Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977. (2019.09.23. 11:59) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • sako: Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi (2019.09.23. 11:01) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • enpera: Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök. (2019.09.23. 10:08) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Fradista Utazó: Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az va... (2019.09.23. 09:06) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Guszty: @Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható ... (2019.09.22. 15:13) Autóš képek
  • Hamster: @Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D (2019.09.21. 22:28) Autóš képek
  • SaGa: @rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccs... (2019.09.21. 19:27) Autóš képek
  • Flankerr: Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A biliké... (2019.09.21. 02:01) Autóš képek
  • Hamster: @nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :) (2019.09.20. 23:14) Autóš képek
  • rezgaras: Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csav... (2019.09.20. 22:52) Autóš képek
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (76) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (159) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (11) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (6) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (33) csehszlovák (20) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (382) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (27) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (304) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (796) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (307) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (92) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (34) prága (12) programajánló (27) púpos (14) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (84) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (6) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (346) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (428) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (724) villamos (645) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (260) zene (187) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Találó járműbecenevek: Búvár és Bardotka

2017.05.10. 07:00 :: Hamster

A nyolcvanas évek első felében számomra Csehszlovákia volt _a_ külföld... ugyanis még soha nem jártam másutt. Minden feltűnően más volt, mint otthon: másképp néztek ki a buszok, a lámpaoszlopok, a vasúti átjárók, az emblémák - de úgy gondoltam, pont attól külföld a külföld, hogy nem ugyanazt látjuk szépnek, mint mi. Aztán egyszer egy autós utazás közben beiktatott egészségügyi szünetnél a rét túloldalán fekvő vaspályán elrobogott egy mozdony, aminek a szélvédője vagy fél méterrel a homlokfal elé nyúlt. Valami ilyesmi volt:

Beroun, Křivoklát expres (2014-12-13), konec vlaku s postrkem (01).jpgVon ŠJů, Wikimedia Commons, CC-BY 4.0, Link

Ez már sok(k) volt nekem: ekkor jöttem rá, hogy a csehszlovák formatervezés nem másik országból, hanem másik bolygóról származik :) Utána sokáig nem láttam hasonló mozdonyt, ezért nem is voltam teljesen biztos abban, hogy tényleg létezik a fura szerzet. Lehet, hogy csak képzeltem? Később nem foglalkoztam a témával; csak 2000 körül kezdtem el megint a síndöcögényeket nézegetni.

img_0693.JPG

Ekkor derült ki számomra, hogy a "gülü homlokú" mozdony bizony létezik: különböző változatokban vagy félezer példány épült belőle, néhányuk egy időben Magyarországra is bejárt. Markáns szélvédőjükről kapták becenevüket: a csehek brejlovecnek, pápaszemes kígyónak, a szlovákok okuliarniknak, szemüvegesnek hívták, a németek Taucherbrillének, azaz búvárszemüvegnek; itthon leginkább Búvárként hivatkoznak rájuk, néha pedig Skodaként (pedig a gépeket nem is a Škoda gyártotta, hanem a ČKD).

img_1456.JPG

Érdekes módon a hetvenes években legyártott T478.3 és T478.4 sorozatok elődei, a T478.1 és T478.2 típusok még nem "arcban" voltak erősek, hanem "mellben". Nem meglepő módon becenevük is erre utal: Brigitte Bardot  után csak "Bardotkaként" emlegetik őket - bár a pontos eredetben kicsit bizonytalan vagyok, mert (a jelek szerint) a bardotka lengyelül egy konkrét fajta melltartót jelent (amit persze tényleg a színésznőről neveztek el). Nem lehet, hogy északi szomszédainknál is így, "mandínerből" jött a becenév?

ČD Class 754 - front-end part.jpgVon High Contrast - Selbst fotografiert, CC BY 3.0 de, Link

Az újabbik típus előretolt szélvédője egyébként elvileg a vakításmentes kilátást szolgálta volna, bár nem tudom, mennyire vált be. Akkoriban mindenki megpróbált a gőzmozdonyoknál megszokotthoz képest óriási felületű szélvédőkkel valamit kezdeni, a csehszlovákoknak épp ez jutott az eszébe...

img_1360.JPG

Lényeg a lényeg, hogy a Búvárok egy része (modernizálva, sokszor új motorral) ma is megvan, egyes példányai rendszeresen bejárnak hozzánk is.

img_1367.JPG

Ráadásul sokszor nem is szólóban közlekednek - a képen látható magánvasúti gépek sejtésem szerint új motort kaptak, de még így is csak alulról szagolják a 2000 lóerős teljesítményt, ami valószínűleg nem mindig elég (ha rosszul gondolom, tessék szólni). Pedig kimondottan erőt sugárzó mozdonynak tűnnek - minél többet látom őket, annál jobban tetszenek!

A bejegyzés végén a szokásos videó, három rövid snitt: egy a Csallóközből, egy Morvaországból, egy pedig Tornagörgő fölöttről. Az első jelenetben magánvasúti vonatot látunk Csehországból bérelt mozdonnyal, a másodikban cseh állami teherfuvarozói tehervonatot egy irtó öregnek kinéző (vasúti) közvetítőkocsival, a harmadikban pedig szlovák államvasúti szerelvényt, félig nappal szemben, viszont gyönyörű környezetben.

Források: Vasútmánia Blog, vonatmagazin.hu, német Wikipedia

12 komment · 5 trackback

Címkék: énblog videó szlovákia csehország képek búvár vasút csehszlovák mozdonyok jármű becenév bardotka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7612470137

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tavaszi fáradtság ellen: felvidéki búvárkodás 2018.03.22. 09:07:51

Múltkor a Pershingek kapcsán írtam arról, hogy milyen hálás dolog Szlovákiában mozdonyokat fényképezni, hiszen sokkal több színben léteznek, mint nagyrészt egyenfestésű itthoni kollégáik. Ez dízelfronton is így van, többek közt kedvenc Búváraimmal - be...

Trackback: Egy újabb statikus videó, amin jön egy csomó mozdony, aztán még több teherkocsi, remeg a kép, aztán elmegy az egész, és tulajdonképpen mi a jó ebben? :) 2017.11.14. 07:30:20

A múltkor mondtam, hogy a dupla kétszekciós villanymozdonyos tehervonatnál csak a négy dízelmozdonyos jobb. És tényleg van ilyen is Szlovákiában: Mondjuk sejtésem szerint ebben a konkrét esetben nem mindegyik gép dolgozott, mert papírforma szerint c...

Trackback: Kassai különvonatok 2017.07.31. 09:53:29

Az április végi kassai vasúti parádéra igyekvő, majd ott fellépő gőzmozdonyt már bemutattam, de persze nem csak azt akartuk elcsípni, ha már egyszer útra keltünk. A kétnapos rendezvény során több régi járművel is lehetett utazni - illetve a mi esetünkb...

Trackback: A csehszlovák formatervezés gyöngyszemei: a Laminátka 2017.06.22. 18:05:58

A Búvárral ellentétben eme mozdony esetében nem emlékszem, mikor találkoztam vele először. Ennek valószínűleg a Csehszlovákiában használt vasútvillamosítási rendszer volt az oka: északi szomszédainknál ugyanis a vonalak egy része 3 kV egyenfeszültségge...

Trackback: "Transzcsallóköz Expressz" 2017.05.30. 12:35:54

Vagy fél tucat ismerősöm végigutazta már a Transzszibéria Expresszt, ehhez képest én már akkor büszke vagyok magamra, amikor el merek menni valamely szomszédos ország fősodorból akár csak kicsit is kieső vasútvonalára. Pedig a Csallóközben még csak ide...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ritka rondák szegénykék. Nálunk amiket a Ganz gyártott, ezekhez képest formatervezési remekművek.
@nyelv-ész: De mondjuk ezeket remotorizálták ezerrel, és tele van velük Közép-Kelet-Európa (bizonyos magánvasúti mozdonyokat Olaszországból vásároltak vissza), míg működő Csörgőből perpillanat akkora hiány van, hogy néha Szergej jut a balatoni vonatokra a napokban. Mondanám, hogy inkább lett volna csúnya a Ganz mozdony, csak lett volna jó, de igazából a Csörgő se szép, csak másként csúnya.
@Hamster: Nem vitatom a tettrekészségüket, csak a formaterv ragadott meg :-)

Egyébként ha már Ganz:

youtu.be/wiT-BFZ2kAg
Egyébként tényleg fura, hogy mennyire bénának találtam ezt a mozdonyt, most meg még direkt kerestem vonatot, amit az húz, hogy ez is kilegyen pipálva. A megszokás nagyobb úr, mint gondoltam :) Egyébként igazán bérlehetne a MÁV ilyeneket nyáron a 29-es vonalra a kevés és akkor is döglődő Csörgők helyett. Persze a Nohab vagy Ludmilla még szebb lenne, de én ezekért is mennék fotózni.
@Hamster: Jé tényleg. Én meg már évek óta nézegetem a jutyúbos csatornájukat, elég szépen termelnek minden héten valamit. Hiába no, vasutasnak mindig van ideje... csak mi, kompjúterzsenik vagyunk 16 órában befogva :-)
@Hamster: No igen, a Velencei-tó meg a Balaton hangulata már a Déliben meglenne, csak a mozdonyra nézve (gy.k.: "Búvár").
@nyelv-ész: :)
Az nekem mindig a Nohab, és a hosszú zöld, dupla dízel marad. Legalábbis emlékeim szerint két, vezetőállással összefordított M40-es "Sóska" volt.
"egy irtó öregnek kinéző (vasúti) közvetítőkocsival"

Az az ún. szolgálati kocsi, abban utazik a vonatvezető és a esetleg a tolatócsapat, illetve a kocsik okmányait (fuvarlevelek), vonali postát, meg egyéb vackokat is ebben a kocsiban helyezik el (így legalább nincs rumli a mozdony vezetőállásán), egyébként már a cseheknél és a szlovákoknál is csak a tolatós tehervonatoknál (manipulačný vlak, becenevén "manipulák") fordulnak elő. Régen nálunk is volt ilyen, a különböző "D" fősorozatjelű kéttengelyes "kalauzkocsik".
Egyébként gyorsan utánanéztem, idén hatvanéves ez a kocsitípus :)

www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=14
@Traktoros: Jééézusom, ne mondd, hogy ebben emberek utaztak :) Egyátalán mi volt a videón látható tehervonaton, hogy személyzet kell? Vagy teljesen sima kirohangálós-tolatóshoz nem elég a vezetőfülke, hogy felugorjon az a plusz 1-2 ember?