Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (21) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (126) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (19) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (271) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nord-Süd-Fahrt, avagy a túl nagy városrendezés se mindig jó ötlet

2015.04.07. 18:00 :: Hamster

Köln iránti leplezetlen lelkesedésem ellenére nem kell azt hinni, hogy minden tetszett, amit '89-ben láttam. Ott van például a keresztutca, amire a lakás ablakai nyíltak: kétszer három (néha több) sáv a belvároson át - ha nem is nyílegyenesen, de szemmel láthatóan tekintet nélkül a városszövetre.

img_1203.jpg

Persze vannak látványos részei ennek a Nord-Süd-Fahrt névre hallgató útvonalnak: például, ahol a Nyugatnémet Rádió- és Televízió (WDR) tizenhárom emeletes, műkővel burkolt homlokzatú tömbje alatt, ...

Nord-Sued-Fahrt Koeln.jpgNord-Sued-Fahrt Koeln“ von Superbass - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

... vagy ahol előbb egy kelet-nyugati főutca, majd annak római korból származó őse, a Schildergasse alatt bújik át. Ez utóbbi már csak azért is tetszett, mert logikusabbnak tűnt az autókat levinni a gyalogosok elől, mint fordítva - lásd a "régi" Ferenciek terét.

img_1354.jpg

Legjobban talán pont a mi kis utcánkon látszik, hogy mennyire nem vették figyelembe a korábbi utcahálózatot az építésnél: elindul a régimódi utcácska, majd hirtelen jön egy gödör...

... aszfalttal leburkolva, csúcsidőben tele autókkal! Költői túlzással a budapesti Rákóczi és Bajzsy-Zsilinszky útra szoktuk azt mondani, hogy városi autópálya, illetve hogy betonkanyon - erre itt viszont tényleg ráillenek ezek a becenevek! Persze a nyugatnémet autók minősége, illetve a jobban összehangolt lámpák és aluljárók miatt nem volt szmog, de azért paradicsomi állapotok se.

img_1362.jpg

A gödör túloldalán aztán folytatódik tovább a kis utca... Tudom, az M5-ös bevezetője miatt a Nagykőrösi út is ilyen, de az azért nem a belváros.

img_1323.jpg

Igaz, a tulajdonképpeni "városrendezést" nagyrészt a második világháború végezte, az építők csak befejezték: bár már az 1920-as években felmerült egy észak-déli autóút terve, a nemzetiszocialisták pedig hatalmas felvonulási teret szerettek volna "Köln-Aachen Gau" fővárosának közepébe építeni, ezekből a tervekből nem lett semmi. 1948-ban még a főbb történelmi emlékeket ívesen kerülgető útvonal ötletét mutatták be, maximálisan 18 méter szélességben, villamossal, de a városi tanács később úgy döntött, hogy nem nagyon van mit kerülgetni, és a régi utcaszerkezetet nagyrészt figyelmen kívül hagyva "beleradírozott" a városba. '59-ben ugyan még elgondolkoztak azon, hogy nem alagútban kellene-e vinni, de mivel nem volt rá anyagi fedezet, '61-ben már egy csak helyenként lejjebb süllyesztett út építésének láttak neki.

Bundesarchiv B 145 Bild-F004426-0005, Köln, Opernhaus.jpgBundesarchiv B 145 Bild-F004426-0005, Köln, Opernhaus“ von Teubner - Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 de über Wikimedia Commons

Az újragondolt belvároshoz persze igyekeztek koncepciót alkotni, az ötvenes években például a leendő útvonal mentén épült fel az ultramodern operaház, díszesnek szánt, szintén modern térrel, illetve még mostanában is újabb és újabb reprezentatív irodaépületek emelkednek mellette, de valahogy az egész nem érződik Köln részének, nincs benne semmi kellemes. Természetesen jó, hogy van (ellentétben Budapesttel, ahol a mai napig vagy a rakparton mész, vagy kacskaringózol), de jól mutatja, hogy csak az autóközlekedésre alapozva nem lehet kellemes vagy "mutogatható" várost építeni!

Augusztusi látogatásom során kiváncsiságból felültem egy városnéző buszra, hogy mezei turistaként is lássam a várost - és ha már ott voltam, a "népies naiv VHS" stílus eszközeivel megörökítettem ennek bizonyos pillanatait. Az utazás során háromszor is érintettük a Nord-Süd-Fahrtot, ami azt mutatja, hogy van helye a város életében, de nem hiszem, hogy rajtam kívül sokan fotózták volna. Az utazás egyébként kicsit olyan volt, mintha Pesten lettem volna: a kelet-nyugati villamosvonalon éppen füvesítették a pályát, ezért dugók voltak ;)

Kölni sorozatom további részei:
A kölni Dóm építése
A Nagy Szent Márton-templom
A Cloaca Maxima
Mementó: a Szent Albán-templom romjai
Severin-híd
Két és fél Erzsébet híd
Hatvágányos vasúti híd a Dóm tövében
A kölni főpályaudvar története
Egy másik "testvérhíd"
A kölni városháza római kori "pincéje"
A "Dómtömés"
Köln utcáin sétálva: régi vagy régi formájú?
Római kori bevásárlóutcák, rejtett terek, eltűnt korok maradványai
Köln utcáin sétálva: az este
Köln utcáin sétálva: faszádizmus
Amikor a levéltár eltűnt a föld felszínéről
Kikötő romjaiból menő negyed

13 komment

Címkék: közlekedés videó város németország képek köln

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr547063409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annyiban nem stimmel a ferenciek terei hasonlat, hogy ott a gyalogosok is a föld alatt mentek, nemcsak az autók.
@Trónkövetelő: Pont a gyalogosokról van szó: gyalogos lent, autók fent. Az, hogy a Ferencieken régen az autók is lent voltak, az a melléktermék. Nyilván igazából nem összehasonlítható, mert egy emelkedő hídrámpát nem lehetett volna még mélyebbre vinni, de a Váci utca is úgy 15 éve egész egységes kezd lenni, de a közepén ott van egy nagy luk a piarostáktól az Irányi utcáig. Na ilyen nincs a Schildergasséban.
@Trónkövetelő: Gondolkozom, hogy átírjam-e Sajtószabadság/Vácira, hogy ne zavarja meg a gondolkodást az, hogy az "új" Ferencieken nem csak az autók nem mennek ma le, de a gyalogosoknak se kell, ha nem metróval mennek tovább :)
Apró baki: az M3-as bevzetője nem a Nagykőrösi út :) Bár mindkettő hasonlóan néz ki külön-külön is. (Igaz Rákospalotán van egy lámpás csomópont is, hogy szebb legyen az élet).
Amúgy a kölni sorozat is hasonlóan érdekes mint anno a berlini falas posztok voltak, szóval csak így tovább :)
"Ez utóbbi már csak azért is tetszett, mert logikusabbnak tűnt az autókat levinni a gyalogosok elől, mint fordítva - lásd a "régi" Ferenciek terét."
ott pont a gépjármű aluljárót temették be, teljesen értelmetlen módon, azaz a felszínre, a gyalogosok közé hozták őket.
@Rocko-: Lehet, hogy jobban ki kellett volna fejtenem, de igen lényeges, hogy a Ferencieken _az autók nem a gyalogosok elől mentek le, hanem a többi autó elől_. És a gyalogosok ugyanúgy le voltak a föld alá küldve a keresztező autóforgalom elől. Pont fordítva volt, mint a Schildergasséban, ne csak a föld alá menést tessék nézni, hanem a körítést is!

Egyébként az Y-aluljárót tekintve nem ugyanazt a forgalmat küldik be a gyalogosok közé, mint ami régen ott volt, szóval a tér a _gyalogosoknak_ szerintem egyértelműen jobb lett. Az más kérdés, hogy sokkal jobb hely lenne, ha semmi autó nem lenne a felszínen - lejössz a hídról, aztán legközelebb a Keletinél jössz fel ;)
Nem bííírom kihagyni a szar poént:
Ha húsvét, akkor kölni poszt? :-))
Én kérek elnézést...
Ahhoz képest, hogy mennyire utálod, messze élhetőbb lett mint a pesti Kossuth-Rákóczi tengely.
@Kopi3.14: De csak annyival, amennyivel az NSZK egyik gazdag nagyvárosa élhetőbb Budapestnél...
@Hamster: Ezt demagógnak érzem: a logikus gondolkodásnak, normális városfejlesztésnek nem pénzigénye van.
@Kopi3.14: Nem csak pénzről beszélek, hanem arról is, hogy az autók soha nem pöfögtek úgy, mint itt, hogy a forgalom rendesebben halad, nem az van, hogy áll egy bunkó miatt, aztán mindenki dudál, vagy átvág a piroson, emiatt fele annyi autó megy át egy zöldön, hogy nem hányják le/törik/firkálják össze csak azért, mert ott van valami. Meg eleve át se adnak valamit, ami két hónap múlva megrepedezik és feljön. Vagy hogy a Fernmeldeamt tornyának megépítése előtt építettek egy magas állványzatot, hogy megnézzék, nem rombol-e bele a panorámába nagyon a torony. Igényesség magukkal és másokkal szemben, azt ne mondd, hogy ilyen Pesten valaha is volt, amióta nincs Fővárosi Közmunkák Tanácsa... És az emberek se acsarkodó idióták, akik _többek közt_ a fentebbi dolgok okozta frusztrációk miatt mindenkit gáncsolnak, ha az akar valamit.

Viszont igenis pénz, hogy az autók azért vannak jobb állapotban, mert karban is tartják őket, mert igényesebb anyagokat, festékeket használnak, jobb nyílászárókat, mert nincsenek olyan nyomortanya kinézetű épületek, mint itthon, mert ott nem bír egy főútvonal mentén üresen állni egy foghíjtelek, mert hamar megveszik és beépítik, majd vigyáznak rá.