Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

  • Benbe: @seadxdx: Elég korrekt domborzat van bizony arrafelé: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=bosznia-hercegovi... (2018.11.15. 14:27) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Benbe: @densha.blog: A berlini és a nizzai vonat is szerintem csak a KGB-utódszerveknek és a maffiának jó. (2018.11.15. 14:24) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @Comandante en Jefe: Amit láttam, az olyen díszes volt, kicsit anakronisztikusnak tűnt. Viszont a tea úgy általában ki... (2018.11.14. 15:22) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Comandante en Jefe: A szamovár nagyon király dolog! Ukrajnát vonatoztuk be éjszakaival anno (a Krím akkor még beleértendő volt). Nincs is ... (2018.11.13. 21:42) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • densha.blog: Anno még 2014-ben, Coimbra és Hendaye közt mentem Talgo-s Trenhotellel. Leharcolt pályán az egyetlen tengely okozta "d... (2018.11.13. 21:14) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Gabesz9: @Hamster: Szerintem erre jó pár évet kell még várni. (2018.11.13. 17:57) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Hamster: @seadxdx: Én Szili vontatással már max nosztalgiavonatokat akarok elképzelni :) (2018.11.13. 17:50) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • seadxdx: A bosnyákoknál Szarajevó-Mostar távon ki tudtam próbálni azokat az ottaniakat. A két város közt a 220-as végsebességű ... (2018.11.13. 17:35) A nyomtávváltós Sarlósfecske
  • Udo von Schmetterling: @Andy Capp: Ott a pont! (2018.11.11. 19:06) Egy kis Bohém rapszódia
  • Hamster: @Flankerr: Mindkettőnek elvileg az lenne a dolga, hogy szórakoztasson. Az egyiknek sikerült :) (2018.11.11. 18:50) Egy kis Bohém rapszódia
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (146) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (355) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (292) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (745) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (331) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (5) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (5) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (293) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (61) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (76) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (67) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (48) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (378) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (689) villamos (608) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (250) zene (181) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az 56-os villamos kálváriája a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, régi fotókkal

2018.08.10. 07:00 :: Hamster

Az 56-os (illetve egy ideje a 61-es) villamos a főváros számos tömegközlekedési folyosójához képest minőségi szolgáltatást jelent. Persze nem egy maglev, de elviselhető sűrűségben közlekedő, normális minőségű járművekkel juttatja el az utasokat Hűvösvölgyből a Kalefra, illetve onnan vissza. Nem mindig volt ez így, nekem például a kilencvenes évek közepéről az rémlik, hogy kopott, össze-vissza firkált villamosok csoszognak helyenként érthetetlen tempóban - ha az ember sietett, inkább a piros 56E busszal ment.

bkv_5774_ln56_avd.jpg

Elmondások alapján hasonló volt a helyzet a hetvenes évek végén: a végletekig lerongyolódott (itt a fentebbi képen például egy 5 km/h-s sebességkorlátozó táblát láthatunk) pályán közel hetven éves motorkocsik dülöngéltek, nyitott peronos pótkocsikat vontatva.

bkv_1004_ln56_aeevd.jpg

Ezek az állapotok sajnos nem számítottak egyedinek: a budai hegyvidék többi villamosa is szétesés előtti állapotban volt. Az 58-as villamost például gyakorlatilag azért állították le, mert nem akartak költeni rá "arra a kis időre", amíg megjelenik a troli. Végül aztán a budai trolihálózat csak nem akart testet ölteni, viszont elkezdték a megmaradt villamosokat gatyába rázni. Először az 59-es készült el 1978 márciusa és 1979 júliusa közt - az 56-os felújítása viszont egészen '83-ig elhúzódott.

56-2061_2060-hs19790604-huvosvolgyi_ut.jpg

Bár a Szilágyi Erzsébet fasorban már 1975-76-ban is folyt vágányépítés, aminek köszönhetően Budagyöngyétől befelé szünetelt a forgalom, a "hegyvidéki" szakaszon az első látványos változás 1979 májusában történt, amikor a vonalat a Kelemen László utcáig visszavágták. Ahogy Harald Schachenhofer, illetve...

lijn_56_voros_hadsereg_utja.jpg

... Tim Boric felvételein láthatjuk, szóló kocsik helyett ekkor ikerkocsik bukkantak fel a vonalon (a Kelemen László utcánál fordulás miatt a pótkocsik használata nehézkes lett volna). Ez az állapot '79 augusztusáig tartott.

bud-1077-56.JPG

Ezután egy ideig semmi nem mozdult, majd 1981-ben ismét a Szilágyi Erzsébet fasor alsó részéhez nyúltak hozzá. Ekkor az 56-os csak a János kórháztól felfelé járt; eleinte a ma az 59-es által használt hurokvágányon a normálishoz képest ellenkező irányba körbetolatva fordult (ezen a képen tehát azt látjuk, ahogy az 1000-es motorkocsi indulás előtt beáll a Hűvösvölgy irányú peron mellé), később ideiglenes ráhajlítást építettek a visszafogáshoz.

bkv_1048_ln56a_1000_ln56b_aeevd.jpg

Ezt követően a fasor Budagyöngye és János kórház közti részén is építkeztek, majd '81. október 22-től kettévágták a vonalat: az 56A a Moszkva tér és Budagyöngye, az 56B pedig Budagyöngye és Hűvösvölgy közt járt. Utóbbi elég rendhagyóan tette ezt: egyetlen vágányon (a másikon dolgoztak) ingázott két kocsi, melyek  a Vadaskerti útnál találkoztak (a fentebbi képen látszik is jobbra hátul, hogy valami munkagép blokkolja a másik sínpárt).

bkv_1008_ln56_aeevd.jpg

Egy napsütéses kép az egyvágányozó 56B-ről - érdekes, hogy a felső viszonylatszám-táblán "56A" áll :)

22_29-hs19811023-volgy_utca.jpg

Egy kép a vágányépítésről, HÉV eredetű mozdonyokkal a Nagyhíd felett. A kurta felső vonal után '82 szeptemberében állt vissza a rendes állapot (ti. a Moszkva tér - Hűvösvölgy teljes útvonal). '83 februárjában aztán ismét megjelent az 56B, de immár csak a Nyéki útig járva, a Nagyhídtól felfelé egyvágányozva (először az egyik, aztán a másik vágányon). Júniustól megint eltűnt az 56B, egészen a Moszkva térig lejártak a villamosok, a Vadaskerti úttól felfelé egyvágányozva. Az ideiglenes fejvégállomásozás a Nyéki útnál egyúttal azt jelentette, hogy a '82 szeptemberében ismét megjelent pótkocsis üzem megszűnt, ezúttal véglegesen. Ezt egyébként korabeli forgalmi utasítások alapján írom, ha valakinek konkrét élménye van erről, nyugodtan egészítsen ki kommentben!

56-1043-hs19831001-szilagyi_erzsebet_fasor.jpg

Persze ez még nem a tohuvabohu vége volt, ugyanis szeptembertől egy utcával tovább, egészen az Ötvös János utcáig jártak fel a villamosok.

56-1055-hs19831001-szilagyi_erzsebet_fasor.jpg

Ez az állapot alig több mint egy hónapig tartott, de a manapság Szegeden presszóként működő 1055-ös kocsi látványa talán megér még egy képet :)

bkv_1077_ln56_aeevd.jpg

Az utolsó előtti állapotban, októbertől az 56-os még három utcával feljebb, a Heinrich István utcáig feljárt, immár végig két vágányon. És ez már a kéttengelyű villamosok hattyúdala volt itt: november 8-tól 24-ig ismét volt 56A és 56B, utóbbi Budagyöngye és a Vadaskerti út közt egyvágányozott. Mindez azonban nem tartott sokáig, november 25-én ugyanis használatba vették a teljes vonalat, a ma is közlekedő Tatra villamosokkal.

Források: BKV Forgalmi Szolgálati Utasítások, villamosok.hu, szóbeli közlések

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Tim Boricnak, Ab van Donselaarnak, Heinz Heidernek és Harald Schachenhofernak! A képek szerzői jogai a készítőket illetik, újraközlésük csak az ő engedélyükkel lehetséges. Ezen felül külön köszönet Nagy Zsolt Leventének, aki kiegészítésekkel segített.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

13 komment

Címkék: budapest képek villamos utcakép ezres kulfoldi szemmel Ab van Donselaar Tim Boric Heinz Heider Harald Schachenhofer

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4113791098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A vonal átépítése a János-Budagyöngye szakasszal kezdődött. Ez a 70-es évek közepén (kb 75-76-ban volt) és másfél évig tartott. Egyébként a teljes felújítás után még jópár hónapig pótkocsis ezresek jártak az 56-oson. Menetidejük kb ugyanannyi lefelé rövidebb volt, mint ma Tátráké.
@Gabesz9: "Ez a 70-es évek közepén (kb 75-76-ban volt) "
Ezt írtam is: "Bár a Szilágyi Erzsébet fasorban már 1975-76-ban is folyt vágányépítés". Sajnos az ismerős fotósok '76-tól jártak rendszeresen Pestre, úgyhogy erről nem tudtam fotót berakni.
Érdekes, hogy nekem a gyerekkori emlékeimben nincs meg az 56-oson utazás 1000-essel. Gyanítom, hogy eme rengeteg építkezés közepette messzire elkerültük a környéket. Ami emlékem van, akkor már a Fogas telepen állt bent a sok régi villamos félreállítva, és sajnáltam őket :-(
Látszik h Budán járunk.
A hatos képen a vili mögött egy amcsi furgon jön felénk éppen! Akkoriban nem sok embernek volt ilyen, a jó ég tudja kié / mié lehetett...

Ha már Buda. Az utóbbi 2 évben jó pár alkalommal mentem a Móric felől a János kórházig, és a Moszkva téren kicserélődött és megváltozott az utasok összetétele.
Nagyon...!
@haromegesztizennegy: Gondolom az USA és talán a kanadai? nagyköveti rezidencia már akkor is Zugligetben volt, lehet, hogy onnan mentek a nagykövetségek felé. Persze ez csak vaktában tipp.

Az 56/61 továbbra is mutatja az eredeti felállás képét (=sokan onnan vagy oda mennek), de azért nem mindenki száll le, plusz amiatt, hogy nem nyikorog ott a tér közepén a végállomás, foglalva a helyet minden elől, már megéri, hogy összekötötték a vonalakat. Nekem az fáj, hogy pont hétvégén, amikor kimennék a zöldbe, az 56-os is a Móriczon végződik, nem jön le délre.
@Division: Nekem pont megvolt az 1000-es az 56-oson, de Hűvösvölgyben nem jártam vele, oda Úttörővasúttal meg busszal mentünk, talán pont ezek miatt az építkezések miatt.

A Fogas-telepen álló selejtezett villamosok nekem is kulcsélmények :)
Hej, a régi szép idők, köszönet a bejegyzésért! A Nyéki úti fejvégállomás megvan, egyszer anyuval arra keveredtünk, a "mikor indul? 10 perc múlva" párbeszédre gyalog akartunk menni, de miután a villamosvezető kérdésére elmondtuk, hogy a Nagyhídig megyünk, váltig bizonygatta, hogy tuti hamarabb leérünk vele. Arra a menetre konkrétan emlékszem, nagyon kente neki.
1983. november 25. pedig súlyos fekete nap volt az életemben, nézek ki az 56-os buszból és a Nagyajtai utcánál a BOLÍVIA feliratnál megláttam az 56-ra táblázott Tátrát. Mivel előző nap még mentem ezressel, gondoltam valami próbamenet. De amikor láttam, hogy csak az jön, a világ dőlt össze a tízéves énemben.
Arra még emlékszem, hogy az utolsó pótos időszakban már csak két kertajtós pót járt, a többi tolóajtósra lett cserélve. 5771 és 5778 voltak talán az utolsók, de ezek nagyon halvány emlékek, 9 voltam akkor.
Amúgy tudunk valamit a képek készítőiről? Élnek még?
@Hamster: a diplomata rendszámok sosem voltak fekete hátterűek. Ez valószínűleg egy osztrák rendszámos furgon. Akkoriban ott volt ilyesmi formátum.
Klassz cikk!
Kár, hogy nincsenek képek azokról a rácsos, a végén nyitott kocsikról, amelyeket gyerekként annyira szerettünk nyáron. Az 56-os és az 58-as vonalán is voltak ilyenek. :o)
hampage.hu/kozlekedes/szendre6/04060089.jpg
@seikof: Az eredeti kép alapján se állapítottam volna meg, hogy az egy osztrák rendszám. Sötét, de az alakja akár amerikai is lehetne, fehér betűk és számok egyszerűen nem látszanak rajta.
Fantasztikus képek, fantasztikus cikk, köszönöm! 1981 és 84 közt minden nap a Nagyhídnál lévő lakásunktól a Nyúl utcánál lévő óvodámig ingáztam vele - amikor épp közlekedett... rajongtam az öreg kocsikért, különösen, hogy a gyakorlatilag nyitott vezetőállás lehetővé tette egy érdeklődő óvodásnak, hogy barátkozzon az arra nyitott vezetőkkel. Amíg voltak pótkocsik, azokat is szerettem a fapadok miatt, legalábbis nyáron... Aztán tényleg egyre inkább akadályversennyé vált a villamoson való közlekedés, sokszor inkább felgyalogoltunk a Szerb Antal utcán a fekete 56-os buszhoz a Hűvösvölgyi - akkor Vörös Hadsereg - útra, a villamos megmaradt kényelmes, nem sietős délutánokra, kalandnak.

Egy megjegyzés: a kép, amin a HÉV-eredetű mozdonyok szerepelnek, szerintem nem a Nagyhíd fölött, hanem alatta, a Zuhatag sor fölött készült. A rézsű itt kezd ennyire emelkedni, hogy a Nagyhídhoz érve már a magas töltés oldala legyen.

Egy témát ugyan nem érintett a cikk, de érdekes lenne nagyon. A pályafelújítás során a műtárgyak egy része is megújult. Sajnos, a Nagyhíd szerkezete is, amely előtte még az eredeti vasszerkezet volt, a felújítás során viszont az akkor még általánosan elfogadott műemlékvédelmi charták szellemében egy új, nyers vasbeton szerkezetként épült újjá.

Később akkor történt jelentős felújítás a viszonylaton, amikor megjelent a "BKV Plusz" szolgáltatás, többek közt itt is. Jöttek a felújított Tátrák, és velük együtt némi látványos műszaki megújulás is a vonal mentén: például az évtizedek óta romos, a felvezető lépcsőket megvilágító nagyhídi kandelábereket ekkor építették újjá. Sajnos, a környék túlmozgásos fiataljai azóta is rendszeresen széttörik az elérhető magasságban lévő lámpatesteket...:(
@icipici lencsilány: Nem vagyok velük napi kapcsolatban, de tudtommal igen, élnek.