Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "Dómtömés"

2015.02.10. 17:00 :: Hamster

Nemrég írtam a kölni dómról, és a hozzá fűződő viszonyomról, a blog rendszeres olvasói tehát már innen is tudhatják, hogy a székesegyház meglehetősen sokáig épült, és hogy még ma is javítgatják-pótolják a megsérült/elveszett részeket. Van viszont egy olyan helyreállítás, amit tavaly láttam először, és ami engem is meglepett:

img_1207.jpg

Igen: a bal alsó sarok környékéről van szó! Ez a javítás két szempontból furcsa: egyrészt nehéz elképzelni, hogy elvileg az egész homlokzat ilyen színű lenne (ugyanonnan származó kőből csinálták), másrészt pedig mert jól emlékszem arra, hogy mi volt ott régebben:

09220103a.JPG

Igen, jól látjuk: tégla. Amikor gyerekként először felfigyeltem rá, csalódottságot éreztem, mert azt hittem, hogy igazából az egész épület téglából van, amit vékony rétegben kővel borítottak. Azt gondoltam, egyfajta "önleleplezésként" hagytak ki egy darabot - aztán kiderült, hogy nem erről volt szó:

http://web.archive.org/web/20050908051311/http://www.8ung.at/610056/koeln/Domplombe_1943.JPGKöln rengeteg - több mint 250 - légitámadást kapott a második világháború alatt - tonnában számolva csak Berlinre és Essenre hullott több robbanószer Németországban (ezek persze nem tudományos értékek, mivel ez nem egy hadtörténeti oldal - de ha valaki pontosabbat tud, írja le kommentben!). Az első "ezerbombázós" támadás még tartalék célpontként érte 1942-ben, de később voltak nagyobb kampányok is - bárki, aki átutazik a városon, láthatja az eredményét: a helyreállított régi épületek többsége templom, a lakóházak esetén inkább modern pótlás mellett döntöttek, mert másra se pénz, se idő nem lett volna.

Ilyen bombahullásban természetesen a Dóm is többször találatot kapott - ahogy korábban már írtam, úgy tartják, hogy ha a tetőszerkezetet nem a XIX. században - akkori anyagokból, akkori technológiával - fejezték volna be, sokkal súlyosabb károkat szenvedett volna az épület. 1943. november 3-ának estéjén azonban így is majdnem nagy baj történt, amikor egy bomba körülbelül 10-15 méteres szakaszt robbantott ki az északi torony homlokzati oldalából, még pontosabban az egyik sarokpillérből, az F jelűből.

A helyreállítás pontos története nem százszázalékosan tisztázott: elvileg a Dóm akkori építőmestere egy magáncéget bízott meg a lyuk betömésével, de bizonyos források arra utalnak, hogy utóbbi tevékenységét nagyban segítette a helyszínre először kiérkező Wehrmacht alakulat terhelt előéletű (erről pro és kontra is találni visszaemlékezeseket; mellette szólóból talán kicsit többet) vezetője, az elérhető legjobb minőségű anyagok és munkaerő előteremtésével. Ami biztos, az az, hogy a 27000 tégla december elsejéig a helyére került, a szakmunkások és utászok mellett 10 hadifogolynak, és 15 koncentrációs táborba szállítandó kényszermunkásnak is köszönhetően.

Warning sign in cologne.jpgWarning sign in cologne“ von Post processing by User:W.wolny - US-Army history images (jpeg). Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Az előző képen még csak takarítani kezdték a rom helyét, a másodikon már készen áll a "Dótömés" - ahogy a kölniek a foghíj pótlását elnevezték. Az is látható, hogy ekkor már nem a német hadsereg uralta az utcákat: a Rajna nyugati oldala a fotó készítésének idején - 1945 áprilisának eleje - nagyjából már a szövetségeseké volt, de a túlparton még ott voltak a németek, aki folyamatosan lőtték a túloldalt.

Dom Restauriert Koeln2007.jpg"Dom Restauriert Koeln2007" by I, VollwertBIT. Licensed under CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons

A "tömés" látható formában megtartása teljesen logikusnak tűnt számomra, hiszen volt mire emlékeztetnie helyieket és látogatókat egyaránt. Sokáig a megtartása mellett kardoskodók álltak győzelemre, majd '96-ban fordult a kocka, és meglett az elvi engedély a leburkolására. A konkrét munkálatokra 2004/2005-ben került sor: 103 négyzetméternyi oberkircheni homokkővel tüntették el a második világháború legfeltűnőbb nyomát a templomról.

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"

4 komment

Címkék: történelem németország képek építészet köln kölni dóm

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr797063337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úgy tudom, hogy a II. világháborúban a lebombázott német városokban - magától értetődően - probléma volt a nagyszámú fel nem robbant bomba, tűzszerészből meg nem volt annyi, hogy ilyen mennyiségű veszélyhelyzetet kezelni tudjanak, ráadásul háborús idők lévén amúgy sem használták őket holmi "civil" kárelhárításra. Emiatt Hitler parancsára a börtönökből előhozott köztörvényes rabokat nevezték ki "tűzszerésznek" ezért róvott múltú, méginkább egyenesen büntetésüket töltő bűnözők rendszeresen előfordultak a bombázások utáni romeltakarítások helyszínein. Természetesen a megfelelő szakértelem híján ezek az alakok többnyire nem álltak a helyzet magaslatán, ezt bizonyítja a kb. 50%-os halálozási arányuk is. Azzal hitegették őket, hogy a büntetésüket enyhíteni fogják, sőt, akár kegyelmet kapnak, de semmi ilyen nem történt. Szóval egyáltalán nem meglepő, hogy bűnözők, köztörvényes rabok (és nem csak szerencsétlen hadifoglyok, kényszermunkások) feltűntek a kölni dóm bombázásakor is, ez akkoriban rendszeresen előfordult.
Érdekes viszont, hogy az ulmi székesegyház gyakorlatilag sértetlenül megúszta a bombázásokat, pedig körülötte Ulm belvárosát is leradírozták a térképről. Van aki "isteni csodával", van aki a véletlennel, mások a bevetésre küldött pilóták babonásságával magyarázza. Én ez utóbbira látom a legkevesebb esélyt, az akkori eszközökkel lehetetlen volt a precíziós bombázás, még ha a pilóta nem akarta, akkor is több ezer méter magasságból ez megoldhatatlan, főleg úgy, hogy az ulmi templom körüli valamennyi épület viszont megsemmisült.
@Trónkövetelő: Én azért azt gondolom, hogy egyrészt lehettek emebrséges parancsnokok is, akik azt mondták, hogy kicsit arrébb oldunk, másrészt nem lepődnék meg, ha a kéményekkel ellentétben az ekkora tornyokat direkt kímélték volna, remek vizuális navigációs eszközök lehettek.
@Hamster:
London felett a németek a Big Bent és a Temzében tükröződő, környezetétől markánsan elütő Parlamentet használták tájékozódási pontnak. A háború alatt nem is ott üléseztek, mivel nem akartak a háború közepén több száz előrehozott választást tartani :)
Hitler máshogy oldotta meg, ő a parlamentarizmust számolta fel :P
@Trónkövetelő: Mintha a kölni dóm környéke nem így járt volna:
www.google.hu/search?q=k%C3%B6ln+dom+1945&rlz=1C1FLDB_enDE543DE576&espv=2&biw=1304&bih=707&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=sO_bVKGbJsH9Upa2guAO&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_

@Hamster: Köln esetében egyrészt a jó öreg Henry lobbija eredményeként a Ford Werke megúszta, nem, vagy alig bombázták, valamint a bombázások előtt egy célmegjelelő gép kék festékkel a városházát és a dómot megfestette, mint Azt ne! objektumokat. ennek ellenére kaptak ezek is, viszont érdemes megnézni a linken a képeket, milyen is volt a város a háború végére.