Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977. (2019.09.23. 11:59) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • sako: Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi (2019.09.23. 11:01) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • enpera: Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök. (2019.09.23. 10:08) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Fradista Utazó: Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az va... (2019.09.23. 09:06) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Guszty: @Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható ... (2019.09.22. 15:13) Autóš képek
  • Hamster: @Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D (2019.09.21. 22:28) Autóš képek
  • SaGa: @rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccs... (2019.09.21. 19:27) Autóš képek
  • Flankerr: Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A biliké... (2019.09.21. 02:01) Autóš képek
  • Hamster: @nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :) (2019.09.20. 23:14) Autóš képek
  • rezgaras: Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csav... (2019.09.20. 22:52) Autóš képek
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (76) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (159) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (11) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (6) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (33) csehszlovák (20) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (382) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (27) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (304) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (796) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (307) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (92) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (34) prága (12) programajánló (27) púpos (14) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (84) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (6) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (346) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (428) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (724) villamos (645) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (260) zene (187) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Új híd, új villamossal

2016.10.17. 19:00 :: Hamster

Első rendes (nem átutazós) pozsonyi látogatásommal évtizedeket vártam; a másodikat nem akartam ennyire elhúzni, úgyhogy két és fél év után ismét ott álltunk Jazzcoollal a "kis nagyvárosban" - persze megint a sínek mellett:

img_8472.JPG

A fentebbi fotót nem készíthettük volna el 2014 áprilisában, ez a híd ugyanis akkoriban elég komoly folytonossági hiánnyal küszködött:

IMG_5886.JPG

Az 1890-ben elkészült Ferenc József-hidat a második világháborúban ugyan belerobbantották a Dunába, de utána többé-kevésbé helyreállították, és az Új-híd 1972-es megnyitásáig ez volt a város egyetlen folyami átkelőhelye. És nem csak közúti átkelőről volt szó, mert 1891-től 1985-ig egy egyvágányos vasúti híd is működött mellette, eredetileg a Pozsony-Szombathely vonal forgalmát szolgálva (maga a szerkezet egészen a bontásig a helyén maradt, de a vonatokat levették róla).

Bratislava Old Bridge (Starý most).jpgBy Yusuke Kawasaki - originally posted to Flickr as Bratislava Old Bridge / Starý most, CC BY 2.0, Link

A legeslegújabb korban egyszerűen csak Öreg hídnak nevezett építményről 2008-ban tiltották ki az autókat, majd nemsokára mindenki mást is. Ez akkor épp nem volt nagy gond, hiszen már álltak a város új hídjai: a '92-ben átadott nyugati autópályahíd, a 2005-ben átadott Apolló híd, és persze a '85-ben elkészült, az innen levett vasútvonalat is hordozó Kikötői híd.

img_8514.JPG

A 2013-ban elkezdett bontás után gyorsan nekiláttak az építésnek, és 2016. május 17-én átadták az új Öreg hidat. Az átkelő érdekessége, hogy immár nincs rajta közúti sáv: csak villamosok, gyalogosok és biciklisták használhatják.

Tekintve, hogy a nyugati autópályahídon, és a hetvenes években épült Új hídon is van bicikliút/sáv, Budapest egy kicsit szégyelhetné magát, hiszen nálunk a Margit hídon úgy el sikerült baltázni a kerekezők kiszolgálását, hogy az egyszerre rossz a gyalogosoknak, az autósoknak és a biciklistáknak, új átkelési kapacitás meg egyátalán nem épült évek óta. És ez még úgy is zavar, hogy 25 éve nem ültem biciklin, tehát egyátalán nem a saját igényeimről van szó :-/

img_8449.JPG

Ugyan az Öreg hídon egy időben áthaladt a Bécs-Pozsony HÉV, majd annak maradványa, az országhatárig kijáró villamos, a mostani felállásban nem csak a piros Skodák újak, hanem a vonalvezetés is: a sínek a pozsonyligetfalui lakótelepet tárják fel - jelenleg ugyan csak három megálló erejéig, de a hosszabbítás tervbe van véve.

A legfurább az új szakszon persze az, hogy a Pozsonyban szokásos méteres mellett a normál nyomtávot is kiépítették. Hogy ezzel pontosan mi a cél, azt nem tudom: egyrészt ezer éve készülődnek a hálózat átalakítására (itt-ott régóta vannak rövid háromsínes szakaszok), másrészt hallani mindenféle regiotrames, illetve tram-traines ötletekről is. Mindenesetre a négy sínszálas vágányokat normál nyomtávú Tatrával is lepróbálták - majd meglátjuk, megérte-e a külső kettőt beépíteni...

15 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés videó szlovákia híd város képek tömegközlekedés villamos pozsony

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2611812307

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pozsonyi tömköz életképek 2016 szeptemberéből 2018.02.11. 08:37:50

Lassan másfél éve, hogy elrándultam Pozsonyba, hogy onnan Bécsbe átmenve visszajöhessek ide piros villamosokat fotózni. Nem elírás, tényleg ez volt a program :) Újabb pozsonyi kiruccanás, kis bécsi kitérővel I-II Új híd, új vonalhálózat, új kocsik, me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mennyivel kevesebb vas kéne a sínbe, ha náluk is normál nyomtávú lenne a villamos...
Na mondjuk nálunk az, aztán mégsincs közös utasforgalmi üzem HÉV-vel, vonattal. (Mármint Budapesten.)
Lemásolták az Újpesti hidat?
Jól néz ki :) azért én meggondoltam volna, hogy a CAFkák helyett ilyen Skoda villamosokat állítsanak üzembe
Honnan szedtek ojropai nyomtavu villamost?
@milliliteratura: Mitől lenne "ojrópai nyomtáv" a normál? Pláne, hogy a világ legfincsibb üzemei, a svájciak is jellemzően méteresek :) Amúgy volt helyben, csak a forgóvázakat kellett kicserélni alattuk:
imhd.sk/ba/vehicle/378/CKD-Tatra-T3-7819
@szb9: Budapesten több mint egy évszázadon át komoly teherforgalmat vittek a lóvasúti, majd villamosvonalak, néha kis hévet is belekeverve, szóval nagyon jó ötlet volt, hogy azzal építkeztek. Hogy most épp nem használjuk ki, max akkor, amikor múzeumi járműveket szállítanak, az szinte mellékes.
@Hamster: na most nehogy mar ezres tyukbeleket tartsunk mar a törzsfejlodes csucsanak :)
Amugy ennyire mindegy hogy milyen forgovaz van a kasztni alatt? Muszakilag semmi kulonbseg nincs a kulonbozo nyomtavu gepek kozt?
Az ugye világos, hogy amikor épült a villamos Pozsonyban, más magyar városokban: Szombathely, Sopron, Arad, Eszék, Szabadka - ugyancsak méteres nyomtávú villamosokat építettek. Egyébként Kassáról hoztak normál nyomtávú villamost.
@milliliteratura: Nincs különösebb különbség, legalábbis a Tátra tipusoknál: mindössze csak a forgóvázban kell kicserélni a külső csapágyazású tengelyt belső csapágyazásúra.
@milliliteratura: Pont annyira európai, mint a normál. Nyilván praktikusabb a normál az átjárhatóság miatt, és igen, már jó ideje nincs különbség a járművek közt se, csak hogy külső vagy belső csapágyazású kerékpárt raknak alájuk (=a forgóvázkeret szélétől kívül vagy belül van a kerék). Szegeden is vannak eredetileg méteres Tatrák.
@Békássy Csaba: Max. a forgóvázakat hozták Kassáról, a villamos helyi.
Budapestnek elég lenne egyetlen híd is a Dunán: hosszában Békásmegyertől Budafokig.
Ez a villamos nekem tetszik, főleg az oldala, hogy nem laposan unalmas.
@István Tamasi: Egy nem elég, mert:
-kellene egy a budaiaknak
-egy a pestieknek
-és egy azoknak az aranyembereknek, akik nem akarnak a másik kettőn a dugóban állni :)
@Hamster:
OK! Akkor legyen a Duna felett hosszában háromemeletes híd ami szükség esetén további emeletekkel bővíthető.