Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • nyelv-ész: @gabroca: Az ETZ eleje túl könnyú volt, és abban már a blokk tiszta alumínium volt. Kb. ugyanaz a különbség, mint a Si... (2019.05.15. 20:40) Keletnémet motorok: katonák és rendőrök
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (12) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (774) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (25) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (71) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (706) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Vágányok a Dóm tövében: a kölni főpályaudvar

2014.12.27. 17:00 :: Hamster

Amikor '89-ben először láttam a kölni főpályaudvart, megdöbbentőnek találtam, hogy rögtön a Dóm mellett áll. Németországban persze kultúrája van annak, hogy a vasutat nem a város szélén, az első olcsón megvásárolható földterületen állítják meg, de ez azért durvának tűnt. Tessék csak megnézni, a kép bal szélén a Dóm széle látható, tőle 20-30 méterre pedig már kezdődik is a tizenegy vágány:

Koeln Hauptbahnhof Luftaufnahme.jpgKoeln Hauptbahnhof Luftaufnahme“ von Neuwieser - Flight over Cologne. Lizenziert unter CC BY-SA 2.0 über Wikimedia Commons

Persze a kölni vasúttörténet se rögtön a városközpontban kezdődött: a Rajna két oldalán a helyi vasúttársaságok saját állomásaikról indultak: az egyik például a rakpartról, egy másik vonal pedig egy régi kapun át jutott be az akkor még álló városfalakon belülre, hogy ott aztán véget is érjen. Amikor a XIX. század közepén úgy döntöttek, hogy az évszázadok óta félbehagyva álló dóm mellett építenek vas- és közúti hidat, szerencsére az is eszükbe jutott, hogy nem lenne butaság közös pályaudvart is építeni.

Botanischer-Garten-am-Dom-um-1820.JPGBotanischer-Garten-am-Dom-um-1820“ von Henry Winkles - Botanischer Garten und Dom, Stahlstich um 1820 von Henry Winkles nach einer Zeichnung von Theodor Verhas. Udo Mainzer: "Köln in historischen Ansichten". Wuppertal 1977, S. 71. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Ezen a területen akkor még a régi egyetem botanikus kertje terült el (a "régi" jelzőt azzal érdemelte ki az egyetem, hogy ekkor már jó ideje nem létezett: a francia megszállás idején megszüntették - de a park maradt), így volt némi vita, de végül a város eladta a területet a Rajnai Vasúttársaságnak (Rheinische Eisenbahn-Gesellschaft).

Centralbahnhof Köln um 1893.jpgCentralbahnhof Köln um 1893“ von unbekannt - Uta Grefe: Köln in frühen Photographien 1847-1914, Schirmer/Mosel Verlag, München, 1988, ISBN 3-88814-294-6 Lizenziert unter PD-alt-100 über Wikipedia

Az 1859-ben átadott, Centralbahnhof névre hallgató pályaudvart már több társaság is használta: voltak nyugat felől érkező, itt végződő vágányok, és voltak a mai Hohenzollernbrücke elődjére, a Dombrückére vezető átmenő sínpárok. Ahogy az lenni szokott, mire felépült a nagy mű, már elégtelennek is bizonyult a feladatra, úgyhogy a politikusok elkezdtek egy nagyobb létesítményben gondolkodni - ami viszont az üzemeltető társaságnak nem lett volna ínyére, mivel nem akarta a konkurenciát erősíteni.

Kölner Hauptbahnhof um 1900.jpgKölner Hauptbahnhof um 1900“ von Unbekannt - Original image: Photochrom print (color photo lithograph) Reproduction number: LC-DIG-ppmsca-00813 from Library of Congress, Prints and Photographs Division, Photochrom Prints Collection Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Végül az érintett társaságokat államosították, és 1894-re elkészült a fentebbi képen is látható új pályaudvar, egy 64 méter széles, 255 méter hosszú főcsarnokkal, és két egyvágányos mellékhajóval - na meg a környékbeli ízlést tükröző, a német stílus helyett inkább belga állomásokra hasonlító főépülettel. Az új Hauptbahnhof érdekessége volt, hogy nem minden vágánya volt átmenő, sőt: a csarnok közepén a két oldalról érkező fejvágányok között egy díszes pavilon is állt! Vicces lehetett, hogy a Rajnán átmenő teljes teherforgalom is keresztülpöfögött a csarnokon - nem véletlenül építettek neki később elkerülő útvonalat saját híddal: a korábban már bemutatott Südbrückével.

img_1729.jpg

A második világháború eléggé megviselte a pályaudvart és környékét (összehasonlításképp: ilyen volt előtte), de a csarnokot azért helyreállították; csak a főépület maradványait cserélték le több lépésben az ötvenes évek során. A hetvenes évek közepén a meglevő vágányokhoz a túloldalon még hozzácsaptak kettőt az S-Bahn számára, ezen az oldalon pedig a villamosokat a föld alá száműzték. A modern építészet persze ott se aratott osztatlan sikert, de megszokták - a pályaudvarra vezető vasbeton lépcsőrendszert viszont néhány éve elbontották. A sínek alatti területet is barátságosabbá és tágasabbá tették kibontásokkal, ami az így láthatóvá vált tartószerkezetek miatt nekem - hídmániásként - kimondottan tetszik.

A modernizálás a föld alá terelt villamosok (azaz a Stadtbahn) két ide csatlakozó állomását is érintette: a "kapreál" stílusú Breslauer Platz/Hauptbahnhof megálló sárga csempeunalma helyére például egy föld alatti űrhangárt építettek, ami egyben elágazó állomás is.

img_1742.jpg

Egy pályaudvar fő attrakciója természetesen a vágány- és perontér, ahol ma is bőven van mit nézni, lévén Kölnnek nem csak a Németországon belüli, de a nemzetközi forgalma is jelentős. Gyerekkorom spontán trainspotter élményeiről már írtam...

09.05.90 Köln Hbf 103.189 (12952438124).jpg09.05.90 Köln Hbf 103.189 (12952438124)“ von Phil Richards from London, UK - 09.05.90 Köln Hbf 103.189. Lizenziert unter CC BY-SA 2.0 über Wikimedia Commons

... de két régi - nem saját - kép talán még belefér. Az egyiknek természetesen 103-ast kell ábrázolnia, kopottan, de azért (viszonylag) illeszkedő festésű kocsikkal - érdekes, hogy ekkoriban még mindig ez a típus volt a fő igásló a felső kategóriában, mégse foglalkoztak a kinézettel. Hiába, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulója ott is érdekes időszak volt: nagy csillogás-villogás nem rémlik a vasúttal kapcsolatban (persze nekem csak az Aachen-Düren-Köln viszonylatra, illetve pár mellékvonalra volt rálátásom), viszont elég pontosan járt, és minden tökéletesen működött. A háttérben egy ide bejáró belga mozdony is látható - no meg az itt készült képek kötelező tartozéka, a Hansahochhaus.

29.07.85 Köln Hbf 215.039 (12001602285).jpg29.07.85 Köln Hbf 215.039 (12001602285)“ von Phil Richards from London, UK - 29.07.85 Köln Hbf 215.039. Lizenziert unter CC BY-SA 2.0 über Wikimedia Commons

Ez egy kicsit régebbi kép, bár lehet, hogy ilyet is láttam, csak már későbbi festéssel: a blogban már bemutatott "Nyuszifül" család egyik tagja a nagy csarnok keleti végéhez toldott tetőrendszer alatt.

img_1743.jpg

Ezt a tetőt valamikor a kilencvenes évek elején cserélték le, egy világosabb (több fényt átengedő) megoldásra - nem tudom, mennyire drága, de én ki tudnék békülni azzal, ha perontetők helyett nálunk is ilyenek épülnének a forgalmasabb helyeken. Ráadásul jó úgy elutazni, hogy mielőtt felszállsz a vonatodra, a tetőn át még vethetsz egy utolsó pillantást a Dómra!

És akkor jöjjön a jelen vonatforgalma! A videó természetesen 103-assal indul, majd rögtön egy TGV-t, pontosabban Thalys-t látunk. A motorvonat típusjelzése, a PBKA a fő bevetési területre utal: Párizs-Brüsszel-Köln-Amszterdam. Érdekesen néz ki a némettől meglehetősen különböző dizájnú gép, amit jobbról rögtön le is kísér egy Sintrabantos emeletes inga. Itt a keleti kijáratot látjuk, tehát a vonatok a hatvágányos Hohenzollern-hídra haladnak fel - sokat elmond a pályaudvar forgalmáról, hogy az ilyen párhuzamos ki- és behaladások teljesen természetesek! Utána megint "párhuzamosságokat" láthatunk, csak ellenkező irányban: dízeles Talent jön be, újabb Síntrabis inga megy ki - és közben a kettő közé bejött egy ICE! A klasszikusabb vonalat követi az ezután látható 111-es + pirosra festett "Silberling" összeállítás - az erős ív miatt hangos sínköszörüléssel. Az azután következő poszt-posztmodern motorvonat egy Desiro MainLine, az esztergomi vonalról ismerős piros Desirók (távoli) rokona. Egy kicsit a pályaudvar északi oldalára "fellógatott" S-Bahn vágányokat is megnézzük, de aztán máris visszatérünk a keleti oldalra, ahol egy 120-as érkezik, IC kocsikkal. Érdemes nézni, hogy hogyan "követik" le a forgóvázas kocsik a nem gyengén íves peronszélt :) Ezután is IC kocsik jönnek, csak most egy 101-es által tolva - mert hát arrafelé az IC-knél se feltétlenül bohóckodnak mozdony-körüljárásokkal, sokszor azok is ingavonati megoldásúak. Utána egy ICE2-es jön, majd a másik véglet, egy 628-as iker-motorkocsi. És csak most tűnt fel, hogy ICE3-ast nem is filmeztem indulás/érkezés közben, pedig a frankfurti nagysebességű pálya miatt ez az egyik fő vadászterületük. Na, majd legközelebb!

img_2029.jpg

Zárásul még két részlet: az egyik a neonreklám, ami _a_ kölnivizet hirdeti a csarnok két végén. Mi más illene jobban ide?

img_1068.jpg

Ahogy írtam, a keleti előtetőn keresztül indulás előtt még lehet egy utolsó pillantást vetni a Dóm tornyaira - de megérkezni még jobb ide: ki se értél a pályaudvarról, de az előcsarnokból máris a katedrálist látod. Aztán kilépsz, és ott áll előtted teljes valójában. Ennél turistabarátabb aligha lehet vasút!

Források: német Wikipedia, www.bilderbuch-koeln.de és egyéb weboldalak, saját emlékek

5 komment

Címkék: énblog közlekedés videó város németország képek vasút pályaudvar köln 103

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr567009467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A film elején a "Rendszeresen járatott nosztalgia..." arra utal, hogy menetrendszerűen közlekednek ezek a nosztalgia szerelvények, vagy csak alkalmanként meghirdetnek egy-egy menetet?
Ilyesmi még Konstanz is, ahol a vágányok attól az épülettől húzódnak 1,5 méterre, ahol az egyetemes zsinat elhatározta Husz János máglyára küldését. Mindenesetre már 150 éve ez a helyzet, és az épület nem akar összedőlni.
Meg ott a pályaudvartól 200 méterre egy újabb pályaudvar kezdődik, igaz, ez a határokon nem szokatlan jelenség.
@nyelv-ész: Arra utal, hogy a sorozat (eredetileg 145+5 darab) 2003 óta már nyugdíjban van, de 2013 óta van 3 példány (113, 235, 245), ami folyamatosan pörög meghatározott menetrend szerint, rendes vonatokkal. A nyáron csak egy alkalom volt, amikor 101-est láttam egy olyan vonat elején, amin elvileg 103-as lett volna, szóval elég jó állapotban lehetnek.
@Trónkövetelő: Ez félig itt is megvan, BF Deutzcal megtámogatva.

@Hamster: BF Deutzot nem akarod bemutatni? Igen érdekes állatfaj a lelkem. Az új Breslauer PLatz szerintem egy borzalmas valami lett. Egyedüli jó benne a papagájok kukkolásának lehetősége.
Ja, és mindenkinek ajánlom elővenni a Szupercsapat mozifilmet, aki a Köln-Hbf témában akar filmes emléket látni!