Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (71) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (148) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (362) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (752) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (295) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (78) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ikerkocsik a budapesti utcákon

2018.04.03. 07:00 :: Hamster

Ismét belemerülünk a hetvenes-nyolcvanas évek budapesti utcáinak forgatagába Ab van Donselaar képei segítségével. A válogatás apropójaként az akkor még közlekedő ikerkocsikat szeretném bemutatni.

Ikerkocsi alatt olyan, forgalomban nem megbontható szerelvényt értek, melynek tagjai, azaz az egyes kocsik önmagukban nem tudnak közlekedni. A gyakorlatban ez legtöbbször azt jelentette, hogy egyetlen motorkocsi villamosberendezéseit dobták szét két kocsira - kényszermegoldás volt ez olyan vonalakra, ahol a szóló kocsi kevés lett volna, pótkocsival fordulni viszont nehézkes lett volna hurokvágány híján. A végeredmény egy kicsit lomha, de egyszerűen kezelhető szerelvény lett, és ez a megoldás elég jellemző volt a magyar villamosüzemekre, különösen Budapestre.

bkv_1774_1775_1738_1739_ln8_baross_ut_19760802_avd.jpg

Az újpesti Baross utcában járunk 1976. augusztus 2-án, az egyvágányos 8-as villamos egyik kitérőjében, ahol rögtön két 1700-as ikerkocsit is láthatunk. A BKVT 1907 és 1909 közt gyártott, favázas "S" sorozatát az ötvenes évek elején kezdték ikresíteni, eleinte a két kocsi két-két motorját megtartva, majd a bevezetőben említett módon csak egy-egy motorral. A helyszínről csak annyit jegyeznék meg, hogy a Vasminiszter nevével fémjelzett helyek és a villamos nem fértek meg jól: itt is megszűnt a villamos, akárcsak a pesterzsébeti és a józsefvárosi Baross utcában, illetve a nagytétényi Baross Gábor telepnél...

bkv_2417_2416_ln31_kozvagohid_19761019_avd.jpg

1976 októberében már igazi őslénynek számított a képen látható "lőrinci ikerkocsi" is, ezeket ugyanis 1911-12-ben építették, és a '20-as évek második felében ikresítették. A helyszín Közvágóhíd végállomás.

bkv_2035_2034_ln10_arpad_ut_19760802_aeevd.jpg

És az iménti ború után következzék egy napsütéses kép az Árpád útról! Itt egy 2000-es ikret láthatunk, melyet két 2700-as motorkocsiból állítottak össze 1964-ben. Igazi budapesti tuja kinézete van: nyitott, lecsapható ajtós peronok, kis szellőzők az oldalablakok fölött, pantográf-rács a kocsik közt! Szintén jellegezetes, ahogy a szélső tengelyek felé bólintanak a kocsik, azokon volt ugyanis a motor; valószínűleg a nagyobb tömegtől hamarabb elfáradtak a laprugók, mint a belső, motor nélküli tengelyeken, ezért lógtak ennyire látványosan.

bkv_2058_2059_ln10a_1230_ln10_avd.jpg

Egy másik 2000-es ikret látunk itt, még mindig az Árpád úton. Ennek a párnak később acélvázasították a tagjait, ezért másként néz ki a kocsiszekrény: a szélvédő fölött kis árnyékoló trónol, afölött pedig két szellőzőkopoltyú, melyeknek köszönhetően már nem volt szükség a szellőzőnyílásokra az oldalablakok fölött. Ja, és már nem nyitott a peron, rácsok helyett tolóajtó van.

bkv_2014_2015_ln33_19790409_avd.jpg

És hogy még jobban belekavarodjunk az acélvázasítás katyvaszába: ez is egy 2000-es iker, nyitott peronnal, de szellőzőablakok és kopoltyúk nélkül, viszont széles napellenzővel a szélvédő fölött. Akit pedig ezek a részletek nem fognak meg, gyönyörködjön a kiskockaköves járdaszigetben, az aszfaltcsíkkal javított nagykockaköves úttestben, a kettős megálló ("MM") táblájában, vagy éppen a baloldalt a távolban látható Ikarus-AVIA 553-asban. A helyszín a Flórián tér, jobbra a Flórián Áruház sarka látható.

bkv_2591_2590_ln23_kozvagohid_19760803_avd.jpg

A 2500-as sorozatot ránézésre nem nagyon lehet megkülönböztetni a 2000-estől, mert az alapjuk is hasonló volt: őket a 2700-asok elődjéből, a 2500-as motorkocsikból ikresítették a hatvanas-hetvenes évek fordulóján. A kép a Máriássy utcában készült.

bkv_2573_2572_ln55_aeevd.jpg

Újabb 2500-as iker, ráadásul egy olyan, melynek mindkét kocsija megvan még: a 2573-as Szegeden 314-esként, a 2572-es pedig Debrecenben 1984-esként üzemel, egy-egy 2500-as nosztalgia ikerkocsi egyik feleként. Ami még érdekes a fotón, az az, hogy még megvan a régi villamosmegálló-tábla, de már ott van előtte az új, ma is használatos. A régi kivitelű tábla piros alapszíne egyébként azt jelezte, hogy ez egy biztonsági megálló, ahol minden járműnek meg kell állnia.

bkv_1903_1902_ln55_avd.jpg

És ha már ebben a megállóban vagyunk, megvárjuk ezt az 1900-as ikret is. Ezeket 1000-esekből és azokkal rokon HÉV motorkocsikból alkották át, bár a képen látható párosnak pont mindkét tagja villamos volt eredetileg is. Két dolgot lehet ezen a képen látni: az egyik az, hogy ezek egy oldalablakkal hosszabbak voltak a 2000-es és 2500-as kocsiknál, illetve hogy itt már csak az egyik kocsin volt áramszedő.

bkv_2954_2955_ln31_avd.jpg

És most ugorjunk a Gubacsi út és a Timót utca sarkára, ahol egy szép 2900-as ikret láthatunk Közvágóhíd felé tartani. A BVVV 1913-ban gyártott "L" sorozatát a hatvanas években ikresítették, és az utolsó példányok egészen 1980-ig járták Ferencváros és Pesterzsébet utcáit. Ez a páros nekem már csak azért is tetszik, mert az oldalablakok fölötti szellőzők még megvannak rajta, ...

bkv_3051_3050_ln23a_19790410_avd.jpg

... ellentétben mondjuk ezzel a 3000-es ikerrel. Ahogy az a hasonló kinézetből sejthető, rokon sorozatról van szó, a BVVV egy évvel a 2900-asok után szerezte be őket, és végig hasonló utat jártak be azokkal, 1980-ban tűnve el végleg a forgalomból. Kár, hogy ezekből a látványos szerelvényekből egyet se tartottak meg, igazán budapesti látványt nyújtanának ma is!

bkv_3347_3348_ln23_5888_ln13_avd.jpg

Érdekes egyébként, hogy a később párosával közlekedő UV és Tatra kocsikat is ikernek hívják, holott ezek alapvetően működőképesek külön is. Persze ezt az újabb közvágóhídi képet nem ezért tettem be, hanem mert nagyon tetszik a látvány, különösen a jobbra látható 13-as villamos.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek! Ha egy-egy képet megmutatnál másoknak, akkor is kérlek, tiszteld meg annyival a fotóst, hogy nem törlöd le a nevét a képről és nem teszed rá a saját vízjeledet! Köszönöm!

27 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4813778364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezek alapvetően szép villamosok voltak. Ugyanakkor nagyon kemény, hogy a hetvenes években még tömegével jártak, sőt, sokat akkoriban ikresítettek (ami sok esetben gyakorlatilag visszafejlesztst, leépítést jelentett).
Ami korosztályunknak a Demszky-korszak második fele jelentette a budapesti közlekedés mélypontját, de pont ez a kor, a hatvanas-hetvenes évek, amikor sok UV-szerelvény is három (neadjisten két...) motorral járt, és a kilencszázas évek villamosainak átépítése jelentette sok helyen a megoldást, még rosszabb volt.
A metróépítés ill. az Ikarus termelésének felfuttatása aztán kihúzta ebből a helyzetből a budapesti közlekedést - aminek árnyoldala az elvesztett sínes oldalaidon látható.

Ez egy nagyon klassz fotósorozat volna, ha huszonöt-harminc évvel korábban készült volna, mint amikor ténylegesen.
Ó, hogy én mennyit ugráltam le nyaranta ezekről a nyitottperonos kávédarálókról... Főleg ahol keramittéglára lehetett landolni esős időben :-) Persze gyerekként nem izgatott, ha seggreestem, még nem volt olyan veszett nagy autóforgalom.
Nagyon tetszett az ajtók mellett kívülről felszerelt indításjelző lámpa, de emlékeim szerint alig láttam működőképeset. Gyanítom, hamar kiégett bennük az izzó, és nem kapkodtak a cserével. Meg aztán nappal nem is nagyon látszott a fénye.
@Fradista Utazó: Azért ne felejtsük el, hogy a hetvenes években két metróvonal is épült, illetve az autók is egyre elérhetőbbek lettek. Vagy ahogy NZA szokta mondani: a metrókkal a helyzet odáig normalizálódott, hogy már nem volt természetes a villamosokról fürtökben lógás, eljutottak a zárható ajtókig, megszűnt a kalauz, mint olyan, szóval azért volt fejlődés. Járműtechnikailag persze stagnálás volt, bár ugyanekkor jelentek meg az ICS-k is, szóval ez is határeset. Minőségromlás meg nem volt, csak egyszerűen maradtak ugyanazok a szakadt tuják, amik addig voltak. Ha nagyon párhuzamokat akarnék húzni, akkor ez a 200-as Ikarusok maradása volt az alacsonypadlós Volvókhoz képest :)
@Fradista Utazó: És a part II: a kéttengelyes villamosok másutt is sokáig megmaradtak, még Bécsben is a hetvenes évek végéig voltak, a kéttengelyű+forgóvázas utánfutó F-eket meg egyenesen a kilencvenes években dobták ki. Nem is tudom, talán Darmstadt volt az, ahol még nálunk is tovább maradtak. Az más kérdés, hogy nálunk teljesen természetes volt, hogy nincs fűtés a kocsikon, de hát az még az ICS-ken se volt... Szóval egyrészt persze, a brezsnyevi stagnálás itt is megjelent :) másrészt viszont nem voltunk _annyival_ lemaradva, mint azt gondolnánk, maximum a stadtbahnosodó nyugatnémet nagyvárosokhoz képest, na de azokhoz képest most is le vagyunk.
@nyelv-ész: Érdekes, nekem meg alapélmény, ahogy a 41-es végállomásán világít az ezresek indításjelzője. Mondjuk persze lehet, hogy ez összesen egy azaz 1 darab élmény volt :)
@Hamster: A pálya és a járművek állapota messze nem volt azonos akár a bécsivel, akár az akkori béketábor sok más városával. Nyilván a hazai doktrína a metróhálózat és busz dimenzióban gondolkodva halálraítéltként tekintett a villamosokra, így nem akaródzott költeni rájuk. Talán a legpontosabb, ha azt mondjuk, szemléletbeni lemaradásunk már akkor is feltűnő volt.
@nyelv-ész: Milyen szemlélet? Bécsben is ugyanezt csinálták, csak kicsit később kezdtek neki (legutóbb tavaly vagy tavalyelőtt csuktak be villamost metró miatt, ami ott pont logikus is volt, de a 21-es becsukása tizenéve például már nagyon nem), ebben gyakorlatilag ők követtek bennünket :) A különbség a pénz mennyisége: akkor is az volt, most is az, csak ezen múlik, hogy ott jobb a pálya ma is, mint itthon (lásd még karbantartás, takarítás, újraépítés, új beszerzés). Noch dazu a hetvenes évek első feléig készített képeken engem mindig meglep, hogy Bécs milyen kopott volt, gyakorlatilag alig volt jobb állapotban, mint Budapest. Aztán beérett a gazdasági csodájuk, nem is kicsit, miközben mi tovább csúsztunk az eladósodásba és inflációba, és még jobban spóroltunk.
@nyelv-ész: "akár az akkori béketábor"
Ezzel meg végképp vigyázzunk, mert Berlinben a kilencvenes évekig jártak kéttengelyesek és Hitler előtti metrók :) De a képek alapján Prága se volt az a csoda állapot, bár tény, hogy kvázi végtelen mennyiségben volt Tatrájuk, de ott is késve indult a metrózás, és ott is csuktak be vonalakat emiatt. Vannak különbségek, de szerintem nem nagyságrendiek, pláne nem több nagyságrendűek, ahogy hajlamosak vagyunk gondolni a default borúlátásunk miatt. Persze kilógott a sejhajunk a gatyából, de a világban akkoriban sehol se a tömköz általános csoda állapotban tartása volt a vezérgondolat. Nálunk a metró évtizedes megcsúszása miatt megmaradtak ezek az ikerkocsik, de a gyorsvasút plusz ráhordó buszok elmélete teljesen elfogadott volt akkor mindenhol. Még Münchenben is majdnem megszüntették teljesen a villamost, csak a kilencvenes években fordultak át, pedig az tényleg a világ egyik legélhetőbb városa.
Nem csodálom, hogy a blog írója beleszeretett ezekbe a gyönyörű régi képekbe és szép villamosokba.
Az újpesti 8-as vonal minden képe csodás, és rendelkezik azzal a fajta lepusztult romantikával amit annyira imádtam már gyerekként is.

-Fájó, hogy alig van kép a külső Váci út cérnagyárig tartó szakaszáról mit még utoljára láthattam a 80-as évek elején.
Ki lehet az a ballonkabátos úriember az utazótáskákkal? Talán egy külkereskedelmi vállalat embere, aki Ferihegyre indul, hogy nyélbe üssön egy valutabevétellel kecsegtető exportüzletet?
tök jó összeállítás, köszi Hams!
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Nem lepődnék meg, ha a fotós társaságába tartozott volna, gyanúsan messze a legjobban öltözött ember az eddigi képek történetében :)
@Hamster: Prága kiváló példa: a metró ellenére nem szabdalták szét a villamoshálózatot, így az a metró kiesésekor önállóan is képes a forgalom nagyját lebonyolítani.
Annyira jók ezek a képek! :-) Kösziii
Remek!
Kimarad a 8-as érdekessége, a botcsere! A kitérőben várta az egyik az érkezőt és egy "gumibotot" adott át. Ezzel biztosították, hogy a szóló vágányon ne menjenek szembe egymással...
A két 55-ös fotó miért került bele, ugyanott vannak lefényképezve.
Nekem új, mivel itt születtem, itt éltem, éjszakákon hallottam a házunk remegését, ahogy az éjjeli 55-ös elporoszkál a Váci úton. És hányszó gyalogoltam inkább, mert a lámpáját láttam már, de tudtam, négy megálló gyalog gyorsabb, mint hogy ideérne a Nyugati felől.
De 55-öst így közlekedni a büdös életben nem láttam! Kellene a dátum, mert a másik tábla már új és már 200-as Ikarus közlekedett.
Mikori lehet a jép? Metróépítés vége felé?
Az utolso kepen egy kis elveszett sin is van.
Erdekes lehet annak is a tortenete
@haromegesztizennegy: a sineket leszamitva a Baross utcaban a lepusztult romantika ma is atelheto :)
Imádtam a régi 59-est, és még jobban az 56-ost, mert annak pótkocsis is volt, de amikor megjöttek a Tátrák, és télen nem hogy a hó nem fújt át a peronon, de fűtve volt a kocsi, és a Nagyenyeden lefelé a Délinél nem szteppelt mindenki, mert a korábban a kéttengelyes 20 felett már berezgett a kanyarban, azért az komfortban nagy előrelépés volt.
@nyelv-ész: Nem szabdalták szét _annyira_, és ezzel ők a kivételek, a budapesti megoldás meg a nagyvilági átlag.
@tlantos: Jóval kevesebb volt az autó, ami volt meg jóval színesebb mint mai. Visszavonhatatlanul eltűnt a vaskerék békét, nyugalmat árasztó hangulata. Az a világ (nem sírom vissza) sokkal sokkal lassabb és stresszmentesebb volt.

A két világ találkozása (vasút + villamos) az Rákospalotán az állomáson szintén végérvényesen a múlté.
Gyerekként az indigókék BHV ablakából kihajolva az is megesett hogy összezavarodtam hol is járunk a Nyugati felé vonatozva, mert Újpesten a felüljárón még járt a villamos, és akkor már járt a Hungária körúton is.
Jól esett volna, hogyha egy félmondatban megemlékezel a MaViTÉről a 2572-73-nál.
@Tschokky: Yikes, teljesen kiment a fejemből, hogy az tulajdonképpen létezik, pedig anno írtam róla: hamster.blog.hu/2013/06/27/ujabb_budapesti_tuja_tert_haza_kulfoldrol
Az ikresítés lomha és kis befogadóképességű szerelvényeket eredményezett, melyeknél az irányváltás is nehézkes volt. A hurkokat is kár volt megszüntetni, mert ezáltal tovább tartott a visszafordulás.

Legszebb volt gyermekkoromban a két pótos 50-es a lőrinci Béke téren, ahol tolatással fordult vissza. A visszaforduláshoz használt telken még ma is állnak a vezetéktartó oszlopok...
@laci_52: A Béke téri forduláshoz képedt szerintem pont könnyebb volt egy iker visszafogatása, de a hurkokkal járó helyfoglalás és csikorgás se volt mindig nyerő. Fontos tudnivaló, hogy Budapest soha nem volt "kizárólag hurkos" hálózat, az egyoldalú szerelvények soha nem terjedtek el teljesen, és ebbe az ikrek teljesen jól illeszkedtek. Klasszikus helyük volt már a huszas-harmincas évektől az Üllői úti végállomás a Mária Terézia laktanya mellett (ahol el se fért volna hurok), vagy épp a 46-os a Keleti és a Nyugati közt.

Egyébként a kapacitásuk nem volt nagyságrenddel rosszabb egy motor+pót összeállításnál, pláne nem a lőrincieknél vagy 1900-asoknál, amik nagyobbak voltak. Sőt, lomhaságban sem lóghattak ki jelentősen, pláne nem egy motor+póthoz képest, ami ugyanannyira volt motorizálva, csak a hajtott tengelyek másképp voltak elosztva. Túl sok emlékem persze nincsen, de az én gyerekkoromban nem nagyon volt nagy száguldozás normál forgalomban mondjuk a Váci úton, sőt, a kimutatások szerint korábban hely se nagyon volt gyorsulni, a 40 km/h-s pálya már kivételesen jónak számított. Persze a világháború utáni ikresítések már inkább kényszermegoldások voltak, és mint ilyenek, rosszabbak, mint mondjuk vadonatúj UV-k, de a költségeik is ennek megfelelőek voltak. Én egy elég jellegzetes magyar sajátosságnak látom az ikresítéseket, amik évtizedekre megmentették a főváros tömegközlekedését az összeomlástól.
@Hamster Merci monsieur, tudod, minden reklám jól jön, különösen ezeknek, mert ebben elég komoly pénzei vannak egyes tagoknak, aztán jó lenne valamerre haladni velük. Elég nyilvánvaló, mit kéne tenni velük, de a malmok lassan örülnek. Ju..... pi..... já.... é... :D
@haromegesztizennegy: ketsegtelen, kisebb es mas volt az autopark.
Fura, hogy en csak a sinekre emlekszem a feluljaron, pedig latnom kellett ott villamost is. Igaz, csak a 25-os vagy a 70-es busszal jottem ott kereszben, de akkor is kellet latni neha statisztikailag.