Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (155) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (39) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (373) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (31) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (298) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (768) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (335) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (303) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (80) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (71) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (13) semmering (9) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (70) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (417) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (704) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Csörgőlesen

2015.11.11. 07:00 :: Hamster

Bár legutóbbi dízelfüstös képmutogatásomban felbukkantak az újabban 418-asnak hívott M41-esek is, azért az elmúlt hónapok számomra inkább a Nohabról, Szergejről és a Ludmilláról szóltak. Persze mivel a "Csörgő" a (személyvonatokkal) leggyakrabban felbukkanó magyar dízelmozdony, ő is sokszor az objektív elé került.

img_1788.jpg

Egy nyári reggelen voltaképp tényleg nem ez a mozdony a legkellemetlenebb dolog, amivel az ember összefuthat - már amennyiben nem vasúti átjáróban történik a nagy találkozás. Gépmenetben pláne érdekes látvány: ez a masina valószínűleg a Délibe tartott Fehérvárról, hogy onnan Tapolcára vigyen egy vonatot. Ha lehet hinni az internet bölcsességének, a 211-esnek beceneve is van: "Fürdős". Aki ismeri az emögött rejtőző történetet, elmesélhetné nekünk, mert ez a név egyaránt lehet találó (hisz a Balatonra ment aznap is), illetve sértő :)

img_1793.jpg

Csak pár perccel az előbbi felvétel után, ellenkező irányba tartva jött egy másik piros pöfögény is. Csörgőből alapvetően háromféle van: a (szinte) érintetlen "klasszik", aminek a motorja kimondottan hangos (plusz a néveadó csörgés is kihallható belőle), van az "okoska", amin már törpöltek egy kicsit, így nem annyira hangos, de én nem tudom különböztetni a klassziktól; és van a "remot", amiben teljesen új motor van, és viszonylag kulturált zajszinttel rendelkezik. Ez itt a képen utóbbi csoportba tartozik.

Alapvetően a kicsit semmilyen kinézete miatt nem csípem ezt a mozdonyt (már gyerekkorom óta - igaz, akkor még Púposokkal, Nohabokkal, Szergejekkel kellett "versenyeznie"), de a másik problémám talán súlyosabb: ugyan még csak három vagy négy nyara bukkanok fel kimondottan a vonatok miatt a Balaton környékén, de olyat még nem láttam, hogy ne lett volna legalább egy komolyabb késés szolgálatképtelenné vált Csörgő miatt - de inkább az a jellemző, hogy segélymozdonyt kell hívni hozzá (vagy már eleve más típussal elindítani a vonatot). Persze az öreg gépek - pénzszűkével nehezített karbantartás mellett - szoktak ilyet csinálni, így ledöglött Szergejt, Ludmillát, de még Nohabot is látni néha, de a Csörgők tapasztalatom szerint állandóan esnek-kelnek a nyári évadban, teljesen kiszámíthatatlanná téve a menetrendet. Illetve az előző mondatot át kell fogalmazni: messze nem csak a Balatonnál esnek-kelnek. A típus rajongóitól ezúton is bocsánatot kérek, tudom, hogy a vonatok nagy részét így is le tudják közlekedtetni a Csörgők, de nekem nem sikerült megkedvelnem a típust az elmúlt pár évben...

7 komment

Címkék: balaton videó képek vasút trainspotting csörgő

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr518030826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A "klasszik" és az ún. "okoska" között külsőre semmilyen különbség nincs. Sőt, a motor is ugyanaz alapvetően, ami változott, hogy elektronikus motorszabályozást (regulátort) kapott, átalakították kipufogórendszert és egy nagyobb helyett 1-1 hengersoronkénti, de kisebb turbófeltöltő van a motoron. És még más apróbb különbség, de ezek kívülről nem láthatóak. Szerintem amúgy az "okoskának" épphogy erősebb, acélosabb a hangja a hagyományoshoz képest.
Az esés-kelésről annyit, hogy a Balaton parti forgalomban ez épphogy nem jellemző ezekre a gépekre. Igaz, idén nyáron azért volt egy-két szerencsétlen nap.
@Sir Gombóc: Gyakorlatilag minden egyes alkalommal, amikor lent voltam, volt döglés/pótlás. Sőt, amikor nem, akkor is: ugye az első napi Szergej ledöglött, Csörgőt raktak rá - aztán az is ledöglött, kellett még egyet küldeni. Én ezt igenis jellemzőnek érzem, és nem hiszem, hogy a statisztikák az mondanák, hogy ez nem valós probléma. Hogy ez azért van, mert a mostani északi parti vonatok nem pont a Csörgőnek valók, vagy azért, mert egyszerűen nincsenek jó állapotban, azt már persze nem tudom megmondani.
@Sir Gombóc: Ja, és köszönöm a kiegészítéseket! Ezexerint az ablaknövelés csak a remotnál volt. Az a vicc, hogy képen szépen látható, de ott helyben, amikor elmegy előttem, ezt se veszem észre. Mondjuk a Ludmillánál se veszem észre, hogy milyen lüfteres, se a 103-asoknál, hogy milyen színűre van festve az ütközők környéke, egyszerűen a nagyvasút nem a fő érdeklődési területem :)
@Hamster:
"és nem hiszem, hogy a statisztikák az mondanák, hogy ez nem valós probléma."

Mint írtam:
"Igaz, idén nyáron azért volt egy-két szerencsétlen nap."
Szvsz kifogtad ezeket.
@Sir Gombóc: És tavalyelőtt nyáron is idén nyár volt? És egy évvel korábban is? Pedig igazán nem úgy indulok le a tóhoz, hogy előtte odatelefonálok mindenkinek, hogy rontsák el a mozdonyokat, és legyenek másfél órás megcsúszások.

Amúgy igen, az idei évad feltűnően vicces volt: az első lemenetelnél, még a pre-Nohab hetekben is megállunk Almádiban, hogy fotózzuk a Tapolca felé menőt, hát nem Polgárdinál állt még... aztán még kicsit később is? Aztán három héttel később, hogy áá, megvárjuk Tomajnál a retrófestésűt, mert az van az egyik vonaton, aztán jön a hír, hogy ne várjuk, már nincs. Közben ugye volt az első Szergejes vonatot segélyező Csörgőt segélyező Csörgő. Aztán amikor augusztus végén lementünk, hirtelen a nem-Szergejes személyt is Szergej hozta. El nem tudom képzelni, hogy mit tudna mesélni az, aki nem csak négyszer járt idén a Balatonon, mint én :)
Az Alföldön nincs ennyi gond velük Szeged és Békéscsaba között simán hozzák-viszik a vonatokat, inkább egy Csörgős inga mint az errefelé Putyin bosszújának hívott Uzsgyik.
@Hamster:

Azt kell mondjam, peched volt, mert tényleg nem jellemző ez.
Vagy az is lehet, te vitted magaddal a balszerencsét. :-)