Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (39) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (77) autók (68) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (6) budai vár (25) budaörs (36) budapest (729) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (248) csehország (24) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (342) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (28) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (283) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (724) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (65) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (44) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (200) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (66) repülőnap (33) repülőtér (14) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (52) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (287) utcakép (153) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (399) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (670) villamos (600) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A túlélők

2018.04.10. 07:00 :: Hamster

A régi képek kapcsán foglalkoztam már az utcaképpel, a villamosok mellett látható autókkal, a hirdetésekkel, de még az emberek öltözködésével is. Ez persze mind csak apropó volt egy-egy bejegyzés elkészítéséhez, hiszen egy hozzám hasonló villamosmániásnak a sárga síndöcögények látványa az érdekes, különös tekintettel arra, hogy jó részüket már nem láthatjuk, maximum kiskanál vagy lavór formájában. A most következő képek azonban olyan villamoskocsikat ábrázolnak, melyek ma is velünk vannak.

bkv_1000_ln17_avd.jpg

Mi mással is kezdhetném, mint a kerek ezressel, azaz a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság egykori 1080-as pályaszámú, "V" sorozatú kocsijával, mely itt éppen a 17-es nemrég eltűnt hurokvégállomásán fordul.

09050014.JPG

Az 1983 végén selejtezett villamos valószínűleg a pályaszáma miatt maradt meg; ma a BKV szentendrei múzeumában látható (a kép Budafokon készült).

bkv_1074_ln56_aeevd.jpg

Nem volt jellemző, hogy egy sorozatból több kocsit is megtartsanak, az ezreseknél mégis ez történt. Az itt a Moszkva téren várakozó 1074-es ugyanis szintén megvan, ...

1074_7183.JPG

... bár első látásra ez nem feltétlenül látszik, hiszen '91-ben visszaépítették eredeti, favázas kivitelére. "Ő" manapság a városban pihen, néha különjáratokat teljesítve. Talán érdekes még, hogy nem csak ez a két kocsi maradt meg a sorozatból, hiszen megvan még az 1031-es, jelenleg Pécsett, az 1043-as és az 1061-es a zugligeti kemping bejáratánál, az 1049-es egy kőbányai fémfeldolgozó telephelyén, az 1055-ös presszóként Szegeden... és akkor a típussal rokon HÉV-kocsikról még nem is beszéltünk!

bkv_1233_ln54_19770805_avd.jpg

A fentebbi képen az 1233-as pályaszámú Bengálit láthatjuk az Egressy útról a Nagy Lajos király útjára kanyarodni a rég megszűnt 64-es vonalon.

Ez a kocsi budapesti selejtezése után Debrecenbe került, ahol 492-es pályaszámmal használták. Néhány éve aztán visszahozták a fővárosba, ahol évekig változatlan kinézettel közlekedett. Amennyire tudom, jelenleg épp felújítják, budapesti kivitelűre helyreállítva. Már nagyon várom, hogy láthassam!

bkv_1531_ln51_aeevd.jpg

Az 1531-es 1941-ben épült a villamosvasút budai főműhelyében, és egészen 1984 márciusáig szolgálta az utazóközönséget. Szerencsére ezután se vágták szét, ...

... hanem Szegedre került, ahol munkakocsiként használták. Legutóbb talán ideiglenes végállomási tartózkodóként láttam a kocsiszínen kívül, úgyhogy fogalmam sincs, mekkora munka lenne működőképessé tenni, pedig érdekes lenne.

bkv_2626_5xx2_2806_5619_avd.jpg

Újpest kocsiszínben számos villamost (Bengálit és 1500-ast) bontottak el a nyolcvanas években, de szerencsére az 1977-ben selejtezett 2806-ost csak tárolni tolták be az udvar végébe, ...

... így ő is megmaradt nekünk. A fentebbi kép néhány éve készült, amikor a szentendrei HÉV telepről Budapestre szállították - azóta a felújításának is nekiláttak, idén talán már utazhatunk is vele!

bkv_2964_2965_ln31_19770806_avd.jpg

A pesterzsébeti Nagysándor József utcából ma is ugyanígy kanyarodik a Vörösmarty utcába a villamos, bár a 31-es járatszám már a múlté. A képen a 2964+2965-es pályaszámú ikerkocsi látható, mely ebben a formában nem maradt meg, csak egyik fele, ...

bkv_35-51_aeevd.jpg

... a 2964-es élte túl az 1980-as selejtezést. Nem is akárhogy: eleinte különböző festésekkel filmforgatásoknál használták (lásd a fenti képen), majd Hollandiába került, amikor Ab van Donselaar megvásárolta!

Amszterdamból részben jelen sorok írójának, részben pedig a VEKE-nek a segítségével került Debrecenbe, ahol a városra jellemző kivitelben újították fel. Ez ám az elpusztíthatatlan villamos!

Az imént látott filmforgatásos szerelvény egy motor+pót összeállítás volt, melynek másik tagja, az 5005-ös pót is megmaradt. Jelenleg felújításra vár. Szomorú, hogy az ikerkocsis és pótkocsis üzem bemutatása évtizedeken át nem volt szempont a budapesti nosztalgiaüzem szempontjából: gyakorlatilag csak szóló motorkocsik maradtak meg az egy szem lőrinci ikren kívül. Persze hurokvágányok nélkül nehézkes pótkocsis szerelvényeket közlekedtetni, de azért nem lehetetlen!

bkv_3812_5884_1625_avd.jpg

Múzeumi megőrzésre félretett villamosokat láthatunk a fenti képen: 1984 és '88 közt porosodtak így kocsik a már említett újpesti kocsiszínben. A képen látható járművek ezután külön utakat jártak be:

... a 3612-es pályaszámú Stuka előbb Ferencvárosban, majd Kelenföldön pihent, ahonnét Zuglóba vitték át. Jó lenne felújítva látni, mégiscsak a magyar járműgyártás korszalkotó típusáról van szó!

Az 5884-es pótkocsit először Szentendrén láttam, majd a 2806-tal együtt Pestre került. Felújítás után pompásan illene a múzeumba, de akár a nosztalgiaflottába is.

Az újpesti képen megtörve ácsorgó 1625-ös volt a legszerencsésebb, őt ugyanis rendbehozták, és ebben a formában a szentendrei múzeum egyik ékessége.

bkv_4142_avd.jpg

Zárásként egy kelenföldi (Füzesi Főműhelyes) fotót mutatnék, melyen a ma is rendszeresen látható és kipróbálható...

... 436-os kocsi felújítása látható. A 2964-eshez hasonlóan ő is egy ikerkocsi egyik feléből készült, utolsó állapotában 2993-asnak hívták.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges. (Ez a saját képeimre is vonatkozik.)

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek! Ha egy-egy képet megmutatnál másoknak, akkor is kérlek, tiszteld meg annyival a fotóst, hogy nem törlöd le a nevét a képről és nem teszed rá a saját vízjeledet! Köszönöm!

9 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6313776314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezeken én még utaztam :-)
Elég szomorú állapotba tudtak kerülni ezek a járgányok a kivonásuk előtti években... némelyikről gyerekként csak találgattunk, hogy vajon mi tartja egyben, és arra jutottunk, hogy a rágógumi. Legalábbis mi mindent megtettünk, hogy utazás közben a lehető legtöbb rést rágógumival tömítsük.
Extázisban vagyok! :-)

Érdekesség a 11-es képen:
-A pesterzsébeti Nagysándor József utcából kanyarodó képnél a ház falán az utcanév tábla felett van két kis zománcozott fémtábla! Az új Google maps-es képen is ott van még, lefestve! Akarom mondani legányolva! :-)
De ott van!
Még látták ezt a szél sárga járgányt...
Hamster, lehet, hogy már kérdeztem egyszer, de ha így is volt, már nem emlékszem - ezekről van valami információd?
prokee.blog.hu/2008/03/30/villamos_az_autopalyan_1
Tíz éve is volt már, és azóta persze eltűntek. Valamikor 2005-2008 között kerültek oda, és 2011 március és augusztus között szívódtak fel.
Szép volt! De megszoktuk a remek tartalmakat.
Az újpesti remíz (Angyalföldön volt, a ma is működő anagyalföldi meg Újpesten van) mellett laktam egy megállóra, naponta mentem el itt oda-vissza.
Micsoda élet volt akkoriban itt! Tolatások, ki és beállások idejlére leállították a Váci út forgalmát.
Néhány éve volt az angyalföldi remízben, a BUR telepen egy nyilt nap, az itt is látható rendbehozott kocsik akkor hozták-vitték az érdeklődőket. Mi is végigtujátuk a fiammal a BUR telep-Lehel tér szakaszt a gépekkel, és akkor virágzott az a sárga pitypang vagy mi és meghagyát, a nyílegyenes Lehel utca sárga "folyójában" mentek a tuják.
Csináltam vagy 200 képet, a régiek gyönyörű belső teréről (A "köpködni tilos" tábla!!!), a ragyogó pici részletekről.Ja és a régi reklámpalkárokról is, ami az életemnek korábban napi részei voltak...
(ha kell, küldök)
A kötött pályás közlekedés nagy barátjaként sajnos nekem mégsincs naprakész információm a megőrzött és/vagy nosztalgia járművekkel, ezért teszem fel a Nektek talán triviális kérdést: az UV flottából mennyi maradt meg, miután kivonták? Az a pótkocsi kifejezetten érdekelne (a pályaszámát sajnos nem tudom fejből), amelyiket még a háború előtt gyártották, és többszöri átépítássel ugyan, de egészen a típus kivonásáig járt, utoljára a Batyin csodáltam meg működés közben.
A lőrinci iker megvan még? Felújítva az volt talán a legszebb.
@prokee: Aki megvette őket,nagy tervekkel rendelkezett, amik nem válhattak valóra, így eladta őket. Hogy szétdarabolták őket, vagy valaki megvette egyiket-másikat, azt nem tudom.
@laci_52: Igen, elvileg Szentendrén kell lennie, a múzeumban.