Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

augusztus 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  6. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  7. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  8. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  9. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...
  10. "It was a good time to be 27"Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (39) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (77) autók (68) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (42) belgium (11) bengáli (13) berlin (136) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (6) budai vár (25) budaörs (36) budapest (729) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (248) csehország (24) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (342) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (28) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (283) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (10) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (724) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (327) kritika (70) kulfoldi szemmel (65) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (24) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (13) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (44) nagypolszki (6) németország (282) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (200) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (24) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (7) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (122) repülőgép (40) repülőgépek (66) repülőnap (33) repülőtér (14) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (8) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (188) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (37) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trainspotting (52) trolibusz (48) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (287) utcakép (153) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (399) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (670) villamos (600) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gumikerekűek a brnói Technikai Múzeumban

2018.08.07. 07:00 :: Hamster

Brnói kirándulásunk során nem csak nosztalgiavillamosoztunk, hanem megnéztük a Technikai Múzeumot is. Pontosabban annak központi kiállítását, mivel a számomra igazán érdekes közlekedéstörténeti külső telephelyet évente csak 2-3 alkalommal nyitják meg a látogatók számára.

img_3303.jpg

Az egyik első dolog, amit az autók kiállítótermébe lépve megláttam, ez a fastback volt: egy Škoda 720-as! Ezt a sorozatot 1967-ben kezdték fejleszteni. Orrmotoros lett volna, hátsó hajtott tengellyel, 1200 és 1500 köbcentis erőforrásokkal. Kezdeti próbálkozások után a formatervezést 1969-ben az olasz Giorgetto Giugiaro cégére, az Italdesignra bízták, mely akkor még kezdő csapat volt - de később ők tervezték az egyes Golfot, meg még sok mindent. A típus több kivitelben készült volna; konkrétan a limuzin se volt csúnya, de ez a kupé kifejezetten dögösre sikerült! Sajnos a 720-as programot végül a legfelsőbb szintről leszólva leállították, a képen látható példány így egyke maradt.

img_3301.jpg

A Škoda 760-ast 1970-ben kezdték fejleszteni, az NDK autógyáraival együttműködve, a Trabant 601, a Škoda 100 és a Wartburg 353 leváltására. Mindegyik gyártó a saját képére formálta a saját típusát, így volt Trabant P760, Wartburg 760*, és Škoda 760; a csehek a formatervezést ezúttal is az olaszokra bízták. A projekt számos problémával küszködött: a résztvevők eltérő elképzelésekkel rendelkeztek, változott a politikai széljárás, illetve logisztikai gondok voltak, úgyhogy végül csak protók épültek belőlük, illetve a fejlesztés eredményei átcsordogáltak a későbbi típusokba. A fentebbi képen az 1977-es gyártású 765-ös kombi változat látható, mely ha jól értem, szintén egyetlen példányban épült.

*Megpróbáltam a neten bővebben utánaolvasni a témának, de belekavarodtam: a P760-ast néhol P610-esnek hívják (pedig az szerintem más), máshol Trabant helyett azt is Wartburgnak írják, illetve az általam "Wartburg-verziónak" hívott példányt Wartburg 360-asnak aposztrofálják. Ráadásul az utóbbihoz a szövegben belinkelt wikipediás kép aláírása is "P610"! Mindezen túlmenően ezekből a verziókból több prototípus is készült, néha eléggé eltérő kinézettel... Valakinek van esetleg nem-netes forrása a témában? Biztos vagyok benne, hogy a csehek és a németek is írtak erről a "KGST-autóról" a szakkönyveikben.

img_3401.jpg

Kár ezekért a kocsikért; sokkal igényesebben néztek ki, mint a később sorozatgyártásba került hátsókerék-hajtásos 105/120-as sorozat tagjai - és úgy sejtem, műszakilag is korszerűbbek voltak azoknál.

img_3313.jpg

Persze nem csak "sosemvolt" Škodákat lehetett látni, hanem például ezt az 1200-ast is, 1954-ből. Szerintem én ezt a típust most láttam először...

img_3317.jpg

1000MB nélkül pedig mit se érne egy autós gyűjtemény! Egyébként meg miért nincs magyar wikibejegyzése gyerekkorunk Škodáinak? :)

img_3310.jpg

Az előző képek hátterében félig-meddig kivehető volt egy Trabant 500-as, hát itt van róla egy teljes alakos kép. Hihetetlen ez a szín, meg az a visszapillantó!

img_3308.jpg

Ugyan még sose ültem Nagypolszkiban, de imádom őket! (Mögötte bónuszként egy Oltcit Club is látható.)

img_3312.jpg

A teremben egy kombi Zsigán és egy Pobjedán kívül állt még ez az M21-es Volga is a "nagy testvér" képviseletében. Nem tudom, volt-e olyan jó autó, mint amilyen jól kinézett, de elég tetszetős - tiszta Amerika, nem?

10 komment

Címkék: autók csehország képek technika múzeum skoda oldtimer brno

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8314160777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hali, a Skoda gyári múzeumát sikerült megnézni? A Skoédkon kíyvül volt meg valami? Tatrák nem voltak, azért bármelyik régebbi darab nagyobb látványosság lenne...
@Ződ2000: Nem, oda is el kéne menni egyszer. Néhány öreg autó volt még ezeken kívül, illetve itt is volt még valami, amit elfelejtetem lefotózni, ezért nem tudom, mi volt :) Tatrák sajnos nem voltak, hiányoltuk is őket :)
@Rocko-: Ezt mondom én is, de láttam weboldalt, ahol keverték.
@Hamster: az nem prokee volt. :)))
@Hamster: Mennyire belelátni a kombiba az (1-es) Golfot és Passatot! Állati menő lett volna akkoriban.
azzal a nagypolskival sok minden nem stimmel
a nagyvillogósnak nem ilyen babás lökhárítója volt hanem gumicsíkos teljesen más profillal és háromrészes műanyag díszrácsa, a fényszórók körül sima és nem rácsos
a kormánykereket nézve ez egy elsőszériás '69>'72 krómrácsos amire az utolsó széria nagyvillogós sárvédőit tették fel.
ez még kormányváltós, nyomógombos kilincses kellene legyen eredetileg
@Sam. Joe: Igen, ha nem kellett a skodának, továbbadták a VW-nek. Igy lett a Citroen BX is ilyen, mert eredetileg a Volvonak tervezték meg.
@Sam. Joe: Jaja, ez az autó a nyolcvanas években is modernnek nézett volna ki, nem hogy '77-ben.
Tényleg szép lett volna ez a Giugiaro-Skoda. Érdekes, hogy a Varnyú 610M néz ki úgy, mint valami Skoda 120L paródia...