Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (39) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (77) autók (68) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (6) budai vár (25) budaörs (36) budapest (729) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (248) csehország (24) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (342) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (28) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (283) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (724) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (65) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (44) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (200) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (66) repülőnap (33) repülőtér (14) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (52) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (287) utcakép (153) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (399) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (670) villamos (600) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Csak úgy: towbarless aircraft tractor munkában

2018.08.03. 07:00 :: Hamster

Térjünk kicsit vissza a schwechati reptérre! Egészen eddig nem figyeltem meg, hogyan működnek azok a vonórúd nélküli masinák, amikkel egy ideje a hagyományos (vonórudas) gépek mellett találkozni lehet a reptereken. Láttam, hogy valahogy körbeölelik az orrfutót, de nem értettem, pontosan hogyan mozgatják a repülőgépet. Persze annyira azért nem érdekelt a téma, hogy utánaolvassak a wikipedián, vagy rákeressek a youtube-on :) úgyhogy csak a schwechati terasztúra során sikerült megfigyelnem, mi is történik pontosan: a vontató villájában levő szerkezet bölcsőszerűen körbeveszi a gumikat, majd azoknál fogva megemeli az egész gépet, és a vontatás során gyakorlatilag átveszi az orrfutó szerepét. Az alábbi videón 00:10-től látható, ahogy az Airbus megemelkedik, majd 2:05 körültől az, ahogy visszaeresztődik:

Ami a videón nincs rajta: kitolás közben az orrfutó pilóta általi mozgatása blokkolva van valami csapszeg-szerűséggel. Ezt a kitolás végén a kezelő eltávolítja, de a repülőgép még nem mozdul - a pilótáknak meg kell várniuk, míg a gépről lejáró vontató kezelője a csapszeget jól láthatóan meglobogtatja nekik, jelezve, hogy a blokkolás hatástalanítva lett. Amúgy jópofa meló lehet pushbackesnek lenni, és naphosszat százmillió dolláros vasakat emelgetni-ráncigálni :)

10 komment

Címkék: videó technika repülőtér schwechat

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8914158597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pár éve volt szó arról, hogy agymotoros kerekeket tesznek a gépekre és fognak tudni maguktól tolatni, rutinozni.
-Abból nem lett semmi?
@haromegesztizennegy: Szerintem hiába tudnának hajtómű nélkül kigurulni a pálya elejére, az, hogy akkor indítanának, nézegetnének mindenféle checklistákat (nem vagyok képben nagygépileg, de még kisgépen is kell motorpróbát csinálni, mielőtt ráfordulsz a pályára), akkora várakozást okozna, ami jelentősen blokkolná a repterek működését.
A motoros kerék a push-back művelet kiiktatása miatt lett volna előnyös (az is!), és megspórolható lenne a "targonca".
Ha minden gépen lenne ilyen, az napi 1000 gép esetén (Pl Heathrow / LDN)órákat szabadítana fel, költséghatékonyabb, biztonságosabb és gyorsabb lenne.
A check list-ek nézegetésére biztos lenne idő máshol, akár még a parkoló helyen is.

2 hete mentem ATR-72-vel, és annak ugye nem volt gond a tolatás.
Érezhetően gyorsabb volt a földi rutinozás!
(Az a gép amúgy egy rakás sz..r, kínozni lehet vele embereket. Iszonyat zajos, szűk, megérdemelné az üzemeltető hogy mindenhova azzal vigyék...)
@haromegesztizennegy: De a push back csak egy perc az indulásból, meg aztán a kerékagymotornak is lenne karbantartási igénye, mert annak a keréknek sokmindent ki kell bírnia, nem üres a helye ma sem. Hogy mitől lenne gyorsabb, azt se értem, hisz jobb helyeken nem a vontató helyben levése a szűk keresztmetszet :) Némely sugarassal is szoktak "tolatni", de nem szeretik erőltetni, például mert felverhet szennyeződést a saját beömlőnyílásába a földről.
@Hamster: nem kicsit lepődtem meg, amikor a gép, amin ültem, "rükvercbe kapcsolt", és kiállt a parkolóhelyéről mindenféle tilitoli nélkül.
Azóta tudom, hogy van olyan, hogy powerback. Legalábbis az USA-ban. Az említett problémák miatt, illetve stabilitási okokból csak T-elrendezésű, hátsó hajtóműves gépeknél, és turboprop gépeknél. Így is kockázatos, ezért elég szigorú szabályokhoz van kötve, kevés gépre/helyen engedik. Viszont tényleg gyorsabb és "függetlenebb" módszer.

(A traktor azért bőven tud szűk keresztmetszet lenni -nem ritka, hogy kell várni rá- , de mindenképp eszköz- és logisztikaigényes. Tök jó lenne, ha olcsó megoldással helyettesíthető lenne. Ebből még nyilván nincsen piacképes, mert akkor ezt használnák, szinte biztos).
Elég tempósan tologat ez a szerkezet, és érdekes hogy mi neki az "előre" meg a "hátra".
@haromegesztizennegy: imádom az atr72-t , nem zajos, kurvagyors, és nem szűkebb mint egy fapados
@biciklitolvaj: Kicsi tkésőbb láttunk egy kitolást, az ennél jóval gyorsabb volt, kicsit csodálkoztunk is, hogy egyből felszállási sebességre akarja gyorsítani a gépet :)