Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "Lajosvasúttól" az ICE 3-ig...

2015.05.03. 17:00 :: Hamster

Előző este ugyan Metallica koncerten voltam, az aznapi hőmérséklet pedig úgy 35 fok körül járt, miközben ez már a második meglátogatatott múzeumom volt, de én azért igyekeztem minél többet befogadni a Deutsche Bahn nürnbergi múzeumának látnivalóiból. Nem egy kimondott kézből fotózós hely, viszont a kiállított tárgyak igencsak érdekesek - igaz, az ember gyakran úgy érzi, hogy a MÁV nem a mai német vasúttól van lemaradva, hanem a 70 évvel ezelőttitől...

DB Museum, Nürnberg
A "Lajosvasúttól" az ICE 3-ig...

16 komment

Címkék: közlekedés németország múzeum vasút nürnberg hampage

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr137408106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes a vasúttörténet, na. Az például már-már komikus, hogy mennyire eltörpül az Adler a kortárs vasúti járművek mellett (ha már Adler, annak a járműnek szerintem a legérdekeseb vonása, hogy a hajtott keréknek nincs nyomkarimája). A gőzöskorszak vége felé elég sokszínű volt a vasút, egyszerre mászkáltak gőz-, dízel- meg villanymozdonyok. Van valahol egy képeslapom, amin egy 424-es meg egy V42 látható a Keletiben, elég érdekes látvány. És hát az se rossz poén, hogy a múzeumi járművek némelyike fiatalabb a MÁV járműpark jó részénél (bár ilyen szempontból mostanában erősen belehúztak), gondolom vonóvezetékes váltóállítás is van még kis hazánkban sok helyen.
A kiégett járművek látványa elég lehangoló, nehéz elképzelni, hogy sikerül mindent maradéktalanul összerakni (a V100 mögül kikandikáló jármű azzal az ordas villanymotorral micsoda?)
Azért irigylem őket, mert ezek a járgányok, és a "Krokodil" is, ma is a német-osztrák-svájci vasúti pályákra engedhető, míg a Kandók, Bocók a magasabb feszültség miatt nálunk nem.
A váltóállító szerkentyű nekem erősen hasonlónak tűnik a "tológombos-vágányutas biztosítóberendezés" kódnevű cuccos toronyban levő részéhez.

---

Azt lehet tudni, miért nem vált be a "fordított" gőzmozdony? A háború sodorta el, vagy még korábban?

Amerikában néhány társaságnál eléggé elterjedt a cab-forward megoldás. Elsősorban a Southern Pacificnél, miután a Sierra Nevada alagútjaiban sűrűn hullott a személyzet szénmonoxid-mérgezésben, először szerkocsival előre közlekedtek a mozdonyok, aztán rájöttek, hogy olajtüzelésnél elég csak a mozdonyt megfordítani, a szerkocsi maradhat a helyén. Sokáig használták így. Persze áramvonalasságra nem adtak. Egy irdatlan méretű dög ki van állítva Sacramentóban, mindjárt megkeresem... ehun e:
en.wikipedia.org/wiki/Southern_Pacific_4294
@Comandante en Jefe: Szerintem csak simán nem volt rá szükség, hogy fordítva legyen, és a kevés előnyéhez képest minden más lehetett rajta. Gondolom, ha nem csak egy darab lett volna, hanem 200, akkor megszokták volna. A német vasút akkoriban mindent kipróbált, amivel az ipar előállt (a német ipar meg akkoriban épp a nagyon előállós korszakát érte a háború előtti konjunktúrában), de megszivatni magukat nyilván nem akarták.
@gmihaly: Azért például villamosban náluk is van több olyan, ahol 500/600-ról 750V-ra emeltek.
@Hamster:
Azért annyi különbség nem hiszem, hogy űberkomoly nehézséget jelent, 150-250V-ot ill. a villamoskocsi teljesítményének harmadát-ötödét el lehet füstölni valami előtét-ellenálláson akár. De még azt is el tudom képzelni, hogy az egyszerűbb fokozatkapcsolós kocsinak mindegy, ahogy nálunk is belefért a névleges fesz kb. egytizeddel való megemelése trolinál-hévnél-villamosnál-metrónál.

A 25kV-ból 16, párosítva egy mozdony áramfelvételével azért húzósabb lehet. Egyáltalán 50Hz kétfázisú volt a régi?
@Hamster: Mondjuk ha széntüzelésű volt (márpedig a németeknek szenük volt), akkor megértem. Az nem folyik végig a csövön, mint az olaj...
@SomiTomi:

"(ha már Adler, annak a járműnek szerintem a legérdekeseb vonása, hogy a hajtott keréknek nincs nyomkarimája)"

Hmm... ez a későbbi sokkerekű szörnyeken volt divat, érthető okokból, de többnyire nem az összes hajtott tengelyen.
@Comandante en Jefe: Azért a 750V mondjuk +25%, arra a szokásos ráhagyás már tutira nincs benne a járművekben - a gond pedig nem a mindennapi, esetleg modern kocsikkal volt (amiket eleve úgy rendeltek, hogy kibírják a váltást), hanem mondjuk a nosztalgiákkal, ahol a százéves fa belsejét kellett (volna) újrakábelezni. Nyilván a nagyvasúti helyzet tök más, csak jelezni akartam, hogy a régi járművekkel azért másutt is lehet baj.
Itt én is jártam, de hogy hol vannak a fényképek azt nem tudom. :(
Az viszont biztosan megmaradt bennem, hogy a nürnbergi villamosvezető ismerőssel mentem végig, így kissé hosszúra sikerült a látogatás. A barátok akikkel voltunk, már majdnem szólni akartak a múzeum dolgozóinak, hogy valszeg nagyon eltévedtünk a kiállításon. :DDD
@Comandante en Jefe: Tudtommal a régi, meg az új is 50Hz egyfázisú, csak a feszültséget emelték 16kV-ról 25-re. A V41-es és V42-es sorozatok emiatt a gyárból kétáramneműként jöttek ki, hogy az átállás alatt is tudjanak mindenfelé közlekedni.
@Comandante en Jefe: fú, nagyon kemény ez a gőzös, kicsit kerekebb fejformával tolólapos gőz-alien lenne :)
@milliliteratura: Szerintem az benne az igazán érdekes, hogy tulajdonképpen nem a fülkét vitték előre, hanem az egész mozdonyt fordították meg (vagy ha úgy vesszük, a szerkocsit vitték át a másik végére). (Mondjuk a 05 003 ugyanilyen megoldást használt)
@Comandante en Jefe: A német wiki szerint fordított volt, hogy a fűtő meg a mozdonyvezető ne a hosszkazán két ellentétes végén álljon. Ehhez a mozdonyt szénportüzelésűvé alakították, amit egy gőzhajtású turbina fújt előre a szerkocsiból (hmmm). Ha jól értem félre a németet, akkor a problémák fő okozója is a szénportüzelés volt.
@milliliteratura: Egyébként meg alegfurább vasúti "állat" szerintem még mindig a camelback locomotive. Főleg a korai amcsi megoldások, ahol a vezetőállás szó szerint a hosszkazán TETEJÉN volt.
Én annyival egészíteném ki, hogy a 614-es motorvonatoknak csak a két prototípus szerelvénye volt billenőszekrényes, a szériába már nem építették bele.
Fura gőzmozdonyuk az angoloknak is volt, pl. a Southern Railway Leader osztályú gőzöse. Ez sem vált be.

en.m.wikipedia.org/wiki/SR_Leader_class