Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: Jók :-) Virágláda-ügyben van benne pár pontatlanság. (2019.05.17. 08:47) Berlin szeptemberben
  • nyelv-ész: @gabroca: Az ETZ eleje túl könnyú volt, és abban már a blokk tiszta alumínium volt. Kb. ugyanaz a különbség, mint a Si... (2019.05.15. 20:40) Keletnémet motorok: katonák és rendőrök
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (12) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (299) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (774) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (25) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (71) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (419) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (706) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Száll a Négyhuszon... nullás

2015.10.27. 07:00 :: Hamster

Tavaly már lelkesedtem egy sort egy olyan közlekedési alapélményemről, ami akkoriból származik, amikor épp nem voltam közlekedésmániás: a müncheni S-Bahn 420-as sorozatú szerelvényeiről. 1996-ban találkoztam velük először; tulajdonképpen nem tudtak semmi különlegeset, csak jól gyorsultak, halkak voltak, és nem rázták ki az ember belét. A Kelet-Európából jött embernek akkoriban ez újszerű élmény volt :)

img_20150924_155316.jpg

Mivel szentimentalis nosztalgiázó vagyok, nagy örömömre szolgált, hogy az akkori élményeket részben újra tudtam élni 2015 őszén. Csak részben, mert bár ugyanott szálltam fel, ahol régen, a járat másfelé ment tovább. Elmúltak azok az idők, amikor mindenhol ilyen szerelvények jártak; ma már - néhány kivételtől eltekintve - csak kevésbé frekventált viszonylatokon lehet velük találkozni.

IMG_5928.JPG

Ráadásul másképp is néznek ki: annak idején "közlekedéspiros" helyett ilyen gúnyát hordtak. Persze messze nem a festés az egyetlen különbség, a ma itt előforduló 420-asok ugyanis nem ugyanazok, mint amik huszonvalahány éve közlekedtek: a típust 2004-ben teljesen kivonták a müncheni forgalomból, a helyét modern, egyterű vonatok vették át. Aztán bővült a hálózat, és hirtelen szükség lett plusz szerelvényekre; mivel a típust jól ismerték, Stuttgartból vettek át párat. A baden-württembergi fővároson kívül manapság még Észak-Rajna-Vesztfáliában lehet találkozni 420-assal - tavaly ugyan Frankfurt am Main környékén is láttam párat, de ott elvileg azóta már lecserélték őket.

img_9329.JPG

A bejegyzésben látható dupla szerelvény nem igazán öreg: bár a prototípusok 1969-ben készültek, az utolsó példányokat 1997-ben gyártották; ezek a kocsik konkrétan '95-ösek voltak. Ami elsőre feltűnt, az az, hogy a tolóajtók helyett lengő-tolóajtókon lehetett fel- és leszállni. Persze igazság szerint nem sok emlékem van a belső térről, úgyhogy biztos van más különbség is, például nyilván más volt a világítás, és más volt az üléshuzat is...

Ami ugyanolyan maradt, az az, hogy milyen simán siklik a szerelvény! Ez valószínűleg a légrugózás miatt van, ami szűk határokon belül még a padlószint magasságának állítására is használható, hogy az utasok súlya ne befolyásolja a beszállás élményét. A másik nagy különbség a pesti HÉV-hez és metróhoz képest az volt annak idején, hogy ezeken a vonatokon anélkül lehetett beszélgetni, hogy az utazás végére berekedjen az ember, ti. nem kellett túlordítani a menetzajt. Viszont nem emlékszem, hogy régen ennyire csikorogtak volna a fékek! Létezik, hogy környezetvédelmi vagy gazdasági okokból kifolyólag megváltoztattak rajta valamit? Vagy csak ez a szerelvény volt csikorgós hangulatban? Igazából az a kocsi, amiben visszafele jöttem, szintén halkabb volt, mint az, amivel odafele mentem... Mindenesetre örültem, hogy megint utazhattam a jó öreg buktafejű vonattal; még csikorgós megállással együtt is! Amit még érdemes nézni a videón, az a forgalom sűrűsége, hogy milyen kis távolságban jönnek egymás után szembejövő vonatok (persze más-más vágányon), vagy hogy egyszerre indul mellőlünk dízeles inga és S-Bahn - itt nagyon nem úgy működnek a dolgok, mint a Nyugati és Rákospalota-Újpest közt, ahol ugyan szintén vannak időnként párhuzamos menetek, de azok legfőképp azon versengenek, hogy melyikük megy lassabban...

7 komment · 1 trackback

Címkék: énblog utazás videó németország képek vasút münchen 420

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr27959924

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: München 2015 szeptemberében 2017.10.13. 11:17:11

Amikor 2000-ben elkezdtem külföldi városok villamosait mutogatni, az még érdekességszámba ment, hisz egyrészt weboldalból is kevesebb volt, másrészt a filmes fényképezőgépek korában sokkal kevesebben kattogtattak közlekedési eszközökre. Ez mára teljese...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem peches voltál csak, ami a fékeket illeti. Az S4-es vonalon Buchenau és a Hauptbahnhof között szokott járni egy ilyen 420-as a csúcsidőben, de még sose hallottam a fékeit csikorogni :)
Egész jó ahhoz képest hogy a 60-as évek vívmánya. :D
@Ashes & Frost: Ott azért más volt a fejlődés... az NSZK-ban a hetvenes évek '65 körül kezdődött, és '78-ben már javában tartott a nyolcvanas ;)
@Jancsiszeg1980: Akkor jó, ilyen zaj biztos megmaradt volna az emlékezetemben. Nagyon testzett a münchen iS-Bahn ezzel a típussal, olyan "jé, ilyen is lehet egy városi vasút?" feeling volt. Ehhez képest manapság kicsit kiábrándító, hogy a Stammstrecke föld alatti állomásai jó ideje szét vannak bontva. Egyátalán mi zajlik ott? Átalakításnak nem látom, csak le van szedve az álmennyezet, kilógnak kábelek, stb... mi lesz ebből a végén? (És miért ilyen lassan:)
@Hamster:

Ehhez a fejlődés dologhoz annyit, hogy amíg nem olvastam utána, hogy a Hannoveri banánok mikori gyártásúak, simán korai '90-es évekbelieknek hittem a típust, egyszerűen azért, mert akkoriban ugye a Tátrák jelentették nekünk a legaktuálisabb állandó forgalomban lévő villamostípust. Aztán jött a döbbenet hogy itteni debütálásukkor már túl voltak jóval a 20 éven. Az meg megint egy izgalmas kérdés hogy a TW6000-esek gyártásának idején, 35-40 évvel ezelőtt nálunk mik alkották a napi szintű villamosállományt. :))
@Ashes & Frost: De legalább a magyar szakemberek bizonyíthatóan ismerték a világ alakulását - az 1984-es járművezetői tankönyvben még 1500-asokról, 1000-esekről is írnak az UV, ICS, Tatra mellett, a bevezető részben viszont egy TW6000-es képével illusztrálják a fejlődést:
villamosok.hu/tipus/sargakonyv.jpg
Danka Miklós: "Járműszerkezet és típusismeret villamosvasút járművezetői részére" (BKV/KÖZDOK, 1984) - ez a nem gyenge! Persze lehet, hogy a "KÖZDOK" a KÖZlekedésbarát DOKtor Who rövidítése volt, akkor minden világos :)
"Ami elsőre feltűnt, az az, hogy a tolóajtók helyett lengő-tolóajtókon lehetett fel- és leszállni."
hol van erről a videó? :)