Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tiergarten: erdő Berlin kellős közepén

2015.11.04. 07:00 :: Hamster

Akármennyire modern, technokrata is egy város (legalábbis a képzeletünkben), akkor is emberek élnek benne, akik nem mindenütt szegecselt acélt/kőborítást/füstüveget/látszóbetont akarnak látni. Ahogy Manhattan közepén ott trónol a Central Park, ahogy Pest szélén is előrelátóan Városligetté alakították a mocsaras pusztát, úgy a Reichstag épületének tetejéről se csak töltésen futó vasútvonalakat és háztetőket láthatunk:

img_7291.JPG

Amikor először jártam Berlinben, nem készültem fel eléggé a közterületek neveiből, így meglepődtem, amikor a híres nyugat-berlini állatkertről elnevezett Zoologischer Garten állomás után egy Tiergarten nevű megállóhely következett, utóbbi ugyanis - szó szerint - szintén állatkertet jelent. Persze amit mi állatkertnek hívunk, azt itt "Zoo"-nak (Zoologischer Gartennek) mondják, a teljes nevén "Grosser Tiergarten" nevű parkot inkább Nagy Vadasparknak lehetne fordítani - az ugyanis eredetileg a brandenburgi választófejedelmek privát vadászterülete volt:

Berlin Tiergarten Siegessäule Luftansicht.jpgBerlin Tiergarten Siegessäule Luftansicht“ von beedubz - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A körbekerített, nagyvadakkal betelepített vadasparkot a XVI. században kezdték el kialakítani a Berlini Városi Palota szomszédságában, aztán hamar el is kezdték bővíteni, nyugat - azaz mai helye - felé. I. Frigyes idejében a máig látható úthálózat egy része már kialakult, többek közt a "Nagy Csillag" is, a belőle kiinduló sugárutakkal; a mai kelet-nyugati főút szerepe azonban csak a városi és a charlottenburgi palota összekötése volt. II. avagy "Nagy" Frigyes az 1740-es években aztán megszüntette a terület zárt jellegét, és medencékkel, szobrokkal, virágágyásokkal díszített nyilvános parkká alakíttatta a város terjeszkedése miatt amúgy is zárvánnyá vált területet.

img_7258.JPG

Ez még természetesen nem teljesen a mai Tiergarten volt, azt csak az 1830-as években kezdték kiszabályozni: vizenyős területeket csapoltak le, rendezett út- és vízhálózatot alakítottak ki, hidakkal, szigetekkel, sétányokkal, és természetesen kutakkal, szobrokkal. A terület délnyugati szélén működő fácánoskert helyén is ekkoriban hozták létre az állatkertet: az alapítást 1841-re datálják, 3 évvel később már meg is nyitották.

img_7260.JPG

A sok tájépítészeti finomság ellenére a Tiergarten a Reichstag tetejéről inkább természetes erdőnek néz ki, mint városi parknak, ami különösen annak fényében meglepő, ...

Bundesarchiv Bild 183-M1015-314, Berlin, baumloser Tiergarten.jpgBundesarchiv Bild 183-M1015-314, Berlin, baumloser Tiergarten“ von Bundesarchiv, Bild 183-M1015-314 / Donath, Otto / CC-BY-SA 3.0. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 de über Wikimedia Commons

... hogy a második világháború végén a növényzet szinte teljesen eltűnt! A kelet-nyugati fő sugárutat, a mai Strasse des 17. Juni-t a város ostromának idején leszállópályának használták, a fákat eltüzelték, az üres területeken pedig évekig zöldséget termesztettek (a fentebbi kép hátterét a Reichstag uralja, jobb szélének közelében pedig felismerhető a Brandenburgi kapu). Ez az állapot 1949-ig tartott, amikor erőteljes fásítási kampányba kezdtek, ...

img_7035.JPG

... ami meglehetősen jól sikerült. Berlin kettéosztottsága idején a park keleti és délkeleti széle a szektorhatáron feküdt, így az átmenő forgalom (a Falat látni akaró turistákat leszámítva) gyakorlatilag megszűnt, ami jót tett a szabadidős felhasználásnak: a park egyfajta béke szigetévé vált a "nyugatiak" számára.

img_7043.JPG

Ez a hangulat egyébként máig megmaradt, az összkép olyan, mintha montázs lenne: a fákon túl a Potsdamer Platz felhőkarcolóira, illetve a Sony Center tetejére lehet rálátni. De ha kocsival, busszal megyünk át rajta, akkor is érdekes, ahogy a Budapester Strasse körüli világvárosi forgatagból hirtelen park lesz, aztán a másik végén a park hirtelen visszaváltozik világvárossá!

Berlin Siegessaeule Festival Lights.JPGBerlin Siegessaeule Festival Lights“ von Times - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A Tiergartent építészetileg a Siegessäule, azaz a Győzelmi oszlop uralja - a Loveparade-nak, és a hasonló rendezvényeknek köszönhetően még az is tudja, hogy Berlinben "van valami park, a közepén valami oszloppal", aki sose járt ott :)

Reichstag, Berlin 1900.pngReichstag, Berlin 1900“. Lizenziert unter Gemeinfrei über Wikimedia Commons

Ez egyébként azért pikáns, mert az oszlopot 1864 és 73 közt a Königsplatzon - az akkor még nem is álló Reichstag közelében - építették fel; mai helyére Hitler vitette, 1938/39-ben! Az áthelyezés városépítészetileg meglehetősen jól sikerült: Nyugat-Berlin területéről a sugárutakon át sok helyről rá lehet látni, ami méltóságteljes hatást kelt. Valószínűleg emiatt is maradhatott meg, annak ellenére, hogy a háború után a  francia vezetés, illetve a Német Szocialista Egységpárt (SED) is a felrobbantását követelte* (az angolok és amerikaiak ellenezték ezt, a szovjetek tartózkodtak). Az oszlop tehát csak '38 óta áll jelenlegi helyén, a már említett Grosser Stern közepén, ahol azelőtt egy díszkút működött.

*Persze érthető, hogy nem mindenki pusztán építészeti alkotást látott az oszlopban, amit 1864-ben a porosz-dán háborút lezáró győzelem emlékére kezdtek építeni: két évvel később a porosz-osztrák háború is ünneplésre adott okot, 1871-ben pedig a porosz-francia konfliktus is a német oldal sikerével végződött. Az oszlop három osztata ezt a három győzelmet jelképezte - ehhez Hitler egy negyediket is hozzáépíttetett...

img_7024.JPG

De egy másik irányú győzelemnek is van emlékműve a Tiergartenben, pontosan ott, ahol Hitler megalomániás "Germánia, a világ fővárosa" projektjének észak-déli főútvonala húzódott volna: a Vörös Hadsereg elesett katonáinak emlékét, és a berlini csata győztesének kilétét örökíti meg ez a szovjet katonai emlékmű. Utólag talán érdekes, hogy a győztes hatalmak különleges státusza miatt ezt a létesítményt a Berlini Fal fennállása idején is szovjet díszőrség vigyázta, annak ellenére, hogy a Tiergarten teljes egészében az angol szektorban feküdt.

img_7029.JPG

Furcsa T-34-est látni Berlin közepén: rögtön kettő is van belőle, kiegészítésnek pedig két 152-es tarack. Az emlékműkomplexumot a Szovjetunió 1990 decemberében átadta Németországnak, azóta ők gondozzák.

img_7046.JPG

Végezetül a nüansz, hogy miért tud dudálás helyett madárcsicsergéstől hangos lenni a német főváros központi parkja. Berlin újraegyesítéséig nem nagyon volt észak-déli autóforgalom a Tiergarten térségében, aztán viszont gyorsan felmerült rá az igény, különösen akkor, amikor a Reichstag épülete körül létrejött a német politika jelenlegi központja (Bundestag, képviselői és bizottsági irodaház, könyv- és levéltár, ülésterem, Jakob-Kaiser-Haus, Kancellária). A közút park alatti átvezetését összekapcsolták a szintén akkoriban épülő főpályaudvarhoz vezető alagúttal, amihez még hozzácsapták a leendő U5-ös - jelenleg U55-ös - metrót is, így ma 2x2 közúti sáv + 4 nagyvasúti vágány + 2 metróvágány halad a felszín alatt. A közúti alagút a Spreetől délre kicsit kelet felé kanyarodik, és a Potsdamer Platztól kőhajításnyira jön felszínre, a park szélén. Bár az M3-as bevezető szakaszára nincs igazán jó megoldás, valami hasonlót a Városliget is megérdemelt volna...

Források: német Wikipedia, egyéb weboldalak, szóbeli közlések

15 komment · 1 trackback

Címkék: berlin város németország képek park tiergarten

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr28001185

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Reichstag és az ő kupolája 2015.12.28. 20:50:33

Éveken át elvoltam úgy, hogy nem jártam a Reichstag kupolájában, egyszerűen mert nem tetszett. Értem én az építmény szimbolikáját, hogy nem akarták ugyanazt az épületet helyreállítani, amit a Német Birodalom építtetett saját központjául, és melynek leé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első kép simán lehetne a Yavin 4, csak a megvívott, győztes csatából visszatérő X-szárnyúak hiányoznak!
@Sam. Joe: Tudtam, hogy valahonnan ismerős! :D Egyébként a kép közepén a távolban abban a hegyben az a durva, hogy az igazából egy sitthalom, ami a romokból halmozódott fel: a háború után több ilyen is létrejött (gyakorlatilag a mai Berlin összes dombja ilyen), de ez a legmagasabb. A tetején az ufó kinézetű épület meg a NATO lahallgatóállomásának épült, mert ugye innen frankón be lehetett kagylózni Berlin Hauptstadt der DDR belterületére, nem kellett tévétornyot építeniük. A Wende után a légiirányítás használta, aztán ottmaradtak üresen - évek óta tervezem, hogy egyszer felmászok oda, de kiesik a vasúti hálózatból, túl sokat meg nem akartam gyalogolni, mert mindig volt jobb programom...
Épp a hétvégén sétáltam a Tiergartenben. Az ősz miatt nagyon hangulatos, de a tavak irtózatosan rondák, nyálkásak, volt olyan, amelyikre azt hittem, hogy fű - közelebbről nézve azonban csak valami összefüggő zöld szar fedte be. Ja, és nincsenek padok. Ez nekem elég fura volt. Plusz az sem tetszett, hogy kettévágja a 4 sávos út.

Egyébként a szovjet emlékű amiatt is volt pont itt, mert állítólag 200 000 katona van a föld alatt parkban...
@webmestar: Igen, nem a legápoltabb az egész, viszont én láttam padot, illetve a fűbe is le mertem volna ülni, amit a Városligetben nem feltétlenül mernék. Az emlékműnél tényleg vannak katonák eltemetve, de nem százezrek - legtöbb helyen 2500-ról írnak - 200000 halálos áldozata talán összességében, mindkét oldalon sem volt Berlin ostromának. Ráadásul nem ez az egyetlen emlékmű Berlin területén, van ugye a Treptower Parkban:
en.wikipedia.org/wiki/Soviet_War_Memorial_%28Treptower_Park%29#/media/File:Panorama_of_the_Russian_War_Memorial_at_Treptow.jpg
és Pankowban is:
en.wikipedia.org/wiki/Soviet_War_Memorial_%28Sch%C3%B6nholzer_Heide%29#/media/File:Sowjetisches_Ehrenmal_Sch%C3%B6nholzer_Heide_im_Winter_%282010%29.jpg
@Hamster: Persz,e kétezret akartam írni, a 200 000 elég durva volna :) Belekavarodtam a munkámba a hsz írása közben, na mind1.

A fűbe én is leülnék, ha nem 10 fok lett volna :) Egyébként berlini barátaink mesélték, hogy több parkban is láttak már olyat Berlinben, ahol bizonyos részek "Pihenő-rétnek" voltak nyilvánítva, azaz minden labdajáték kitiltva. Itt csak feküdni és ücsörögni lehet, a focizás meg frizbizés az erre engedett park részekre koncentrálódik. Ez tök jó ötlet, és valószínűleg választ is ad arra, hogy miért nincs pad: az emberek a fűben fekszenek jó időben. Mondjuk most szépen sütött a nap, de ehhez képest elég kihalt volt az egész. Főleg a Reichstag felőli része.
@webmestar: ja még annyit, hogy egyik kedvenc blogom, a Berlines témákért meg főleg! Úgyhogy remélem lesznek még ilyen bejegyzések (is)! :)
@webmestar: Lesznek, ha időnként valaki örül nekik. Persze ezt nem reakciókikényszerítésként írom, egyszerűen csak egy ilyen bejegyzés megírása tovább tart a többinél, olvasni viszont kevesebben olvassák végig, szóval minden egyes hasonló bejegyzés után marad bennem egyfajta űr, hogy "miért nem lettem inkább halász" :)
Nagyon szeretem a blogjaidat, Hampló!;-)
Én 1987-ben voltam a DDR-ben, vonattal, átutazóban.
Akkor 9 éves voltam, de a mai napig belèmvésődött az egész DDR megfoghatatlan lepukkantsága, félelmetessége. Pedig akkor nálunk is még cocializmus :-) volt....
Drezdai pályaudvar rohadt az egész, akkor láttam életemben először piros viliket amiknek egy irányba volt csatolva a vezetôállásuk...
Akkor még nem volt tiszta, h ez azért van, mert mindenhol hurok végállomás volt/ van.
Aztán megérkeztünk Berlin sokemeletes főpályaudvarára...
Álmomba ne jöjjön elő.
Retek, mocsok mindenhol. Szürkeség, omló, máló üvegcsarnok és ordítozás németül.
Mivel nemzetközi vonaton utaztunk, így megszállták a határőrök.
A vagonba megfagyott a levegő mikor elindult a vonat.
A határőrök sötétzöld egyenruhában voltak.
Ordítoztak, tudták, hogy övék a szerelvény.
Minden utas rettegett tőlük.
Eleve a berlini pályaudvar kb. olyan volt, mint egy 2.világháborús film torzója... Márcsak a koncentrációs tábori foglyok hiányoztak...
Gyerekként én is azt hittem, hogy minket is "visznek" valahova.
A levegőben ott volt a "figyelûnk, rossz mozdulat véged" feeling.
Mai napig emlékszem erre. Nagyon féltem ott.
Nagyon szisztematikusan fegyelmezetten ellenőriztek. Tiszta ideg voltam. Aztán beléptek a mi fülkénkbe a "bácsik".
Sose felejtem őket. Magas volt mindkettő, brutális arccal. Sötétzöld sapka, sötétzöld kabát, fekete bőröv, sötétzöld bakancsba tűrt nadrág és a géppisztoly...
Na én ott majdnem elbőgtem magam 9 évesen...
Akkora géppiszoly mint amit sose láttam azelőtt... Filmekbe kb...
"Passport kontroll" ordították.
Nekem itt volt annyi... Egy kényszeredett mosolyt voltam magamből képes kipréselni majd után így magam elé meredtem és vártam, hogy "elvisznek."
Aztán szüleimmel még váltottak néhány szót, majd távoztak.
Én csak órák múlva tudtam egyáltalán megszólalni...
Ez majd' 30 éve volt, de sztem ez már végigkiser. Nekem ez az "elmenyem" DDR Berlinrol...
@Usenka: Nem semmi élmény, kösz, hogy leírtad. Igen, aki járt ott akár csak egyszer, valószínűleg értette, hogy a Top secret című zsánerparódiában az "NDK" katonák/rendőrök miért egy az egyben a harmadik birodalom stílusában voltak öltöztetve és játszva. Mi autóval voltunk, a határon nem volt semmi, de később láttunk rendőrt forgalmat irányítani, hát nálunk azért azt nem ilyen második világháborús stílusban csinálták. Ma már nem is emlékszem konkrétan mi volt, csak azt, hogy ijesztő volt. Meg hogy mindenütt sorba kellett állni, meg ha nincs elég szék, nem lehet elkérni egyet a szomszéd asztaltól, ahol nem ülnek rajta, hanem akinek nincs széke, az menjen ki... Egy élére vasalt idiotizmus volt az egész ország egy kisgyerek szemével :( Ehhez képest az üdülőben teljesen nyiltan lehetett a ZDF-et nézni (a keleti gyerekek kapcsoltak oda!), ment a Tom és Jerry meg Schwarzwaldklinik. A kenyereik és péksüteményeik meg tök finomak voltak; gyerekként nem tudtam hova tenni az egész országot, mert alapból sokkal szarabbnak tűnt, mint otthon, de pár dologban meg mintha ott lettek volna lazábbak. Például ott már bemutatták a Beverly Hills-i zsarut, és mindenütt nyugati zenék szóltak a lipcsei üzletekben. Ugyanakkor minden város tele volt kibombázott házak kormos falaival, az országút néha kockakő volt, az autópályát meg a baszjos soztrák megépítette, és azóta nem nyúltak hozzájuk. Berlin akkor kimaradt, amit sajnálok.
"Végezetül a nüansz, hogy miért tud dudálás helyett madárcsicsergéstől hangos lenni a német főváros központi parkja."
no igen. Budapesten betemetik. és még tapsolnak is hozzá.
@Rocko-: Az a baj, hogy a Városliget annyira nagyon madárcsicsergéses sosem volt, hisz 100+ éve ott volt a "BNV", a másik sarkában meg a mutatványosok. A Népligetben meg autóversenyeztek. Lehet persze, hogy azért, mert a csicsergésre ott volt a Margit-sziget meg a Budai-hegye, nem tudom. Mindenesetre most kicsit örülnék a több zöldnek. Berlinben, Münchenben régi teherpályaudvarokból is park lesz, nálunk meg a Rákosrendező is ott rohad, pedig már a negyedét nem használják - csak arra jó, hogy autóval se lehessen átjutni rajta. A Népliget meg... eh. Nem igazán jó a város és a zöldterületek viszonya, a jelek szerint történelmileg :(
@Hamster: Ferenciek tere aluljáróra céloztam a temetéssel.
@Rocko-: Ja, nekem nem tűnt fel, hogy a Kossuth Lajos utca egy hatalmas park lenne. A Kecskeméti utca-Petőfi Sándor utca meg szintén nem egy akadálytalan magisztrál.
@Hamster: nem az. de akár lehetne!
Szép írás.
A második képen, a bal fölső negyedben, azok a házak lakóházak? Panelok? Lottóházak netán, hogy a park kellős közepébe építették őket? Jó értem, hogy ilyen többszintes, szigetszerű lakómonstrumok a nyugati oldalon is épültek?

Az M3-as bevezetőjéhez:

Nem gondolnám, hogy egy autópálya-bevezetőnek szükségképpen egy belvárosig elérő (/azon átvágó) sugárútnak kell lenni. Nem kell túl messzire menni: az új M6-os az M0-nál ér véget. Ha még a Szerémi utat is hozzávesszük, mint az M6-os új(abb) építésű bevezető szakaszát, akkor is csak a Hungária-körgyűrű vonaláig érünk befelé. És lám, az M3-as nagy elosztócsomópontja épp a Hungárián van. :)
Szerintem is hiba volt az M3-as forgalmát a Városligeten, utána meg a belváros legszebb, legreprezentatívabb sugárútján átvezetni.
Ha a Városliget alatt átmenő alagútban gondolkozunk, akkor figyelni kell pár dologra, pl:
- a Széchenyi Gyógyfürdő vízbázisai ne sérüljenek (tőle jobbra/balra, vagy a kellő mélységben fusson az alagút)
- a Városligeti-tó alatt szintén megfelelő védőtávolságot kell tartani, és bestiális szigetelést kell alkalmazni
- a Hősök tere kiemelt műemléki környezete ne sérüljön se statikailag, se látképileg (rezgésvédelem)
- a nemrég betemetett Ferenciek terén lévő közúti aluljáró felhajtói, a csekély mélység ellenére is 80m-esek voltak, tehát mondjuk 100m-es felhajtókkal számolva a Hősök terei irány a Rippl-Rónai utcánál, a Kacsóh Pongrác úti irány pedig majdnem a Széchenyi fürdő elől indulna, hogy a meglévő felüljáróra fel tudjon kapaszkodni.

Persze el lehet játszani a gondolattal, hogy mondjuk - az alagút mellett - egyúttal az Andrássyt "forgalomcsillapítjuk", és az M3-as fogalmát széttereljük a Dózsa Györgyre. De ebben az esetben alig vagyunk beljebb, mintha a Hungárián "vágtunk volna el mindent".

Életképes verzió lenne/lett volna, ha a mondjuk anno az M3-as bevezetője, és a BP-Vác vasútvonal közötti részből nem kreálnak egy élhetetlen zárványt.
Hanem, a külső körvasútnál a bevezetőt elhúzták volna a vasút felé, onnan a Bulcsú utca magasságáig párhuzamosan, vasúti területen haladhatott volna a forgalom, amit aztán a Lehel u-Ferdinánd híd közötti, jelenleg üres telken keresztül becsatlakoztathattak volna a Váci útba.
A jelenlegi csomópontok kombinált közút+vasút felett, egyszerre átívelő csomópontok lehettek volna, (pl: Hungária, vasúti felüljáró, majd 50m-re rá a KP úti komplexus), a Nagy Lajost tovább vihették volna Angyalföld (Béke tér) felé, stb stb.

Na, majd legközelebb, egy párhuzamos világban. :)