Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

július 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (38) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (76) autók (67) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) budai vár (25) budaörs (36) budapest (727) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (9) c64 (13) caf (10) city lights (69) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (248) csehország (21) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (339) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (14) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (28) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (22) gyermekvasút (22) haditechnika (12) hajó (40) hampage (280) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (27) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (718) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (64) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (43) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (39) nosztalgia (198) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (72) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (66) repülőnap (33) repülőtér (13) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (19) szlovákia (62) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (40) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (12) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (13) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (49) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (287) utcakép (152) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (395) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (666) villamos (597) vlog (7) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (247) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy görlitzi emeletes kocsi közelről

2018.06.19. 07:00 :: Hamster

Közel négy évvel ezelőtt írtam egy bejegyzést az emeletes vasúti személykocsik németországi történetéről. Sajnos ezek közül én csak a modernebb változatokkal utaztam... egészen az elmúlt hétvégéig.

RD13788.  Sachsenmodellbahnwagen.

Gyerekkoromban csak unokatesóm modellvasútján láttam emeletes kocsikat, úgyhogy amikor '87-ben valahol Rostock és Warnemünde közt egy sorompónál várakozva elment előttünk egy ilyenekből álló szerelvény, nagyon tetszett. Addig el se tudtam képzelni, hogy tényleg befér a hidak és a felsővezeték alá, de most látnom kellett, hogy nem csak a PIKO tervezői találták ki a magyar szemnek szokatlan járművet :) Egy-két évtizeddel később aztán sokat utaztam különböző európai vasutak emeletes kocsijain, de azok már részleteikben kifinomultabb jószágok voltak, nem ezek a zöld batárok.

img_2746.jpg

Aztán eljött a 2018-as pozsonyi gőzmozdonyos találkozó, ahol a terület egyik végében felfedeztük ezt a négykocsis emeletes szerelvényt. Mi több, kiderült, hogy a nosztalgiavonatos jegyünk pont erre szól! Persze a felirat rajta nem Deutsche Reichsbahn, hanem Československé státní dráhy volt, de ugyanúgy Görlitzben gyártották, mint az NDK vasútjának emeleteseit, és a kivitele is nagyon hasonló volt.

img_2753.jpg

Kezdetnek nézzünk be a kocsik alá! A manapság közlekedő emeletesek általában két forgóvázon nyugszanak, Görlitzben azonban az ötvenestől a hetvenes évekig Jacobs-forgóvázas szerelvényeket gyártottak, azaz az állandóra összekapcsolt 4 vagy 5 kocsi egymás közt közös forgóvázra támaszkodott:

[======]|[=====]|[=====]|[======]
oo     ooo     ooo    ooo    oo

Ráadásul - ahogy az a fentebbi képen is látható - ezek a "közös" forgóvázak háromtengelyesek voltak, a tengelyterhelést csökkentendő.

img_2729.jpg

A belső tér a hatvanas évek közepéhez illően régimódi volt, azaz még nem minden műanyagból készült. Itt egy két kocsi közti átjárót láthatunk. A felszállás erre a "középső szintre" történik, innen lehet...

img_2726.jpg

... az alsó, vagy...

img_2731.jpg

... a felső utastérbe jutni. Természetesen mi a felsőt választottuk, ennek volt igazi hangulata. Értelemszerűen ez a  szerelvény nem közlekedik normál forgalomban, bár tulajdonképpen megtehetné, mert nem volt kényelmetlenebb a magyar műbőrüléses kocsiknál.

img_2798.jpg

Az ablakoknak odafent csak az alsó része nyitható. Egy jópofa részlet: a kurbli hatása a végállásokban megfordul, azaz ha teljesen letekerjük, nem kell visszafele tekerni, hogy ismét emelkedjen, mehetünk tovább ugyanabba az irányba. Ráadásul könnyen is mozgott, nem kellett úgy erőlködni, mint az UV-knál.

img_2745.jpg

A gyári tábla környékén mosolyogtam egyet: a cseh felirat jelzi, hogy a jármű az NDK-ban készült, de fölötte a "Made in" már csak Germany-ról beszél, nem East Germany-ról. Szégyellték?

És a végén egy nem kifejezetten a témához tartozó megjegyzés: a 3 eurós jegyért cserébe 1 óra 40 percet vonatoztunk Pozsony különböző pályaudvarai közt, úgy, hogy a vonat egyik végén az Albatrosz, a másikon pedig egy 424-es dolgozott. Zseniális út volt, a magyarországi árakhoz képest ráadásul majdnem ingyen... igaz, itthon tudtommal nincsenek is ilyen utak, hogy a Füstiből indulva, és oda visszaérkezve ki lehessen próbálni a régi idők utazásának élményét.

25 komment · 1 trackback

Címkék: énblog közlekedés szlovákia képek vasút nosztalgia pozsony

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1014055978

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rendez 2018: a közép-európai gőzmozdonyok "ki kicsodája" 2018.07.17. 10:19:10

Míg áprilisban villamosok és buszok miatt vettem az irányt Pozsony felé, június közepén a gőzmozdonyok ígérete csábított oda, ekkor rendezték meg ugyanis a történelmi vasúti járművek találkozóját a Szlovák Vasúti Múzeumban. A létesítmény Récse Východné...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ilyet először Prága elővárosában láttam a 90-es évek legelején.
Utazni a 2000-es években Nagyvárad-Temesvár között. (Na, ez maradandó élmény volt: kemény tél, kavargó hó a vagonban...)
Legutóbb pedig kb. 3 éve Prága elővárosában egy távolabbról érkező, hasonló, de felújított kocsikból álló vonattal. A City Elephant után azért feltűnt az emelet szűkössége, főleg a két vég közelében az emelkedő padló miatt.
@Comandante en Jefe: A kilencvenes években még ezek jártak ott, vagy már az önálló négytengelyesekből raktak össze szerelvényt? És a román kocsik?

Amúgy volt ezekből olyan verzió is, ahol a kocsik közt, a forgóvázon ültek kicsi ajtós pufferzónák:
de.wikipedia.org/wiki/Doppelstockwagen#/media/File:DR_22_032.jpg

"főleg a két vég közelében az emelkedő padló"
Ezen az örege nem volt ilyen szerintem. Meglepően tágas volt, az alsó szinten persze az ablak alatti beugró megvolt, de szerintem az a mostaniakon is ott van.
Mint Pista bácsi a zsiráffal. Szép-szép, de otthonra nem kéne...

-Őszintén szólva nem örülök annak hogy a szobi vonalra emeletes Flirteket akarnak rakni. A jelenlegi csatolt Flirt bőven elég ha nem késik és nem marad ki, még csúcsidőben is! Miért akarják lépcsőzésre kényszeríteni az embereket az ország megállókkal legsűrűbben ellátott vonalát?!?

Nem véletlenül nem terjedtek el az emeletes vonatok.
@haromegesztizennegy: "Nem véletlenül nem terjedtek el az emeletes vonatok"
Körülöttünk a szlovákoknál, osztrákoknál és románoknál biztosan van ilyen, ezen felül Svájcban, Németországban, Belgiumban, Hollandiában, Luxenburgban, a franciáknál (a szuperexpresszekben is), spanyoloknál, portugáloknál, svédeknél, finneknél. Meg újabban Oroszországban is. Meg Kínában vagy éppen az Egyesült Államokban. Meg Japánban (szuperexpressz is).
@haromegesztizennegy: De, elterjedtek. És egyre jobban terjednek.
@Hamster: Utaltam már rá korábban, hogy Mo.-on a csúcsidei elővárosi forgalmat leszámítva üresek a vonatok. Lehet ezt szépíteni de ez az igazság. (A nyári balatoni forgalom más tészta).
-Így viszont adódik a kérdés mi értelme van? Az utasmennyiség nem indokolja, drágább, szűkebb. A fejpályaudvarokon az átmérős vonalak segítenek nem az emeletes vagonok... Az hogy a fenti országokban van ilyen az lehet egy helyi gondra adott kompromisszumos/konszenzusos (akár jó-) válasz, de nem indokolja hogy nálunk is legyen!

A váci vonal Göd után szinte kiürül. Ilyen rövid távra megint csak értelmetlen...
@haromegesztizennegy: A megállókban például pont segít, ha nem kell annyit előregyalogolni, mert rövidebb a szerelvény. És a 190 centimmel, 110 kilommal soha nem éreztem, hogy szűk lenne. És most nem az országjáró régiós vonatokon szerzett tapasztalatokról beszélek, ahol egy négyes szakaszban terpeszkedhettem, hanem a zürichi S-Bahnról, vagy éppen a Berlin területén közlekedő vonatokról.
@haromegesztizennegy: A KISS-ben senkinek nem kell lépcsőznie, mivel teljesen alacsonypadlós. Férőhelyre vetítve beszerezni és üzemeltetni is olcsóbb, mint a lapos vonatokat. A vonatok csúcsidőn kívül sem üresek, legfeljebb néhány esetben (vagy a másik irányban utazol mindig). A 70-es és 100a vonalakra úgy kellenek az emeletes motorvonatok, mint egy falat kenyér.
@Hamster: Sajnos nem. Az időveszteség az utascserénél (is) jelentkezik, nem a peronon gyaloglásnál. Adott mennyiségű annyi ember 2x gyorsabban felszáll egy csatolt Flirt-re mint egy rövid de emeletesre.

Nem vitatkozom, a Föld-Hold távolságot már megtettem vonattal szobi vonalon 1993 óta, tudom mit beszélek. ;-)
Elhiszem, hogy látványos egy emeletes vonat de max. ennyi. Használni nem jó, pláne nem elővárosi szerelvényen.

(Én is utaztam Hollandiában emeletessel, de ott az IC-nek felel meg és leginkább helyből/talpalatnyi földből van nekik kevés. Oda jó.)
@haromegesztizennegy: Nyílván a lassú utascsere a vágyálmuk, ezért járnak emeletesek a legforgalmasabb osztrák, német, svájci vagy épp cseh elővárosi vonalakon, vagy épp a párizsi metróban.

Egyébként nem tudom, milyen időveszteségről vagy rövidségről beszélsz: egy KISS közel olyan hosszú lesz, mint egy csatolt FLIRT és pont ugyanannyi ajtaja lesz neki.

Hollandiában a VIRM vonatok Sprinter és InterCity vonatként is közlekednek, de a Randstadban vagy Amsterdam körül az IC-k is bőven elővárosinak minősülnek a tizenöt perces követésükkel és az 5-10 percenkénti megállásokkal.
@Benbe: Magyarországon a birka megáll az ajtóban és nem megy beljebb. Van még kérdés? ár ilyen ostoba "én csak két állomást megyek" birka beáll az ajtóba, és oda a gyors utascsere. Ami nem is gyors, hiszen kétszer annyi embernek kéne feleannyi ajtón cserélődnie... Két kocsinyi ember négy ajtó helyett kettőn tud cserélődni.
@bloggerman77: És ebben mi a különbség a FLIRT-höz képest? Ismétlem, ugyanannyi ajtó, ugyanannyi többcélú tér. Ha állítólag nem is sok az utas, akkor nem lehet gond. Ha ma föl tud n utas szállni a FLIRTökre 12 ajtón, akkor n utas a KISS 12 ajtaján is föl fog tudni szállni. Csak miután fölszállt, nem kell majd szardíniaként állnia, mert lesz elég helye neki.
Ahol tele lesz, az a 100a, de ott az utascsere a zónázókon, ahol bevetik majd, eloszlik, az alacsony padló miatt gyorsulni is fog az eddigiekhez képest.

Nekem tényleg nem világos, hogy miért gondoljátok, hogy a Fecske-inga vagy egy csatolt FLIRT bármiben jobb lenne egy hatrészes KISS-nél. Örülnék, ha feltételezések és ösztönből írt válaszok helyett látnék egy egyértelmű levezetést!
@haromegesztizennegy: megnyugtatlak, nem fog emeletes Flirt járni sem a szobi vonalon, sem máshol..
@haromegesztizennegy: nem, nem tudod mit beszélsz. Még csak képben sem vagy.
Mikor járnak szerintetek csúcsidőben a Flirt vonatok a Vác-Nyugati vonalon? Mert mi naponta utazunk ezen a vonalon és csak a Fecskékkel találkozunk. A Z70-en és a G70-en pedig tömegnyomor van, levegő meg nincs. Március óta nem találkoztunk csak a Fecskékkel, kb. amióta kellene a légkondi...
Elnézést a butuska kérdésért, de akkor mi Magyarok ennyivel primitívebbek lennénk, hogy nálunk azért nem lehetett eddig az egész Európában elterjedt és vitathatatlanul karriert befutott emeletes vonat, mert mi egész egyszerűen olyan elfajzott surmók vagyunk, hogy képtelenek vagyunk felfogni, mikét, hogyan kell azt használni?? Mert ha igen, akkor ennek az országnak tényleg game over!
Igenis kell emeletes vonat és nemcsak a túlhypeolt vízfejbeli agglomerációs zónázó forgalomba, hanem akár a Balatoni forgalomba is, de szerintem az IC-k, egyéb 2-300Km-t is megtevő gyorsvonatok állományába, ugyanis ha egy kocsiban kb. dupla annyi utas fér el, ez esetben rövidebb szerelvények is elegendőek 1-1 vonat összeállításához, ami energia megtakarítás! Bár ebben az abszurdisztáni k.oszlandben, ahol -dettó egész Európában egyedülálló módon (itt kint sokszor mesélem a derék NSZK-s polgároknak és visszakérdeznek, hogy jól értették-e?) konkurencia harcot folytat egymással a mellesleg az adófizetők pénzéből működtetett MÁV és a Volán vállalatok! Hiába, így mulat egy magyar "nemes"...
@KissGecihuszár: Egy normál, másodosztályú személykocsiban 72-80 ülés van, egy emeletesben, kialakítástól függően, 120-140. Szóval kétszeres azért nincs.
Naponta járok a 70-esen. Csúcsidőben a fecskék és a Halberstadt-i kocsikból összerakott 7 vagon hosszú szerelvények járnak. Ezeknek nem nagyobb a befogadóképessége, mint a csatolt Flirtnek (422 ülés [Wiki])?
@KissGecihuszár: A belföldi IC vonatok alapszerelvénye jellemzően 3-4 kocsi, ezen felesleges emeletes kocsik beállításával rövidíteni.
Ahol létjogosultsága van az emeletesnek, azok a legforgalmasabb elővárosi vonalak zónázóvonatai (Vác-szobi vonal, a két szolnoki vonal, esetleg majd a már felújított hatvani vonal), valamint a legzsúfoltabb nyári vonalak (Velencei-tavi elővárosi vonatok, Balaton déli-parti sebesvonatok).

@lbalazs: A csatolt FLIRT 400, egy "6+1-es csíkos" ingavonat 518, a leendő emeletes KISS-ek 598 (nyáriasítva 558) ülőhellyel rendelkeznek.
Tehát ha jól értelmezem, amit írtatok, akkor a; egy emeletes kocsiban NAGYJÁBÓL 2x annyi ülőhely van, mint egy simában, b; igenis van létjogosultsága és nemcsak az telibe hypeolt vízfej-agglos forgalomban, hanem a "kies" real vidék egyéb viszonylataiban is.
Köszönöm, nincs több kérdésem...
@Hamster: Úgy emlékszem, hogy ilyenek voltak Prágában, de nem esküszöm meg rá, ezer éve volt. A tört síkú felső ablaksorra emlékezni vélek.
Amin mostanában utaztam, az ez volt: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vůz_Bdmteeo294_ČD , négytengelyes változat, más kialakítású.
@Comandante en Jefe: Egyszer meg kéne ismerkednem a prágai vasúttal, de még mindig lábrázást kapok úgy az oda vezető autópályától, mind az odavasutazástól.
@Hamster: hát ja, van fogalmam róla. Rendszeresen megmásztam autóval Csehország leghosszabb lépcsőházát. A vonattal nincs nagy gond, ha rászánod az időt, viszel mondjuk munkát, de a buszok is egészen okésak. Az éjszakai vonat inkább visszafele jó, odafele a cseh szakaszon nem lehet jól aludni (vagyis én nem nagyon tudok), mert minden bokornál megáll - és amióta nincs németországi rész, azóta az sem opció, hogy inkább odaérsz 5-re...
@Hamster: kieg. A prága-környéki vasút viszont mókás. Hegy-völgy, minden. Előszedve az emlékeimet a kedvenceim:
1. az S51-es hagyományos bűzmot a Na Knízecítől (Andel M hátsó kijárata), ami szépen ívben megmássza a Barrandovval átellenes hegyet, és a Sídliste Repy-től vissza is lehet villamosozni, tiszta úttörővasút. (Hácsekek hiánya miatt bocs.)
2. S4 a Masaryktól a Moldva völgyében Králupy felé. Gyakorlatilag egy szurdok, Reznél olyan sziklák alatt, hogy behalsz, előtte Roztoky Zalovnál leszállva át lehet kelni egy dróton húzott komppal, sörözni/kofolázni egy jót Klecankyban.
3. Nem tudom, milyen számú vonat Smíchovból Holyne felé, fel a kirándulóvölgyben
4. Masarykról vagy a Hlavní Nagydrazsétól a a négytengelyes, bumfordi motorácsekkel Cakovice felé...
Szóval vannak jók.