egyet a MÁV-nak, kipróbálni:

IMG_4834.JPGNémet emeletes a Déli pályaudvaron: tessék összehasonlítani a küszöbmagasságát a jobb szélen belógó kék MÁV kocsiéval :)

A közkeletű "nálunk nem fér el" című hülyeséget megcáfolva a vonat elég jól eljárkált az országban, talán csak a Keletibe nem merték beengedni a "százlábú" híd (amit épp mostanában építenek át, többek közt magasabbra is) miatt. Elbeszélések szerint korábban is volt egy hasonló próba, de arról lemaradtam, köszönettel venném a kiegészítéseket - a GySEV határvidékén Ausztriából Ausztriába járó korridorvonatokat meg hagyjuk, az egy másik világ :) Utaztam már pár helyen hasonló kocsikkal, és szerintem praktikusak: a széles ajtókon át lépcsőmászás nélkül az alsó utastérbe mehet, aki lusta, hamar leszáll, vagy biciklije van; aki pedig távolabbra utazik, felmehet - az sem kényelmetlenebb, mint kavicsos peronról felkapaszkodni egy sima magyar vasúti kocsiba! Persze most kimondottan a korszerű emeletes ingavonati kocsikról beszélek, melyek hosszabb, evolúció-szerű folyamat során nyerték el mai formájukat. Még konkrétabban a Görlitzből származó kocsikról - másutt is gyártottak-gyártanak emeletes kocsikat, de eme írásnak ők a főszereplői:

IMG_5422.JPGAz egyik megmaradt LBE emeletes ikerkocsi a nünrbergi DB Museumban

Az említett "evolúció" Németországban konkrétan a képen látható kocsikkal indult, amiket a német vasút nürnbergi múzeumában fotóztam másfél hónapja. A Lübeck-Büchener Eisenbahn ingavonati szerelvénye valószínűleg francia példán alapult: a párizsi elővárosi forgalomban 1930 körül jelentek meg a régi, kéttengelyes kocsikhoz képest korszerű kivitelű, forgóvázas, az engedélyezett tömeg túllépésének elkerülése végett részben alumíniumból készült, távvezérléses ingavonati kocsik, melyek egészen a nyolcvanas évekig közlekedtek - értelemszerűen akkor gőzös helyett már villanymozdonnyal.

Persze nem lepődnék meg, ha a francia elődnek is lett volna amerikai vagy hasonló elődje - a rendelkezésre álló terjedelem és idő miatt meg se próbáltam utánajárni annak, hogy a régi emeletes guruló fészerekből mikor lettek korszerű, fémépítésű emeletes járművek.

LBE Doppelstockwagen.jpgLBE Doppelstockwagen“ von Melisande. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons.

A német megrendelő a francia koncepciót áramvonalas kivitellel, illetve klimatizált utastérrel egészítette ki. A mozdonyokat a Henschel építette, a kocsikat a görlitzi WUMAG, illetve a breslaui Linke-Hofmann. A Hamburg - Lübeck - Travemünde útvonalon közlekedő szerelvények maximális sebessége 120 km/h volt, a másodosztályon plüsshuzatú, a harmadikon sima kárpitozott ülésekkel. Az utas felszálláskor leadta a csomagját, majd leszálláskor visszakapta azt - szerintem ma is együtt tudnánk élni ilyen kényelemmel :) Az 1936-ban bevezetett vonatnem nem volt hosszú életű: az LBE '38-ban a német birodalmi vasúthoz került, mely négy évvel később leállította közlekedtetését. A kocsikat persze még a háború után is használták, de már minden különleges felszereléstől megfosztva.

DB-Museum Breitspurbahn1.JPGDB-Museum Breitspurbahn1“ von Thomas Hermes. Lizenziert unter CC BY-SA 2.5 über Wikimedia Commons.

Az emeletes kocsik persze ezután is megmozgatták a nagy tömegeket elszállítani akaró (vagy kénytelen) illetékesek fantáziáját: Hitler "szélesnyomtávú vasútjának" vágányain is emeletes kocsik közlekedtek volna, bár ezek inkább guruló emeletes házakra hasonlítottak. Az '50-es években a DB, a "nyugati oldali" német vasút ismét megpróbálkozott emeletes vonatokkal, de a próbakocsikat nem követte sorozatgyártás.

Fotothek df n-10 0000434.jpgFotothek df n-10 0000434“ von Eugen Nosko - Deutsche Fotothek. Lizenziert unter CC-BY-SA-3.0-de über Wikimedia Commons.

Más volt a helyzet a DR-nél, a "keleti" német vasútnál: az LBE kocsik egyik gyártójának utódja, a VEB Waggonbau Görlitz (a "VEB"-et ne vebnek, hanem faúébének tessék mondani) '52-ben leporolta a régi terveket, és ismét emeletes szerelvényeket kezdett gyártani. A "szerelvény" szót azért hangsúlyozom ki, mert nem egyedülálló kocsikról volt szó: az LBE vonathoz hasonlóan közös, ún. Jacobs forgóvázon osztoztak. Nálunk ilyet sajnos csak modellben lehetett látni - kisgyerekként meglehetősen izgalmasnak találtam, hogy ez a dolog tényleg működhet.

Bf Rochlitz, Doppelstockgliederzug.jpgBf Rochlitz, Doppelstockgliederzug“ von Falk2. Lizenziert unter CC BY 3.0 über Wikimedia Commons.

Később már négy vagy öt kocsiból állt egy "szelvényezett szerelvény", de más téren is továbbfejlesztették a terveket - látványos volt például az ablakok helyzetének változása a tető lecsapásához képest. Viszont a beszállóajtók még mindig a forgóvázak fölött voltak, tehát a kocsikra még mindig fel kellett szállni.

Bf Calau, DBmq.jpgBf Calau, DBmq“ von Falk2. Lizenziert unter CC BY 3.0 über Wikimedia Commons.

Ezt a hibát az 1974-ben bevezetett szóló kocsiknál javították. A kényelmesebb belépésen túl még azt is elérték, hogy a kocsivégi átjáróajtó (már ahol volt) a "földszintes" kocsik magasságában legyen, bármilyen más, hagyományos járművel csatolhatóvá téve őket. Ilyen kocsik még ma is járnak, persze felújítva, dizájnosabb homlokfallal.

Kep_184.jpgGörlitzi emeletes kocsi Temesváron

Görlitz emeletes csodái természetesen eljutottak a baráti országokba is: Csehszlovákiába, Lengyelországba és Romániába - lásd fentebb. Legalábbis remélem, hogy a temesvári kép német gyártást ábrázol, Romániában ugyanis soha nem tudni. Az biztos, hogy ez egy többkocsis egység, a bejárata pedig még nem az alsó utastérbe nyílik. Vannak újabb, szóló, alacsony belépésű német kocsik is arrafelé, de nekem épp ilyet sikerült fotóznom.

IMG_5053.JPG
Mai emeletes kocsik a nürnbergi főpályaudvaron, csak pár száz méterre a múzeumi példánytól

A keletnémet emeletes kocsik olyan sikeresek voltak, hogy a rendszerváltás után az akkor már a DWA égisze alatt működő üzem tovább gyártotta őket - sőt, miután a DWA-t megvette a Bombardier, még mindig rajta maradtak a termékpalettán! A fenti képen egy harmadik generációs "arcú" példány látható (ez a másodiknál áramvonalasabb, az igazán jól sikerült harmadikat pedig a bejegyzés elején már láttuk). Perpillanat TWINDEXX néven futnak, és lesz belőlük motorvonat, azaz mozdony nélküli verzió, IC kivitel, illetve billenőszekrényes verzió is.

Mindez engem azért döbbent meg egy kicsit, mert '89 és '94 közt, szinte csak nyugatnémet területen járva egy árva emeletes vasúti kocsit se láttam - én olyannal csak Warnemünde és Rostock közt találkoztam. Aztán kimaradt pár év, és mire visszatértem, a földszintes vonatok helyét elkezdték átvenni az immár piros emeletesek - a fővonali regionális vonatok túlnyomó része manapság már ilyen, és magánvasutaknál motorvonatokként is megjelentek hasonló kocsik. Ez pedig azért érdekes, mert a 143-as sorozatú mozdonyokkal együtt erősen úgy tűnik, mintha a vasút bizonyos területein az NDK "nyerte" volna meg a rendszerváltást. Persze a sok "nyugati eredetű" motorkocsi és motorvonat - pláne az ICE - mellett ez nem olyan feltűnő, de ha az ember nem nagy távokat megy, ezer kilométereket leutazhat emeletesről emeletesre szállva.

DB 670 Prototyp.jpgDB 670 Prototyp“ von vux . Lizenziert unter CC BY 2.5 über Wikimedia Commons.

A német vasút a rendszerváltás után egyébként szabályosan "emeletesmániát" kapott: a könnyű építésű emeletes motorvonaton túl szóló motorkocsival is megpróbálkoztak. Ez ráadásul nem csak hogy dízeles volt, de kéttengelyes is. Nem lett valami nagy siker...

38 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés németország képek vasút technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr86441537

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy görlitzi emeletes kocsi közelről 2018.06.19. 07:06:36

Közel négy évvel ezelőtt írtam egy bejegyzést az emeletes vasúti személykocsik németországi történetéről. Sajnos ezek közül én csak a modernebb változatokkal utaztam... egészen az elmúlt hétvégéig. Gyerekkoromban csak unokatesóm modellvasútján l...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikor a GySEV meg/átvette a 21-es vonalat (2006), akkor ott folyamatosan, évekig ezek a menyétes emeletes vonalak jártak Grác-Bécs(újhely) között. Már azelőtt, hogy a MÁV-nál egyáltalán ötlet szintjén felmerült volna a dolog.
A kilencvenes évek elején is volt valami emeletes próbavonat itthon, Vác felé járt, de nem emlékszem, milyen gyártmény volt. Arra viszont igen, hogy mindenki fenn akart ülni.
@mestska: Amikor kitaláltam, hogy írok egy ilyet, még a fejemben volt, hogy valaki mesélt erről (az is lehet, hogy te?), aztán most hétvégére kiment a fejemből. Reméljük, valaki majd megírja, mikor mi volt.
@charlie: Igazad van, a GySEV-et alapból nem tartom "magyar vasútnak" :) Mondjuk amit írsz, az amúgy is osztrák korridor.
érdekes írás lett, köszi!

az utolsó fotón lévő gép vicceske. :)
Érdekes írás. Öröm volt olvasni. Mondjuk mennyivel egyszerűbb lenne ilyenekkel kezelni a távolsági forgalmat!
"Nálunk ilyet sajnos csak H0-s méretarányban lehetett látni"
TT-ben is :-)
@Division: Azt gondolom, hogy N-es és Z-s méretben is akadnak emeletes kocsik, az is lehet, hogy kertivasúthoz (spur 1, G) is van :-)
A legelső képen a negyedik generáció látható, a TWINDEXX már az ötödik generáció lesz.

A CFR az összes Görlitzer Gliederzugot felújította: transport-in-comun.ro/trenuri/vag-cal/vag_26-05.htm

A mini emeletesből kettő elvileg Dessau környékén rohangál, ha éppen olyan kedve van.

Az ÖBB emeletesei (Wieselként ismert, de nem mind az) is valamiféle leszármazottai a DWA-féle kocsiknak, de már a Bombardier idejéből.

A legújabb kori történelmükben adtak egy pofont a kényelemnek, mert a most épülő példányok megint visszatérnek a szögletes tetőhöz, mivel az EBA elég nehezen adná meg az engedélyeket a gömbölyűbb – felül vállban bővebb – formára. Ez akkor volt furcsa, amikor a 2012-es InnoTranson egymás mellett állt a BLS és az ODEG számára gyártott Stadler KISS és az egyik érdeklődő megkérdezte, hogy van-e lényegi különbség. A Stadler munkatársa csak a tetőt tudta megemlíteni, mint látványos eltérés.

A CNL és az ÖBB még hálókocsit is gyártatott emeletesből. www.bahn.de/citynightline/view/de/service/komfortklassen/schlafwagen/doppelstock.shtml
Most is jár Magyarországon emeletes vasúti kocsi: Sopron, Fertőszéplak-Fertőd, Fertőszentmiklós biztosan érintett :)
Persze, mert a VEB a Volks Eigentum Betrieb rövidítése, ezért nem "VEB", bár ez kétségkívűl jól hangzik... Istenem, a "jókis" békebeli NDK, de szép is volt (már akinek)... Ami a DR-t illeti; ne feledkezzünk meg a MITROPA nevű "brandjükről", mely maga volt az etalon a minőségi szolgáltatás terén!
@KissGecihuszár: A Mitropa régebbi brand volt az NDK-nál, valamikor 1916 körül alapították, aztán megmaradt, mint nálunk a GySEV.
@Hamster: Ha jól emlékszem, '93-ban. Először Budapest és Vác között jártak bemutatómeneteken, aztán a BNV-n is ki voltak állítva (az akkor elhozott prospektust sajnos nem találom). Két mintgrün emeletes volt, itt van kép róluk: docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:bACK99GmGqYJ:www.omikk.bme.hu:8080/cikkadat/bitstream/123456789/250/1/vasutg20042bol5.doc+v43+m%C3%A1v+dr+emeletes+kocsi&hl=hu&gl=hu&pid=bl&srcid=ADGEESh9iqjEzQesoG8RlfbFR0PFnV1V3PG3UTNUkIh79FJV9WALnt-2J2ccXsO13PeAYcj8AB_p30CaP7PIWxCKwtU_a8eZAhueHdLa1TrwTpTURX4ASSuxcVoSpQYj9OE7m6weTH91&sig=AHIEtbSsW3NsBuVa8c0RHqPmbtRUIZY34g

A Bécs-Sopronkeresztúr valóban korridor, de anno volt Bécsújhely-Graz emeletes inga Herkulessel, Szombathelyen át, az magyar, helyi személyforgalmat látott el. Sajnos a villamosítás miatt már nem jár végig ilyen, pedig ma már akár gyorsabb is lehetne, mint a Semmeringen át.

@padorjan: Az ÖBB emeleteseket az SGP és a Siemens gyárotta, nem írják, hogy lenne közük a Bombihoz, ehhez egy forrást szívesen megnéznék. Azok sajnos csak 140-esek.
Izrael valamikor 2000 körül vett egy rakat emeletes kocsit, melyben volt egy külön dízelgép a klímaberendezés működtetésére. Nagyon kényelmes kocsik voltak, ezeket a képeket még 2004-ben fotóztam róluk (szigorúan távolból, nehogy elkapjanak az őrök).

www.railfaneurope.net/pix/ne/Israel/car/double_deck/Rehovot1-121104-NZA.jpg

www.railfaneurope.net/pix/ne/Israel/car/double_deck/TA-University-754-190405-NZA.jpg

www.railfaneurope.net/pix/ne/Israel/diesel/JT42BW/TA-Merkaz-760-290405-NZA.jpg

www.railfaneurope.net/pix/ne/Israel/diesel/JT42BW/TA-Merkaz_765%2B747-290405-NZA.jpg
Nekem rémlik, hogy a '90-es évek végén, 2000-es évek legelején is láttam a Nyugatiban (a villamosról, épp csak belestem a csarnokba) egy emeletes szerelvény vezérlőkocsiját. Ez biztos, hogy nem a 2004-es próba idején volt, mert akkor már középiskolás voltam, az emlék meg még aktív gyermekvasutas időmből származik, az pedig 2001-gyel lezárult.
@Benbe: Köszi! Az emeletes menyétek szerintem Talbot licenszből lettek, ha így volt, ma már az is Bombardier.

A hosszabb utat is korridornak mondanám, technikailag az, nem magunktól emeletes, hanem az osztrákok miatt :-)
@N_Z_A: jazzcoolnak tutira van videója is róluk, ő nem ilyen félős :-)
@ROTFL Manó: Itt azért különböztessük meg a dome car-t meg a Superlinert (a club car kábé a büfékocsi megfelője). Az utóbbiban az az érdekes, hogy elég kevés a hely az alsó szinten, pedig nem éppen apró jószágok ezek (www.google.hu/search?q=amtrak+superliner&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QXDXU5POC8qs0QXks4GoCA&ved=0CB8QsAQ&biw=1366&bih=667)
@Benbe: Ez mostmár éppen 10 éve volt. Azt hiszem ideje lenne újra megvizsgálniuk a lehetőségeket, vagy legalábbis levonni a motorvonatokkal szerzett tapasztalatokból a következtetéseket.
S talán kicsit az elővárosi forgalmon túl is nézhetnék, mert mára már nem csak ott közlekednek. Érdekes, hogy az emeletes TGV-t megemlítették, de azzal nem foglalkoztak, hogy a távolsági közlekedésben milyen lehetőségek vannak. Főleg, hogy azóta megszüntették a vasúttal párhuzamos autóbuszokat. Például az 1-es vonal mellett.
Még anno a VEB Fabrik időkben sokat utaztam ilyen emeletes vagonban, Berlin környékén. Lent érdekes volt, hogy a megszokott magassági perspektíva helyett mennyivel másabb látvány egy vasúti átjáró, stb. Fent ülni, na az egy csoda volt. Olyan rugózás, amit a mezei ic vagonok nem tudnak. Szóval nagyon nagy fílingje volt :)
Mellékesen a magyar emeletes-történethez: amikor az emlékezetes Stadler-Bombardier cicaharcban végződő motorvonat-beszerzés indult, az első fordulóban az Alstom (bár nem nagy reményekkel) Coradia Duplexekkel indult.

@KissGecihuszár: volkseigener Betrieb
@Snake: Hogy ezt miért nem találtam meg, amikor keresgéltem írás közben? Köszi!!
Elnézést a tudatlanságomért, de:

"a Keletibe nem merték beengedni a "százlábú" híd (amit épp mostanában építenek át, többek közt magasabbra is) miatt"

Akkor ott a felsővezeték is alacsonyabban van? Mert laikusként azt hinném hogy annak a magassága nagyjából ugyanaz mindenhol, és ha az egyik helyen befér alá (lásd kép) akkor mindenhol be kell hogy férjen.
@Tapmancs: Nem akarok hülyeséget írni, úgyhogy várjunk valakit, aki konkrétabbat tud. Mindenesetre a felsővezeték magassága nem állandó.
@Tapmancs: Vannak olyan részek, ahol alacsonyabban van. Nem kell messzire menni, például a 2-es villamoson is látni lehet a Boráros téren a híd alatt. Vasúton is előfordul, ahol alacsonyabb átjárók vannak. Sőt, az is előfordulhat, hogy le kell ereszteni az áramszedőt.
@humorpalanta: A legviccesebb az, hogy a nagyon közel levő helyeken ki szokott lenni szigetelve a felsővezeték, tehát nincs benne áram, ott vitorlázással kel át a vonat. Még jó, hogy az a piszok nagy tömeg viszi előre, száz méteren alig lassul, az utas lehet, hogy észre se veszi.
Nálunk elkelne az emeletes kocsi a Balaton partján: a peronhossz nem növelhető, utas pedig a kurrensebb vonatokon rengeteg van. Nyilván nem minden vonathoz szükséges ez, de meg lehet találni a helyüket mind a déli, mind az északi parton.
Télen ezek a kocsik segíthetnének a kihasználtabb diákvonatokon az elővárosban... persze ha motorvonatban gondolkodik mindenki, akkor ez most istenkáromlás volt :)
@von Stirlitz: Van emeletes motorvonat is: emeletes Desiro, emeletes Coradia, emeletes FLIRT (=KISS), emeletes ilyen Bombardier, csak olyat kell(ett volna) rendelni. Csak hát itthon még a motorvonat-rendelés is újdonság ahhoz képest, hogy rendelhettek volna mozdonyt meg egy csomó magaspadlós kék kocsit is.
@Hamster: Mint írtam, már az első nagy import motorvonat-beszerzésnél szóba került (pályázott) a Coradia Duplex, ami alkalmasint még sikeres is lehetett volna, ha az Alstom komolyan veszi a pályázatot.
@¿Qué tapas hay?: Igen, de az emeletes motorvonat egy nagyon rugalmatlan konstrukció. Az emeletes kocsikkal lehet vegyesvonatokat is közlekedtetni, ha kell, akkor csak 2 kocsi emeletes a vonatból, ha kell, akkor meg átirányítják máshová. Az emeletes motorvonatokkal az a baj, hogy nem lehet szabályozni semmit.
Egyébként ezt nem értettem a fent Benbe által linkelt okfejtésben is. Nem kell az egész szerelvénynek emeletes kocsikból lennie, de ha mondjuk egy kicsivel nagyobb kapacitás kell arra a napra, akkor rá lehet tenni mondjuk két emeletes kocsit, aztán gyakorlatilag 140%-ra növelték a kínálatot.
@humorpalanta: Az emeletes kocsit pontosan ugyanannyira lehet variálni, mint a simát. Igen, néha akár üres ülések is lehetnek, az se gázabb, mint a rakat üres Bézé szerte az országban. Sőt, ha az emberek látják, hogy szokott ülőhely lenni, rászokhatnak a vasútra.
Ős-emeletes: adódik a kérdés, hogy esetleg USA-ból importálták a dolgot, de tudtommal a francia ős-emeletes idején ott még javában a Pullman és a "heavyweight" volt a két jelszó vasúti kocsik témájában. A "lightwieght" koncepcióval is csak a kupolás kocsihoz jutottak el, bár egy "full dome" már majdnem emeletes. A Chicago & North Western mérnökei viszont a hatvanas években álmodták meg a később hódító útra indult galériás emeletest (megér egy misét önmagában is), és úgy tűnik, onnantól haraptak rá igazán a koncepcióra.

A Keleti-százlábú-űrszelvény témakörhöz még annyit, hogy Debrecenben a Vágóhíd úti felüljáró hasonlóan neuralgikus pont a hálózaton, ott annak idején lehúzott szedővel gurultak át. És láss csodát, a próbaúton lévő emeletes "átfért" - első kézből tudom, mert rajta ültem. :)

A második generációs Romániában futó keletnémet emeletesekről még annyit, hogy nagyon is élnek-virulnak, egész korrekt módon felújította őket a Remarul Pascani, távolsági gyorsokban is fellelhetőek. (Így hirtelen Brassó-Kolozsvár, Bukarest-Galati viszonylatok jutnak eszembe emlékeimből.) Sajnos a beltér, főleg fent, elég szűk és nem igazán alkalmas több órás utakra, de ez már csak így van itt Kelet-Európában, komoly kultúrája van nem arra használni a vasúti kocsikat, amire készültek. (Lásd még Desiro Katica vagy halberstadti vezérlő húzva mint bringáskocsi á la kör-IC.)
@Dr. Z.: Hoppá, bocsánat, nem szeretnék dezinformálni. Szóval a C&NW első galériás emeletese állítólag 1955-ből származik, St. Louis Car Company a gyártó.
A rossz nyelvek szerint egy konkrét MÁV-os ellenzője van a dolognak, és amíg ő befolyással van, addig nem lesz emeletes, mert kényelmetlen. Amúgy az kérdés, hogy kell-e.
@Hamster: Mármint a motorvonatot? Végülis lehet, de nem lesz gazdaságos. Nagyon kicsi az az utasmennyiség, aminél optimális a használata. Ezért inkább az emeletes kocsikat támogatom, amiket vegyesvonatként is lehet közlekedtetni.