Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hullámzó római travertin a csatornaparton

2015.10.06. 07:00 :: Hamster

A hangszermúzeum meglátogatása után folytattam a Potsdamer Platz környékének felfedezését: kezdetnek körbegyalogoltam az onnan délnyugatra eső részt. A berlini belvárosnak ezen a részén nagyon érződnek a háború előtti szanálások (itt vezetett volna át "Germánia világfőváros" észak-déli tengelye), a háború rombolása, és az azt követő évtizedek zsákutcaságának hatása: régi épületet alig találni, csak valamilyenmodern, másmilyenmodern és állítólagorganikusnevezikeztis alkotások sorakoznak nem különösebben rendezett sorban:

2009-07-26-berlin-by-RalfR-16.jpg2009-07-26-berlin-by-RalfR-16“ von Ralf Roletschek (talk) - Eigenes Werk, de:User:Ralf Roletschek Fahrradmonteur.de. Lizenziert unter GFDL 1.2 über Wikimedia Commons

Őszintén szólva - mivel nem szeretnék senkit se megsérteni, a biztonság kedvéért leírom, hogy ez csak magánvélemény - az egész környék inkább hasonlít egy csehszlovák metropolisz kényszeredetten posztmodern új központjára, mint Európa vezető gazdasági hatalmának székhelyének közepére... Aztán kicsit arrébb az ember a Landwehrkanalt szegélyező fákon túl hirtelen meglátja ezt az épületet:

img_7163.JPG

Persze ez is modern, csak régebbi modern: 1930 és 32 közt épült Emil Fahrenkamp tervei alapján a Rhenania-Ossag Mineralölwerke AG számára, ami a Shell németországi képviselete volt. Emiatt a házat ma is Shell-Hausnak hívják, annak ellenére, hogy az építtető cég soha nem költözött be, mert időközben Hamburgba tette át székhelyét.

Berlin, Tiergarten, Reichpietschufer, Shell-Haus.jpgBerlin, Tiergarten, Reichpietschufer, Shell-Haus“ von Beek100 - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A lekerekítés és szögletesség keverése mindig képes levenni a lábamról, úgyhogy ez a ház is bejött, bár az időjárás és a fák miatt nem nagyon sikerült lefotóznom.

Shellhaus3a.jpgShellhaus3a“. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Az épületcsoport fémvázra épült (erről festményt (!) tudok mutatni), pórusbeton falazóelemekkel, római travertinnel borítva. És ezek a hullámok a homlokzaton! Streamline Moderne à la weimari köztársaság? Nem értek a művészettörténethez, viszont nagyon bejön, amit itt látok!

Germany Under Allied Occupation BU8734.jpgGermany Under Allied Occupation BU8734“ von Hewitt C H (Sergeant), No 5 Army Film & Photographic Unit - http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib//48/media-48343/large.jpg This is photograph BU 8734 from the collections of the Imperial War Museums. . Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Az acélvázas szerkezet jól jött Berlin ostroma során: bár az épület erősen megrongálódott, de állva maradt, helyre tudták állítani. A következő nagygenerálra 1997 körül került sor - állítólag a kivitelező megnyittatta a már lezárt kőbányát, amiből az eredeti borítás érkezett, csak hogy a végeredmény hiteles legyen.

img_7168.JPG

Egy 83 éves épülethez képest tényleg jól is néz ki :) Kicsit monoton hatású ugyan a felülete, de ezt egész ügyesen oldják az aszimmetrikus keretosztású ablakok.

img_7165.JPG

És ha már ezen a környéken járunk, itt egy másik, mérsékeltebben modern, de azért valahol hasonló épület a Potsdamer Brücke mellől. 1928 és 30 közt épült, és szintén eléggé kiugrik a "kockamodern" (ez nem szabatos megnevezés, de szerintem elég jól összefoglalja:) által dominált utcaképből. Az építtető Loeser&Wolff dohánycég eredetileg egy igazi felhőkarcolót szeretett volna, aztán jött a gazdasági világválság, így végül 30 méterrel alacsonyabb lett - a két beüvegezett szint is csak 2002 körül épült a tetejére.

4 komment

Címkék: utazás berlin város németország építészet épület

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr507891342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezeket a nagy, egyenablakos irodakockakat nagyon nehez szepnek latnom. A sarkokat lekerekito ivek valoban erdekes reszlet rajta, de ezzel kesz is, az egesz itt is csak arra jo, hogy az ember jelentektelen hangyanak erezze magat egy lelketlen nagy falanszterben. Nezd fiam, ott dolgozik apa hat masik bacsival, fentröl a hetedik sor, balrol a tizenkettedik ablak! Nahat apa, milyen szep ablakod van!
@Warlimont: Nyilván egy irodaháznál elég nehéz a falanszterhatást elkerülni. Sokszor az építtető a legkevesebb pénzből a legnagyobb hasznos területet szeretné kihozni, így még ha az építésznek volna is ötlete, akkor sem biztos, hogy megvalósíthatja. A cikkben szereplő példa még bőven a jobbak közül való, mind formájában, mind anyaghasználatában. Talán a 60-as, 70-es évek zsaluzott látszóbeton felületei és drótüveg "ablakai" jelentik az abszolút mélypontot a lefolyó rozsdacsíkjaikkal. Náluk még az 50-es évek sokat szidott szocreálja is jobb egy fokkal.
@Warlimont: Mégis milyen más lehetőség van egy 4 millió feletti lakosú (Berlinben ma kevesebben laknak, mint akkor!) metropolisz belvárosában? Csak háttérinfónak egy kép 1899-ből a környékről:
de.wikipedia.org/wiki/Potsdamer_Br%C3%BCcke#/media/File:Potsdamer_Bruecke_1898.jpg
Ha nem nézem be nagyon, akkor bal szélen a széles utca túloldali sarkán áll azóta az utolsó képen látható épület, a kép közepén, ahol a homályba vész a távol, ott a Shell-ház. És ez 31 évvel korábbi állapot! Attól, hogy ma ez egy laza beépítettségű környék, 1930 körül olyan volt, mint nálunk ma az Alkotmány utca, nem volt hely campust építeni... Ehhez képest viszont szerintem nagyon szépen és igényesen megoldották a feladatot, egy gyakorlatilag ugyanolyan szerkezetű épülettel, mint amilyeneket ma is építenek. Mínusz a klíma, valószínűsíthetően, mert annak az elsőségét a kb. ugyanakkor pár száz méterrel arrébb épült Columbushausnál írják:
de.wikipedia.org/wiki/Columbushaus#/media/File:Potsdamer_Platz_mit_Columbushaus,_1932.jpg