Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: Én is használom, naná :-) Bár most éppen egy saját fotó van háttérnek: a második fotó "tesója", amit én csináltam ugya... (2019.05.23. 16:03) T2 – Az ítélet napja
  • mester utca: Igen, használom! Köszönöm! Szépek a képek, meg a videó is! (2019.05.22. 13:47) T2 – Az ítélet napja
  • Hamster: @ComLo: Köszi a képeket! (2019.05.20. 15:31) Air(port) Tours
  • ComLo: Hello! A vilag másik felén élve, ezen blog bejegyzéseit olvasva szoktam kellemesen borzongva nosztalgiázni (jo értele... (2019.05.20. 13:59) Air(port) Tours
  • Hamster: @balinth1: Kinézetre elég bénácskák, de azért az alacsony padlómagasság nem tűnik rossznak. Azt nem tudom, utazni mily... (2019.05.19. 01:55) Berlin szeptemberben
  • balinth1: Szerencsétlen talgo-kat valahogy mindig olyan elfuseráltnak találtam a többi vonat között, azokkal a váltakozó magassá... (2019.05.18. 23:03) Berlin szeptemberben
  • GG590227: de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing_AG (2019.05.17. 12:00) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Fú, nem tudom, honnan jött ez a 2,4 :O A kisföldalatti meg persze 2,2-es, bár ott hasonlót írtam, nem... (2019.05.17. 10:42) Berlin szeptemberben
  • Fradista Utazó: @Hamster: "a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú" A Kleinprofil eredendően 2,3m széles ... (2019.05.17. 10:02) Berlin szeptemberben
  • Hamster: @Fradista Utazó: Konkrétan mik? Félálomban kopipészteltem saját magamtól... (2019.05.17. 09:42) Berlin szeptemberben
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A csehszlovák formatervezés gyöngyszemei: Karosa Š és Škoda 706 RTO

2017.05.22. 07:00 :: Hamster

A sok hajós meg vasutas bejegyzés után jöjjön valami más - na persze nem túlságosan más! Sőt, igazság szerint ezek a képek is vasutas vonatkozásúak, hiszen a kassai fűtőháznál készültek - viszont gumikerekű járműveket ábrázolnak:

img_2453.JPG

Annak idején a suliban megoszlottak a vélemények arról, hogy ez a busz akkor most Škoda vagy Karosa, némelyikre ugyanis ez, némelyikre pedig az volt ráírva; az Š sorozat mindenesetre hozzátartozott a budapesti utcaképhez. Azt akkoriban nem tudtuk, hogy a Karosa a gyártó volt, a Škoda pedig a motort adta, és én speciel azt se vettem észre, hogy a Volánoknak is voltak ilyen járgányai; valószínűleg beleolvadtak a "ZÁJAZD" feliratú turistabuszok tömegébe.

img_2459.JPG

Aztán persze lehet, hogy nem is járt belőlük olyan sok Pesten, csak annyira feltűnő volt a formájuk, hogy az ember azonnal meglátta őket?

img_2462.JPG

Ez a példány távolsági forgalomra épült, a típusjelzése ŠD 11. Azt hiszem, helyközi rokonával, az ŠL 11-essel utaztunk egyszer gyerekkoromban Ótátrafüred és Alsóerdőfalva közt; határozottan emlékszem, hogy mennyire megbabonázott az Ikarus-októl eltérő ráncajtó.

img_2465.JPG

És most végre azt is tudom, minek a rövidítése volt a ČSAD - oda van írva az oldalára :) Akkoriban meg voltam győződve arról, hogy ezek a buszok milyen rondák az Ikarusainkhoz képest, most már tudom őket értékelni, körülbelül ugyanúgy, ahogy a Búvárokat a mozdonyok közt.

img_2469.JPG

És ha már ott állt a fűtőház kijáratánál, ő is megérdemelt pár kattintást: Škoda 706 RTO elővárosi busz. Az ő rokonait is lehetett régen Pesten látni, de azért messze nem olyan gyakran, mint az Š sorozatot.

img_2473.JPG

A két típus közt hasonló technikai ugrás volt, mint a 620-as és az 556-os Ikarus közt: az egyik tulajdonképpen egy nagy bódéval karosszált teherautó volt, a másik egy önhordó, padló alatti motoros, modern busz.

img_2456.JPG

Bár reméltem, hogy több régi gépsárkány ki fog látogatni a fűtőházi nyílt napra, csak kettőt láttam a buszokon kívül: ezt a szép állapotú, piros Zsigulit, ...

img_2455.JPG

... és ezt az ugyancsak szép állapotú, ugyancsak piros 1000MB-t. Biztos vagyok abban, hogy vannak, akik még az évjáratukat is meg tudják mondani - ne fogjátok vissza magatokat! :)

24 komment · 2 trackback

Címkék: szlovákia busz képek nosztalgia skoda csehszlovák oldtimer kassa nosztalgiabusz gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2412469683

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rušňoparáda 2017: Mozdonyparádé Kassán 2017.07.15. 11:14:26

Nem állítanám, hogy túl sok vasúti parádén jártam volna eddig, de az biztos, hogy az idén áprilisban Kassán megrendezett "Rušňoparáda" az egyik legszórakoztatóbb volt közülük. Nem azért, mert olyan hatalmas ritkaságokat lehetett látni, és nem is azért,...

Trackback: A csehszlovák formatervezés gyöngyszemei: a Laminátka 2017.06.22. 18:05:20

A Búvárral ellentétben eme mozdony esetében nem emlékszem, mikor találkoztam vele először. Ennek valószínűleg a Csehszlovákiában használt vasútvillamosítási rendszer volt az oka: északi szomszédainknál ugyanis a vonalak egy része 3 kV egyenfeszültségge...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az RTO gyerekkorom kedvence. Mindig irigykedtem a tótországiakra, hogy ilyen szép buszok járnak náluk. Ugyanakkor Magyarországon sem az RTO-ból, sem a Karosából nem láttam egyet sem. Ezek szerint akkoriban nem sokat jártam Érdre.
Gyerekkoromban (70-es évek vége, 80-asok eleje) párhetente utaztunk Törökbálint - Érd közt autóbusszal. Abból az időből vannak emlékeim erről a formáról, de sem akkor, sem utána évtizedekig nem tudtam, hogy ez milyen busz lehetett. Csak pár éve tudtam meg, hogy Skoda.
@Fradista Utazó: "hogy Skoda"
Hé, épp most írtam, hogy Karosa! :)
Az külön formatervezési gyöngyszem, hogy a Karosa S-nek nem csináltak hátfalat, hanem a hátulja pont olyan mint az eleje, csak a lámpák más színűek persze, meg hátul nincs ablaktörlő+náhány apróság. Hirtelen nem tudod eldönteni, hogy jön vagy megy. :)
Pécsett voltak helyi járaton.
Megjegyezném, hogy a 2.számú Volánnál is volt Karosa S, salgótarjáni helyijáraton.
Gyermekkoromban utaztam rajta 11B Salgóbányára.
Általában 2-es és 11-es vonalcsoporton dolgozott/tak mert jobban bírta az emelkedőt, mint a 260-as.
A szép emlékű Bukarest utcai buszpályaudvarról anno rendszeresen indultak ezek a csehszlovák remekek, mi Diósdig mentünk velük:)
@mester utca: Így van,emlékeim szerint leginkább a Misinára jártak a toronyhoz, Dömör kapuhoz, illetve még a Budai vámtól induló járatokon fordultak elő.
Érden volt néhány ilyen S sorozatú a volánnak.
azonkívül hogy a homlok és hátfala azonos a fényszórók és hátsólámpák krómkerete ugyanaz mint az 1000MB Skodáké
az 1000 MB az utolsó képen '69 előtti az első sorozatú még a "tarajos"tetőlemez és panoráma hátsó szélvédős de sajnos már nem típustiszta mert a "kopoltyús" hátsósárvédők helyett már rácsos van rajta
A Pécsett közlekedő Skoda buszok automata váltósok voltak. Gyerekként bámultan a vezetőfülkét, és azt láttam, hogy nincs a padlóból kiálló váltókar, hanem csak gombok a műszerfalon. Kész voltam.
@Quattroman: "az 1000 MB az utolsó képen '69 előtti az első sorozatú még a "tarajos"tetőlemez és panoráma hátsó szélvédős de sajnos már nem típustiszta mert a "kopoltyús" hátsósárvédők helyett már rácsos van rajta "
Alakul, alakul :)
@Fradista Utazó: @mester utca: @berlin_mount: @op tomi: @Sir Gombóc: @Quattroman: Azt azért nem gondoltam volna, hogy ilyen sok helyen voltak. Azért érdekes idők voltak, hogy az Ikarus nem tudott a Volánoknak szállítani, erre cseh buszokat vettünk, mert gondolom, valami ilyesmi volt a háttér.
Hehe, a Karosa-Skoda megvolt távirányítósban, vagyis akkor már csak tologatni lehetett, amikor hozzám került... meg már ki is nőttem addigra kissé.

Amúgy észrevettétek, hogy a homlok- és a hátfal ugyanaz? Takarékos megoldás :) . Ja, látom, volt, aki észtevette. Amúgy szerintem a formaterv nem csúnya, csak a vele sokáig párhuzamosan gyártott 200-as Ikarusokhoz képest végtelenül ósdi.

A 706 RTO-ra pedig pár éve Prága mellett nem fértem fel, pedig kizarándokoltam érte a világ végére, hogy a fene essen beléje...
@Hamster: '66-ig volt kopoltyús, '67-ben megmaradt az ovális díszléc a frontlemezen, és a panoráma ablak hátul, de a légbeömlő kockára változott.
Index2 ajánló: "Az idő mindent megszépít. Ezeket
a buszokat is." - üsse már valaki agyon (na jó, agyhelyen) azt a degenerált korcsot, aki ilyen faszságokkal tömi ki a címlapot!
Ebben a korban még kifejezetten szép járműveket készítettek. Ezek meg még kényelmesek is voltak, amennyire emlékszem a Csehszlovákiában tett iskolai kirándulásunkra. Igaz, légkondi nem volt bennük.
Karosa Š buszok a Volánoknál:

1971-ben, még a nagy beszerzés előtt 1-1 távolsági ŠD11 és helyközi ŠL11 kivitelű kocsit kapott a 20. sz. VOLÁN (Budapest). A helyközi kocsit Érd kapta, a távolságit a Szabolcs utcai telephely, ez Balassagyarmatra járt.

1973-1976 között 244 városi ŠM11 és helyközi ŠL11 típust vásároltak. Ezeket az alábbi válallatok kapták:
2. sz. VOLÁN, Salgótarján (29 városi és 14 helyközi)
4. sz. VOLÁN, Eger (12 városi és 8 helyközi)
9. sz. VOLÁN, Kecskemét (21 városi és 3 helyközi)
12. sz. VOLÁN, Pécs (34 városi és 10 helyközi)
15. sz. VOLÁN, Veszprém (26 városi és 29 helyközi)
20. sz. VOLÁN, Budapest (58 helyközi, mindet Érd üzemegység kapta)

A darabszámokban +/- 2-3 db eltérés lehet

A három típus az alábbiakban tért el egymástól:
ŠM11: három távműködtetésű ajtó (elöl egy, középen és hátul két fel/leszállósávos), Praga automata váltó, 29 alacsony támlás ülés, 67 állóhely
ŠL11: két távműködtetésű ajtó (elöl és középen is egysávos), mechanikus váltó, 45 alacsony támlás ülés, 30 állóhely
ŠD11: elöl és hátul (vagy csak elöl) kézzel nyitható ajtó, mechanikus váltó, 45-47 magastámlás ülés

A beszerzés háttere :
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=133298719&t=9177480

Egyébként a típus nem ráncajtókkal, hanem un. kettős bolygóajtókkal van felszerelve, talán itt látszik a működése:
www.youtube.com/watch?v=jxTa27h-Lp8

Azt mondják, menetdinamikában jobbak voltak az Ikarusoknál, valószínűleg ezért is kerültek főképp hegyi terepre. A korai selejtezésük pedig nem számított akkoriban extrém dolognak, akkoriban az Ikarusokon is túladtak 8-12 éves korukra.
@Comandante en Jefe: Na de amíg a 70-es években el nem terjedt az Ikarus 200-as, és csak a Bözsibuszok jártak vidéken, addig mellettük a Karosa űrtechnikának tűnt.
Hadd kérdezzek egy hülyeséget (jóvanna, tudom, nem mintha máskor nem azt kérdeznék :-)):
A Škoda RTO-t gyártották a lengyelek is? Mert mintha láttam volna már modellben Jelez....akarom mondani Jelcz felirattal is.
@Comandante en Jefe: Az ovodában volt egy ilyen a legfelsőbb polcon, de az óvónénik nem adták oda senkinek: "Nincs hozzá elem" felkiáltással. Nyilván azért, hogy ne cirkumveniáljuk szét, mert túl szép volt hozzá. Őrülten kivánatos tárgy volt.
@Hamster: ezek a kis gömböc buszok aranyosak voltak. Igaz a 200-as Ikarushoz képest öreguraknak tűntek.
A kocka Karosa szólóban jól nézett ki, amíg volt rajta festék. (Elég hamar ledobták magukról a fényezést) De soha nem felejtem el a csuklós változattal történt első találkozást. Losoncon voltunk a busz hátsó része úgy mozgott, mintha az első résszel csak a harmonika kötné össze.
@Sam. Joe: Msot beugrott, hogy nálunk is. Nekünk otthon Wartburg volt, gondolkodtam, hogy hol láthattam buszban hasonlót, és vagy bölcsiben, vagy oviban.
Friss élmény: ha esetleg valaki szeretne Karosa S nosztalgiát Magyarhonban, az Ipolyság-Zólyom útvonal mentén több félretolt példányt is látni. Az egyik ráadásul mintha csuklós lenne, furán van vége. A másik meg itt állt, a jelek szerint ez egy elég forgalmas hely, mert most kettő is volt legalább, itt meg még egy se látszik: https://www.google.hu/maps/@48.1572573,18.8702964,3a,75y,97.93h,82.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfSeQFgGcYvKfe5VDZX3pBg!2e0!7i13312!8i6656?hl=en