Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kerek Bézé, szögletes Bézé, hosszú Bézé, rövid Bézé, gömbölyű Bézé, lapos Bézé...

2017.12.22. 07:00 :: Hamster

Nem csak dübörgő dízeleket és lenyűgöző ikermozdonyokat fotóztam idén északon, hanem egy ismerős jószágot is, pontosabban annak ottani rokonait. Pár sort, képet, és két videót ők is megérdemelnek :)

Egyszer valaki azt mondta, hogy a csehszlovák gyártmányú, kéttengelyes Bzmotok (a jelenlegi számozási rendszerben: 117-es sorozatú motorkocsik) a magyar vasút legperspektivikusabb járművei. Bárhol járhatnak, és még ma, negyven évvel az első példányok érkezése után se látszik, mivel váltanák le őket, mi közlekedhetne helyettük a másodrendű és mellékvonalakon.

Bzmot001.jpgBy Az eredeti feltöltő Taurus1047.5 a(z) magyar Wikipédia-ról volt - Áthozta Peti610 a hu.wikipedia projektből a Commonsba CommonsHelper használatával., CC BY-SA 3.0, Link

Itt-ott ugyan átvették helyüket az államadósság terhére kapott "Usgyik", illetve a jóval korszerűbb Desirók, de ha máról holnapra eltűnnének, több száz kilométeren kellene leállítani a forgalmat megfelelő jármű híján.

Pedig igazság szerint nem nagyon illik a XXI. századhoz eme járművek komfortja, menetdinamikája. Bár én tulajdonképpen csípem őket, ez nem biztos, hogy így lenne, ha minden nap velük járnék munkába.

Persze ezt a MÁV is érezte, már húsz évvel ezelőtt is, ezért indította el az "Interpici" programot, mely egyrészt új vonatnemet, ...

... másrészt felújított járművet jelentett, igényes belsővel. A projektnek azonban 2001-ben vége lett, a többféle homlokfallal átépült kocsik ma sima vonatként közlekednek. Egyébként érdemes megjegyezni, hogy a "sima" Bézék is át lettek építve a nyolcvanas-kilencvenes években: az eredeti 2+3-as, fejtámla nélküli ülések helyett 2+2-es fejtámlásakat kaptak, plusz Rába/MAN motort az eredeti LIAZ helyett.

Volt egy másik kísérlet is, 2005-ben: egy motor- és egy pótkocsit csukló jellegű átjáróval ikerré építettek át. Akkor nagyon fogadkoztak, hogy több ilyen jármű is lesz, mégis egyke maradt.

img_0601.JPG

De nem csak nálunk nagy túlélők a kis kéttengelyes almásládák: Csehországban és Szlovákiában is van belőlük. Az eredeti kinézet természetesen ott is a múlté (már csak azért is, mert az ottaniak imádnak újabb és újabb festésmintákat kitalálni hozzájuk:), és vannak kevésbé átépített sorozatok, mint a fentebbi képen látható 809-esek, ...

... és vannak a Regionovák, melyek a mi 6312-esünkre hasonlítanak, ám alacsonypadlós résszel is rendelkeznek. Mi több, van belőlük két- ...

img_4414.JPG

... és háromrészes is. Előbbiből kétszáznál is többet építettek (át), utóbbiból huszonvalahányat. A festésnél ismét kitettek magukért, ezt a vonatot nem lehet nem észrevenni :)

Ha már ott voltam, videóztam is. Érdekes, hogy az alapos modernizálás ellenére nem nyugati, hanem LIAZ motor van bennük.

img_3465-1.jpg

Szlovákiában is megtartották a típust, több modernizálási projekt alapjául megtéve azt. A 811-esek szögletes pofázmányához képest a fent látható 812-es megtartotta a klasszikus kinézetet - a régebbi festés ugyan azt sugallja, hogy részben alacsonypadlós, de igazából nem az. Nem meglepő módon nekik is vannak "csuklósított" járműveik, sőt: ...

img_8802.JPG

... idén elindítottak egy újabb átépítési programot, a 813.1+913.1 ikerét, becenevén a "Hangyáét" (a sorozat a prototípus visszapillantóiról kapta nevét - ezen a sorozatpéldányon viszont a jelek szerint kamera van). Jó kérdés, hogy vajon megéri-e a beruházás, másrészt viszont így további 15-20 évig nem kell azon gondolkozniuk, hogy mi fog járni a mellékvonalakon.

A bejegyzés végére kellene valami okosság, hogy szerintem mi lenne a megoldás, megéri-e a 30-40 éves hajtányokat sok pénzért ráncfelvarrni, de nem értek hozzá, úgyhogy bölcsesség helyett jöjjön még egy videó, az elmúlt egy évben látott "Piroskákról" (igen, mi így hívtuk gyerekkorunkban - a mások által így nevezett MDmotot pedig nem becéztük:).

20 komment

Címkék: videó máv szlovákia csehország képek tömegközlekedés vasút csehszlovák trainspotting bzmot

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4912634067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mikor katona voltam Szombathelyen (a laktanya mellett húzódott, húzódik
a kőszegi vonal)csak "vörös igyekezet"-nek hívtuk őket.
@kőhányó: Ez jó, ráadásul még sose hallottam :)
A Bz a ráncfelvarrott beltérrel ha nem is XI. századi, de vállalható, rövidebb utakra. Sajnos a futásjósága nem az igazi, főleg az illesztett pályákon nagyon érezni a kéttengelyességét, ahogy "beleesik" a hézagokba az egy-egy véget alátámasztó egyetlen tengely. Sovány vigasz, hogy az Usgyi forgóvázas létére úgy nagy átlagban semmivel se fut jobban, és a beltere is tré...
Azt a 20 évig nem kell foglalkozni dolgot nem erőltetném - jó eséllyel néhány éven belül az ütközésvédelmi szabályok változása miatt ki kell majd vonni a teljes flottát.
@Benbe: Úgy változik, hogy a meglevőnek is alkalamazkodnia kell? Szoktak ilyet csinálni?
mint számos más területen, itt is mennyire szembeötlő az a lepukkantság, mely a MÁV(Start), illetve a Szlovák, valamint a Cseh vasút infrastruktúrái közt megmutatkozik. akár a pályák, akár az állomások, de leginkább a Bz kocsik közti fényévnyi szakadék döbbenetes, pedig mind 3 ország egyszerre váltott rendszert -illetve mi csupán módszert-, a Szlovákok sokkal csóróbbak voltak még a '90-es évek közepén, végén is, csakhát volt bennük elszántság, szorgalom, következetesség, aminek meg is lett ezen a téren is az eredménye. Attól tartok, hogy nálunk még egy ilyen, aránylag pofonegyszerűen abszolválható Bz korszerűsítési prozsé is szarul sülne el, abból is egy, az M3 "felújított" (vagy inkább buherált?) szerelvény cirkusz lenne, pedig tényleg egy kézenfekvő,sőt gazdaságossági szempontból is sikeres story lehetne, ugyanis bármennyire is jó lenne mindenhová Stadler desiro, ennek realitása az elkövetkező 10 éven belül a 0-hoz konvergál, ugyanis számos mellékvonalon oly csapnivaló a pálya állapota, hogy a Stadlerek vagy 10Km-vel cammoghatnának, vagy nemes egyszerűséggel lerepülnének a pályáról! A napokban harangoztak be egy 4000 MRD-s vasút korszerűsítési programot, ha az maradéktalanul megvalósul, akkor lesz értelme a valóban XXI. századi színvonalat nyújtó Desirok tömeges elterjesztésének, bár akkor is lesznek gazdagon olyan viszonylatok, melyeken bőven elég lesz az immár korszerűsített Bz, mert a real vidék jelentős részére az elvándorlás, a népességcsökkenés sajnos a jellemző, ergo nem lesz szükség a még a reggeli, délutáni, kora esti csúcsban sem a melóból, suliból ingázók 1000-einek szállítására még akár 1 óra alatt sem...
@KissGecihuszár: "mint számos más területen, itt is mennyire szembeötlő az a lepukkantság, mely a MÁV(Start), illetve a Szlovák, valamint a Cseh vasút infrastruktúrái közt megmutatkozik. akár a pályák, akár az állomások"
Ez egész egyszerűen nem így van, csak ezt akarod látni, mint mindig mindenből. A szlovák vasút kb. ugyanott van, mint a magyar, ott is van szép felújított fővonal, meg falukerülgető omladék. Sőt, ha meggondolom, nálunk nem tizenkét modern mozdony dolgozik, és már tizenéve Flirtökkel gyorsulgatunk. Annyi különbség, hogy több a saját gyártás, mert nekik van műhelyük, amelyik nem csak két kocsit tud kiizzadni magából x+1 év alatt. De például az IC kocsijaik felújítását a dunakesziekkel együtt csinálták, sőt, nemrég írta valaki, hogy a csuklós Bézéik is a magyar projekt nyomán készültek, csak nem álltak meg egynél. Cserébe nálunk lettek Usgyik, de főleg Desirók. Nincs nagyságrendi különbség, csak apró dolgok hol itt jobbak, hol ott. És az a két fűtőház, ahol idén jártam, hát az egyátalán nem tűnt olyan hű de fényévnyi szakadéknak (csak simán szakadtnak). A cseh vasútról nincs elég friss tapasztalatom, csak annyi, hogy az isten háta mögötti vonalak ott is úgy néznek ki, mint az isten háta mögötti vonalak, amiben semmi meglepő.
1993-1997, minden hétköznap Acsa-Aszód, majd 2005-ig minden hétvégén 2x ugyanitt. Nem hiányzik, főleg amikor a fűtésrendszer telefüstöli az egészet.

Fun fact: Amikor Acsára költöztünk 1983-ban Vecsésről, hónapokig nem értettem 4,5 évesen hogy az óvodában a többiek mi a fenéről beszélnek.. Zsuzsi vonat, az meg mi? :)
Ezt a homlokfal és festés fétist nem értem. Szerintem teljesen hidegen hagyja az utasokat. Normális üléssel meg légkondival lehetne komfortot növelni.
@Izo: szerintem a légkondi hagyja hidegen az utasokat. (bocs :) )

A jármű megjelenése, az "optikai korszerűség" azért szerintem a közlekedési mód megítélését befolyásolja. Nem kell túldimenzionálni persze, a többi felsorolt dolog - valamint: futásjóság, zajszint, beltér kialakítása, belépési magasság stb. fontosabb.
@Comandante en Jefe: jár a pont a légkondiért. :)

Az általad a felsorolt dolgok is fontosak, csak nehezebb rajtuk változtatni.
@Comandante en Jefe: Befolyásolja, de pl. az ikerBézé festése szerintem öregítette a gépet, abszolút nem volt kortárs vagy jó*. Ellentétben a gömbölyített fejű Interpicy-vel (nekem rémlik kép, amin még így volt ráfestve), ami ma is elmenne.

*a szlovák 811-es meg annyira béna, hogy elfelejtettem lefotózni, annyira lefoglalt, hogy néztem, hogy az meg ott mi az :)
@Hamster: egyetértek. az IP, regionova meg a hangya jó, az ikerbézé teljesen amatőr munka, a 811-et meg tutira valami mérőkocsinak nézném, ha jönne :) .
1994-ben láttam először az akkor még üzemelő Nyíregyháza-Nyíradony vonal végállomására döcögött befelé. Ha jól tudom, ugyanekkor volt egy rövid életű helyi járat Debrecen Nagyállomás és a Használtcikk piac/Zsibi között a Dohánygyáros/Hajdú-Bétes iparvágányon. Nálunk, a 105-ösön Csörgős szerelvények jártak és napi két pár MdMot. 1995 nyarán az esti megszokott Md helyett jött ez. És másnap és harmadnap is. Az egyik szombaton ezzel mentem át a szomszéd falu diszkójába. Hát, katasztrófa egy valami. Reméltem, hogy őszig eltakarítják ezt a "szart" a vonalról, de még szeptemberben is járt. Aztán eltűnt. Az akkor 14:40-kor induló füzesabonyi vonat 5 másod-, 2 elsőosztályú és egy poggyászkocsit tartalmazott. Ez 4 óra múlva visszatért, középen szétkapcsolták és az első négy kocsi járt felénk. A millennium előtt még néha bevetették a Bz-t, nagy ötletként a reggeli iskolás vonatként. Az ezredfordulón teljesen össze-vissza variálták a szerelvényeket. 2002 őszén kellett pár nap reakcióidő, hogy az utánfutós szerelvény kevés lesz a reggeli járatra, aztán kaptunk még egy melléket és egy mozdonyt. Az Md-k fokozatos eltűnése után egyre többször járt ez a vonalon, idővel megbékéltünk vele, talán még meg is kedveltük valamennyire, főleg a 2007-es és 2009-es megszüntetések után örülhettünk, hogy nálunk ütemes menetrend van. Jelenleg napi 3 nemzetközi szerelvényt és a reggeli Csörgős ingát leszámítva ez jár a 105-ösön, valamint Nagykereki és Tiszalök felé is Debrecenből.
Más, ahol most lakom, ott fut az 5-ös vonal. Ott napi két pár vonat van, az is csak mozdony, pedig kerékpártúrákhoz jó lenne sűrűbb menetrend. A 10 éve halott 13-as vonalat is ki tudnám használni.
@JasonX2: Félve merek reagálni, mert kapok a "bigbosstól", de úgy gondolom, írásod kellő mélységgel és qualitativitással foglalta össze azt a szégyenteljes horrorvilágot, mely a módszerváltás utáni lassan 3 évtized nettó realvidék ellenes politikájának sava&borsa; azaz hagyjuk szépen lepusztulni a real vidék vasútjait (szárnyvonalak és azok szárnyai) , miután ez sikerült, csökkentsük a vonatok sebességét, hisz mi mást is tehetnénk, mert különben még kozmikus pályára áll a BzMOT (más szerelvény már úgyse jár rajta évtizedek óta), minek következtében exponenciálisan csökken az utasszám, hiszen senkinek nincs kedve 40-50 Km-t 2 óra alatt megtenni. S miután egyre kevesebb az utas, ezért nincs már szükség az állomásra, a váróra sem, épp ezért lakat kerül annak ajtajára, az a pár utas majd vár szépen kint hóban, fagyban, viharban, tűző napsütésben. S mert a MÁV mindenkor a tisztelt utas érdekeit tartja szem előtt, ezért a durván lecsökkent utasszám okán szépen kiritkítja a naponta az adott viszonylaton közlekedő vonatpárok számát, lehetőleg úgy, hogy azokat tartja meg, melyek a leglehetetlenebb időpontokban, zéró átszállási lehetőséggel közlekednek, így a további utasvesztés borítékolt. Aztán amikor már a napi 2-3 vonatpárra sincs elegendő utas, gondol 1 merészet és nemes egyszerűséggel "felfüggeszti", aztán "bizonytalan időre szünetelteti" a vonatforgalmat az adott vonalon, ezzel (is) megágyazva az adott vidék, járások gyors halálának. Mert először a vasút, utána a felső tagozatok, majd az alsó tagozatok, aztán a posta, s végül a "bót", azaz a közért és máris hipp-hopp vége 1-2 falunak, aztán következik a 4-5 falut magába foglaló járás, aztán a 2-3 járást magába foglaló nagyobb régió, mondjuk a megye 1/4-e, éssatöbbi, stb. Én tudom, hogy én egy feszkó keltő rosszindulatú vagyok, de mert én a real vidéken élek -miután elegem lett a nekem semmi jót nem nyújtó, inkább csak kihasználó vízfejből, amire sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy életminőséget nyújt!- ,ezért testközelből látom, hogy lehet ügyesen, okosan leépíteni 1-1 falut (Zalai falvak igen jelentős része), járást, kisvárost (Keszthely, Tapolca) még egy olyan térségben is, mely a szavak szintjén Hazánk egyik legfrekventáltabb része (volt).
Ettől függetlenül kívánok minden kommentelőnek és persze Hamsternek is Békés Boldog Karácsonyt, illetve az ideinél minden szempontból eredményesebb, örömtelibb Újévet, amely bővelkedni fog szép új Desiro kocsik, Siemens mozdonyok zsírúj vágányokon 120, horribile dictu; 160Km-vel abszolvált suhanásán, melyeket csupa-csupa boldog utas kísér figyelemmel a gyönyörűen felújított állomások, pályaudvarok peronjain elhelyezett ízléses padokon ülve.
@KissGecihuszár: Mondom, hogy beragadt a lemez nálad: vasút_vonalak_ újulnak fel Fehérvár felé, a Balaton déli oldalán, Debrecen felé, Esztergom felé, Csaba és Nagyvárad felé, Szeged és Bieberfeld-Marktort közt pedig tram-train épül. Ezeken a vonalakon aluljárók, csinos állomások épülnek, de Balatonfüred, Keszthely állomása szépen néz ki fel nem újított vonalakon, miközben a Keleti rárohad a napi százezer utasra,a Nyugatiban még mindig a Ferenc József által átadott huzalokkal rángatják a váltókat, a kelenföldi szellemkastélyban pedig már az aláducolást is alá kell ducolni lassan. Az egyetlen "bűn", hogy a Flirtök nagy része tényleg Budapest köré összpontosul, de "csak" azért, mert itt van az utasok több mint fele. De azt azért ki lehet számolni, hogy ezeket a Flirtöket többnyire nem a budapestiek használják, mert Budapestről Budapestre pár rövid viszonylatot leszámítva nem lehet ezeket használni, mert nincs semmi mozgolódás az S-Bahnban, hogy a vasút a városiaké _is_ lehessen. Az, hogy fél buszokat megtöltő viszonylatokra nem pazarolnak Desirókat mellékvonalakon, az isten bocsássa meg, de szerintem nem hiba minden másban viszont a Budapest-központúság ellentétét látom a vasúton. És ez már tizenéve így van, mert Nyíregyháza vagy Miskolc nagyállomása már akkor is vállalhatóbb volt, mint bármelyik fővárosi pályaudvar. Ami meg a vasúton kívüli állapotokat illeti az sajnos természetes folyamat azóta, hogy az országban csak egyetlen igazi nagyváros maradt. De nincs ez másként Szlovákiában sem, ahol maradt egy másik (Kassa). Ott is zongorázni lehet a különbséget a kvázi Bécs külvárosaként és szolgáltatóközpontjaként szolgáló Pozsony és a vidék közt. Komolyan, autózz egyet Rozsnyó, Pelsőc, Fülek környékén, vagy nézd meg a falvakat, amiket a Magas-Tatrától egy ugrásnál távolabb találsz, és nem a turistákból élnek. És akkor még tényleg nem azt mondtam, hogy menj el az ukrán határ felé. Biztos ott is vidékellenes magyar politikusok csinálják a valóságot.
@Hamster: Ja-ja, tudtam, hogy kihúzom a gyefát,de...
Én nem mondtam, hogy a vízfejbeli vasúti infrastruktúrával (is) ne lennének valóban jogos, súlyos, vérlázító problémák, mert az tényleg a szégyen csimborazzója, ahogy kinéz a mindenütt beázó Nyugati, vagy épp a Keleti, de a hulló burkolatú, törött üvegtáblás Déli is rettenetes, ami pedig Kelenföldet illeti; szerintem ott akkor lesz épület "rekonstrukció," amikor már nem lesz rá szükség, mert nemes egyszerűséggel romba dől az "anti" állomás épület és már csak el kell hordani a romokat. Valóban történnek vasúti korszerűsítések, hiszen végre-valahára a Déli, azaz a 30-as vonal is lassacskán elkészül és számomra külön öröm, hogy ezzel egy időben korszerűsödik a Fonyód-Kaposvár vonal is, ezzel egy utolsó esélyt kap az Észak, illetve Közép-Somogyi térség, valamint tartalommal töltődhet meg a már kivitelezés alatt álló Kaposvári intermodális csomópont, melyre akkora szüksége van -az R67 gyors úttal egyetemben- a módszerváltást követő 25 évben csak magasról lesz.rt városnak, mint tavaszi búzának a májusi esőre, különben Kaposvár és térsége, valamint Somogy középső része végleg leszakad és arra a sorsra jut, mint Dél-Somogy, illetve Baranya Ormánsági része, vagy épp Nógrád, Zemplén, Békés és a sort még hosszasan lehetne folytatni, ahol ugye már a kádáréra utolsó, vergődős éveiben elkezdték leépíteni a vasutat, mely a módszerváltás után turbó fokozatban folytatódott tovább, úgy hogy nem fejlesztették a buszos közlekedést. Egyébként a "történelmi" NSZK-ban is voltak a miénkhez hasonló vasút "racizások", pl. a Feuchtwangen-Dinkelsbühl-Nördlingen vonalon, ahol ex catedra nincs semmilyen forgalom, így a DB által működtetett "ferrari" piros csuklós Citaro C2-S1-G típusú buszokkal (a VT Arriva MHU-s frsz kocsijai) folyik ezen, amúgy nem kies poros városok közti utasforgalom az amúgy LKW-kkal igencsak túlterhelt B25-ös úton. Szóval Bayernben -oooh, bocsi: Oberfrankenben- is voltak át nem gondolt (nem múlik el úgy hét, hogy a regionális újságban ne lenne 1-1 méretes cikk a felújítás és ismételt forgalombahelyezés terveivel, de egyelőre semmi érdemleges nem történt) "racionalizálások", szóval máshol is el szokott gurulni a gyógyszer. Abban tökéletesen igazad van, hogy "(...) Az, hogy fél buszokat megtöltő viszonylatokra nem pazarolnak Desirókat mellékvonalakon, az isten bocsássa meg, de szerintem nem hiba minden másban viszont a Budapest-központúság ellentétét látom a vasúton." (...), csakgát ez a téma is a tipikus tyúk vagy tojás témaköre, mert amennyiben a módszerváltás nálunk is inkább RENDSZER váltás lett volna, nos abban az esetben nem folytatódik tovább a vízfejűsödés, mely kétségkívül a kádáréra egyik legsúlyosabb vétsége volt a Magyar társadalom ellen. Igenis, allokálni kellett volna a Hazánkba invesztálni szándékozó cégeket, mert a '90-es évek elején megvoltak minden keleti nagyvárosban azok a szakemberek, akikre alapozhattak volna 1-1 zöld, vagy barnamezős invesztíció során. Akkoriban főként a súlyos autópályátlanság játszhatott közre abban, hogy a legtöbben a Győr-Tatabánya-Bp-Kecskemét (vagy Bp-Hatvan) tengelyben gondolkodtak, hiszen csak az M1 ért "végig", azM3-M5-M7 pályák pedig Gyöngyösnél, Kecskemétnél, Zamárdinál már igen régóta és szinte végleges vonalvezetéssel értek véget. Szóval, én reménykedem, mert szívügyem a hazai vasúti és gyorsforgalmi infrastruktúra, illetve a Pécsi, Miskolci, Sármelléki reptér fejlesztése, ugyanis mára az egyik top listás feltétel az eljutás időigénye, amikor 1-1, magas hozzáadott értéket előállító vállalat dönt egy adott ország egy adott településén megvalósuló zöldmezős invesztíciója tekintetében.
@KissGecihuszár: Már egyszer szerintem leírtam, hogy a vízfejet nem az előző rendszer hozta létre, és nem is az elmúlt 27 év, hanem még a XIX. században kezdett kialakulni, és Trianon tette véglegessé. Nézd meg, már 1910-ben 880e lakos volt, és több mint a fele vidékről érkezett:
hu.wikipedia.org/wiki/Budapest_n%C3%A9pess%C3%A9ge#A_n%C3%A9pess%C3%A9g_ter%C3%BCleti_sz%C3%A1rmaz%C3%A1sa
Az átkosban sokáig kimondottan felköltözési tilalom volt, és próbáltak decentralizált ipart kiépíteni (Sztálinváros, Leninváros, Barcika, stb), az akkori második legnagyobb város (Miskolc) is addigi súlya felett iparosítva lett, attól lett nagy. Csak ezek lufik voltak, és bedőltek saját maguk alatt (Pesten is, lásd Ganz-MÁVAG). A váltás utáni invesztíciók pedig komoly részben vidékre mentek, támogatták is ezt, lásd Suzuki, Opel, Audi, Mercedes, gumigyárak. És Pesten is bezártak a gyárak, a város máig tele van ilyenekkel, igazából "csak" irodaházak épültek azóta. Ja, az autópályahiány meg azért volt, mert autó is kevés volt. Vas és acél országa helyett épülhetett volna infrastruktúra is esetleg, de nem épült. Emlékszel, hogy mennyi telefon volt azelőtt? Nem volt itt semmi vidék elleni összeesküvés, az egész folyamat annyira természetes volt, amennyire lehetett onnantól kezdve, hogy itt nyitott műhelyt Ganz, itt nyílt meg a Láng Művek, itt épültek vízi szállításra alapuló malmok, sőt, tán már onnan, hogy a nagyszombati egyetemet 1777-ben (!) Pestre költöztették.
Újabban légkondikat raktak több Bz-be is nyáron tényleg megváltás, mert valóban kánikulában pokoli meleg tud menne lenni, kevés az a pár dönthető ablak meg a tetőszellőző.

Az iker-Bz meg a tipikus magyar módi elvét követte. Kitaláltuk, meg is csináltuk, be is vált, ezért nem készül belőle több és el lesz felejtve. Akkor kellett volna a projektet folytatni, és több tucatot megépíteni a Bz-kből, ma már nem lenne érdemes, hiszen eljárt a Bz-k felett az idő, nem lehet már toldozgatni sokáig, kell helyettük valami más, de nemhogy rövid hosszú távú tervek sincsenek erre, nem csak motorvonat, de mozdonyok terén sem dízelfronton. A 30+ éves Csörgők se mennek majd örökké, idén nyáron is sok Csörgődöglésből adódó késés volt a Balaton északi partján, Békéscsabáról is mentek Fehérvárra Csörgők, hogy legyen mivel kiadni a vonatokat. Szergejek is csak nyáron jók a vonatokra, és akkor sem ideális, mert sokat eszik, és azok se mai gyerekek, más meg nincsen.

Az FMK008 alapjára épülő hazai gyártású motorkocsi, nem váltja meg a világot, főleg úgy nem ,hogy évek óta nem sikerült egyet se gyártani a két ic+ vagon után is megállt a tudomány, pedig ott meglenne a lehetőség, még gyártani vagy 50-et és akkor legalább a "nincskocsiii" gond kicsit enyhülne.

A Gysev idén is eladósorba dobta sok Jenbacherét a Startnak is ajánlotta őket, de nem kellett, pedig Bz-k kiváltására több vonalon jó lett volna. Szombathely és környékén maradva is, hiszen ott a bázisuk most is, ott értenek is hozzá. Vélhetően lesz majd az ÖBB-nek is eladósorba kerülő dízel motorkocsija, és Bz kiváltásra pár ott már nem kellő használt is jó lenne, hiszen más az nincs.

Desirokból lehetne esetleg még bevásárolni, azt legalább már ismerik a MÁV-nál. Mozdonyokat meg lehetne a nyári menetrend esetén bérelni is, jelenleg még csak ott van gond abból ,hogy fogynak az öregek, de idővel lesz máshol is, valami beszerzés kell dízel fronton is, ugyebár Ganz gyárunk már nincs, ami gyártana, nem kerülte el az sem a rendszerváltás utáni szabadrablást.