Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (8) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (753) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (253) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (7) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (781) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (16) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (68) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (86) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (29) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (75) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (344) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (386) városkép (86) városliget (8) vasút (421) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (712) villamos (635) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (31) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Felhőkarcolók árnyékában

2016.11.25. 07:00 :: Hamster

Hol is hagytam abba legutóbb? Ja, megvan: a frankfurti felhőkarcolók sokaságából megmutattam úgy hatot-hetet. Igazából tizenegynéhány darab után elteltem velük, de azt a párat, amit lefotóztam, még megmutatnám.

Az egyik bajom a felhőkarcolókkal, hogy a tervezők - teljesen érthetően - igyekeznek eltérni a leglogikusabb, és egyben legunalmasabb formától, a négyszög alapú hasábtól, de csak ritkán hoznak létre tényleg szemet gyönyörködtető látványt. Ki így ki, ki úgy próbál "nemkocka" épületeket létrehozni:

img_7927.JPG

A Main Tower tervezői például a hasáb melletti másik legegyszerűbb megoldást, a hengert választották, mert ez még senkinek nem jutott eszébe - és hogy ez ne tűnjön fel senkinek, odaragasztottak hozzá egy hasábot is ;) A 200 méter magas torony tetején egy 40 méteres antenna található, valamint számos turista (én nem álltam be az utcára kilógó sorba, inkább átgyalogoltam a belvárosba).

img_7888.JPG

A jóval alacsonyabb, alig 115 méteres Japan Center nevéhez illően japán formával operál, illetve anyaghasználatával és ablakkiosztásával is igyekszik eltérni a környezetétől, de ettől még nekem speciel nem tetszikt. A fentebbi fotónak nem igazán használt, hogy készítése közben elment a nap (és úgy is maradt), de talán látszik, hogy eléggé egymás mellé dobált hatása volt a sok toronynak; se nem alkottak térfalat, se nem álltak össze valami erősebbé, mint az egyes épületek önmagukban.

img_7859.JPG

A(z) Eurotower már ránézésre is a hetvenes évek terméke, simán elfért volna a Dallas főcímében. 2014-ig az Európai Központi Bank székhelye volt, a jövőben valószínűleg az egységes európai bankfelügyelet fogja használni.

img_7935.JPG

És akkor most nézzünk kicsit a tornyok mögé, szó szerint: a másik dolog, ami miatt nem tetszenek a felhőkarcolók, az az itt láthatóhoz hasonló városi szurdokok kialakulása. Mint korábban említettem, még soha nem jártam New Yorkban, vagy más hasonló helyen, ezért nem tudom, ott mivel tudják ezt ellensúlyozni*, de itt sétálva nekem egyátalán nem a nagyvonalúság, a siker, pénz, csillogás  jutott eszembe, hanem az, hogy "és mi még azt hisszük, hogy nincs rosszabb a Türr István utca végét elálló szálloda betonfalánál" :-/

* Esetleg az lenne, amit egy kommentelő írt alul, hogy szélesebb utcák mellett egészen más hatásuk van a magasba nyúló homlokzatoknak?

img_7849.JPG

Ehhez képest talán még jó is, ha valahol csak egy-egy pontszerű torony (a képen a Frankfurter Büro Center látható a hetvenes évekből) emelkedik; bár lehet, hogy másként gondolja az, aki egy ilyennek az árnyékában lakik. Tényleg érdekelne, hogy csak én vagyok régimódi, ha azt mondom, hogy nekem például a pesti belvárosból kicsit sem hiányoznak az ilyen épületek**? Csak mert szemmel láthatóan sokan úgy gondolják, hogy az nem is város, ahol nem lifttel lehet közel kerülni a felhőkhöz. És persze mondjuk Varsót is kötelező példaképként felhozni, mert hát nincs is nagyobb egyéniség annál, mint aki mindig másokhoz viszonyítja magát.

** Persze Angyalföldön vagy Csepelen éppenséggel elférnének toronyházak, csak nem tudom, a hiányuk tényleg Budapest legnagyobb problémája-e. Pláne, hogy a város még mindig tele van beépíthető területekkel, nem kell a magasba törni. Akinek meg csak a magasság hiányzik, menjen fel a Gellért-, Hármashatár- vagy János-hegyre ;)

img_7932.JPG

És most kicsit kanyarodjunk vissza egy régebbi bejegyzésemhez: az IBCF (teljes nevén: Deutsche Bank Investment Banking Center Frankfurt) kapcsán egyszer azzal viccelődtem, hogy itt megépítették az angyalföldi Nyugdíj States Building NSZK-s verzióját. Nos, az IBCF-et jövőre le fogják bontani, és az így kiürített tömb helyére többek közt egy 170 méter magas lakótornyot fognak építeni. Kíváncsian várom, hogy ezzel elkezd-e vegyes használatú lenni az eddig túlnyomórészt irodaházakkal benépesített bankárnegyed.

img_7998.JPG

Ugyancsak az előbb említett bejegyzésben írtam a pesti Nagyvásártelep előképéről, a Grossmarkthalléról. Nos, azóta kiderült számomra, hogy abba is beleépítettek, és mi mást, mint egy felhőkarcolót - ide költözött át az Európai Központi Bank az imént látott Eurotowerből. A látvány annyira elkeserített, hogy inkább nem is gyalogoltam ki odáig, csak kattintottam egyet a Majna fölött, és visszamentem a Römerre.

Neubau der Europäischen ZentralbankVon Epizentrum - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Persze biztos van, aki szerint csak nem érem fel agyilag a műűűűűvészetet, de én azt látom, hogy itt egy teljesen karakán kinézetű, és technikailag is érdekes épületre rádobtak egy erőltetetten "nemkocka" épületet. És ha már (részben) eltűnt épület, megemlékeznék egy másik fura jószágról is - az 1959-61-ben egy gabonasiló és egy tévétorony keresztezéseként létrehozott Henninger-toronyról:

Henninger Skyline-sued-ffm.jpgVon dontworry - File:Skyline-sued-ffm004.jpg, CC BY-SA 3.0, Link

Igen, ez az épület tényleg létezett! 87 méter magas szögletes részében malátát és árpát tároltak (a Henninger ugyanis nem kenyérgyár volt), a 120 méterig felnyúló toronyban pedig kilátó és forgóétterem működött. Utóbbira szerintem egyébként szükség lenne Pesten, mondjuk a Citadella tetején, én legalábbis imádom, amikor asztalnál ülve körbehúzzák előttem a panorámát :) Ezt a tornyot mindenesetre 2013-ban lebontották, és azóta felépítettek a helyére egy hasonló kinézetű lakóházat, melynek valamikor mostanában kellene elkészülnie. A fentebbi, erősen telés kép mellé azért el kell mondani, hogy ez a torony nem a belvárosban volt, hanem jóval kijjebb - de így is 1974-ig a város legmagasabb épülete volt.

10 komment

Címkék: város németország képek építészet városkép felhőkarcolók frankfurt am main

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5711832951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na én utálnék felhőkarcolót tervezni, mert ha négyzetes hasáb akkor az a baj, ha nem hasáb akkor az a baj.
Nos, jómagam Toronto városában éltem pár évig (ajánlom a városról szóló blogot is, ha nem otrombaság)(toronto.blog.hu) és egyáltalán nem volt meg bennem ez az érzés, amit leírtál a felhőkarcolókkal kapcsolatban. Nagyon sokszor a heti kemény melók után hétvégén kis időre bementem a belvárosba és elvegyültem a "karcolók" árnyékában - mert feltöltődtem tőlük. Egyszerűen hihetetlen az az érzés, amikor ott állsz a szellősen széles utcákon, mindenhol emberek meg autók, villamosok és kosz meg mocsok (meg füst a járda alól - tiszta New York), és ha felnézel, nem is látod a torony tetejét.
Őrület.
Engem abszolút feltöltöttek ezek a napok/pillanatok - kimondottan szerettem például Toronto belvárosában dolgozni, mert mikor kinéztem az ablakon, hol a CN Tower, hol pedig a felhőkarcolók voltak előttem. És ez jó volt.

A baj ott lehet, hogy Frankfurt utcái európai szélességűek és így egészen más lehet az élmény. Talán ez a válasz. Azért egy laza 3x3 sávos úton, ahol csak a járdák majd' kétsávos út szélességének felelnek meg, nem érzed, hogy valamiféle városi szurdokban lennél. :-)

Egyszer el kell mennem Frankfurtba. Azt hiszem, március-április az enyém, mikor kisüt az első komolyabb tavaszi nap (München mellett élek most, közel lesz...).
@Tom Bobb: " baj ott lehet, hogy Frankfurt utcái európai szélességűek és így egészen más lehet az élmény."
Én is így gondolom, ezért írtam, hogy nem tudom, másutt hogy van. A londoni és varsói felhőkaroclók is pontszerűek ahhoz, hogy ilyen élményt nyújtsanak.
@SomiTomi: Simán lehet, hogy velem van a baj, mert a másik véglet se tetszik, amikor direkt azért építenek semmihez nem illő, értelmetlen alakú épületeket, hogy "ne legyen kocka". Szóval se egy üvegből készült óriási uborka nem nyűgöz le, se az az először szögletes, aztán pont ellenkezőleg buborékos amorf valami, amit Zaha Hadid a Szervita térre tervezett. Valószínűleg leragadtam a háború előtti art deco tornyoknál, New Yorkban is azokat nézném meg először, nem a kortársakat.
Japánban még ennél szűkebb utcákban is vannak felhőkarcolók. Persze ott a helyhiány nagy úr. Én személy szerint nem vagyok ellene a felhőkarcolóknak, de csak akkor van értelmük, ha ki is vannak használva. Ma Budapesten nem tudnál egy 100 méteres felhőkarcolót megtölteni.
@Mad Mind: Biztos lenne cég, amelyik direkt szívesen költözne ilyenbe (elsősorban bankok jutnak eszembe), de akkor meg az eddigi telephelyeik ürülnének ki :) Mindenesetre tény, hogy én itthon imázsépítésen kívül másra nem érzem alkalmasnak a felhőkarcolók építését - viszont minek kellene magasabbnak lenni, mint a Gellért-hegy, vagy a Parlament/Bazilika? Kölnben se tartom okosnak, hogy a Dómtól bár viszonylag távol, de újabb magas épületek lógnak a látképbe.
@Tom Bobb: " baj ott lehet, hogy Frankfurt utcái európai szélességűek és így egészen más lehet az élmény."

NYC a midtownban OK, de azért a Downtown kb. Dohány utca szélességű utcái felhőkarcolókkal szegélyezve, az azért nem semmi.

És tényleg szédítőek, fantasztikusak, és baromi sötét tud lenni köztük, de én is imádom.
www.flickr.com/photos/comandanteej/8911422067/

@Hamster: A Csepel-szigetcsúcson lehetnének felhőkarcolók, bazijó lenne, csak ami elfelejtődik nálunk, hogy egy-egy ilyen terület mekkora koncentrált forgalmat generál, és azt le is kell vezetni. Frankfurtban hány S- és U is áll meg a Hauptwachénél? NY-ban mekkora forgalom megy a Broadway-5-6-7-8th alatt? Ezek messziről jönnek, a város/előváros minden zugából. Nálunk odarakják a Kopaszira azt a szörnyet, és a terv annyi, hogy talán a rakparti villamost majd kihúzzuk odáig - egyszer, majd.
@Comandante en Jefe: Tök jogosak a felvetéseid, kár, hogy mindig csak arról volt szó, hogy a világörökségi panorámába (hogy mibe? ott?!) zavar bele, ezekről nem. Közeli lakosként nyilván számolgattam magamban, hogy ha lesz Galvani-híd, akkor tehermentesül-e annyit a Budafoki/Lágymányosi, hogy az új negyeddel csak annyira legyen beállva minden reggel és este, mint a Szerémi most, Galvani-híd nélkül, de nem tartom teljesen reménytelennek. Pontosabban a Csepel-csúcsot az É-D Regionális Mineknevezzelek nélkül még nehezebbnek érezném, és Angyalföldnél se tudom, hogy az ottani tornyok a most is tömött M3-mal vagy a bedugult Árpád hídon lennének értelmesen megközelíthetőek. Az az igazság, hogy lassan beruházni kellene ebbe a városba, mert nincs se közúti, se vasúti feltárása úgy általában, ugyanakkor annyi pénzünk sose lesz, hogy a föld alatt megoldják.

De akkor rosszul hallottam, és a rakparti fonódó kihúzása nem kötelező feltétel, mint a Corának volt a savoyai villamos? Csak megtervezésbe szállnak be, aztán a város vagy megcsinálja, vagy nem?
@Hamster: A Kopaszit Garancsi István építi be. Ismerős a név? Ha nem, elárulom: a kérdésben a Fővárosnak nemigen osztottak lapot.
@Hamster: Simán meg lehetne tölteni egy-egy 100 méteres "felhőkarcolót" itthon is, szinte az összes hasonló kapacitású, csak lapos, elnyúló, max 4-5-6 emeletes irodaház azonnal talál bérlőt Budapesten is.

Az imázsépítéssel vagy kivagyisággal pedig mi a baj? A századfordulós Budapest óriás kupolás-tornyos bank- és bérpalotáinak sem volt túl sok "értelme" szigorúan véve, aztán mégis szeretjük őket:)