Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

116 ezreléken fogasléc nélkül: a Pöstlingbergbahn

2015.01.24. 17:00 :: Hamster

NZA barátom a budapesti fogaskerekű megmentésének egy érdekes alternatívájáról teoretizált néhány hónapja, melynek alapvetése az volt, hogy a Svábhegy oldalának meredekségéhez igazából nincs szükség fogaskerékre. És nem csak a mai technikai lehetőségek mellett igaz ez: a linzi Pöstlingbergbahn például 1898 óta fogasléc nélkül mássza meg a város "házi hegyét"!

06170016.JPG

Ráadásul 2009/10-ben alaposan át is építették a vonalat, 50-es számmal a városi villamoshálózatba integrálva: a régi, városszéli végállomás helyett (ezt látjuk itt fentebb egy 2004-es felvételen) ma a belváros közepéig, a főtérig átszállás nélkül el lehet jutni - valami hasonló ez, mint amiről a Fogas kapcsán álmodozunk. Ennek viszont természetesen műszaki vonzata is volt, ami miatt a mai Pöstlingbergbahn más, mint egykor volt.

Trams du Pöstlingberg (Autriche) (4565150778).jpgTrams du Pöstlingberg (Autriche) (4565150778)“ von Alain GAVILLET from Chêne-Bougeries, Suisse - Trams du Pöstlingberg (Autriche) Uploaded by tm. Lizenziert unter CC BY 2.0 über Wikimedia Commons

A maximálisan 116 ezrelékes folyamatos emelkedő (a svábhegyi fogason ez az érték 110 ezrelék) természetesen sok fejtörést okozott a tervezőknek. Először gőzvontatású fogast akartak ott is építeni, aztán színre lépett egy villamosítással foglalkozó konzorcium, amely erőművet akart Linzben építeni, a szabad kapacitást pedig a város közúti és egyéb vasútjainak tervezte eladni. Az első ötletekből gyakorlatilag csak az útvonal maradt, amikor létrejött a villamos üzemű hegyivasút terve.

img_4767.JPG

Az emelkedőn nem is annyira felmászni nehéz (bár természetesen a csúszás, kipörgés problémát jelent), inkább a megállással van gond, ezért rendhagyó megoldást fejlesztettek ki: az acél keresztaljakra különleges profilú síneket rögzítettek, melyekbe szükség esetén a csipeszszerű fékszerkezet bele tudott kapaszkodni. Ez a mélyre nyúló szerkentyű természetesen különleges kivitelű váltókat igényelt (melyek az első képen is kivehetőek), illetve a villamoshálózatra se tudott ilyennel felszerelt jármű kimenni.

img_4780.JPG

Egyébként már csak azért is szükség volt komolyabb átépítésre 2009/10-ben, mert a linzi villamosok a meglehetősen különleges 900 mm-es nyomtávon közlekednek, míg a Pöstlingbergbahn méteres nyomtávú volt. Olyan fékezési megoldásra volt szükség, ami nem akadályozza a városban közlekedést, tehát a pálya helyett jármű oldalon kellett gondoskodni róla. Az átjárás persze féloldalas: a Pöstlingbergbahn új járművei bejárhatnak a városba, de a sima városi villamosok nem mászhatnak fel a hegyre.

img_4904.JPG

Mivel a linzi közlekedési vállalat jó együttműködést alakított ki a Bombardier-val, az új "hegyivillamos" a Linzben hatvanvalahány darabbal már bizonyított CityRunner (jelenlegi márkanevén Flexity Outlook C) testre szabott verziója, a "MountainRunner" lett (miután az eredetileg kiválasztott cég kiszállt). A rövidség és a régi színek csak a felszín, a fő különbség a duplázott hajtás- és a minden tengelyre egyenként ható fékrendszer (melyet természetesen elektromágneses sínfék is kiegészít). A motorok teljesítménye ugyanakkora, mint a hosszabb "síkvidéki" verzión, de az áttételt a meredekebb pályára optimalizálták - ennek ellenére a városi síneken így is lazán eléri az 50 km/h-s sebességet!

img_4882.JPG

Ja igen, és ezek az új járgányok természetesen alacsonypadlósak - ami a régiekről nem volt elmondható. A beltérben a faborítás és a pasztell színek uralkodnak, ami meglepően kellemessé teszi az utazást; én el tudnék lenni valami hasonlóval itt Pesten is!

img_4795.JPG

Mivel városképi jelentőségű üzemről van szó, az eredeti végállomások kivitelükben megmaradtak a régiek, és a régi járművek egy részét is meg kellett őrizni. Természetesen az ehhez szükséges átalakítás egyfajta újragyártást jelentett, régi kasztnival: a nosztalgia kocsik a padló alatt teljesen modernek, emiatt - többek közt - egymással szerelvénybe kapcsolhatók - és hétvégente tényleg így is közlekednek! Az ember ezt látva nem bír Budapestre gondolni: nálunk nem is modernizálták (már hogy 1973 óta), nem is kötötték össze a villamossal a Fogast, a régi szerelvény mégse járhat...

És így néz ki mozgásban a vasút: hegyoldalban, vasúti kereszteződésen és végül a belvárosban, kommentárral feliratokként (és néha a hangsávban is:). A látogatás során kísérőink említették, hogy az új járművek gyorsabban is tudnának felfelé haladni (lefelé senki nem erőltetné a száguldást), de inkább visszafogják őket, mert ez egy kirándulóvasút: kiábrándító lenne, ha pikk-pakk felérne, hisz hol marad akkor az élvezet.

Külön köszönetet szeretnék mondani a Linz AG Liniennek és Otfried Knollnak!

17 komment · 1 trackback

Címkék: videó ausztria képek technika vasút villamos linz pöstlingbergbahn

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr47063231

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nosztalgia 116 ezreléken: a Pöstlingbergbahn régi-új kocsijai 2015.01.31. 12:55:30

Nemrég meséltem a Svábhegyi Fogaskerekűnél is meredekebb pályán fogasléc/fogaskerék nélkül felmenő linzi hegyivasútról, az azon néhány éve forgalomban levő új járművekről, és említettem, hogy néhány régi kocsit is átalakítottak az aktuális üzemhez (azé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tök jó poszt. Ide is el kéne menni egyszer. Lehet tudni, hogy a 900mm honnan jött, amikor a monarchiában Liberectől Lembergig 1000mm volt a második szabvány?

Fogas:
Azért az messze nem igaz, hogy nem volt modernizáció, ellenkezőleg: magasperon, korszerű (utasterét, elrendezését tekintve legalábbis), tágas, szintbeli beszállásos vonatok, magasabb feszültség, teljesen átépített, korszerű végállomás. Sajnos pont ez nehezíti ma az összekötést, de ez a 70-es években nem merült fel szempontként, és ezért nem lehet kárhoztatni az akkoriakat.

Eleinte berzenkedtem NZA felvetése ellen, de be kell látnom, lehet benne ráció. Az élményutasok nagy részének úgyis a nyomvonal a fontos, és röhej, de a fogas megbízhatósága ma messze alulmúlja a villamosokét, szóval nem tudom elképzelni, hogy az adhéziós üzemmód rontana... Logikus lenne a visszakonverzió 600V-ra, a megállókat ki kéne ásni ismét a peron alól. Jóval olcsóbb lehetne. És - NZA ötlete még mindig - a fogasléc meghagyásával (eretnekség a négyzeten: vagy anélkül) lehetne sárgafogas-nosztalgiajárat.
@Comandante en Jefe: Természetesen a legutóbbi átépítés óta eltelt időről van szó. Meg azért sokat rontottak is akkor, ugye magasabb munkafeszültség, nincs visszatáplálás... A vicc az, hogy ez is meg az is igazából osztrák meló :)
@Comandante en Jefe: Ja, a 900 mm-ről régen olvastam, amit nem találtam meg, és nem akartam hülyeséget írni, de mintha ilyen "az én vágányaimat csak ne tudja más is használni" jellegű gondolkodásmód állt volna mögötte. Viszont igazán kihasználhatnák, hogy Lisszabonból átvegyenek kocsikat :)
@Hamster: Ja, a piros tehén svájci-osztrák (BBC-SGP), és műszakilag valahogy elég gyalázatosra sikerült, sajnos. Kis széria, olcsóért, vagy miért? Furcsa, mert azért mindkét cégnek volt némi tapasztalata abban, amit csinált.

900mm - ha így van, nem egyedi eset - pl. a philadelphiai és néhány másik villamoshálózaton ma is használt Pennsylvania broad gauge is a felvásárlások elleni félelemnek köszönheti a létét.
116 ezrelék? az már súlyos részegség! :)
"kiábrándító lenne, ha pikk-pakk felérne, hisz hol marad akkor az élvezet."
Ez nálunk a siklónál eszükbe juthatna...
Van bármilyen terv hogy a fogaskerekűt átépítsék belátható időn belül?
@Division: A sikló tudtommal már így is felére csökkentett sebességgel megy (1,5 m/s asszem), hogy nézelődhessen az ember. De hát 95 métert nehéz lassan megtenni :-)
@cserepfalva: Nem tervre lenne szükség, hanem pénzre, terv már van :)
@SomiTomi: Az külön érdekes, hogy a sikló eredetileg tömegközlekedési eszköz volt. Nem tudom, most milyen, de '96-ban a salzburgin eléggé ledöbbentem, magasabbra vitt, mint az itthoni, de szerintem gyorsabban. És mintha még kitérős is lett volna, egy pillanatig komolyan megijedtem félúton :)
@Hamster: Nem éppen a mindennapi ingázáshoz találták ki a jegyárakat:

bkv.hu/hu/siklojegy
@Hamster: Én hasonlóan meglepődtem a Tátrában, mikor megtudtam, hogy van sikló, ami KANYARODIK. Mellesleg az is ilyen középen kitérős volt, de az valahogy kevésbbé tűnt fel.
Az már inkább érdekes, hogy most nem tömegközlekedési eszköz, hanem turistalátványosság, pedig közlekedési eszközként is lehetne létjogosultsága (valamiért odaépítették).
@SomiTomi: @Hamster:
Nekem most hirtelen nem ugrik be a budapestin kívől olyan sikló, ahol két független vágány van teljes hosszban. Egyvágányos, fonódó/háromsínszálas egy rahedli. Ugye a találkozási pont fix, mozgó alkatrész nélküli váltó is lehet, akkor meg minek foglalja a helyet...
@nyelv-ész: Nem a mairól beszélünk, hanem az eredetiről, amikor még hivatalok voltak a várban. Bár manapság egy olyan jegyért is sok ezret megadnak a gyűjtők :)
@SomiTomi: Én a tarajkait (Hrebienok) ismertem előbb, pontosabban tudtam, hogy Budán is volt, de az csak egy romsáv volt akkoriban, tehát utaztam már kitérősön (talán már a grazin is), nem az lepett meg, hanem a sebesség. Körülbelül mintha elszakadt volna a kötél - csak _felfelé_ :)
@Comandante en Jefe: Én ezt próbálnám ki egyszer. Igazából közelebb van, mint egy csomó másik dolog, amit megnéznék:
en.wikipedia.org/wiki/Funicular#mediaviewer/File:L%C3%A4rchwand-Schr%C3%A4gaufzug_016.jpg