A régi képek kapcsán foglalkoztam már az utcaképpel, a villamosok mellett látható autókkal, a hirdetésekkel, de még az emberek öltözködésével is. Ez persze mind csak apropó volt egy-egy bejegyzés elkészítéséhez, hiszen egy hozzám hasonló villamosmániásnak a sárga síndöcögények látványa az érdekes, különös tekintettel arra, hogy jó részüket már nem láthatjuk, maximum kiskanál vagy lavór formájában. A most következő képek azonban olyan villamoskocsikat ábrázolnak, melyek ma is velünk vannak.
Mi mással is kezdhetném, mint a kerek ezressel, azaz a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság egykori 1080-as pályaszámú, "V" sorozatú kocsijával, mely itt éppen a 17-es nemrég eltűnt hurokvégállomásán fordul.
Az 1983 végén selejtezett villamos valószínűleg a pályaszáma miatt maradt meg; ma a BKV szentendrei múzeumában látható (a kép Budafokon készült).
Nem volt jellemző, hogy egy sorozatból több kocsit is megtartsanak, az ezreseknél mégis ez történt. Az itt a Moszkva téren várakozó 1074-es ugyanis szintén megvan, ...
... bár első látásra ez nem feltétlenül látszik, hiszen '91-ben visszaépítették eredeti, favázas kivitelére. "Ő" manapság a városban pihen, néha különjáratokat teljesítve. Talán érdekes még, hogy nem csak ez a két kocsi maradt meg a sorozatból, hiszen megvan még az 1031-es, jelenleg Pécsett, az 1043-as és az 1061-es a zugligeti kemping bejáratánál, az 1049-es egy kőbányai fémfeldolgozó telephelyén, az 1055-ös presszóként Szegeden... és akkor a típussal rokon HÉV-kocsikról még nem is beszéltünk!
A fentebbi képen az 1233-as pályaszámú Bengálit láthatjuk az Egressy útról a Nagy Lajos király útjára kanyarodni a rég megszűnt 64-es vonalon.
Ez a kocsi budapesti selejtezése után Debrecenbe került, ahol 492-es pályaszámmal használták. Néhány éve aztán visszahozták a fővárosba, ahol évekig változatlan kinézettel közlekedett. Amennyire tudom, jelenleg épp felújítják, budapesti kivitelűre helyreállítva. Már nagyon várom, hogy láthassam!
Az 1531-es 1941-ben épült a villamosvasút budai főműhelyében, és egészen 1984 márciusáig szolgálta az utazóközönséget. Szerencsére ezután se vágták szét, ...
... hanem Szegedre került, ahol munkakocsiként használták. Legutóbb talán ideiglenes végállomási tartózkodóként láttam a kocsiszínen kívül, úgyhogy fogalmam sincs, mekkora munka lenne működőképessé tenni, pedig érdekes lenne.
Újpest kocsiszínben számos villamost (Bengálit és 1500-ast) bontottak el a nyolcvanas években, de szerencsére az 1977-ben selejtezett 2806-ost csak tárolni tolták be az udvar végébe, ...
... így ő is megmaradt nekünk. A fentebbi kép néhány éve készült, amikor a szentendrei HÉV telepről Budapestre szállították - azóta a felújításának is nekiláttak, idén talán már utazhatunk is vele!
A pesterzsébeti Nagysándor József utcából ma is ugyanígy kanyarodik a Vörösmarty utcába a villamos, bár a 31-es járatszám már a múlté. A képen a 2964+2965-es pályaszámú ikerkocsi látható, mely ebben a formában nem maradt meg, csak egyik fele, ...
... a 2964-es élte túl az 1980-as selejtezést. Nem is akárhogy: eleinte különböző festésekkel filmforgatásoknál használták (lásd a fenti képen), majd Hollandiába került, amikor Ab van Donselaar megvásárolta!
Amszterdamból részben jelen sorok írójának, részben pedig a VEKE-nek a segítségével került Debrecenbe, ahol a városra jellemző kivitelben újították fel. Ez ám az elpusztíthatatlan villamos!
Az imént látott filmforgatásos szerelvény egy motor+pót összeállítás volt, melynek másik tagja, az 5005-ös pót is megmaradt. Jelenleg felújításra vár. Szomorú, hogy az ikerkocsis és pótkocsis üzem bemutatása évtizedeken át nem volt szempont a budapesti nosztalgiaüzem szempontjából: gyakorlatilag csak szóló motorkocsik maradtak meg az egy szem lőrinci ikren kívül. Persze hurokvágányok nélkül nehézkes pótkocsis szerelvényeket közlekedtetni, de azért nem lehetetlen!
Múzeumi megőrzésre félretett villamosokat láthatunk a fenti képen: 1984 és '88 közt porosodtak így kocsik a már említett újpesti kocsiszínben. A képen látható járművek ezután külön utakat jártak be:
... a 3612-es pályaszámú Stuka előbb Ferencvárosban, majd Kelenföldön pihent, ahonnét Zuglóba vitték át. Jó lenne felújítva látni, mégiscsak a magyar járműgyártás korszalkotó típusáról van szó!
Az 5884-es pótkocsit először Szentendrén láttam, majd a 2806-tal együtt Pestre került. Felújítás után pompásan illene a múzeumba, de akár a nosztalgiaflottába is.
Az újpesti képen megtörve ácsorgó 1625-ös volt a legszerencsésebb, őt ugyanis rendbehozták, és ebben a formában a szentendrei múzeum egyik ékessége.
Zárásként egy kelenföldi (Füzesi Főműhelyes) fotót mutatnék, melyen a ma is rendszeresen látható és kipróbálható...
... 436-os kocsi felújítása látható. A 2964-eshez hasonlóan ő is egy ikerkocsi egyik feléből készült, utolsó állapotában 2993-asnak hívták.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges. (Ez a saját képeimre is vonatkozik.)
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek! Ha egy-egy képet megmutatnál másoknak, akkor is kérlek, tiszteld meg annyival a fotóst, hogy nem törlöd le a nevét a képről és nem teszed rá a saját vízjeledet! Köszönöm!
Ez megy most