Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (79) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (138) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (7) budai vár (25) budaörs (37) budapest (731) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (28) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (349) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (286) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (731) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (328) kritika (70) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (284) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (205) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (25) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (10) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (68) repülőnap (33) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (190) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (39) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (54) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (288) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (402) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (676) villamos (604) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Explorer és Flying V: még két "sikertelen" hangszer

2018.03.29. 07:00 :: Hamster

Előzmények: Gibson Les Paul - a világ legsikeresebb sikertelen hangszere

A Gibson manapság azzal került címlapra, hogy csődközelben jár, és persze a nagyérdemű közönség rögtön tudja is az okát, hogy miért: mert nem fejlesztettek eleget, leragadtak a régi időkben. Legalábbis a gitárosok egyik része ezt mondja, a másik meg azért haragszik a cégre, mert súlykönnyített testekkel, önmagát behangoló kulcsokkal és hasonló fejlesztésekkel "szentségtelenítette meg" a klasszikus típusokat. Hiába, nem egyszerű a vevők kedvében járni! Pedig túl azon, hogy Gibson szabadalom a nyakmerevítő pálca, illetve hogy náluk találták fel a humbucker hangszedőket, a különleges kinézetű gitárok közül a leggyakrabban másoltak formái is hozzájuk kötődnek!

1958 elvileg jó év volt a cég számára, ekkora állt össze a tökéletes Les Paul receptje a hangszedőkkel és sunburst festéssel. Ezzel együtt a végeredmény egy régimódi hangszer volt, mely elavultnak tűnhetett a konkurens cégek kínálatához képest, a cég elnöke, Ted McCarty ezért papírra vetett pár futurisztikus formát is, hogy a piacnak ezt a szeletét is ki tudják szolgálni.

1958 Gibson Flying V guitar. Vintage goodness Made in the USA of Korina musical tone wood. 1959 Gibson Explorer and Moderne EVH

A fejlesztés még '57-ben kezdődött, ekkor három új típust kísérleteztek ki a Kalamazoo-i gyárban. A leglátványosabb a beszédes nevű Flying V volt. Az ember beleláthat szuperszónikus vadászgépet, űrhajót, de az biztos, hogy rendhagyó forma. Ma is az, milyen lehetett '58-ban?!

Néhány zenész - például a fentebb látható Albert King - ugyan hamar megszerette a fura kinézetű hangszert, de az eladások nem mentek, így '63-ban abbahagyták a gyártását. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy azért volt sikertelen, mert ekkor még nem volt "feltalálva" az a zene, amihez igazán illett: a hard rock és a heavy metál!

Gibson Flying V Classic White (2015-05-04 07.49.33 by Monika Fischer Flickr).jpgBy Monika Fischer - ASH_2015_FlyingV01, CC BY-SA 2.0, Link

A típust '67-ben feltámasztották, más faanyaggal (korina helyett mahagóni), másfajta híddal, nagyobb fedlappal, de a formát mások is átvették, így a V alak az általános "gitáresztétika" részévé vált.

 

Volt aki hűbb maradt az erdetihez, mások tovább és tovább ragozták, mindenesetre egy ilyen hangszerrel ma is feltűnést lehet kelteni.

Gibson explorer.jpgBy Ozone Ferd from Dallas, USA - Gibson Explorer, CC BY 2.0, Link

Míg a Flying V kinézete akár praktikus szempontokkal is indokolható volt (balkezesek is játszhattak rajta, illetve oda lehetett támasztani a falhoz és stabilan megállt;), a Futura nevű modell alakja teljesen absztrakt volt. Ebből csak pár bemutató példány épült, majd '58-ban kicsit módosítva már Explorer néven mutatták be.

Sajnos ez a forma is megelőzte a korát, így '63-ban beszüntették a gyártását. Itt se magával a hangszerrel volt a gond, mert sokan hasznát tudták venni, egyszerűen túlságosan furcsán nézett ki.

Ez persze előnyére szolgált akkor, amikor eljött a "hegyes" és egyéb különleges formák iránt kiemelkedő érdeklődést mutató metálosok korszaka. A fentebbi Scorps klipben például az egyik oldalon egy Flying V, a másikon egy Explorer üvölt, mintha csak egy Gibson reklámfilmet látnánk :)

Ezt a modellt a cég '76-tól gyártja újra, de számos másik gyártó is előállt a saját kópiájával; itt is volt, aki hű maradt az eredetihez, és volt aki kisebb vagy nagyobb mértékben átgyúrta azt. Különösen érdekes a Dean ML-je, mely a testen jelentősen változtatott, a fej viszont az Explorer elődjénél, a Futuránál látottra hasonlít.

Gibson-Moderne-Heritage.jpgBy Original uploader was de:User:Guitarpimp at de.wikipedia - Originally from de.wikipedia; description page is/was de:File:Gibson-Moderne-Heritage.jpg (Self-photographed by original uploader), CC BY 3.0, Link

A harmadik jövőbe mutatónak szánt '57-58-as modell a Moderne névre hallgatott, de nem engedték gyártásba, annyira csúnyának találták. '82-ben aztán mégis készítettek egy sorozatot belőle, illetve a közelmúltban frissítették a dizájnt, de nem mondhatni, hogy  különösebben nagy sikerrel, így ő a kakukktojás a három típus közül. De három a magyar igazság, és egy a ráadás: a fentebbi modellek (de legalábbis a V és az Explorer) ma is modernnek, újszerűnek hatnak, van viszont egy hasonló, de régimódi kinézetű típusa a Gibsonnak, a Firebird:

Gary Moore 2005.05.21 002.jpgBy LivePict.com, CC BY-SA 3.0, Link

Ezt a hangszert Ted McCarthy az imént bemutatott modellek sikertelensége után egy nyugdíjas autótervezővel terveztette '63-ban, testen átmenő nyakkal.

Sajnos ez a modell sem aratott átütő sikert, sőt, a Fender állítólag még perrel is megfenyegette őket a fej alakja miatt. Volt jó pár almodell, ezek leginkább a hangszedők számában különböztek, illetve az alak megváltoztatása mellett a nyakat is ragasztottra cserélték. Mindez azonban hiába volt, '69-re a Firebird is kifutotta magát. Természetesen ő sem örökre tűnt el: feltámasztották a hetvenes, majd a kilencvenes években, így ma is vásárolhatunk Firebirdöt - akárcsak a családhoz tartozó basszust, a Thunderbirdöt. Ennyit a piac ítéletéről...

Források: wikipedia, teamrock.com, szóbeli közlések

7 komment

Címkék: zene gitár youtube blues technikatörténet hangszerek gibson

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1713743378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"...és volt aki kisebb vagy nagyobb mértékben átgyúrta azt. Különösen érdekes a Dean ML-je, mely a testen jelentősen változtatott..."

Én hozzátenném, hogy a Dean ML-nél és Gus G gitárjánál nem csak átgyúrták, hanem keresztezték az Explorers és a Flying V testét :-)

Ennél már csak Zakk Wylde gitárja érdekesebb - ahol a Flying V testét az SG-vel hozták össze :-)
A Ballsért nem tudom, hogy piros, vagy fekete pont jár-e. Imádom, de épp sikerült lejönni az Acceptről. :D (Az új Judas és Powerwolf megy, szóval adtam a szarnak egy pofont)
A madárkák nagyon bejönnek, hosszabb távú tervek közt szerepel egy Thunder.
A Deanhoz már csak egy jó Dimebag szóló hiányzik :))
@sako: "hol a Flying V testét az SG-vel hozták össze "
Ebben az az érdekes, hogy anno gimnáziumban én már rajzoltam magamnak ilyen hangszert :) Igaz, "kitaláltam" a csúszkán szabadon pozicionálható pickupot is, a feedback kedvéért a hangszedő mellé beépített kis hangszórót, meg egy csomó más fura dolgot is. Hihetetlen, hogy mennyit álmodoztam gitárokról akkoriban, miközben csak egy kopott Jolanám volt. Hihetetlen továbbá az is, hogy nem buktam le, hogy órákon odafigyelés helyett gitárokat rajzolgatok :D
@hory004: Hát elnézést kérek, de ennél Flying V-sebb videóklip hirtelen nem jutott eszembe, az első pár tíz másodperc olyan, mint egy reklám :)
Ha Flying-V akkor nálam mindig Hendrix balkezes, Wight-szigeten is használt hangszere "Az" etalon.

Egyébként állítólag a Concorde alakja ihlette a tervezőjét, ami persze hülyeség, hiszen a repülőgép sokkal későbbi agyszülemény.
A hetvenes években megint kidobtak egy csomó új fazont, ami megint csak nem járt túl sok anyagi haszonnal. Ott volt az RD Artist, ami a Moog szintetizátorgyártóval való együttműködés eredménye és kétszer drágább volt mint egy rendes gitár. A konzervnyitó alakú Corvus, ami a kis testével ma is értetlenséget vált ki. A Victory, ami egy Strat, de mégsem.
Megjelentek a kínálatban a csavarozott nyakú gitárok (S1, Invader). Rájöttek, hogy a rétegelt szerkezet (pancake) a gyakorlatban mégsem olyan jó, mint elméletben.
A nemrég kiadott Modern Double Cut megint nagy buktának ígérkezik, megpróbálták magukévá tenni a PRS formáját, de az eredmény nem lett szép.
Valamint a cégnek problémái vannak a modern kor kérdéseire (7 húr, bariton húrhossz) adandó válaszokkal. Mondjuk a régi problémákkal (fejtörés, g húr hangolódás) sem sikerült maradéktalanul leszámolniuk. A G-tune kevesebb embernek nyújt megoldást, mint ahányan viszolyognak tőle.