Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kelet-Budaörs

2016.06.01. 18:00 :: Hamster

A Mercik után lássunk pár olyan kocsit, amit nem csak fényképen, a Gellért szálló parkolójában, vagy valami állami konvojban láthattam gyerekkoromban!

img_4914.jpg

Bevallom, képtelen vagyok észrevenni azokat az apró különbségeket, amelyek alapján nagy- vagy kiskerekűnek nevezik a gömbölyű Wartburgokat, csak azt tudom, hogy ez is tetszett, ...

img_4904.jpg

... meg ez is. Az első képen láthatóra az volt írva, hogy 1000-es, de a neten gyorsan utánaolvasva összefolyik, hogy az az 1000 köbcentis 311-est jelentette, vagy eleve a 312-est. Sőt, állítólag eleinte a Kockavarnyút is ezresként forgalmazták. Amig prokee (vagy más hozzáértő) erre nem jár, csak annyit írnék, hogy szerintem máig ezek a gömbölyűségek a legszebb formájú "keleti" autók.

img_5062.jpg

Így néz ki az első képen látható gép szíve. Laikus szemmel ránézve nem (sem?) sokban különbözik a szögletes verzióétól. Már hogy az övétől:

img_5060.jpg

A kétütemű Wartburgok kapcsán két dolog lep meg mindig. Az egyik, hogy még mindig van belőlük, pedig az ember azt hinné, rég szétrozsdásodott mind, ...

img_5058.jpg

... a másik pedig az, hogy a kombi kivitel mekkora batár! Nem mondom, hogy Kockavolvo szintű... de azért majdnem.

img_5059.jpg

A műszerfal meglepett: inkább valami ilyesmit vártam. A kombiknak mind ilyen volt, vagy ez valami régebbi/újabb kivitel?

img_4928.jpg

Tojáslámpás* Skoda, az emlékeimben - a piros mellett - leggyakrabban szereplő Skoda-színben**, bólogatós kutyával... hát... izé... ilyen is volt. Ezeket a cseh remekeket sose tudtam megszeretni, de tény, hogy semmi másra nem hasonlítottak. Na jó, kivéve azt a KGST-kooperációt, amit az NDK-sok végül félbehagytak, és aminek az alapjait a csehszlovákok felhasználtak a 105/120 létrehozására.

*vagy csak én hívom így?
**színtévesztő vagyok, lehet, hogy ez nem is az a szín ;)

img_5056.jpg

És a végén valami, amit eddig még nem láttam: egy Simson sportmotor... kardánhajtással? Nem lebecsülve írtam így, hanem mert tényleg nem találkoztam hasonlóval, nekem a Simson a háttérben látható színes kecske volt, meg persze a Fecske.

30 komment · 1 trackback

Címkék: autók képek budaörs goldtimer oldtimer gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr788744996

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az előkelőség - vagy annak érzete 2016.06.13. 02:36:29

Az idei Goldtimer Nap képei közt mutattam már menő autókat és köznapiakat - most lendüljünk ismét az előbbi felé! A DKW F8 alapvetően nem volt luxusautó, bár ez relatív, hiszen a második világháború első éveiben tulajdonképpen még luxus volt bármily...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úgy van a Wartburggal, hogy a felső 312 kiskerekű, az alsó 311 nagykerekű. Arról lehet felismerni a kiskerekűt, hogy - tádáááámmm - kisebb a kereke :)
13" a felni, míg a nagykerekűnél 15". Ha jól rémlik, a kiskerekűnek szélesebb a nyomtávja is, ezért lehet markánsan megkülönböztetni. Az egyik lapostányér mélyen ülve, a másik sütistányér egészen kint.
Azért van egyébként különbség, mert a 312 gyakorlatilag már a kocka-Wartburg alváza, futóműve, egyebe, csak még nincs rajta az új bódé. Afféle átmeneti típus volt.
Az nem véletlen, hogy a motortér nagyon hasonlít a kockára, hiszen a fotózott motortér éppen a 312-é, amiben mondjuk van vízpumpa a motoron, csak hogy egy erős, látható különbséget említsek. A nagykerekű még termoszifonos, ha az is nyitva lett volna, eléggé jól látnád a különbséget.
A műszerfalból volt még régebbi is, a csíkműszeres, de az már tényleg múltszázadi. Ja, a többi is :)
img.index.hu/imgfrm/2/5/3/8/THM_0004512538.jpg

A Simsonról - az AWO (de.wikipedia.org/wiki/Awtowelo) gyártotta, ha technikailag nem is, történelmileg a Simson elődje. Ugyanakkor a BMW utódja is, innen a kardánhajtás.

Hozzáteszem, a fentiekben hézagosak az ismereteim. Nagyjából annyira vagyok képben, mintha téged a pesti sínek helyett a varsói vízvezetékekről kérdeznének :D
Megelőztél :)
Az első kocka Wartburg is 1000-es felirattal a hátulján jött, ennek volt az előbb belinkelt "csik" műszerfala.
c1.staticflickr.com/9/8330/8113245016_139542dea1_b.jpg
Utána jött a három körórás verzió.
c1.staticflickr.com/9/8196/8096191784_1da12e2afa_b.jpg
Ezt követte az ívelt műszertetős változat, még mutatós vízhőfok és benzinszint jelzéssel.
file1.npage.de/005236/42/bilder/01.05.12_cockpit.jpg
A 4 ütemű verzió előtt még volt egy frissítés, amiben a víz és benzin műszerét ledekre cserélték.
@NiLovag: c1.staticflickr.com/9/8330/8113245016_139542dea1_b.jpg
Jajj, de rámentek, hogy mindent elrontsanak, ez a kormánykerék de nem jó ezekkel a csíkokkal. A második legalább egységesen csúnya, ez meg ilyen vegyesen?

file1.npage.de/005236/42/bilder/01.05.12_cockpit.jpg
Emmá hagyományos váltós, mi ez a mágia?
@Hamster: A kormányváltó után ráncfelvarrásként tértek át a botváltóra.
@NiLovag: Arról a részről, amikor azt mtuatják, hogy milyen jó a terepjáró képessége, az jut eszembe, amikor '87-ben az Ostsee partján egy földúton bicikliztünk, óvatosan kerülgetve a nyomvályúkat, amikor elporozott mellettünk kb. negyvennel lassítás nélkül egy gömbölyű Warnyú. Nagyon elkezdtem becsülni benne, hogy nem esett szét azon az úton... meg úgy általában, mert akkor már nem lehetett fiatal :)
@NiLovag: Ja, valahol 1 perc után talán a '75-ben bezárt (az Ikarusok elüldözték őket) eisenachi villamos vágányait látjuk?
@Hamster: Nem tudom, a villamos a te pályád. :)
A kocka kanyarvételi dülöngélésétől (magas bódé az alváz miatt) csak a CV2-é lehetett jobb. :D
A nagykerekű Wareszről még annyit, hogy laprugós futóműve volt, mint a teherautóknak, vagy a vasúti teherkocsiknak. Azért kellett rá jó nagy kerék, mert az apróbb egyenetlenségeket a laprugó nem túl hatékonyan (=sehogysem) tudta csillapítani. A kiskerekűnek már tekercsrugós volt a futóműve, ráadásul elég puha, így aztán lehetett is vele borulni nagyokat. Nála jobban csak az utódja, a kockawarnyú tudott kóvályogni az úton. A puha futóműre a kétütemű motor gyenge motorfékje, a kapcsolható szabadonfutóval még rátett egy lapáttal.

A négyütemű kardános Simsonról itt olvashatsz:

www.motorrevu.hu/beszamolo/simson_425s_alapjaraton_kisse_idegbeteg
@Hamster: A botváltó a négyüteműsítés előtti utolsó kétütemű szérián bukkant fel. Aztán a Golf-motoros verzió is padlóváltós volt.
@nyelv-ész: A golfosat ismerem, olyanon tanultam vezetni. Valószínűleg ezért se fogott meg a téma túlságosan :)
Nem akarok hazudni, ismétlem, Wartburgban nem vagyok erős, de gyerekkoromból arra emlékszem, hogy a padlóváltó hozzánk úgy szivárgott be, hogy a fekete maszkos, G-s rendszámos széria limuzinjaiban volt először - vele párhuzamosan az ugyanilyen kombik még kormányváltóval jöttek.
Úgy rémlik, hogy ezt az információt egyszer valaki cáfolta, de máig emlékszem, hogy a Merkúr nagysikerű "Autós mindentudó"-jában olvastam, tehát nagyjából hiteles lehetett.
@prokee: Képzelem, hogy ha még erős is lennél Wartburgban... :)
A Skodánál a tojáslámpa az inkább vasaló vagy p..ci.
Az öreg Wartburg motorja azért hasonlít ennyire a kockáéra, mert a kocka motorja van benne. Méghozzá a későbbié. Több dologból is látszik.
Például légszűrőház (dupla szívócső, a tetején vákuumcső, a négy csavar ami a (Skoda) karburátorhoz rögzíti). Aztán a generátor, sehol a dinamó...
@prokee:

Szia!

Kicsit fordítva volt: a fekete maszkos Tourist-ok (kombik) jöttek először szériában botváltóval 1983-ban, majd egy évre rá az orrhűtős-kockalámpás limók is megkapták, de csak a tolótetős S variáns. Amúgy meg 1970-től létezett a jobbkormányos piacokra (GB, Egyiptom) szállított 353-asokban, valamint rendelhető extra volt végig a gyártás során. Én szerettem, volt ilyen 353 S-em, de van olyan barátunk (Dénes), akit a világból ki lehet vele kergetni, és csak kretén-váltónak hívja ... :)

DA
@prokee:

... a nagykerekű nem végig volt termoszifonos, csak 1955-1960 közt. Az 1961-es 900-asok már ugyanolyan oldalvízpumpával jöttek, mint a későbbi 1000-es 1962 októbertől.

DA
@prokee:

A kombikkal érkezett a padlóváltó itthon, '85 körül. De az NDK-ban tán a '80-as évek elejétől lehetett kérni 'extraként'. Most azt viszont nem tudom fejből, hogy a nyugati piacra milyen váltóval adták el (pl. a Knight).
@usb2.0:

... nagy trafók, elektromos ablakmosó, 353W ablaktörlő motor ... van itt minden, mint a búcsúban ... és még a belső teret nem is láttuk ... Szerintem ez a WAR 966 rendszámú Trabi-Wartburg Klub-os autó, csak a TWK indulásakor még 14 collos Ronal ("Irmscher") felnik voltak rajta. Az volt ilyen metálbordó, és nem emlékszem másikra.

DA
De egyébként a 311/312 a valaha készült legszebb szocialista autó. Mindenki a Feliciáért van oda, de az egy fos a Wartburghoz képest.

A termoszifonos Wartburgokat azt hiszem, a ritkább hűtőrácsról lehet felismerni.
@Yaesu:

Szia!

Nem feltétlenül. 1960-ban állították le a 313 Sport gyártását, és akkor kapták meg a "mezei" 4-ajtósok, Camping-ek, és Coupé-k a sűrű lyukas hűtőrácsot és a két ívű kormányt. Külön érdekesség, hogy a Sport-on alul 3 sor lyuk volt, a hétköznapi verzión meg csak két sor ... a kormány is kürt-gyűrűs volt a Sport-on, később meg már nem. Szóval, volt egy átmeneti év (1960), amikor sűrű rácsos, de termoszifonos autók készültek.

DA
@usb2.0: Köszönöm a kiegészítést! Ezeket én soha nem látnám meg.
@Köny: Egy ötévesnek az tojás volt és kész :D
@deak.atti:

Mindig tanul az ember. :)
Az enyém az a szürkéskék kombi, és a műszerfal tényleg nem gyári de én már így vettem és nekem tetszik. 1975ös az autó gyárilag ilyen volt benne:
repo.origo.hu/image/content/domain/galleries?uri=/galleriesdisplay/upload/1308/Lada_2013815125152/img/n29.jpg
@FrundsbergW201: Köszi az infót! Az a "két kerek óra, közte lámpákkal" elrendezés mikor jött be?
@Hamster:A váltás pontos évet nem tudom, 1980ban már a két kerek órás volt az biztos.