Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pótkocsis busz, avagy egy régi ötlet újratöltve

2015.10.22. 07:00 :: Hamster

Mi mást lehetne szeptember végén Münchenben csinálni, mint kimenni az Oktoberfestre? Nos, például el lehet menni megnézni, mi újat tud mutatni a világ egyik legszínvonalasabb tömegközlekedési üzeme :)

img_9222.JPG

Látszat szerint itt két szóló busz várakozik a megállóban... pedig nem: a hátsó lökhárító helyén díszelgő matrica ugyanis "23 méteres túlhosszra" figyelmeztet.

img_9218.JPG

München 2013-ban ugyanis bevezetett egy régi megoldást: a pótkocsis buszt. Az ilyesmi se térben, se időben nem újdonság: egyes svájci troliüzemek, például Luzern és Lausanne soha nem is dobták a gépi hajtás ősidejéből származó ötletet, kisebb városokban pedig egy ideje Németországban is használtak ilyeneket. És persze mielőtt valaki beírja kommentnek ;) régen nálunk is volt utánfutózás - busszal és trolival is.

A pótozás előnye ma is ugyanaz, mint régen: a csúcsidőszakban használt pótot máskor le lehet csatolni, a vontató pedig önmagában kevesebbet fogyaszt, mint egy csuklós, ami csúcson kívül is magával hordja az utánfutóját (legalábbis optimális esetben:). Ráadásul a 23 méteres szerelvény befogadóképessége nagyobb, mint egy csuklósé.

img_9224.JPG

Jól értelmezem, hogy az a 80-as matrica azt jelenti, hogy ez a szerelvény akár annyival is mehet? Igaz, manapság a mechanikus kormányzás mellett mindenféle elektronika is segíti az utánfutást.

img_9249.JPG

A belső tér csendes volt, távolinak hangzott a vontató busz motorhangja - bár nekem úgy tűnt, az jobban meg van terhelve, mint egy csuklós. Igaz, a "motorkocsit" pár évente ki lehet dobni, a pót több vontatót is ki tud szolgálni hosszabb élete során. Kíváncsi vagyok, ez az elgondolás a valóságban is beválik-e, hisz azért lehet, hogy nem véletlen, hogy a régen mindenfelé felbukkanó buszpótkocsik a hetvenes évek után már csak nagyon kevés helyen maradtak meg...

21 komment · 1 trackback

Címkék: videó busz németország képek technika tömegközlekedés münchen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr587959854

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: München 2015 szeptemberében 2017.10.13. 11:17:10

Amikor 2000-ben elkezdtem külföldi városok villamosait mutogatni, az még érdekességszámba ment, hisz egyrészt weboldalból is kevesebb volt, másrészt a filmes fényképezőgépek korában sokkal kevesebben kattogtattak közlekedési eszközökre. Ez mára teljese...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem nem olyan hihetetlen a 80 km/h, itthon az összes pótkocsis szerelvénynek ennyi a sebességkorlátozás. Ebbe beleértva az IFÁ-val egykorú laprugós pótkocsikat is, amihez képest a buszpót egy űrállomás.
A vontató és a pótkocsi közé beakasztott rugalmas szíj érdekes dolog, ahány üzem, annyi megoldás van erre a problémakörre (persz inkább városi vasutaknál). A kedvencem továbbra is a krakkói villamosokon lévő csavarugókra akasztott kerek tábla.
Mintha valami kormányzási / vezethetőségi problémát írtál volna egyszer, a hazai pótosok megszüntetésének okának. Ha végig a villamossínen megy, akkor úgy gondolom, ott nincs ilyen probléma.
@cso zsi: Nem ott megy végig, sima forgalomban használják, azt csak a helyzet tisztázása miatt írtam le, hogy én speciel villamospótlón utaztam vele :) De van egy snitt róla az 53-ason is, az sima busz.
Érdekesség: a pótkocsi úgy kanyarodik, mint egy villamos, pozíciófüggően van szabályozva a póotkocsi hátsó két kerekének a kormányszöge, hogy a hátsó Ackermann-kerék (mintha a hátsó tengely közepére képzelnénk egy kereket) azonos nyomvonalon haladjon a pótkocsi első Ackermann-kerekével, így szűkebb helyen is be tud fordulni. A videó elején látszik, bár élesebb kanyaroknál igazán látványos ez.
(én itt élek Münchenben, nap mint nap látom ezeket a buszokat)
@Generic Jingle:

Idézet a cikkből:

"És persze mielőtt valaki beírja kommentnek ;) régen nálunk is volt utánfutózás - busszal és trolival is."
Megnézném, hogy kanyarodik ki a pótkocsis busz a Victor Hugo utcából a Hegedűs Gyulára!
@czjanos: a pótkocsi hátsó kérekeinek ügyes kormányvezérlése miatt annyi helyszélesség kell neki kanyarodáshoz kb. mint egy csuklós busznak.
Magyarországon ilyen trolibusz volt régen.
@Roy: kösz, ez teljesen új információ! Amióta 2 perce elolvastam a cikket (ahogy szerintem te nem), el is felejtettem!
@Cirrus: Állítólag a troli is ilyen volt régen.
Lausanne pótkocsis trolleybuszokat használ. De Ők is állnak át a csuklósra.
@Cirrus: Na igen, a "Tisztelt Olvasók" megszólítást azért nem használom, mert sajnos a látogatók egy részére nem vonatkozna :)
Jól látom, hogy vonóháromszöges? Miért ragaszkodnak a németek ehhez a megoldáshoz?
Nem tudom, mennyi előnye van ténylegesen a szétszedésének. Gondolom végállomáson nem hagynak üres pótkocsit egyedül, el kell menni kocsiszínbe meg vissza, addig kiesik a forgalomból. Mennyivel fogyaszt kevesebbet a vontatásra tervezett kocsi a pótkocsi nélkül? Ha hajtás nincs a pótkocsiban, fékezés sincs?
@NAR: Az az igazság, hogy régen teljesen természetes volt a csúcsban plusz férőhelyezés, ugye akkor a járművek eleve kisebbek voltak. Jobb helyeken voltak villamos pótkocsi lerakóhelyek, voltak kocsik, amikkel kviitték őket a délutáni csúcsra, stb. Még a pesti Tatrák első évében is csúcs után leakasztották az egyik motorkocsit, és szólóban folytatták. A csuklósítással ez a gondolkodásmód fokozatosan eltűnt, aminek az lett a vége, hogy órákon át üres tonnákat fuvaroznak. Meg az, hogy csúcsban a csuklós is kicsi. Ezért hozták vissza ez a dolgot, persze ez most egy kísérlet - igaz, nyáron egy szerelvényt Berlinnek is kölcsönadtak, szóval akármi is lehet belőle. Annyira nem érdekelnek a buszok, hogy konkrét fogyasztásnak utánanéztem volna, de világos, hogy utánfutó nélkül jelentősen kevesebbet iszik a dízel. Ha póttal kicsit többet is égetne, mint egy csuklós, egyrészt több utas is fér fel rá, másrészt pót nélkül egy sima szóló lehet, annak az olcsóbbsága biztos kompenzál.
@NAR: Ja, és miért ne lenne fék? Még a pótkocsis IFA-k utánfutója is fékez :)
"Ráadásul a 23 méteres szerelvény befogadóképessége nagyobb, mint egy csuklósé."
azt hogyan?

a 80-as valóban sebességkorlátnak tűnik, de a gépes részen van, nem a póton. plusz nem tudom mennyi a realitása.
@Rocko-: "azt hogyan?"
Úgy, hogy egy csuklós 18 méter körül szokott lenni, itt meg a csatlás nem 5 méteres :)
süti beállítások módosítása