Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Két és fél Erzsébet híd?

2014.10.27. 17:00 :: Hamster

Annak idején több embertől is hallottam, miszerint a budapesti (új) Erzsébet hídról azért szedték le a villamost, mert a kábelhidak nem szeretik a vasúti járművek okozta dinamikus terhelést. Ez alapvetően tévedés, és gyönyörűen lehet cáfolni, amennyiben az ember készít egy képet az Erzsébet híd testvéréről, a Köln északi részén húzódó Mülheimer Brückéről:

img_1410.jpg

A "testvér" szó nem túlzás, több helyen olvastam, hogy Sávoly Pál a budapesti kábelhíd tervezése előtt a helyszínen konzultált kölni hídépítőkkel. A mi verziónk egyébként szerintem szebb, egyrészt a fehér szín, másrészt a nem a pilonok tetején, hanem a kapuzaton átvezetett kábelkötegek, illetve a kapuzat beugratott  bordázottsága miatt - de a hasonlóság elég egyértelmű.

img_1397.jpg

A kölniekkel való konzultációra azért lehetett szükség, mert ilyen hidat addig még nem építettek nálunk - ott viszont többet is:

Bundesarchiv Bild 102-18302, Köln-Mülheim, Rheinbrücke, Einweihung.jpgBundesarchiv Bild 102-18302, Köln-Mülheim, Rheinbrücke, Einweihung“ von Unbekannt - Lizenziert unter CC-BY-SA-3.0-de über Wikimedia Commons

A mülheimi hajóhidat 1927-ben bontották el, helyén Konrad Adenauer két évvel később nyitotta meg az új, önmagába lehorgonyzott (biztosan van erre szabatos szakkifejezés, de nem ismerem azt) kábelhidat. Érdekes, hogy a fentebbi képen látható Graf Zeppelin akkor még szintén bejáratós volt, ma mégis mennyivel régimódibbnak tűnik a hídnál. A 315 méteres középső nyílású építmény sajnos nem volt hosszú életű: 1944 októberében egy légitámadás során megsemmisült.

Cologne Germany Mülheimer-Brücke-02.jpgCologne Germany Mülheimer-Brücke-02“ von CEphoto, Uwe Aranas - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

1949 és 51 közt ismét felépült egy "kölni hídzöld" színű kábelhíd ugyanazon a helyen, azonban nem újjáépítésről volt szó: ez az átkelő valódi (parton lehorgonyzott) kábelhíd lett, tehát szerkezetileg jelentősen más volt. Viszont ezt is Adenauer adta át, csak már mint kancellár.

Typisch für die Nachkriegsversion der Mülheimer Brücke in Köln.jpg
Typisch für die Nachkriegsversion der Mülheimer Brücke in Köln“ von Gerd Franke. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Ha jól megnézzük, találunk különbségeket a "mi" hidunkkal (például hogy itt a part felőli nyílások is fel vannak függesztve, míg az Erzsébet hídnál nem), de bizonyos szögekből tényleg meglehetősen nagy a hasonlóság - ezzel együtt elég méltatlan, hogy újabban "másolatként" emlegetik az Erzsébet hidat - érdekes lenne megnézni, hogy vajon aki ilyet mond, le tudna-e "koppintani" egy ilyen komplex építményt. Nyilván nem lehet bonyolult, control+C, control+V :-/

Rodenkirchner Brücke mit Verkehrsstau.jpgRodenkirchner Brücke mit Verkehrsstau“ von Rr807 - originally posted to Panoramio as Rodenkirchner Brücke mit Verkehrsstau. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Egyébként ha már itt tartunk, a kölni Mülheimer Brücke első "koppintása" akkor már a szintén kölni, pontosabban rodenkircheni autópályahíd - vagy ahogy eredetileg hívták, Adolf-Hitler-Brücke - volt, ami 1938 és 41 közt épült... aztán '45 januárjában szintén a Rajnába került.

Rodenkirchener Brücke 1985.jpgRodenkirchener Brücke 1985“ von G.Friedrich - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY 3.0 über Wikimedia Commons

A külvárosi, eleve autópálya számára épült átkelőt 52 és 54 közt építették újra, a réginél könnyebb szerkezettel, de az eredeti pilonjainak részleges felhasználásával (a függesztőkábelek kialakítása szerintem sokkal jobban hasonlít a pesti hídra, mint a mülheimi esetében). Aztán, amikor a kétszer két sáv kevés volt, megduplázták:

Rodenkirchen Autobahnbrücke02 2009-06-09.jpgRodenkirchen Autobahnbrücke02 2009-06-09“ von KlausFoehl - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Na ilyen kábelhíd tényleg nem sok van :) A '90 és '95 közti átépítés során ismét könnyítettek egy sort a pályatesten, hogy a középső pilont ne kelljen megduplázni - amiatt tulajdonképpen csak másfélszereztek, nem kétszereztek. Természetesen ez is kölni hídzöld.

Forrrás: német Wikipedia, structurae.net

13 komment

Címkék: híd németország képek technika építészet köln

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr536788797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Győrben is volt egy "testvére" a Budapesti Erzsébet-hídnak, a néhai Vásárhelyi Pál híd, illetve ismertebb nevén "Böske" gyalogoshíd:
egykor.hu/gyor/vasarhelyi-pal-hid-kisboske/1606
Itt a "testvér" kifejezés annyiban is helytálló, hogy ez az Erzsébet-híd újjáépítéséből visszamaradt anyagokból épült, annyiban viszont nem, hogy - bár igyekeztek a Bp.-i Erzsébet-hídhoz hasonló megjelenést kölcsönözni neki, valójában eléggé más műszaki megoldással épült, ugyanis ez ferdekábeles híd volt. Sajnos már nincs meg, egy új, immár 2x2-sávos közúti hidat építettek a helyére, az új híd mellett, a révfalui oldalon a parton mementóként fölállították a pilonját és néhány kábelét, amelyek immár nem tartanak semmit :(. Persze fejlődés, meg minden, de valahogy rossz érzésem volt tőle, amikor először megláttam:
egykor.hu/images/2010/original/gyor-vasarhelyi-pal-hid-kisboske-1969-2010-a.jpg
Viszont az új híd szép színesen világít a sötétben, hogy valami jót is mondjak róla (nem tudom, hogy Magyarországon van-e máshol ilyen megoldás egy híd díszvilágítására).
Érdekes, néhány részlet nagyon Erzsébet híd-szerű, máshol meg üvölt a különbség. Érdekes egyébként, hogy az Erzsébet híd újjáépítésekor teljesen új szerkezet épült, miközben a többi híd nagyrészt az eredeti formájában (és gyakran a megmaradt részt felhasználva) épült meg.
Amúgy a léghajó csak szerintem nagy királyság? Mindig elgondolkozom, milyen lenne egy ilyennel utazni.
@SomiTomi: Én egy ilyen német zeppelinre fel se mernék szállni, hidrogénnel van töltve. Tudták, hogy a hélium lenne nyerő, de az drága volt. Az új Erzsébet hidunk meg szebb ezeknél azért :)
@Hamster: A Hindenburg katasztrófája óta gyakorlatban is tudhatjuk, hogy ez nem biztonságos megoldás...

Amúgy Kölnben most örülhetünk igazán, hogy a rodenkircheni híd 2×3 sávos, mert az autópálya-gyűrű északi hídja (az A1 leverkuseni hídja) teljesen tönkrement, 3,5 tonnás súlykorlátozással, 2×2 szűk sávon használható. Nem is javítható, építenek helyette egy másikat. Ezalatt persze a déli (A4) hídon brutális a forgalom, 2×2 sávon meghalna ott a forgalom. A rodenkircheni a 90-es években fel is lett újítva (részben pedig ugye teljesen új), az még bírni fogja egy darabig.

Mondjuk, ha bevezetnék a karbantartás intézményét, azzal jelentősen növelhető lenne a hidak élettartama.
@Hamster: Én úgy tudom, hogy ilyen mennyiségben héliumot csak az USA tudott akkoriban előállítani, de nem adtak el annyit, amennyi elég lett volna. Így került hidrogén a Zeppelinekbe.
@nyelv-ész: Nekem valahonnan az rémlik, hogy az USA sem rendelkezett akkor túl nagy készletekkel. Emiatt felváltva használták az első két léghajójukat (Shenandoah és talán Los Angeles), mert nem volt annyi hélium, hogy mindkettőt feltöltsék.
Nyilván a háburú előterében enm nagyon akaródzott nekik akár csak egy kanálnyit is odaadni bárkinek.
@Hamster: Nem mondtam, hogy pont német Zeppelinre kell fölszállni :-)
@Trónkövetelő: Számtalan helyen olvastam már ezt, hogy az Erzsébet-híd maradékanyagaiból épült a Vásárhelyi-híd, de azt sehol, hogy melyek voltak ezek az anyagok. El tudom képzelni, hogy a Vásárhelyi híd tartókábelei az Erzsébet-híd függesztőkábeleivel kb. azonosak, de ez azért nem sok. Az is igaz, hogy az Erzsébet-hídhoz kb. másfélszer annyi alapanyagot gyártottak le, mint ami beépült a hídba, de a kimaradt anyag ridegtörésre hajlamos csillapítatlan acélanyag volt, amit szerintem másik hídba sem nagyon engedtek volna beépíteni.

@SomiTomi: 1959-ig komoly alternatíva volt, hogy a mederből kiemelt anyagok és az állva maradt hídrész felhasználásával egy kevésbé díszes lánchídként épüljön újjá az Erzsébet-híd, de a kábelhíddal összehasonlítva ez többszörös anyag- és munkaigényt jelentett volna, és nem lehetett volna a híd kapacitását másfélszeresére növelni.
@SomiTomi:
Nem az volt a gond, hogy az amerikaiak maguk nem voltak képesek elég héliumot előállítani, hanem az, hogy - mivel a Zeppelineket akkoriban fegyverként is felhasználhatónak tartották, sőt az 1. világháborúban fel is használták - egyszerűen nemzetbiztonsági okokból tilos volt héliumot exportálni Németországba, már a weimari köztársaság idején is, Adolf (és a Hindenburg-katasztrófa idején) idején meg aztán pláne. Mit lehetett azt tudni 1935-ben, hogy kevesebb, mint 10 év múlva nem zeppelinek, hanem sugárhajtású gépek fognak röpködni :)
@Fradista Utazó: 2*3 sáv van, de sok köszönet nincs benne. Pláne, hogy az A57-A1 kereszt után fel van robbantva az A1, de legalább a Köln-Lövenich, Weideni lehajtónál elkészültek az alagúttal, így az már nem fogja fel a forgalmat. Valamint nemrég az A3 is három-négysávosra bővült, de még így is állandóan beáll Köln-Leverkusen között.
@Kopi3.14: Ja, és hogy teljesen jó legyen az élet, felrobbantották az innere Kanalstraße elejét a vasút alatti alagútnál, valamint a hornstraße környékén, így e miatt is megy a csiki-csuki, merre lehet közlekedni. Egy péntek délután merő káosz.
@Kopi3.14: Megint lemaradtam: a Mülheimer Brücke villamosos szempontból is érdekes- különösen a 13-as vonal. Ha a "civilizált" oldalról jövünk, akkor magasvasútként kezdünk, majd a hídon átérve egyből földalattivá válunk és pár megállót úgy maradunk. E szempontból ez a vonal igazi jolly joker volt jó pár évig, Hisz itt volt olyan, egymást követő megállókra kialakított struktúra, hogy: magasvasút, földalatti, magasvasút. Valamint itt voltak képesek megcsinálni, hogy a kocsik a peronszinttel egy magasságban legyenek, de lift nem volt, mozgólépcső pedig csak rámpával fért be a peronhoz. Ahol meg lift volt, ott a peron volt alacsony a villamoshoz.

És ha már Köln, egy feladványom is lenne: pár éve létezett egy magyar megállóhely az egyik villamos vonalán: mi volt a neve? :)