Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

szeptember 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (79) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (138) berlini fal (20) bkv (42) blog (27) brno (7) budai vár (25) budaörs (37) budapest (731) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (71) búvár (7) c50 (10) c64 (13) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (28) csehszlovák (8) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (349) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (14) érdekesség (15) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (286) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (731) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (328) kritika (70) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (5) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (40) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (284) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (41) nosztalgia (205) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (25) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (10) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (11) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (68) repülőnap (33) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (64) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (190) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (43) technikatörténet (39) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (333) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (54) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (288) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (376) városkép (85) városliget (8) vasút (402) vélemény (11) vicinális (13) vidám park (5) videó (676) villamos (604) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (178) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Végállomás, leszállás!

2018.08.26. 07:00 :: Hamster

Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab van Donselaartól :)

bkv_1632_ln43.jpg

A budafoki Városház téri végállomás ma sem néz ki jelentősen másként, mint ahogy kinézett akkor, amikor még járt a 43-as villamos. Persze másképp használták az akkori vágányzatot: északról a 9-es és 47-es, délről pedig a már említett 43-as fordult itt. Ami érdekes a fotón, az a balra látható kocsi: az 1600-as sorozat nem volt jellemző erre a környékre, egyfajta selejtezés helyetti hattyúdal volt számukra a dél-budai szereplés, amikor az 1900-as ikerkocsik selejtezése után nem volt elég 1000-es a forgalom fenntartásához. Magának a konkrét járműnek elég hosszúra nyúlt a pályafutása: eredetileg 1897-ben építették a Budapesti Vaspálya Társaság 228-as pályaszámú villamosaként (akkor valahogy így nézett ki). Később kéttengelyesre építették át (ilyesmi kinézettel), egy ideig a HÉV használta (valahogy így), majd acélvázasították (lásd a fentebbi képet). Végül 1982-ben selejtezték.

bkv_2956-2957_ln13a_19790409_aeevd.jpg

Az előzővel ellentétben az Üllői út/Ecseri út sarkon csak ideiglenesen állt fenn a fentebb látható állapot, amikor a metróépítés miatt kettévágták a 13-as villamost. A '79-es fotón látható szerelvény egy 2900-as iker.

bkv_1228_ln3_aeevd.jpg

Szintén ideiglenesen, és szintén a hármas metró építése miatt végállomásoztak '81-82-ben az Árpád hídnál a Váci úti villamosok. Mivel itt - a vonalak másik végével ellentétben - nem volt hurokvágány, kétirányú járműveket csoportosítottak ide: ikerkocsikat és Bengálikat.

bkv_1946-1947_ln65_rakospalota_mavtelep_19760802_avd.jpg

A 65-ös végállomása a MÁV telep sarkán igazi klasszikus "elveszett sínes" helynek számít a villamosmániások körében. Igazából itt se sok dolog változott a sínek eltűnésével...

bkv_5625-5645-1606_ln33_obuda_19761226_avd.jpg

Ugyancsak a múlté az óbudai kocsiszín. Itt egyes járatok úgy fordultak, hogy az utasok lepakolása után behajtottak a remiz hátsó kapuján, és kijöttek az elsőn. Ezen a '76-os fotón egy két középbejáratú pótkocsival közlekedő 33-as villamos halad be a kocsiszín udvarára.

bkv_3211-5853-3212_ln14_avd.jpg

Manapság - az ezen sorok írásakor javában zajló metrópótlást leszámítva - a 12-es villamos egy félreeső csonk a nagy kapacitású 14-es vonal külső szakasza mentén. Régen, a metró és a káposztásmegyeri lakótelep felépítése előtt pont fordítva volt: a 12-es volt a "fő" viszonylat, aminek a 14-es egyfajta betétjárata volt, az istvántelki MÁV műhelynél fordulva. Amikor az istvántelki vonal '75-ben megszűnt, az - amúgy újpesti területen fekvő - Angyalföld kocsiszín előtti placcon építettek végállomást neki. Itt fentebb ezt láthatjuk egy szép UV szerelvénnyel.

bkv_4093-4092_ln14_avd.jpg

Ez a felállás '81-ben változott, amikor a 14-est behozták a néhány hónappal korábban megszűnt 8-as villamos vágányain az újpesti piac mellé. Egészen '86-ig indultak innen a villamosok, amikor a 14-es a Szilas-patakig hosszabbodott.

bkv_3409-5817_ln42_19770803_avd.jpg

A 42-es villamos 2006-ig egy hangulatos, háztömböt körüljáró hurokban fordult a külső végállomásán. Azóta ezek a vágányok eltűntek, sőt, néhány hónapja a képbe balról belógó egykori tartózkodót is elbontották.

bkv_3616_ln15a_szentistvan_korut_19761017_avd.jpg

A Pozsonyi úti 15-ös villamos az 58-as mellett a másik olyan járat, amit sajnálok, hogy sosem láttam. Ezen az 1976-os képen egy a 15A betétjáraton közlekedő Stukát láthatunk indulás előtt a Jászai Mari tér szélén. Látványosak a távolban a lombok alkotta "alagútban" futó sínek!

bkv_3668_ln15_ujpestivasuti_hid_19761226_avd.jpg

Ab ugyanazon év decemberében örökítette meg a 15-ös külső végállomását, az Újpesti vasúti híd pesti hídfőjénél ma is meglevő "Vadászkastély" (igazából a lóvasút eredeti indóháza) körüli hurokvágányt. Kevesebb mint egy év múlva, 1977 novemberében a járatot megszüntették...

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges. Külön köszönet Nagy Zsolt Leventének a történeti pontosításokért.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

34 komment

Címkék: budapest képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9814192139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csodás képek mint mindig! Nem néztem meg először, vágtam egy szelet süteményt, letettük a gyerekeket aludni. Az eső szemerkél, hideg van.
Ebben csendben, nyugalomban jó volt egy bő 10 percre időutazni....

Jut eszembe! Mi van Ráday Mihállyal? A Youtube-on ugyanúgy lenne lehetősége feltenni a fél órás epizódokat...
Az újpesti hídnál lévő kastélyt "Bagolyvár" néven emlegették őseim. Az akkori BKV hajózási üzemnek volt ott valami központ-féléje a '70-es években.
80as evev elejen a 41-es csak a remiztol ment kifele kamaraerdobe
csodas nyitott peronu kocsikkal :)
@aaabbbccc: Akkor a 41-esen általában 1000-esek jártak, meg 1-1 1500-as, 1600-as. Egyik sem volt nyitott peronos.
Jó, jó, de kicsit szegényes áttekintés. Ebben a témában többet vártam!
@aaabbbccc:
... aztán pedig az 1000-ek innen mentek végleg nyugdíjba.
A 15-ös az utsó években kiment a Megyeri Csárdáig, a Budafok-Nagytétényi ikerszerelvényekből vezényeltek át egy párat oda. Az 58-as pedig szóló 1000-esekkel közlekedett, a favázason és 1957-tő a fémvázason is utaztam.
@Gabesz9: Szerintem arra gondolt, hogy a vezető nem volt elválasztva az utasoktól. nem volt fülke. Innen indultak a házunk elől. majd jöttek a Tátrák.
Egyik kedvenc rovatom a blogon :)
@biciklitolvaj:
Minden ilyen főnöki irodát a telephelyek, garázsok környékén bagolyvárnak hívtak. Legalábbis a Damiban is így hívták. Kíváncsi lennék a név eredetére, de szinte kizárt, hogy megtudjuk. Lehetséges forgatókönyvek, amik eszembe jutnak:
1. Van az a mondás, hogy "bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű". Ennek szellemiségében a nagyfejűek lakják a bagolyvárat, tehát a főnökök, fejesek.
2. Túlgondolás, de gondolom a szőnyeg szélére is odamentek a kocsivezetők, kaluzok, így aztán "uhú" volt a helyzet ha oda kellett menni.
3. Csak simán a magasban ülnek, mint a baglyok...
Azért nem semmi képgyüjteménye van a holland embernek!
Mindig nosztalgiával nézegetem a képeit, ebben a sorozatban szereplő járatokat, kocsikat mind vezettem még a 70-es években.
A 15A Dráva utcai végállomása a kis lejtővel különösen érdekes szituációkat eredményezett mikor már vagy az 50. menetet nyomtam fáradtan.
AvD úr a csúcsminőség híve lehet, mert 6x6-os színes (dia?) középformátumban nyomni a 70-es években, az még egy holland számára sem volt alap... A típust lehet tudni? Zenza? Mamiya? Rollei? Hasselblad?
Egyetértek az előttem szólókkal: hangulatos képek, jó leírások, szóval igazán kellemes kis időutazás volt. :)

Nem dicsekvésből mondom, de én még láttam a 15-ös villamost, elvégre a (Margit) híd túloldalán közlekedett, viszont sajnos nem láttam a 43-ast és a 65-öst sem.
Ezeket a holland fotósokat amúgy sosem akarták Magyarországon letartóztatni?
Szokásosan atomjó képek :)
@Fradista Utazó: Szuper kérdés, két elméletem van.
1. Abszolút nem akarom se AvD urat, se mást megbántani, de nem tudjuk, hogy valójában ki milyen kapcsolatrendszerrel és szándékkal volt itt. Volt köztük valódi villamosperverz és volt akinek más dolga is lehetett.
2. A szervek figyelték őket ez biztos. Aki valóban ártátlen volt azt már a 70-es, 80-as években nem csesztették, nehogy külügyi konfliktus legyen belőle. Azóta elmosódott, elfeljett erőfitogtatások, félreértések biztos voltak...
Az igazán érdekes volna, vajon hány házmester lelkű civil rohant esetleg panaszkodni, ha itt ott fotóst látott.
@Európai téridő: Erre nem emlékszem, pedig már a 60-as években imádtam a Stukát, hiszen gyors és kényelmes volt, szemben az 55-ös és a 3-as zütykölődő csigáival...
De látom, csak egy hónapig, ideiglenesen ment megyerig, aztán megszüntették.
Én már sok éve nézegetem olvasgatom a szerző eredeti oldalait, rengeteg, számomra fontos emléket idézhetek fel belőle.
hampage.hu
Remek a ""Elvesztett" sínek: Budapest megszüntetett villamosvonalai" rész, lassan az itt látható "napjaink" fotói is a múltat jelentik már.
Igazi időutazás még ma is!
Micsoda pech! Amíg dolgoztam mindig gyalogoltam a munkahelyemre a Rákóczi hídon, mire mehettem volna villamossal elküldtek nyugdíjba. Pedig milyen szuper a CAF légkondival kánikulában.
@alfacharlybravo: Részmunkaidőben most egész kedvező adózási feltételekkel dolgozhat az ember nyugdíjaként is! :)
@haromegesztizennegy: Megnéztem nekem úgy tűnt régebben kedvezőbbek voltak a feltételek.
@Fradista Utazó: A villamos nem számított titkosnak, csak a vasút. Egy svájci fotós elmesélte nekem, hogy vasútfotózásért többször is bekísérték az irodára. De a svájci vasutas igazolványa (nálunk legalábbis) mindig kisegítette. Azt mondta, a szocialista országoknál sokkal rosszabb volt a helyzet Olaszországban. Ott eljutott a városi fogdáig is.
@Attilajukkaja: a férjednek is ezt szoktad mondani?
@aaabbbccc: A 41-es villamos külső végállomása eredetileg a budaörsi vasútállomásnál volt. Valószínűleg nem volt eléggé kihasználva, ezért megrövidítették a vonalat, a 80-as (?) évektől csak Kamaraerdőig (újabb nevén Kamaraerdei ifjúsági park) jár.
Gyerekkoromban (60-as évek) mind a 41-es, mind a (nagytétényi) 43-as villamos helyett még HÉV közlekedett a Móricz Zsigmond körtérig.
@rezgaras: Nekem osztrák villamosbarát mesélte, hogy két helyen vitték be villamosfotózásért: az NSZK-ban és Jugóban. A vasút valóban más lehetett.
kisiskolásként ('70-es évek vége) mindennap az első képem látható típussal utaztunk a 41-es vonalán. Akkor hatalmasnak láttam a villamos kerekét, iszonyú magasra kellett fellépni, és nagyon nehéz volt behúzni az ajtókat, főleg ha indulás után, menetiránnyal szemben kellett. Később az ajtókat levegővel mozgatták (bocs a pongyola fogalmazásért).
Több villamosvezető megengedte, hogy mi nyomjuk a berregőt. Ők egy gusztustalan kék függöny mögött ültek. Az egyik vezetőnő állandóan köhögött, nyilván erős bagós volt - de nagyon kedves volt velünk.
A villamos hangját (ilyen búgó fogaskerék-hangot) már jó messziről hallottuk, úgyhogy tudtuk, mikor kell futni, hogy elérjük.
Ezeket hozták ki a fotók belőlem ...
@Hamster: 2005-ben Szalonikiben még rám szólt valami egyenruhás görög hajjakend. hogy nófotó.
A 14-es felhozza az emlékeimet, párszor megcsodáltam a piac mellett. És ott volt a megálló másik végénél egy nagyon jó lángosos. Azóta 14-es sincs, és már régi piac sem.
@SzedlmajerLaszlo: Nade, Laci; azért a '70-es évek közepén, végén már lóf@szt se érdekelt, hogy Ny-Európából (vonattal, mert tutira nem Mercedessel, BMW-vel) jön egy nyilván fiatal, tarisznyás, laza, néha némi Holland gyep által kissé tudatmódosult faszi és villingereket fotozgat. Akkoriban már nagyon más foglakoztatta a szerveket, pl. a tőből kipusztított (a nagy SZU parancsára) UGM miatti, számos honfitársunkban fellángolt reménytelenségi érzés miatti disszidálási hullám csillapítása, '76-ban az '56-os (ellen)forradalom 20. évfordulójára készülődések felderítése, ellehetetlenítése, stb. Donselaar, illetve a másik nagy fotós, Tim Boric senkit nem izgatott, sőt még örültek is neki, hogy itt van 2 fotós Nyugatról, akik belebuzultak az itthoni, általunk már akkor is lesajnált villingerekbe és rohangálnak fel s alá azon városokban, ahol ezek előfordulnak.
Szerinted az érdekelt bárkit is, hogy hétfőnként, de akár más napokon is a Szabad Európát hallgatta a fél ország?! Ti is hallgattátok, nem?!
@SzedlmajerLaszlo: A BKV-nál ismerték őket (egy idő után legalábbis), egy németül jól beszélő közismert szakemberen keresztül (a két villamost se úgy vették meg, hogy bementek az utcáról az Akácfába). Ettől függetlenül az utcán szerintem akkor már senki nem kapott szívidegességet egy fotóstól, általában nem is volt senki, aki "intézkedhetett" volna, ha nem közvetlenül rendőrörs előtt kattintottak. És ne felejtsük el, hogy időről-időre voltak külföldi csoportok, akik különvillamosoztak (régi képek, rajta 1700-as iker különjárat felirattal, például a millfav telepen, de asszem az 51-esen is jártak ezressel valamikor), a BKV részéről volt fogadókészség az ilyesmire. Szerintem Magyarországon a hetvenes-nyolcvanas években kb. senkit nem érdekelt semmi, ha nem az ideigleneseket, laktanyát vagy rendőrörsöt fotóztad. Persze izgága önkéntes mérvadók mindig akadhattak, de olyan ma is van.
Amiatt érdekes ez a fotózás-tilosfotózni-összetörömakamerádat téma, mert ez emlékeim szerint 1996-ban jelen volt Magyarországon, de az interneten egyes csoportok által népszerűsített ún. személyiséghez fűződő fogok félreértelmezése miatt egyre nehezebb. Míg Romániában tök laza a helyzet a Ceauşescu-diktatúra után harminc évvel, Bécsben konkrétan leszarják vagy segítenek (konkrétan ott is, ahol Lézerjani forgatott, több száz képet lőttem ott és arrafelé) – addig a saját hazámban a saját szakmámban dolgozók miatt ugrik össze állandóan a gyomrom, ha egyáltalán lefotózni terveznék valamit.
Mondanom sem kell, hogy a törvény az én oldalamon állna – a gyakorlatban meg garázdasággal nem foglalkoznak, hogy megvédjenek.
A képeket illetően, két dolog tűnik említésre méltónak.

Az egyik, hogy milyen szépen komponáltak a képek. Egy rendes fotós nem csak lenyomja a gépen a gombot, hanem a témaválasztáson túl figyel az arányokra, háttérre. Harmincsok éves barátaim egy része sem értette soha, miért tart nekem tovább lefotózni valamit, a fotózás tömegjelenséggé válásával ma már az is viccesen, vagy talán szánalmasan hat, hogy előtte könyveket olvastam a fotózás alapjainak megtanulásához.

A másik: nekem sosem esett le, hogy a 14-es lett volna a jelentéktelenebb vonal a 12-eshez képest, pláne egyfajta betétjárata. Pedig tudtam, hogy a sajna fénykép nélkül eltűnt istvántelki hurkot járta. De hogy mi volt (időben) ezután a Szilas-patakig, nem agyaltam rajta. És ugye utána a 12-es kezdett hanyatlani. villamosok.hu/solymosi/vonal-jav.html#12